Az igazi kompassióról
A kompassió, a szegényekkel és
szenvedőkkel való közösségvállalás és segítségnyújtás alapvető fontosságú, minden
egészséges lelkiismeretű embertől elvárható, keresztény közösségekben pedig még
inkább fontos jelentőségű, mert:
-
főleg hittestvéreinkkel kell jót tenni, ld. a
Galatákhoz írt levél 6, 10 részében: „Amíg tehát időnk van,
tegyünk jót mindenkivel, főképpen hittestvéreinkkel”, illetve
-
az Egyház szociális felelőssége minden korban előtérben
volt, jó evangelizációs eszköz, példaértékű és szükséges.
Korunkban a szociális háló hiánya
miatt sokszor az egyházi alapítványok és szervezetek azok, amelyek megteszik
azt rájuk háruló feladatként, amit tudnak, próbálják a hiányokat betölteni ld.
pl. a Dévai Szent Ferenc Alapítvány növekvő számú házait, mennyire fontos
feladatot lát el Böjte Csaba testvér és segítői a Kárpát-medencében a
legvédtelenebbek szolgálatában.
Vicces jelenetekben időnként
megmosolyogjuk, amikor valaki mindenáron át akar kísérni egy idős személyt az
úton, a végére kiderült, hogy tulajdonképpen ő nem is akart átmenni. Igen,
pusztán jó szándékból, a körülményekből következtetve megtesszük, amit jónak
láttunk. Nagyon is fontos, hogy akarjunk jót tenni és akarjunk a körülöttünk
levőknek segítségére lenni, ahogy lehetőségeink, talentumaink, anyagi javaink,
és fizikai erőnk engedi.
A jó szándékkal történő
segítségnyújtáshoz fontos azonban szem előtt tartani még néhány tényt, amelyek
valójában összefüggenek:
1. Maga a jó szándék önmagában
nem elég, ! lásd a mondást arról, hogy a kárhozat útja felé vezető út is jó
szándékkal van kikövezve, tehát nem mindig az visz előre és az üdvösség felé minket,
ha csak jó szándék alapján akarunk egy bizonyos irányban elindulni, főleg ha ez
valójában Isten tervében másképp szerepel (ld. a megkülönböztetés fontossága
mindenben).
2. Úgy kell segíteni másnak, hogy
az neki is jó legyen minden szempontból.
3. Van egy mondás, amely alapján
az érintett személynek nem halat kell adni, hanem meg kell tanítani horgászni
de még jobb, ha halászni.
Az összefüggés az, hogy ami a
segítettnek és segítőnek is jó, az vezet az üdvösségükre és ez az Úr akarata
is.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
- Olvastam arról, hogy valaki nem
tartja helyesnek, hogy már a papok is óva intenek attól, hogy a koldusoknak pénzt
adjunk, lévén a koldusok maffiáját nem érdemes támogatni, mert így a személyes
kapcsolat nem alakul ki és alapítványokon keresztül nem lehet őket emberileg
annyira támogatni. Ez igaz is lehet, de
mi viszi őket előbbre? Ha én kínlódom velük, és esetleg tönkre megyek, ha
meghaladja az erőmet az elvárás, vagy szakemberekre bízom őket, akik
remélhetőleg akár hosszú távon is meg tudják oldani a problémájukat és
adományokat juttatok a megfelelő intézményhez?
- A másik gond, hogy mi sokszor
elképzelünk valamit, hogy a másnak mi lenne segítség, pl. idős szülők,
személyek, nehézségekkel küzdő barátok, ismerősök számára és azzal állunk elő,
hogy segítünk és adunk valamit, de ezt a nélkül tesszük, hogy a valós
igényeknek utána néztünk volna. Lehet, hogy egy segítő adománnyal csak nagyobb
terhet teszünk annak a másiknak a nyakába, amely akár még az életét is
veszélyeztetheti vagy végső soron plusz kiadást okoz, mert még rá kell költenie
az egészre egy nagyobb összeget. Tehát olyat adunk, amire nincs is szüksége az
illetőnek, illetve jobb lenne, ha nem adnánk, vagy nem úgy segítenénk. Érdemes
alaposan tájékozódni, mielőtt egy szegény családot, vagy idős szülőket
megsegítenénk, hogy mire is lenne valóban szükségük, ha egyáltalán el merik
mondani, mivel ez valahol egy szégyen, ha rászorul az ember a másra, próbálja
az ember maga megoldani először a problémáit jó esetben és csak legvégső
esetben fordul segítséghez vagy fogadja el a külső támogatást.
Fontos még megjegyezni, hogy a
szükségletek betöltése nem csak anyagi területen kívánatos, hanem lelki
értelemben is. Sokszor elég, - persze mindkettő fontos, ha van rá mód – a lelki
hiányok, a napjainkban egyre nagyobb mértékű erkölcsi válságban a lelki
sivárságban élők gyötrelmeinek enyhítése; néha akár elég csak a meghallgatásuk,
hogy érezzék általunk Isten szeretetét, tapasztalják meg az együtt érző
szeretetet. Ezen túlmenően az Istenhez való elvezetés, az alapvető Istennel
kapcsolatos ismeretek átadásának megkezdése és fokozatos fenntartása is
jelentős lenne. A hal odaadása, Isten Irgalmának rajtunk keresztüli
megtapasztalásán túl ezen a területen is túl kell, hogy lépjen a halászat
megtanítására, tehát az alkalmankénti szeretet megnyilvánulás és beszélgetés
fokozatosan arra kell, hogy törekedjen, hogy eljusson a segített fél a kegyelmi
forrásokhoz, így az önálló lelki táplálkozásra kell megtanítani a lelkeket.
Ez a miatt is fontos, mert még a
hívők körében is sokszor oly nagy mértékű a vallási tudatlanság, hogy egy
antropomorf képpel élve Isten kénytelen a „szent fazekak és serpenyők” között
sétálni templomaiban, akik néha alapvető hittani ismeretek nélkül, - vagy akár
azokkal de nem megfelelően - gyakorolják a vallásukat, lehet, hogy még napi
szinten is, és nincsenek tisztában azzal, hogy mi történik ott valójában, vagy
nem váltják belsővé a külső formákat. Arról már ne is beszéljünk, hogy pl. egy
napi templomba járó nagymama mindennapi életében nem szól rá az unokájára, ha
az egy háztartásba költözik a szívszerelmével...Szent Bernadett szavai jutnak
eszembe erről, aki azt mondta, hogy „Az Úr mentsen meg minket a rossz
katolikusoktól.”… Nem tudom, hogy ez tényleg elhangzott-e tőle, de a róla
készült filmben szerepelt . Neki sikerült, ami mindannyiunk vágya is, megtenni
minden tőle telhetőt Annak példája nyomán, Aki kiüresítette magát és engedelmes
volt mindhalálig, hogy bűneinkért kiengesztelje a Mennyei Atyát, és így eljutni
az örök és valódi kincsek birtokába. A mi feladatunk is hasonló, megtenni
mindent a ránk bízottakért, akár testi, akár lelki nyomorúságban vannak,
talentumainkhoz mérten és az ő valós javukat keresve. Ehhez adjon nekünk erőt
és bölcsességet az Úr és segítsenek az Égiek minden emberi kapcsolatunkban és
szolgálatainkban. Amen
"Boldog, aki a szegénynek
gondját viseli! A nyomorúság napján megmenti őt az Úr." Zsolt 41, 2
"Aki megveti szűkölködő
társát, vétkezik, de boldog, aki a szegényen megkönyörül! Aki hisz az Úrban,
szereti az irgalmasságot." Péld 14, 21
Van-e a kompassiónak magyar megfelelője? Bár értem, miről van szó, csak gondolkodom, van-e olyan szó, ami erre illik.
VálaszTörlésÚgy tudom nincs magyar név mert nincs megfelelő magyar szó rá ami a teljes jelentést tükrözi: a szegényekkel és szenvedőkkel való közösségvállalás, együtt-szenvedés.Talán ez utóbbi az, amit lehetne használni.Ebben viszont nincs benne az, hogy amellett, hogy átérezzük a rászoruló fájdalmait, segíteni is igyekszünk.Az Emmánuel Közösségben elköteleződött testvérek ezzel kapcsolatban tudnának többet mondani, mert ez a közösség egyik alapkegyelme.
VálaszTörlés