2011. augusztus 13., szombat

Nincs üdvösség senki másban 1.

"Nincs üdvösség senki másban. Mert nem adatott más név az ég alatt az embereknek, amelyben üdvözülhetnénk." Apcsel 4,12

Felmerül az a kérdés, hogy miért terjed az az állítás, hogy a katolikusok úgy vélik, hogy csak ők üdvözülhetnek? Ha valaki ilyet hallott, akkor megnyugtatom, hogy az Egyház ilyet nem tanít. Ezt támasztják alá úgy gondolom a katolikus egyházi dokumentumok és a Katekizmus is.

„A II. Vatikáni Zsinat LUMEN GENTIUM kezdetű dogmatikus konstitúciója az Egyházról

(A katolikus hívők)
14. A Szent Zsinat tehát elsősorban a katolikus hívők felé fordul. A Szentírás és a hagyomány alapján azt tanítja, hogy ez a földön vándorló Egyház szükséges az üdvösséghez. Mert egyedül Krisztus a közvetítő és az üdvösség útja, aki az Ő testében, ami az Egyház, jelenik meg számunkra; Ő maga pedig kifejezetten hangsúlyozva a hit és a keresztség szükséges voltát (vö. Mk 16,16; Jn 3,5), egyúttal az Egyház szükségességét is megerősítette, melybe a keresztségen mint ajtón át lépnek be az emberek. Ezért nem üdvözülhetnek azok az emberek, akik tudják ugyan, hogy Isten Jézus Krisztus által az üdvösség szükséges intézményének alapította meg a katolikus Egyházat, mégsem akarnak belépni oda vagy megmaradni benne.
Az Egyház közösségébe azok épülnek be teljesen, akik Krisztus Lelkének birtokában az Egyház egész berendezését és az üdvösség minden eszközét benne elfogadják, és látható közösségében -- a hitvallás, a szentségek, az egyházkormányzat és az egyházi közösség kötelékeivel -- kapcsolódnak Krisztushoz, aki Egyházát a pápa és a püspökök által kormányozza. Az viszont nem üdvözül, aki beépül ugyan az Egyházba, de nem tart ki a szeretetben, és így "teste szerint" az Egyház kebelében marad, "szíve szerint" azonban nem.xxvi Az Anyaszentegyház gyermekei azonban el ne felejtsék, hogy kiváltságos helyzetüket nem saját érdemeiknek, hanem Krisztus különös kegyelmének kell tulajdonítaniuk; s ha nem válaszolnak rá gondolattal, szóval és cselekedettel, nem csupán nem üdvözülnek, hanem szigorúbb ítélet alá is esnek.xxvii
A katechumenok, akik a Szentlélek indítására kifejezett szándékkal kérik, hogy vegyék fel őket az Egyházba, már e kívánságukkal az Egyházhoz kapcsolódnak; az Anyaszentegyház pedig már övéiként szereti őket és gondoskodik róluk.

(Az Egyház és a nem katolikus keresztények)
15. Azokkal a megkereszteltekkel, akik a keresztény nevet viselik, de nem vallják a teljes hitet, vagy nem őrzik a teljes közösséget Péter utóda alatt, az Egyház sokféle kapcsolatban tudja magát.xxviii Sokan vannak ugyanis, akik a Szentírást a hit és az élet szabályaként tisztelik, és őszinte vallásos buzgóságot tanúsítanak, akik szerető szívvel hisznek Istenben, a mindenható Atyában és Krisztusban, Isten üdvözítő Fiában,xxix meg is keresztelkednek -- és ez összeköti őket Krisztussal --, sőt elismernek és elfogadnak más szentségeket is a maguk egyházaiban vagy egyházi közösségeiben. Többnek közülük püspöksége is van, ünneplik az Eucharisztiát, s ápolják a tiszteletet az Istenszülő Szűz iránt.xxx Mindezekhez járul az imádság és más lelki javak közössége; sőt egy valódi összeköttetés a Szentlélekben, aki adományai és kegyelmei által bennük is munkálkodik megszentelő erejével, és többeket közülük vérük ontásáig megerősített. Így a Lélek Krisztusnak valamennyi tanítványában fölkelti a vágyat és a cselekvést, hogy a Krisztus által megállapított módon mindnyájan békességesen egyesüljenek egy nyájban, egy pásztor alatt.xxxi Ennek eléréséért szüntelenül imádkozik, reménykedik és dolgozik az Anyaszentegyház, gyermekeit pedig megtisztulásra és megújhodásra buzdítja, hogy Krisztus jele egyre tündöklőbben ragyogjon föl az Egyház arcán.” 

A Lumen Gentium dogmatikus konstitúció fenti része alapján úgy érzem, hogy a "nem üdvözül a Katolikus Egyházon kívül" a tudatos katolikus hittagadókra és a vallásukat tudatosan nem gyakorló katolikusokra vonatkozik.

"A Hittani Kongregáció DOMINUS IESUS nyilatkozata Jézus Krisztus és az Egyház egyetlen és egyetemesen üdvözítő voltáról, 2000. augusztus 6.

Ezek a tőlünk különvált egyházak és közösségek - jóllehet hitünk szerint nincs meg a teljességük - nem jelentéktelenek és súlytalanok az üdvösség misztériumában. Krisztus Lelke ugyanis nem vonakodik fölhasználni őket az üdvösség eszközéül, melynek hatékonysága a kegyelemnek és igazságnak abból a teljességéből ered, amely a katolikus Egyházra van bízva."


A fenti Dominus Iesus nyilatkozatban megjelent állásfoglalás is azt támasztja alá véleményem szerint, hogy a nem katolikus keresztények is üdvözülhetnek, ahogy a Lumen Gentium konstitúció 15. pontjában is olvasható.

A Katolikus Egyház Katekizmusban az áll, hogy "az Egyházon kívül nincs üdvösség" tétele azt jelenti, hogy minden üdvösség Krisztustól jön az Egyház által. Ezért azok nem üdvözülhetnek, akik ezt az Egyházat megismerve tudatosan elutasítják, nem lépnek be vagy nem maradnak meg benne. De Krisztusnak és az Ő Egyházának köszönhetően üdvözülhetnek azok is, akik nem vétkesek abban, hogy nem ismerik az Egyházat és az evangéliumot, de keresik Istent és Akaratát, melyet lelkiismeretük által ismernek. Tehát a nem katolikusok is üdvözülhetnek Jézus és a Katolikus Egyház érdemei, kegyelmei által.

A következő részben olyan idézeteket teszek közzé a fenti dokumentumokból, amelyek a nem keresztények üdvösségének lehetőségéről szólnak Jézus Krisztus és az Egyház érdemei által.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése