A szüzek rendjéről 2.
7. Mit jelent a szüzek konszekrációja?
Szent Lúcia Szent Ágota sírjánál |
8. A konszekráció és a fogadalomtétel kapcsolata
A konszekrált szüzesség is egy határozott és sajátos hivatást jelent, melyet elsődleges hivatásként élnek meg, mint világban élő konszekrált szűz. A konszekrált szüzesség egy állandó, nyilvános állapotot jelent az Egyházban. Ez nem tárgya a magán, vagy az ideiglenes fogadalmaknak. Pontosabban, a szüzek konszekrációja nem foglalja magába a fogadalmakat. A konszekrációban a szűz megújítja az elhatározását, hogy folytatja azt az állapotot, amelyben van, mivel Jézus arra hívja, hogy maradjon szűz Érte. A szerzetesek szintén részesedhetnek a szüzek konszekrációjában, de az ő konszekrációjuk közvetlenül a szerzetesi hivatásukkal kapcsolatos, és az elsődleges hivatásukban élik azt meg, mely a szerzetesi élet. A kolostorban élő nővérek esetén a szertartás gondoskodik arról, hogy fogadalomtételük ugyanakkor konszekráció is legyen. A konszekráció nem egyenlő a fogadalomtétellel. A kötelezettség magából az életállapotból következik. A fogadalomtételkor a hangsúly azon van, hogy az egyén Istennek szenteli magát. A fogadalomtételkor egy nyilvános formulát olvasnak fel, egy szerződést írnak alá és helyeznek az oltárra. A konszekráció Istenhez egy teljesen különböző közeledést jelent.A szüzek konszekrációja nem egy felfelé irányuló törekvés, melyben a szüzek felajánlják magukat Istennek, hanem egy lefelé irányuló cselekmény, Isten tevékenysége, mely a püspök szolgálatán keresztül, az Egyház imádsága által hatásos. A szüzek konszekrációja előfeltételezi a tisztasági fogadalmat. A kánonjogászok definiálták a szerzetesi állapotot, mint „egy határozottan megalapított életmód közösségben, melynek segítségével a hívő nemcsak az általános szabályokat, hanem az evangéliumi tanácsokat is megtartja a tisztaság, szegénység és engedelmesség fogadalma által”. A különböző szerzetesrendekben különböző fogadalmakat tettek. Ezek mind hasonló vágyat fejeznek ki: az evangéliumi tanácsok szerint élni, és azt egy ünnepélyes ígérettel megerősíteni. A hármas fogadalom és a konszekráció között nincs ellentét. A fogadalmak közül a cölibátus az elsődleges. Ezen keresztül válaszol az egyén a hivatásra, mely nem mindenki számára szól, és saját magát adja ajándékba radikális módon. Amikor valaki egész életére tisztasági fogadalmat tesz, egy egészen új kapcsolatba kerül Istennel. Ez magába foglalja az illető egész személyiségét, akaratát, gondolkodásmódját, értelmét, érzelmeit és magát a testét. A szüzességnek ily módon történő megélése kell, hogy szükségszerűen jelentse a másik két evangéliumi tanács, a szegénység és az engedelmesség megélését is. A szüzességre szóló hívással Isten az egyént a legtöbbre hívja, Krisztus evangéliumi életére. A konszekráció szertartása során a szűz nem tesz szegénységi, tisztasági és engedelmességi fogadalmat. Kérésével, hogy élete további részében Krisztus jegyese legyen, vele az evangéliumi erényeket választja. Ezeket az evangéliumi erényeket állapotának megfelelően fogja élni. Az engedelmesség szellemében kell élnie, egyszerű életet, okosan.
9. Krisztus jegyese
Az egész lényünket magába foglaló Isten-kapcsolat cölibátusban megélt megszentelt életet kíván, mely által az Egyház, mint Krisztus mennyasszonya különleges eszkatológikus jelévé válhalunk. A szüzesség misztikus értelmezése a Krisztussal való egység menyegzői tapasztalata. A személy élménye a Krisztussal való kapcsolatában házassági karakterű. Megtapasztalja, hogy a házasság egy másik emberrel egzisztenciálisan lehetetlen számára. A konszekrált szüzesség az Evangélium radikalizmusát tükrözi. A legjobban akkor szeretitek Krisztust, ha Krisztus-követésetek mindennél radikálisabb lesz. A konszekrált szüzesség valóban egy szent misztérium. Krisztus úgy szereti Egyházát, mint jegyesét. Az Egyháznak szüksége van más szüzekre, hogy ábrázolja a világ számára magasztos egységét Krisztussal. A konszekrált szűz hivatása, hogy Krisztus jegyese legyen. Elkötelezettsége jeleként gyűrűt kap. A lélek szűzi tisztaságában különösen az Ő mennyasszonya. Az Egyház a szüzességben saját misztériumának legtökéletesebb beteljesedését látja: Krisztus mennyasszonyának lenni. A fogadalomtétellel összehasonlítva a különbséget az jelenti, hogy a konszekráció az Egyház menyegzői jelentését fejezi ki. A konszekrált szűz tanúságot tesz Isten mindent magába foglaló szeretetéről. Hivatása: a megtestesült Krisztus mennyasszonyaként élni, odaszentelve a testét, értelmét és lelkét egy közvetlen, teljes jegyesi egységben Krisztusnak, akit a szűz elsődlegesen szeret, mialatt teljesen a világi társadalomban él. A szüzek lelki menyegzője legtökéletesebben a szüzek konszekrációjának szertartása során fejeződik ki, ill. kerül ünneplésre. A ti eljegyzésetek az isteni szerelem koronázási tette. A ti akaratotokat a szüzességre vonatkozóan az Egyház megerősíti és felemeli egy magasztos, természetfölötti méltóságba. A Kánonjogi Kódex 604-es kánonja, ez a jogi szöveg váratlanul utal a szűz „ misztikus eljegyzésére Krisztussal”. Az Egyház törvényes tanítása szerint : misztikus eljegyzés. Ez valóban a hivatásunk szíve. Ahogy az Egyház Krisztus mennyasszonya, a konszekrált szűz az Egyház képmása és Krisztus mennyasszonya. A lelki menyegző a hit misztériuma. A lelki házasság kegyelme a hit szempontjából a legreálisabb, legvégső valóság. A test és a lélek szüzessége, melyet az Egyház jóváhagy, Krisztus szerelméért történik, titeket egy szellemi egység állapotába helyez.
10. A lelki anyaság
A szüzesség, vagy evangéliumi tisztaság, magában foglalja a lemondást a fizikai anyaságról, azonban Isten tervével összhangban egy magasabb rendű anyaságban fejeződik ki, amelyen Szűz Mária anyaságának fénye világít. A keresztény szüzesség végső beteljesedését nem emberi kapcsolatban, hanem a Krisztussal való kapcsolatban találja meg. Ez magába foglalja a szellemi anyaságot. Az igazi természete szerint a nő kész az áldozatra. Adni akar, és nem boldog, amíg teljesen nem tudja odaadni magát. A keresztény szűz életében szellemi értelemben és elrejtett módon Mária anyaságának misztériuma reprodukálódik. A szellemi anyaság nem azonos az aktív apostolkodással. A szellemi anyaság annak természete szerint személyes és benső. Mint Mária esetében, az anyaság nemcsak magát az életadás tényét jelenti, hanem ezt az egyén életének teljes felajánlásával teszi. Mária anyasága csak a keresztnél teljesedett be, amikor egyesült Fia áldozatával. A szellemi anyaság szenvedéssel fog járni. De ez többé nem az egyén saját szenvedése lesz, inkább Krisztus szenvedése, melyben osztoznunk kell Vele. Amit nem tudunk megtenni, a kegyelem fogja megtenni.
11. A házasság szentsége és a konszekrált szüzek kapcsolata
A Katolikus Egyház Katekizmusa szerint:”A mennyek országáért vállalt szüzesség tisztelete, és a házasság keresztény értelmezése elválaszthatatlan, és azok megerősítik egymást”(2349). Az ősi konszekráló imádság a Szüzek Rendjében nagyon szép és sokat mondó. Világossá teszi, hogy a szüzek hivatása nem csökkenti a házasság ajándékát az Egyházban. A házasság és a szüzesség nem mérhetők össze a relatív értékek semmilyen skáláján sem. Az Egyház mindegyik hivatásra a megfelelő megbecsüléssel tekint. Az emberek különböző életállapotokra vannak meghívva. A válaszunk minősége az, ami számít. A konszekráció szertartása közeli rokonságban van a házasság szentségével.
Forrás: Margaret Gilmour nővér konszekrált szűz írása és más angol nyelvű források alapján egy magyar konszekrált szűz fordításában
Kiegészítés a későbbi részekben és a a megjegyzésekben.
A konszekráció és a fogadalomtétel kapcsolatáról írt fejtegetéssel nem értek egyet. Lehet pl. tisztasági fogadalom esetén is felülről jövő Istentől jövő kezdeményezés, nem csak egy (időleges) szerződés ami az embertől indul ki. Ugyanolyan kegyelmeket élhet meg egy magánfogadalmas is, mint egy konszekrált szűz.Szerintem ez nem kánonjogi besorolás kérdése, hanem a lélek és Isten között kialakuló kapcsolaton múlik. Bizonyos egyházi személyek véleményénél fontosabb az Úr vezetése, kit milyen elkötelezettségre hív, ki milyen formában tudja megélni a meghívottságát körülményeihez, teherbíró képességeihez mérten amellett, hogy a jogrendhez igazodik.
VálaszTörlésIdő közben olvastam, hogy a magyar hivatalos kánonjogi értelmezés a szüzek rendjét sem tekinti a konszekrált élet egy lehetséges útjának. Számomra az is új, hogy lehet magánfogadalmat örökre is tenni, nem kell pl. évente megújítani így a magánfogadalom és a szüzek rendje egy amerikai teológus szerint nem különbözik alapvetően csak formailag és az Egyház szolgálatának kötelezettségében tér el.Mindezek okán a különböző és a természetes alapoktól néha távol álló értelmezése miatt fontos lenne úgy érzem első sorban a belső tartalomra irányítani a figyelmünket.
VálaszTörlés