,Felmerülhet a
közösségi életben az ítélkezés témaköre. Az ítélkezés az tényleg nem visz előre,
sőt bűn és meg kell gyónni, de igaz ítéletet mindenkor kell hoznunk, azaz
mindent latra kell vetni, hogy szolgálja-e az üdvösséget, vagy ha nem el kell
vetni, más irányt venni. Meg kell különböztetni mindent, ez a lelki életben
sarkalatos pont. Ha valaki az igaz ítéletet ítélkezésnek állítja be, ez eléggé
megnehezíti vagy meggátolja az előrehaladást a lelki életben minden szinten - egyéni
és közösségi de bármely kapcsolatban.
Két ige jut
eszembe erről:
"Ne látszatra ítéljetek, hanem igazságosan ítéljetek!"Jn 7,24
"Ne látszatra ítéljetek, hanem igazságosan ítéljetek!"Jn 7,24
"Vizsgáljatok felül mindent, a jót tartsátok meg."Tessz 1, 5, 21
Fontos tehát a helyes megítélés
és a megkülönböztetés. A „Hogyan vezet minket a Szentlélek?” c. könyv
összefoglalójában írtam a megkülönböztetés fontosságáról, de most szeretnék
külön egy bejegyzést szentelni a (helyes) ítéletről és a megkülönböztetés
adományáról - ez a kettő összefügg.
A megkülönböztetésről
A megkülönböztetést adományként vagy tudományként tudjuk
megvizsgálni, utóbbira Bocsa József atya tett kísérletet A szellemek
megkülönböztetése című munkájában. A megkülönböztetés adományát –amely egyike a
Lélek adományainak - megkaphatja az egyén, de működhet közösségi szinten is.
Nem feltétlenül kötődik mély teológiai ismeretekhez, bár ezek nagyban
segíthetnek a helyes megkülönböztetés gyakorlásában. Fontos, hogy mint bármely
adományt, gyakoroljuk ennek a használatát is. Úgy gondoljuk, hogy egyike a
legfontosabb és „leghasznosabb” adományoknak: a szó legszorosabb értelmében
élet- és lélekmentő lehet. Sajnos azt is látjuk, hogy túlzott használata, vagy
alig használata is gondokat okozhat az egyén vagy a közösség lelki
fejlődésében. Sok atya vagy testvér a pasztoráció más területeit tartja
fontosnak, és a megkülönböztetést elhanyagolják, pedig teológiai, hittudományi
ismereteik nagy súllyal esnének latban a helyes út kiválasztásában, a
megkülönböztetés gyakorlásában.
Az 1 Jn 4,1 – így szól: „Szeretteim, ne higgyetek
minden léleknek, hanem vizsgáljátok meg a lelkeket,hogy Istentől származnak-e,
mert sok hamis próféta ment ki a világba.” Itt „lelkek” vannak, mint a
legtöbb katolikus Biblia-fordításban, ezért jobbnak tartjuk a Szentlélek
kifejezést a „Szent szellem” helyett. A keresztény évszázadok aszketikus
irodalmában elszórtan találkozik az ember néhány alapelvvel, beszédrészlettel,
és a figyelmet is felhívják a megkülönböztetés fontosságára. Remete Szent
Antal egyik levelében azt írja, hogy ,,a megkülönböztetés az a képesség,
aminél nagyobb nincs a keresztény hitben''. A keresztény ókor másik nagy
alakja, Cassianus szerint ,,a discretio minden erény szülőanyja, őrzője
és irányítója''. Aquinói Szent Tamás pedig azt tanítja, hogy a
lelkiéletben a legdöntőbb szerepe
az okosságnak van, amely tulajdonképpen nem más, mint ítéletmondás,
a végletek vagy több lehetőség közül a megfelelőnek a kiválasztása. A
keresztény világnézet a világ legfontosabb szereplőjének Istent tekinti.A
szellemek megkülönböztetése elsősorban a Szentlélektől való adomány, melyet
elsősorban az Egyház kap, ahogy azt 1 Kor 12,10 írja: „Van, aki csodatevő hatalmat kap, van, akinek a
prófétálásnak vagy a szellemek elbírálásának képessége jut osztályrészül.”
A megkülönböztetés- tudomány, az egyház tudománya, a
szentek tudománya, amely a kinyilatkoztatásra épül, nem független az Egyházi Tanítóhivataltól,
de a teológiától, az embertantól, vagy a pszichológiától sem. Az ember és a
Föld, de minden bizonnyal az egész világmindenség az Istentől és a gonosztól
jövő hatások erőterében áll. A szellemek megkülönböztetésének tudománya tehát
azért létfontosságú, mert hármat igyekszik megkülönböztetni, s amennyire
lehet, szétválasztani: azt, ami az Istentől, ami a gonosztól, s azt, ami az
embertől származik. „Az egyház megújulása a Szentlélek által'' című, a
német püspöki kar számára készült ajánló dokumentum azt mondja, hogy ez az
ajándék kegyelmi adomány, szellemi érzék arra, ami a Lélektől származik (1Kor
2,14). Isten Lelke ezzel a szellemi megismeréssel, ítélőképességgel megerősíti
és fölemeli a mindenkinek adott ítélőképességet. Emellett gyakran olyan irányba
indít, amely már nem az emberi okosság és az emberi megismerés meghosszabbítása.
Egyesek különleges módon megkapják a megkülönböztetés adományát és gyakran éppen az egyszerű
emberek azok, aki engedik, „hogy Isten Lelke vezesse őket'' (Róm 8,14).
A szellemek megkülönböztetése - ítélet
Ítélni kötelessége az embernek, mert ha nem teszi, letér a
helyes útról, és éppen ezáltal Isten ítéletét vonja magára. Ez az ítélethozatal
azonban nem elítélést, nem embereknek az elítélését jelenti, hanem annak
megítélését, hogy valami igaz-e vagy hamis, hogy bizonyos cselekedetek,
kijelentések vagy folyamatok milyen forrásból -- isteni, emberi vagy démoni
forrásból -- származnak. Ha az ember, nem gyakorolja, előbb-utóbb letér a
helyes útról, végletekbe esik, a hazugság atyjának áldozata lesz. Jézus nemcsak
hogy nem tiltja az ilyen ítéletet, hanem egyenesen felszólít gyakorlására,
mikor azt mondja:,,Ne ítéljetek látszat szerint, hanem igaz ítélettel
ítéljetek'' (Jn7,24). Jézusnak ezt a szavát ritkábban szokták idézni.
Helyette inkább azt szokás, hogy ne ítéljetek, hogy titeket se ítéljenek el. De
ez utóbbi az előbbi fényében érthető igazán. Amikor Jézus arra szólít fel, hogy
ne ítéljünk, azt akarja mondani, hogy ne ítéljünk elhamarkodottan, és olyan
dolgokban, amik nem ránk tartoznak. Nem tehetjük meg, hogy nem ítélünk. Az
erkölcsi ítélőképesség az alapja erkölcsi döntéseinknek, ennek alapján lesznek
jók vagy rosszak, Istentől elítélendők vagy jutalmazandók cselekedeteink.
Formailag nézve a szellemek megkülönböztetése is ítélet, igaz ítélettel való
ítélés. Mikor kell ítélnünk? Mikor jogos, nem bűn, sőt kötelesség az ítélet, a
bírálat, a megkülönböztetés? Akkor, amikor a magam viselkedése szempontjából
ítélem meg, különböztetem meg egy másik ember viselkedését, mert pl. az illető viselkedése
hatással lehet az enyémre; és akkor, amikor más embereknek akarunk segíteni
úgy, hogy az ő viselkedésüket vagy rajtuk kívül állóknak a viselkedését ítéljük
meg. Az is előfordulhat, hogy tanácsot kér tőlünk valaki. Vezetőnek, papnak, tanárnak, bírónak, egyenesen kötelessége az ítélet.
Hogyan ítélhetünk ilyen helyzetekben vagy ilyen foglalkozásokban ,,igaz
ítélettel''? Ez nagyon összetett probléma és sok esetben rendkívül nehéz, sőt lehetetlen
a helyes ítélet, és csak valószínűségi ítéleteket hozhatunk.
Néhány megkülönböztetési szempont
Hogy milyen megkülönböztetési szempontokat használhatunk,
álljon itt is kiindulásnak néhány:
1) 1Jn 4, 2 -3:„Az Istentől származó lelket erről
ismeritek fel: minden lélek, amely megvallja, hogy Jézus Krisztus testben jött
el, az Istentől van. S minden lélek, amely nem vallja meg Jézust, nem az
Istentől való, hanem az antikrisztusé, akiről hallottátok, hogy eljön, és most
már a világban is van.” Az alapkérdés ez: Hiszel-e Jézus Krisztusban?
2) Összevetni mindent, amit csak lehet, Jézus életével,
viselkedésével, tanításaival. „Gyümölcseiről ismeritek fel őket…”
3) Összevetni a Szentírás más helyen levő, ill.
egészének tanításával.
Pl. megnézni: ír-e ilyet/ilyen szellemben a Biblia?
4) Összevetni a Tanítóhivatal megnyilatkozásaival:
a) hittételek,
b) egyetemes zsinatok,
c) római, ill. helyi püspökkari nyilatkozatok
értelmezéseivel
Gyakori gyakorlati kérdések lehetnek:
Mire szolgál az a szóban forgó viselkedés, indítás,
sugallat, tanítás, történés; mi van benne; mit okoz, mit eredményez? Tudjuk-e
a konkrét eredetét? Ki kezdte, ki terjesztette, ki találta fel, stb. ahogy a szólás
mondja: „Fejtől bűzlik a hal,” Épülésre szolgál-e? Más(ok)nak hasznára van-e? A
hitben, reményben, szeretetben való megerősödést, növekedést szolgálja-e? Van-e
benne szeretet? Van-e benne alázat? Kinek jó ez? Benne vannak-e a Szentlélek
gyümölcsei? Egységet vagy megosztást, szakadást eredményez-e olyanok között, akik
Istent követik? Segít-e másokat megtérésre, kiengesztelődésre? Van-e benne
béke? Krisztushoz és az Egyházhoz vezet-e vagy tőlük el? Nem okoz-e
nyugtalanságot?
Milyen területeken használjuk a szellemek megkülönböztetését
A szellemek megkülönböztetése, láttuk, jelentős mértékben védelmi,
önvédelmi célokat szolgál, missziós feladatunknál pedig arra a kérdésre kell
válaszolnunk, hogy a tiszta, eredeti keresztény hitet adjuk-e tovább? Akkor
használjuk jól, ha szüntelenül azon fáradozunk, hogy elkülönítsük az ehetőt az
ehetetlentől, szellemi-lelki tekintetben is. Ha ezt nem tesszük, úgy járunk,
mint az a falusi bádogos, aki egymás mellett, hasonló üvegben tárolta a
pálinkát és a sósavat. Óvatlanságból egyszer az utóbbi üveget húzta meg. Nem
lehetett rajta segíteni, borzalmas kínok között fejezte be. Ha lelki-szellemi területen
nem különítjük el egymástól a táplálót és a mérgezőt, hasonlóképpen járhatunk. A
szellemek megkülönböztetésének nagyon fontos alkalmazási területei az egyéni
lelkiélet, a lelki vezetés, a magán-kinyilatkoztatások megítélése, szentté
avatás, a közösségek életében lezajló események, folyamatok, megnyilatkozások
megkülönböztetése: karizmatikus közösségekben ezen felül a prófécia, üzenetek, általában az ajándékok
megítélése. És ha már nem sikerült a szellemek megkülönböztetése az egyéni
lelkiéletben vagy a közösségben, és károsodások következtek be, akkor használni
kell a megkülönböztetést a gyógyításban, gyógyító- és szabadító szolgálatban
is. Ismerni kell az egyes idegi alapú és pszichés betegségeket, illetve azoknak
legalább a tüneteit. Megfelelő diagnózist kell felállítani, mielőtt gyógyításba
kezdenénk. Fontos, hogy ezeket a területeket ne keverjük össze. A bajt azzal
orvosoljuk, amivel kell. Például a szabadító imának is fontos szerepe lehet a
gyógyításban, de ne tegyük a tanítás helyébe. Tévedéseket, hamis tanításokat,
helytelen beidegződéseket ne szabadító imával akarjunk megszüntetni.
A Szentírás útmutatásaihoz
Magától az Úrtól származik, hogy gyümölcseiről ismeritek
fel a fát (Mt 12,33). Ez nagyon fontos szabály, de van egy hátránya: meg kell
várni a gyümölcsöket. Sokszor a baj már nagy, amikor a gyümölcsök jelentkeznek.
És sokszor azt is nehéz megkülönböztetni, hogy mi a jó és mi a rossz gyümölcs.
Jézus azt is mondja, hogy „nem békét jöttem hozni, hanem kardot'' (Mt.
10,34). Tehát az elválasztás, emberek egymással való szembekerülése nem mindig
rossz gyümölcs. Egy magánkinyilatkoztatás esetében jó lenne, ha már a kinyilatkoztatást
kapó életében döntene az Egyház, legalábbis alapvetően, így ugyanis sok bajt el
lehetne hárítani. Egy pozitív példa erre: Szent Bernadett nővér még élt, amikor
Lourdes már püspökileg elismert volt.
Hogy melyek konkrétan a Lélek gyümölcsei, erről különböző
listák vannak a Szentírásban. Ilyenek például a következők: öröm, békesség,
türelem, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás, szeretet. A Lélek
gyümölcseivel szembeállítva szerepelnek a test cselekedetei például a Gal
5,19-21-ben: ,,kicsapongás, tisztátalanság, fajtalanság, bálványimádás,
babonaság, ellenségeskedés, viszálykodás, vetélkedés, harag, veszekedés, szakadás,
pártoskodás, irigykedés, gyilkosság, részegeskedés, tobzódás és ehhez hasonlók''.
A megkülönböztetés másik fontos szabályát Pál apostol adja:
„Aki Isten Lelke által szól, az egy sem mondhatja: „Átkozott legyen Jézus”.
De azt sem mondhatja senki: „Jézus az Úr, csak a Szentlélek által'' (1Kor
12,3). Ez a szabály már sok szellemet megkülönböztetett. Szent Pál szabályát
kibővíthetjük Krisztus testének a tagjaira is. Senki se átkozódik a Boldogságos
Szűz ellen, a pápaság, püspökség, szentek ellen a Szentlélektől indíttatva. Így
már sokkal szélesebb körben alkalmazható szabályt kapunk. Például Szárovi
Szent Szeráfim, bár orthodox környezetben élt, nem szidta a pápaságot; ha
ezt tették körülötte, visszavonult vagy igyekezett csitítani. Ebből egy fontos magatartási norma is
származtatható. Fontos, hogyan beszélünk az igazságról. Szent Ignác szól
arról, hogy az Egyházzal hogyan érezhetünk együtt. Ha az egyházi feljebbvalók viselkedése nem példás, akkor ne támadjuk az
ő tekintélyüket nyilvánosan, mert ezzel csak a maradék egyházi tekintélyt
romboljuk, és nem hozunk jó gyümölcsöket. De bizalmasan, az egyházi lehetőségeknek a kihasználásával, mindent el
kell követni, hogy jó püspökök legyenek és jó szerzetesek és jó elöljárók. Ez a
gonosz szellemnek egy harapófogószerű támadása. Egyrészt félrevezeti a
papokat, szerzeteseket, hogy ördögi dolgokat cselekedjenek, másrészt pedig
ujjal mutogat, hogy lám ilyenek ők. Ennek a szabálynak még szélesebb
kiterjesztése, hogy az ember nem átkozódik saját keresztény testvérei ellen
sem, vagyis nem mond róluk rosszat, nem hibáikkal foglalkozik, legfeljebb azok kijavításával.
A megkülönböztetés korlátai
Akkor tudjuk csak helyesen szeretni Istent, felebarátunkat
és önmagunkat, ha jól végezzük a megkülönböztetést. A szellemek
megkülönböztetésének is kulcsa a tudatos állandó önmegfigyelés, indítékaink
derűs, de szüntelen figyelemmel kísérése. Ha egy nem jó szellemtől származó helytelen
gondolat, kép, indítás merül fel bennem, az elején még könnyen elintézhetem, de
ha későn csapok oda, késlekedésemért drágán fizethetek. Másképpen: ha
vitorlázok vagy csónakban evezek és nem avatkozom be rögtön, a szél elvihet, és
csak nagy fáradsággal térhetek vissza az eredeti irányba. Hogyan tudjuk a jó
indítékokat erősíteni, gyakorivá tenni, a rossz indítékokat, célunktól
eltéríteni szándékozó hatásokat pedig hogyan tudjuk leküzdeni? Ez a minket érő
hatásokkal való gazdálkodás, ezeknek a hatásoknak az irányítása a lelki élet, az
aszketika lényege. Az aszketikában javasolt tanácsok közül különösen fontos,
hogy szüntelenül kérjük a Szentlelket, hogy állandóan növelje bennünk a helyes
önismeretet, hogy gyengéden, de újra és újra leplezze le az önismeretet
torzító, védekező mechanizmusainkat. Azok a hatások, amelyek nem közvetlenül
Istentől származnak, vagy amelyek nem egy szent angyal útján jutnak el hozzánk,
azok vagy saját magunkból származnak, vagy a gonosz lelkektől való hatások. A
gonosz arra is törekszik, hogy önmagára irányítsa a figyelmet és így Jézusról
és az Ő hatalmáról, amellyel legyőzte a gonoszt, elterelje. Éppen ezért fontos,
hogy ne vigyük túlzásba a megkülönböztetést se. Először a legfontosabb
dolgokról kell megtudnunk, hogy mikből állnak, honnan származnak. Csip-csup
dolgokat, ötletecskéket, hangulatocskákat nem elemzéssel, hanem kisöpréssel vagy
továbblépéssel kell elintézni. A megkülönböztetés nélkülözhetetlenül fontos eszköz,
de vigyázzunk arra is, nehogy az eszközből célt csináljunk. A lelki életben
kezdők számára az egyensúly megtalálása nem könnyű. A megtéréskor az történik,
mint amikor a vad alanyt nemes ággal oltják be. Ehhez le kell vágni a vad
ágakat, le kell nyesni a vadhajtásokat. Ez komoly sebet okoz.Amikor a megtéréskor
valaki belátja, hogy mennyi minden rossz volt addigi életében, igyekszik
azoktól megszabadulni. Megtörténhet pl., hogy elfojt magában olyan
tulajdonságokat is, amelyek korábbi személyiségének meghatározó összetevői
voltak. Külső szemlélőnek az lehet a benyomása, hogy hátrányára változott meg.
A kiegyensúlyozottságra törekedni kell, de ennek kifejlődéséhez idő is kell. Meg
kell különböztetni azt is, hogy mikor szenteljünk a megkülönböztetésnek nagyobb
figyelmet, és mikor hanyagolhatjuk el. Több időt kell fordítanunk a megkülönböztetésre,
ha egész életünkre kiható döntésekről van szó. Szalézi Szent Ferenc tanácsát
kell követnünk: „Természetes, hogy az aranyrudakat gondosan megmérjük, az
aprópénzt azonban elég, ha ránézésre megbecsüljük''. Senki sem tudhatja
teljes bizonyossággal, hogy csakugyan a Szentlélek működik-e benne. Jézus ezt
elmondhatta magáról, hiszen benne nem volt semmi bűn, bennünk viszont van.
Egyik pillanatban a Szentlélek indít valamire, és rá hallgatunk, másik
alkalommal meg az ördög, és őrá hallgatunk. Nekünk ezen a földön a tükör
homályos fénye adatott. Egy jogász mondta még a kommunizmus idején, hogy
Magyarországon jogszolgáltatás van, nem igazságszolgáltatás. Az igazság teljes
megismerése és a tökéletes igazságszolgáltatás csak odaát lesz, ahol minden más
fényben ragyog. Alázatra és türelemre kell, hogy késztessen minket az Isten
országáról – a búzáról és a konkolyról; a halakról és a hálóról -- szóló
példabeszéd is (Mt 13,24-52). A jó és a rossz teljes szétválasztása csak az
ítélet napján következik be. Törekednünk kell a kettő szétválasztására, de
tudatában kell lennünk annak is, hogy Isten megengedi, hogy a kettő egymás
mellett éljen. . Mi, emberek is szeretnénk talán idő előtt kitépni azt, ami „botrányos és
törvényszegő'', de ezzel a magatartásunkkal könnyen a szeretet ellen vétenénk,
a konkollyal a búzát is kitépnénk.
Forrás: Dr. Gál Péter atya
2007-es előadása a karizmatikus.hu hitvédelmi oldalról
Érdekes, főleg a gyakorlati része.
VálaszTörlés