A „szív vértanúságáról” korábban tettem említést a szerzetesség
vonatkozásában. Ezt lehet minden keresztény testvérünk esetén véráldozatoktól
mentes „fehér vértanúságnak” is nevezni. Ugyanakkor a „vörös vértanúság”
lehetősége sem kizárható senkinek az életében, aki életszentségre törekszik. A
keresztényüldözés tőlünk keletebbre egyre fenyegetőbb valóság a keresztények
életében. Nem kisebb azoknak az áldozata sem, akik a nyugati kereszténységben a
mai kor fordított értékrendjében a hitükről tanúságot téve nap mint nap
vállalják mindennapi keresztjüket saját meghívásuknak megfelelő
életállapotukban, amely sokszor hátrányos megkülönböztetést és testi lelki
gyötrelmeket jelent és felajánlják ezeket a szenvedéseiket, áldozataikat a
világ üdvösségéért.
A Szentatya katekézisét a
vértanúság témájának szentelte, néhány vértanú szent csodálatos alakjára
emlékezve, akiknek éppen ezekben a napokban van az ünnepe. Régi idők és modern
korok szentjeiről van szó. A pápa megemlítette Assisi Klára, a klarisszák szent
alapítója nevét, akinek alakjával a következő alkalommal foglalkozik
részletesebben. Említést tett még Szent Lőrincről és Szent Hyppolitosz vértanú
papról. A korban hozzánk közelebb álló szentek között pedig elhangzott Edit
Stein, Európa védőszentje és Maximilian Kolbe atya neve. Az Isten iránti szeretet legtökéletesebb formája a vértanúság –
állapította meg a pápa.
De valójában mi az értelme a vértanúságnak?
A válasz látszólag egyszerű: a
vértanúság Jézus halálában és áldozatában kap értelmet. Jézus a szenvedő
szolga, akiről Izajás próféta jövendölt és, aki ajándékul adta önmagát sokak
megváltásáért. Krisztus állandóan arra buzdítja tanítványait és minket, mai
követőit is, hogy nap mint nap vegyék vállunkra a keresztet és így kövessék őt
az Atya Isten és az emberiség iránti teljes szeretet útján. „Aki föl nem veszi
keresztjét és nem követ engem, nem méltó hozzám. Aki meg akarja találni életét,
elveszíti azt, de aki érettem elveszíti életét, megtalálja azt.” Ezeket a
szavakat Máté evangéliumában olvassuk. Ugyanez a gondolat ismétlődik a földbe
esett búzaszem esetében. A búzaszemnek el kell halnia ahhoz, hogy sok termést
hozzon. Jézus maga a búzaszem, az isteni mag, Aki engedi, hogy a földbe essen,
hogy megtörjön a halálban, mert éppen ezen keresztül kisarjad, és bőséges
termést hoz szerte a világon. A vértanú az Úr nyomában halad és szabadon
vállalja akár a halált is a világ üdvösségére, a hit és a szeretet magasrendű
próbatételeként.
A másik kérdés, amelyre a pápa választ keresett, az, hogy miből fakad a vértanúsághoz szükséges erő?
Szent Péter és Szent Pál |
Elsősorban a Krisztussal való
bensőséges egységből, a vértanúság és az arra való elhivatottság ugyanis nem
elsősorban emberi erőfeszítés eredménye, hanem válasz egy kezdeményezésre, az
Istentől jövő meghívásra. A vértanúság az Úr kegyelmének ajándéka, amely által
képessé válunk arra, hogy Krisztus és az egyház iránti szeretetből felajánljuk
életünket. Amikor a vértanúk életéről olvasunk, nem egyszer elcsodálkozunk
azon, hogy milyen derűs lélekkel és milyen bátran néznek szembe a szenvedéssel,
a halállal.
Fontos azonban hangsúlyoznunk azt is, hogy Isten kegyelme nem fojtja el azok szabadságát, akik vállalják a vértanúhalált, sőt ellenkezőleg: a vértanúságban a szabadság nyilatkozik meg, az emberi szabadság a hatalommal és a világgal szemben. A vértanú végső és döntő gesztussal egész önmagát Krisztusnak adja, a hit, remény és szeretet magasrendű tettével Teremtője és Megváltója kezébe helyezi sorsát, feláldozza életét, hogy teljesen mértékben társuljon Krisztus kereszten véghezvitt áldozatához. Rövidebben megfogalmazva tehát a vértanúság a szeretet nagy tette, amellyel válaszolunk Isten mérhetetlen szeretetére.
Fontos azonban hangsúlyoznunk azt is, hogy Isten kegyelme nem fojtja el azok szabadságát, akik vállalják a vértanúhalált, sőt ellenkezőleg: a vértanúságban a szabadság nyilatkozik meg, az emberi szabadság a hatalommal és a világgal szemben. A vértanú végső és döntő gesztussal egész önmagát Krisztusnak adja, a hit, remény és szeretet magasrendű tettével Teremtője és Megváltója kezébe helyezi sorsát, feláldozza életét, hogy teljesen mértékben társuljon Krisztus kereszten véghezvitt áldozatához. Rövidebben megfogalmazva tehát a vértanúság a szeretet nagy tette, amellyel válaszolunk Isten mérhetetlen szeretetére.
A Szentatya a vértanúságnak
szentelt katekézisét azzal a gondolattal zárta, hogy mi mindannyian meghívást kaptunk az életszentségre, akkor is, ha minden
valószínűség szerint mi magunk nem leszünk vértanúk. Az életszentség titka
az, hogy minden nap magunkra vesszük a keresztet, mert ez a keresztény élet
magasrendű formája. Korunkban, amikor látszólag mindenki önző és individualista
életeszményt követ, mi keresztények tekintsük első és alapvető
kötelességünknek, hogy folyamatosan növekedjünk az Isten és testvérek iránti
szeretetben. Ezzel átalakítjuk nemcsak személyes életünket, hanem a minket
körülvevő környezetet is.
Forrás: Vatikáni Rádió (2010.
augusztus 11.)
Mindszenty József a Fehér Vértanú |
Az utolsó idők szentjei
Ó, az én szentjeim az utolsó időkben!
Ha hősies volt az első időkben élni a pogányság üldözései közepette, háromszor,
hétszer, hétszer hétszer hősiesebb lesz az én szentjeim élete az utolsó időkben.
Csak azok, akik a hit kenyerével táplálkoznak, rendelkeznek majd oroszlánszívvel,
hogy szembenézzenek azokkal a gyötrelmekkel, és sas szemekkel és szárnyakkal
nézzenek Rám, a Napra, és repüljenek Hozzám, az Igazsághoz, miközben sötétség
uralkodik mindenütt, és a Hazugság igyekszik meggyőzni őket arról, hogy azt
imádják és higgyék.
További nem kifejezetten keresztény
forrásból származó, de alapvető értékszemléletében úgy érzem hiteles írás olvasható
itt és itt
a fehér és vörös vértanúságról.
Jézus testét leveszik a keresztről |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése