„Akkor odajött
hozzám a hét angyal közül az egyik, az, akinél az utolsó hét csapással teli hét
csésze volt, és megszólított: "Gyere, megmutatom neked a menyasszonyt, a
Bárány hitvesét!" És lélekben elvitt egy nagy magas
hegyre, s ott megmutatta nekem a mennyből, az Istentől alászállt szent várost,
Jeruzsálemet. Isten dicsőségét sugározta. Ragyogott, mint a
drágakő, mint a kristálytiszta jáspis. Széles, magas fala
volt, rajta tizenkét kapu. A kapuk fölött tizenkét angyal. Nevek voltak rájuk
írva, mégpedig Izrael fiai tizenkét törzsének a nevei. Keleten
három kapu, északon három kapu, délen három kapu és nyugaton három kapu. A város falának tizenkét alapköve volt, rajtuk a Bárány tizenkét
apostolának tizenkét neve. Annál, aki beszélt velem, arany
mérőnád volt, hogy megmérje a várost, kapuit és falát. A
város négyszögben épült, a hossza annyi volt, mint a szélessége. Megmérte a
várost e náddal: tizenkétezer stádium. Hossza, szélessége és magassága
ugyanannyi volt. Megmérte a falat: száznegyvennégy könyök
emberi mérték szerint, ami egyenlő az angyal mértékével is. Falai
jáspiskőből épültek, a város pedig kristályhoz hasonló színaranyból. A város falainak alapjait mindenféle drágakő díszítette. Az első
alapkő jáspis, a második zafír, a harmadik kalcedon, a negyedik smaragd, az ötödik szárdonix, a hatodik kárneol, a hetedik topáz, a
nyolcadik berill, a kilencedik topáz, a tizedik krizopráz, a tizenegyedik
jácint, a tizenkettedik ametiszt. A tizenkét kapu tizenkét
gyöngy: mindegyik kapu egy-egy gyöngy. A város utcái tükörfényes színaranyból
voltak. De templomot nem láttam benne, mert a Mindenható,
az Úr, az Isten és a Bárány a temploma. A városnak nincs
szüksége sem Napra, sem Holdra, hogy világítsanak, mert az Isten dicsősége
ragyogja be, világossága pedig a Bárány. Fényében járnak a
nemzetek, és a föld királyai elhozzák bele dicsőségüket. Kapuit
nem zárják be soha, hisz ott nincs éjszaka. A népek
odahordják kincseiket és értékeiket. Nem jut oda be
tisztátalan, sem gonosztevő, sem hazug, csak azok, akik be vannak írva a Bárány
életkönyvébe.” Jel 21,9-27
A Szentírás
magyarázat szerint a látomás bemutatja az angyal a szent várost, az Egyházat,
mint a Bárány menyasszonyát és hitvesét. Ezzel rámutat érintetlen tisztaságára
és ugyanakkor termékenységére, mert a lelkek millióit adja Krisztusnak. Az
Egyházat nagy város alakjában
szemlélteti, amely az égből szállott alá. A színes leírásban nem egy helyen
egybeolvad a földi és a mennyei Egyház képe. A városban ott lakik az Isten,
akitől fényességét kapja. Az Egyház üdvrendi elődje a zsidó nép tizenkét
törzse, ezért szerepel a törzsek neve az egyes kapuk fölött. Isten oltalma
alatt áll, ezért van a kapuknál angyal, és az alap a tizenkét apostol. A város
mérhetetlen nagyságát fejezik ki a méretek. A tér minden irányában egyforma, a
tér kiterjedése, a kockaforma a tökéletesség kifejezése volt. Bár elképzelhető,
hogy a város közepén a Ziggurat-hoz hasonló tornyot gondolt el János, sőt ez
látszik valószínűbbnek. A különböző drágakövek Isten kegyelmeinek változatosságát
akarják kifejezni és azt, hogy mivel az égi város szépségét emberi szavakkal
lehetetlen leírni, János az akkor használatos drágakövek neveit használja fel,
hogy amennyire lehet, érzékeltesse azt a szépséget, amelyet ember el sem tud
képzelni. Temploma nincs, mert Isten és a Bárány állandóan bent lakik a
városban. Nincs szükség Napra és Holdra, mert Isten és a Bárány lesznek a város
temploma és örök világossága. Ez a kép azt fejezi ki, hogy a választottak mindenkor
Isten boldogító jelenlétében fognak élni, Istent látni fogják úgy, amint van,
és ez boldoggá fogja őket tenni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése