2011. augusztus 13., szombat

Nincs üdvösség senki másban 2.

"LUMEN GENTIUM

(Az Egyház és a nem keresztények)
16. Azok végül, akik még nem fogadták el az evangéliumot, különféle módokon vannak Isten népéhez rendelve.xxxii Elsőként az a nép, mely a szövetségeket és az ígéreteket kapta, s melyből Krisztus test szerint származik (vö. Róm 9,4-5), az atyák miatt nagyon drága választott nép: Isten ajándékai és meghívása ugyanis megbánás nélkül valók (vö. Róm 11,28–29). De az üdvösség terve azokat is átöleli, akik elismerik a Teremtőt, köztük elsősorban a mohamedánokat, akik azt vallják, hogy Ábrahám hitén vannak és velünk együtt imádják az egy Istent, aki irgalmas és az utolsó napon megítéli az embereket. Isten azoktól sincs távol, akik árnyékokban és képekben keresik az ismeretlen Istent, mivel Ő ad mindennek életet, lélegzetet és mindent (vö. ApCsel 17,25–28), s mint Üdvözítő azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön (vö. 1Tim 2,4). Akik ugyanis Krisztus evangéliumát és az ő Egyházát önhibájukon kívül nem ismerik, de őszinte szívvel keresik Istent, és a kegyelem hatására teljesítik a lelkiismeretük szavában fölismert akaratát, elnyerhetik az örök üdvösséget.xxxiii Az isteni Gondviselés azoktól sem tagadja meg az üdvösséghez szükséges segítséget, akik önhibájukon kívül nem jutottak el Isten kifejezett ismeretére, de – nem az isteni kegyelem nélkül – iparkodnak becsületesen élni. Mert ami jó és igaz van náluk, azt az evangéliumra való előkészületnek értékeli az Egyházxxxiv és Isten adományának tartja, aki megvilágosít minden embert, hogy végül élete legyen. Az emberek azonban gyakran, mert a Gonosz rászedte őket, belevesztek okoskodásukba és Isten igazságát hazugsággal cserélték föl azáltal, hogy inkább szolgáltak a teremtménynek, mint a Teremtőnek (vö. Róm 1,21.25), vagy Isten nélkül élve és meghalva ebben a világban a végső kétségbeesés fenyegeti őket. Ezért Isten dicsőségére és mindannyiuk üdvösségének előmozdítására az Egyház, emlékezve az Úr parancsára: „Hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek” (Mk 16,15), gondosan törekszik arra, hogy támogassa a missziókat."

"DOMINUS IESUS

VI. Az Egyház és a vallások kapcsolata az üdvösséggel

„Az Egyház "az üdvösség egyetemes szentsége", ezért - titokzatos módon mindig egyesülten az üdvözítő Jézus Krisztussal, a Fővel és neki alárendelten - Isten tervében elszakíthatatlan kapcsolatban van minden ember üdvösségével. Azok számára, akik formálisan és látható módon nem tagjai az Egyháznak, "Krisztus üdvössége elérhető egy olyan kegyelem erejéből, mely - jóllehet ezek az emberek titokzatos kapcsolatban vannak az Egyházzal - formálisan nem vezeti be őket az Egyházba, de a környezetüknek és belső állapotuknak megfelelően megvilágosítja őket. Ez a kegyelem Krisztusból árad, az Ő áldozatának gyümölcse és a Szentlélek ajándéka. Ez az üdvösség kapcsolatban van az Egyházzal, mely "az Atyaisten terve szerint a Fiú és a Szentlélek küldetéséből származik"
21. Arra a kérdésre, hogy Isten üdvözítő kegyelme - mely mindig Krisztuson keresztül a Szentlélekben adatik ajándékul és mindig titokzatos kapcsolatban van az Egyházzal - miként jut el az egyes nem keresztényekhez, a II. Vatikáni Zsinat szűkszavúan annyit mondott, hogy Isten ezt a kegyelmet "egyedül az Általa ismert utakon" adja. A teológia dolgozik e téma elmélyítésén.”

Az a tény, hogy az Egyház lehetségesnek tartja, hogy nem csak a katolikus keresztények üdvözülhetnek, nem jelenti azt, hogy Jézus Krisztus az „Egy Szent Katolikus és Apostoli Anyaszentegyház” érdemei nélkül tartja ezt lehetségesnek, továbbá, hogy a missziós küldetésének csökkent volna a jelentősége.

"LUMEN GENTIUM

(Az Egyház missziós jellege)
17. Amint ugyanis az Atya küldte a Fiút, Ő is elküldte apostolait (vö. Jn 20,21): "Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket. Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében, és tanítsátok meg őket mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek. S én veletek vagyok minden nap, a világ végéig." (Mt 28,18--20) Krisztus ezen ünnepélyes parancsát az üdvös igazság hirdetésére az apostoloktól az Egyház kapta meg, hogy teljesítse azt a Föld végső határáig (vö. ApCsel 1,8). Ezért magáévá teszi az Apostol szavát: "Jaj nekem, ha nem hirdetem az evangéliumot!" (1Kor 9,16), és küldi is szüntelenül igehirdetőit, amíg teljesen föl nem épülnek az új egyházak, és maguk folytathatják az evangélium hirdetését. Mert az Egyházat a Szentlélek készteti az együttműködésre, hogy valóra váljék Isten terve, aki Krisztust tette meg az üdvösség princípiumává az egész világ számára. Az Egyház az evangélium hirdetésével hitre és a hit megvallására szólítja föl hallgatóit, előkészíti őket a keresztségre, kiragadja a tévedés szolgaságából, beépíti őket Krisztus testébe, hogy a szeretet által felnőjenek Hozzá egészen a teljességig. Munkájának eredménye, hogy bárhol bármi érték található meg elhintve az emberek szívében és elméjében, vagy a népek sajátos szertartásaiban és kultúrájában, az nemcsak el nem vész, hanem rendezetté lesz, megnemesedik és tökéletesedik Isten dicsőítésére, a sátán megszégyenítésére és az ember boldogságára. Krisztus minden tanítványa köteles vállalni a hitterjesztés terhének reá eső részét.xxxv Igaz ugyan, hogy bárki megkeresztelheti a hívőket, mégis a pap dolga, hogy a Test építését az eucharisztikus áldozattal végbevigye, beteljesítve, amit Isten mondott a próféta által: "Napkeltétől napnyugtáig nagy az én nevem a nemzetek között, és mindenütt tiszta áldozatot áldoznak és mutatnak be az én nevemnek." (Mal 1,11)xxxvi Az Egyház pedig úgy imádkozik és dolgozik, hogy Isten népébe, az Úr testébe és a Szentlélek templomába bejusson az egész világ teljessége, és Krisztusban, mindenek fejében a mindenség Teremtője és Atyja megkapjon minden tiszteletet és dicsőséget.”


A misszióról, evangelizációról és az "új evangelizációról" a későbbiekben még szeretnék írni. Szeretném összefoglalni a teológus és saját tapasztalatok szerint is, hogy milyen lehetőségek vannak katolikusként a nem hívők illetve a más felekezethez tartozó keresztények illetve nem keresztény hívők evangelizációjának életünk különböző színterein, mivel a családi és baráti körömben körül vagyok bástyázva más keresztény egyházak tagjaival, emellett a munkahelyen a nem hívő kollégákkal. A szeretetteljes, békés együttélés szempontjából nézve keresem az Egyház missziós küldetéséhez és az ökumenéhez is igazodó, de emellett hatékony módszereket pl. ima, tanúságtétel, a testvér lelki beállítódásának, szintjének megfelelő beszélgetés. A "direkt evangelizációt" tapasztalataim szerint hétköznapi életünkben nem  annyira vagy nagyon körültekintően és még inkább a Szentlélek segítségül hívásával lehet alkalmazni. Azt mindenképpen fontosnak tartom, hogy az "ész" és "szív" egyensúlyban legyen, tehát a kellő tudás és életszentség együtt tud hatékonyan működni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése