Felmerülhet a kérdés, hogy mitől más
a tisztasága annak, aki ezt élethivatásként éli meg, azaz konszekrált
személyként? Ehhez érdemes tisztázni néhány alapvető fogalmat.
1. A hivatalos
megfogalmazás alapján (Katolikus Lexikon) a tisztaság
erkölcsi erény, a mértékletesség
fajtája, mely képessé tesz a testi vágy fölötti önuralomra. A tisztaság teljes, ha
valaki nem csak a bűnös, hanem a megengedett testi kapcsolatról is lemond; ez a
tisztaság
a) tökéletes, ha egész életre
szól (szüzesség,
tisztasági fogadalom,
József-házasság);
b) tökéletlen, ha az életnek
csak bizonyos időszakára korlátozódik (házasság
előtt, özvegyi állapot).
c) a tisztaság állapotbeli, ha a nemiséget a krisztusi erkölcs törvényei
szerint éli meg az ember (házasság).
2.A szüzesség:
személy, akár férfi, akár nő nem csak biológiai, hanem lelki/mentális állapota
is, gondolkodás- és értékelésforma, a mértéktartás
nemiség területén megmutatkozó fajtája. A fogalom eredetileg mind nőre, mind
férfira vonatkozik, a középkor óta azonban ritkán használják férfiakra.
Az Újszövetség szerint
Keresztelő Szent
János és Jézus cölibátusban,
azaz szüzességben élt. Jézus tanította, hogy vannak, akik a mennyek országáért
önként lemondanak a házasságról (vö. Mt 8,21; 10,37; 19,29 stb.), de ezt
nem mindenki tudja felfogni. Szent Pál a parúzia szem előtt tartásával ajánlja
a szüzességet (1Kor
7). mert aki házasságban él, azt jobban lekötik a világ dolgai,
mint aki független és így osztatlanul az Úré lehet (1Kor 7,7.26.28.32-34; vö. Mt 24,19). A
házaséletről való lemondáshoz szükséges erőt Pál a Lélek adományai közé sorolja az egyéb személyes hivatásokkal
egyetemben, úgyhogy állásfoglalása semmiképpen nem minősíthető a házasság
lebecsülésének (vö.
Ef 5,21-23). A házasságról való lemondást Pál sehol nem
parancsolja, sőt előfordul, hogy óva int a tévtanítóktól (1Tim 4,3),
akik a házasságot kevésbe veszik. A szüzességet (cölibátust) Pál még azoknak
sem írja elő, akik az egyházban hivatalt töltenek be, csak azt kívánja meg,
hogy ha özvegyek lettek, ne kössenek újra házasságot (1Tim 3,2.12; Tit 1,6).
A Szentírásban tehát a szüzesség fogalma (bizonyos más akkori irányzatoktól
eltérően) nem foglalja magában a házasság lebecsülését. Az apostoli idők után a
szüzesség aszketikus gyakorlatnak számított. A II. században ilyennek látták
János evangélistát is. Tertullianus szerint Szt Jánoson kívül több apostol is
ezt az életmódot választotta. Euszébiosz az ApCsel 21,9: Fülöp diakónus négy
lányára is vonatkoztatja a szüzességi életformát.
Az Egyház életében a 4. sz. elején a kereszténység a Római Birodalom
hivatalos vallása lett, a vértanúság helyét az új körülmények között a szüzesség
és az aszketikus élet foglalta el a krisztusi életpélda ideális megvalósulási
módjaként. Korábban a szüzesség csupán állapotot, hivatást jelentett, a középkorban
viszont a keresztény tökéletesség alapja lett. Ebben a korban lett a szüzesség,
az 'angyali élet' (vita
angelica) tisztelete a legnagyobb, ami a kolostori élet
felvirágzásának is köszönhető; a tökéletesség 3 fokozatában (szüzek, özvegyek, házasok)
a szüzesség a legértékesebb. Jézus tanítása fölelevenítette a teremtéstörténet
házasságra vonatkozó értékszemléletét (Mt 19,4-6), életpéldája pedig a
szüzesség ideálját állította követői elé. A szüzességben az ember pozitív, a szentségi házasságra
jellemző értékekről és javakról mond le, és e lemondásának a szeretetet kell kifejeznie. A mennyek országáért
vállalt szüzesség az egész keresztény élet középpontja, a keresztségi
kegyelem legfőbb kibontakozása. Erre az állapotra Krisztus hívja meg az embert, s a szüzességben Krisztussal
megélhető kapcsolat megelőz minden más, családi, társadalmi kapcsolatot (vö. Lk 14,26; Mk 10,28-31).
A szüzesség Krisztus visszatérésére való
éber várakozás hatalmas jele, olyan jel, mely arra is emlékeztet, hogy a
házasság ehhez a világidőhöz tartozik, amely elmúlik (vö. Mk 12,25; 1Kor 7,31).
Jézus Krisztus anyjának hitvallás értékű neve, a Szűzanya (lat. Virgo Maria)
Mária örök szüzességére utal.
3. A tisztasági fogadalom: lemondás a mennyek országa kedvéért a hatodik
parancsolat területére tartozó minden belső és a külső cselekedetről
és a házasságról.
Formája szerint a tisztasági fogadalom lehet
a) magánfogadalom és
- egyszerű és
- ünnepélyes. Az Egyházban ilyen ünnepélyes
tisztasági fogadalom a
-
ünnepélyes szerzetesi
fogadalom.
-------
Végiggondolva
a fentieket, a tisztaságon belül a
tökéletes, tökéletlen és az állapotbeli tisztaságot érdemes
megkülönböztetni. Az Isten országáért
szűzi életet, ill. tökéletes tisztaságot meghívás alapján élő (konszekrált)
személyek nemcsak, hogy lemondanak a
házasságról, hanem ezt Isten Országáért
teszik, illetve a testi - emellett lelki - tisztaságot természetfeletti módon élik meg. Nem egyszerűen arról van tehát
szó, hogy testben és lélekben tisztaságra
törekednek, mert ezt egy házasságra készülő egyedülálló, vagy egy özvegy
ugyanúgy megéli ideális esetben. A házasságban, állapotbeli tisztaságban élők számára és minden megkeresztelt
számára az életszentségre (így az
üdvösségre) való meghívás mindazonáltal alapvető, a saját hivatás, az egyéni
életállapotnak megfelelő kegyelmek megélésével.
Boldog
Kalkuttai Teréz anya így tanít a (tökéletes) tisztasággal kapcsolatban:
"Amikor
Jézust választottuk jegyesünkké, nemcsak úgy egyszerűen a mátkái lettünk, hanem
teljes szívünkből hisszük, teljes meggyőződésünkből valljuk, hogy Krisztus a mi
jegyesünk, és oly erős kötelékek fűznek bennünket Hozzá, hogy senkinek sincs
hatalma elválasztani bennünket Tőle. Ez a mi hivatásunk. Ő elfogadta, hogy
egészen az Övéi legyünk. Szent Pállal együtt teljesen biztosaknak kell lennünk
abban, hogy semmi el nem választhat bennünket Tőle. Ez a mi hivatásunk, de a
püspökeink és a Szentatyánk hivatása is: hogy
Istené legyünk szívvel-lélekkel. Ő elfogadott bennünket. Ezért az a munka,
amelyet az Anyaszentegyház ránk bíz, nem más, mint a Hozzá való szoros tartozás
bizonyítéka. Ha Krisztushoz tartozunk, az Egyházhoz tartozunk, magához fogadott
bennünket, és munkát bízott ránk. Ez pedig a tevékenységünkben megnyilvánuló szeretetünk. Hogyan szereti az
asszony a férjét? Amikor nővéreimnek a szent tisztaságról beszélek, mindig
a házasságot veszem példának, amelyet senkinek sincs joga felbontani. A
Szentírásban találunk egy szót, amely angolul oly szépen hangzik: "cling".
Annyit jelent, hogy hozzánő, odatapad, odakötődik, vagyis a házastársak annyira
együvé tartoznak, hogy semmi sem választhatja el őket egymástól, senki, semmi
sem tépheti szét a férj és feleség közötti kapcsolatot. Ugyanez vonatkozik ránk
is, az Isten és közöttünk levő kapcsolatra. Ez a szó szent tisztaságot jelent számunkra: hogy semmi sem választhat el
egymástól, semmi sem ékelődhet közénk. Sok család kérdezi, miként
lehetséges, hogy ma sok pap és szerzetesnővér elhagyja a kolostort. Mivé lett a
fogadalmuk? Ha az Egyház feloldhatja őket szerzetesi fogadalmuk alól, miért nem
engedi meg nekünk, hogy elhagyjuk férjünket, vagy a férjeknek, hogy
elhagyhassák feleségeiket? Való igaz, okkal vetik fel a kérdést. Ha jól
értelmezzük, a tisztasági fogadalom
olyan, mint a házasság, egyesülés Jézussal, kitartó és állandó odaadás,
hogy semmi se választhasson el Tőle. Hogy így élhessünk, és ebben lássuk
életünk értelmét, Jézus az élet kenyerévé vált, így ad erőt, kitartást, életet
ahhoz, hogy hűek maradhassunk Hozzá. Nemcsak szóban, papírosan, hanem
bensőnkben, az életünkben. Olyan szeretetben és hittel, hogy semmi, de semmi el
ne választhasson Tőle. Mi tehát a tisztasági fogadalom? Nemcsak azt jelenti, hogy nem mehetek férjhez. Ez csupán egy
tényező; a tisztasági fogadalom rendíthetetlen szeretet Jézus iránt, a
Jézussal való állandó töltekezés."
Végül egy részlet
Erzsébet nővér tanúságtételéből, aki a „Krisztus Ügye” Lelki Család nővéreként
köteleződött el.
„Istennek szentelt
életet élni azt jelenti, hogy minden
erőnket, időnket, tehetségünket és képességünket, a nap minden óráját,
értelmünket és érzelmeinket Isten kizárólagos szolgálatába állítjuk, és
szeretetből alárendeljük az Ő akaratának. Ahogy Mária, egészen oda akarjuk
ajándékozni magunkat Istennek és embertársainknak. A Szűzanya példája különösen
is fontos számunkra, nővérek számára: ahogyan ő csendben, feltűnés nélkül
szolgálta Isten terveit, úgy szeretnénk mi is szeretettel mindazoknak a
szolgálatára állni, akiket Isten ránk bíz. Ezáltal sokak “lelki” anyjává válunk.”
A teljes tanúságtétel a
Lelki Család honlapján olvasható:
A balga és okos szüzek |
Feketerigó írta:
VálaszTörlésMi a József-házasság? Házasság szüzességben?
József-házasság (lat. matrimonium virginale): 1. szoros értelemben szűzi házasság, melyben a házasfelek Szt. József és a Boldogságos Szűz Mária példáját követve kölcsönösen elhatározzák, hogy szüzességüket házasságukban is megőrzik. József-házasságban élt pl. Szt. Kinga a férjével.
VálaszTörlés2. tágabb értelemben a házasélet közös elhatározásból fakadó beszüntetése pl. családtervezés vagy válás utáni újabb kapcsolat megoldására. Az időszakos megtartóztatástól véglegessége különbözteti meg. Főleg rendezhetetlen házasságban élő idősebb párok szentségi élete szempontjából van jelentősége.
A Szentek élete ezt írja Szent Imréről: "annyi bizonyos, hogy szűzi házasságban éltek egymással. Amint a legenda gyönyörűen mondja: ez a csodálatos ifjú ,,keblében hordta a lángot, de el nem perzseltetett annak égésétől''. ,,Lehetetlen, hogy ne érezte volna át óriási felelősségét, hogy ne látta volna atyja gondjait -írja ismét Sík Sándor. -Ha mégis vállalta fogadalma következményeit, biztosra vehetjük, hogy számolt ezzel a problémával; hogy valami nagy jót akart elérni fogadalmával, nagyobbat, mint az a veszteség, amely áldozatából származott...''
VálaszTörlés