Íme egy részlet Marton Zsolt gödi plébános úrral készült interjúból:
"Mint volt prefektus, hogy látja a
papképzés helyzetét? Mékli Attila például azt nyilatkozta a Kurírnak,
hogy több pszichológiát lehetne oktatni.
Egyetértek vele. Egyébként a papi
hivatás mindig titok. Szoktuk néha mondogatni egymás közt, viccesen, mi,
papok, hogy furcsa ízlése van az Istennek, hogy minket is elhívott. A
papképzésben tisztázódnia kell a hivatásnak. Olyan világban élünk, ahol
harctéri katonákat kell képezni. Ma az egyháznak, ha van tekintélye,
akkor az csakis erkölcsi. Nincs társadalmi, nincs hatalmi tekintélye, az
ifjú papok nem főtisztelendő úrként kell, hogy kikerüljenek a
teológiáról. Olyan lelkipásztornak kell lenniük, akik ismerik az emberek
életét, érzik problémáikat, meg tudják hallgatni őket. Együtt tudnak
velük örülni, együtt tudnak velük sírni. Ma a papnevelésben nagy
átalakulás tapasztalható. Szemináriumra szükség van, de jó, ha tudjuk,
ez mesterséges közeg, ahol össze vannak zárva a fiatalemberek. Ez azért
lényeges, mert az összezártságban kijönnek az ember gyengeségei,
kiderül, milyen a frusztrációtűrése, mennyire terhelhető idegileg. A
papnevelésbe be kell építeni különböző „szűrőket” is. Rendben van, ha
valaki kiváló teológiából, de hogyan tud kommunikálni, milyen a viszonya
az elesettekkel? Jó teológusból még nem feltétlenül lesz jó pap. Mi
csináltunk kórházi gyakorlatot: be kellett menniük a kispapoknak az
onkológiára, vagy Teréz anya nővéreihez, Ipolytölgyesre a
fogyatékosokhoz, és menniük kellett hittanórát tartani. Így látták a
papok feladatait, kihívásait. Mindezt mindig kiértékeltük. Valóban
szükség lenne ugyanakkor több pszichológiára és pedagógiára.
Beleférne?
Elég feszített a képzés, sokkal több nem
férne bele, de egy kicsivel több igen. És papként fontos lenne, hogy
részt vegyünk teológiai, pedagógiai és pszichológiai továbbképzéseken.
Én például nemrég fejeztem be a Sapientia, a Károli és a Semmelweis
Egyetem közös lelkigondozói továbbképzését. Nagyon értékes! A lélektani
rezdüléseket nem lehet a teológia alatt elsajátítani, inkább csak a
terepen. A teológián inkább alapokat és jó irányultságot lehet adni. Nem
szabad megijedni a kihívásoktól, és jókedvvel kell tudni venni őket. Ha
azt mondom, harctéri katonákat képzünk, akkor ez alatt jókedvű végvári
vitézeket értek. A hazáját szerető katonában nem szomorúság, hanem
elszántság és bátorság van. A szellemi és imaéletet meg lehet és meg
kell alapozni a szemináriumban, hogy ne méltóságoskodásnak, vagy pusztán
hivatali funkciónak tekintsék a papi hivatást, hanem lássák, hogy ez
szent kaland. A legjobb reklám a papságnak, ha látnak az emberek
életvidám, boldog papokat, és vidám programokon vesznek részt, együtt. A
boldog papi közösségek is fontosak. Én magam is minden csütörtökön
összejárok papokkal. Vasárnap esténként pedig egy külvárosi plébánián
jövünk össze beszélgetni. Együtt szoktunk elmenni nyaralni is. A papság
számomra nem azt jelenti, hogy hősies magányt vállalunk, bár lehet, hogy
van, akinek ez az útja.
Meg is akartam kérdezni a papi magányosságról.
13 éve vagyok pap, és még nem
találkoztam a magányossággal. Nem volt ilyen problémám. Olyat viszont
gyakran érzek, hogy jó lenne végre egy estét egyedül eltölteni,
nyugalomban. Ha megérzik az emberek, hogy egy pappal lehet kommunikálni,
akkor megrohanják. Ha megtanulunk kommunikálni, özönlenek az emberek.
Rengeteg feladat lesz, ami sok örömet jelent, de ha nem akarunk kiégni,
néha el kell vonulni, és naponta bensőséges kapcsolatot kell ápolni
Istennel. Naponta legalább fél órát szabadon kell beszélgetni vele,
valahogy úgy, mint don Camillo. Az is fontos, hogy legyen lelkivezetőnk,
aki kellő közelségben és távolságban van, és kell, hogy legyenek olyan
mélyen istenhívő laikusok, akikkel merünk őszintén beszélni, és ha azt
mondják, hogy valamit nem jól csinálunk, akkor azt elfogadjuk. Nekem nem
volt magányos percem, pedig szeretek egyedül lenni. A napkezdésnél
fontos, hogy egyedül legyek, imádkozom, elmélkedek, ahogy este is. A
papi és világi közösségek nélkül viszont könnyen bezárkózó agglegényekké
válhatunk.
A végvári vitézek hasonlatával arra akar utalni, hogy az egyház harcban áll a világgal?
Részben. Olyan világban élünk, ami
nagy-nagy sodrással ellenkező irányba megy, mint az egyház iránya.
Fogyasszunk, vásároljunk, birtokoljunk, és ez a boldogság. Szerintünk is
fontos az emberhez méltó élet, és élvezni kell az élet tiszta örömeit,
de nem pusztán ez a boldogság, ez nem oldja meg az ember egzisztenciális
problémáit. Most minden a globalizált piac része, és sokszor az
egyházat is egy piaci tényezőnek tekintik. Márpedig nekünk képviselni
kell, hogy ez nem így van, az egyház nem egy piaci szereplő a sok közül.
Sok kihívás van, amelyekkel tudnunk kell kezdeni valamit:
alkoholbetegek, hajléktalanok, drogosok, szétesett családok, akiknek
segíteni kell. Ez a klasszikus papnevelésnek nem volt része, mert
rendezettebb társadalomban éltünk, mindenkinek megvolt a maga szerepe.
Nem csak a katolikusok felé van küldetésünk, hanem mindenki felé, a nem
keresztények, nem hívők felé is. A nem vallásosakkal az utcán,
villamoson, metrón találkozhatunk, ahol már a papi civil viselése is
hitvallás. De itt, Gödön is előfordul, hogy becsönget egy hajléktalan.
Ha nem tanuljuk meg, hogy mit kell vele kezdeni, elzavarjuk, vagy
esetleg szélhámosok kelepcéjébe esünk, ha gyanútlanul mindenben
segítünk. Meg kell figyelni, mire szorul rá. Leginkább mi abban tudunk
segíteni, hogy meghallgatunk mindenkit. Sokszor a hajléktalanoknak ez
hiányzik. Van most egy hajléktalanunk, akit egy terápiára próbálunk
besegíteni, és ő mondta, hogy ő elsősorban nem az ételt köszöni, persze
azt is, de elsősorban azt, hogy emberszámba vesszük. Mindenkinek annyira
kell segíteni, amennyire neki tényleg szükséges. Föl kell tudni
vállalni a társadalmi igazságosság és a politika bizonyos kérdéseit is,
pártpolitikától függetlenül. Az erkölcsi igazságok közvetítése is
időnként harctéri feladat.
Volt prefektus Budapesten,
falusi és kisvárosi plébános. A népi vallásosságnak milyen szerepe lehet
ma? Nem megmerevedett szokások ezek? Mit kezdjünk ott, ahol nincsenek
ilyen hagyományok, például a nagyvárosban?
Örülök, hogy a Szentszék újraindította a
katekumenális, müsztagógikus szemléletet, 1999-től. Mindig az életet
kell támogatni. Ahol a hagyományokban van élet, azt tovább kell vinni.
Dányban volt egy régi hagyomány, hogy elmennek évente kétszer gyalog
Máriabesnyőre. Mondták, hogy régen ezren is mentek, nyolcvan éve. Ma
harmincan indulnak gyalog, visszafelé meg 10-15-en jönnek. Újra
meghirdettem ezt, az első évben harmincan jöttek, a másodikban hatvanan,
aztán majdnem százan, köztük sok család és fiatal. A régire rá lehet
építeni az újat. Amiben nincs élet, az elveszik, ami halott, azt nem
szabad feltámasztani, ne csináljunk múzeumot abból, ami felett elszállt
az idő. De az élőt sem szabad megölni. Városban kisközösségeket kell
szervezni a nagy plébániaközösségen belül. Ez persze falun is fontos, de
városban még fontosabb és megvalósíthatóbb. A kisközösségeknek pedig
időnként közös programot kell szervezni. Falun persze nehezebben nyílnak
meg egymás előtt az emberek, kivéve a fiatalokat. A mai fiatalok
két-három nyelvet beszélnek, tanult a világ. Egy Bibliaórára fel kel
készülni, nem lehet rutinból beszélni, mert kemény keresztkérdéseket
tesznek fel a résztvevők. Időnként például meg kell néznem, mit ír az
eredeti, görög szöveg.
A plébánosnak jó menedzsernek is lennie
kell, meg kell tanulnia, hogy vezesse és ne uralja a közösségeket, tudni
kell tárgyalni hivatalos ügyben, feladatokat delegálni. Emellett bánni
kell tudni a médiával, nem szabad idegesnek lenni, ha megjelenik egy
riporter, nem jó, ha rögtön rosszat feltételezünk egy újságíróról. Ettől
a sok kihívástól szép az élet."
Forrás: Magyar Kurir - http://www.magyarkurir.hu/hirek/marton-zsolt-harcteri-katonakat-kell-kepezni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése