A hagyományos katolikus hit
szerint Mária, Jézus anyja különleges kegyelem által soha nem követett el bűnt,
mivel Isten eleve megóvta őt az áteredő bűn hatásától. Ezt a tökéletes
védettséget nevezzük szeplőtelen fogantatásnak. E megfogalmazás negatív jellege
mellett az egyház valami fontosat, nevezetesen Mária különleges szentségét
akarta kifejezni. Életének első pillanatától kezdve a szentség különleges
ragyogása gazdagította Máriát - nyilatkozta róla a II. vatikáni zsinat (Lumen
gentium 56). A keletiek a "panagia" görög szót használják Máriával
kapcsolatban, mely az egészen szent életre utal. Ez a hit az egyházban egy
nagyon ősi hagyományon alapszik, mely valójában a Szentírásra támaszkodik, ahol
Gábor angyal így köszönti Máriát: "Üdvöz légy, kegyelemmel teljes!"
(Lk 1,28).
Jóllehet a hagyomány
"egészen szent"-nek nevezi Máriát, a teológusok mégis feltették
kérdéseiket. Elsőnek azt, hogy ha Jézus az egész világ megváltója, melynek
Mária is a tagja, még ha ő egészen szent is, hogyan lehet Jézus az ő számára is
megváltó? Sem Szent Bernát, sem Aquinói Szent Tamás, sem Szent Bonaventúra nem
tudta ezt a látszólagos ellentmondást feloldani. A 13. század jelentős skót
teológusa, a doctor subtilis címet kiérdemelt Duns Scotus (1265-1308) talált
erre megoldást, amikor kifejtette, hogy Mária a Fia révén elővételezett
megváltásban részesült. Ettől kezdve Scotus a doctor marianus tiszteletcímet is
megérdemelte. Végül is ezt a megfogalmazást ismerte el az egyház, amikor másfél
évszázada, 1854. december 8-án az Ineffabilis Deus kezdetű apostoli konstitúció
bullájában Boldog IX. Piusz pápa kifejtette: "A kimondhatatlan Isten
egyszülött Fiának kezdettől fogva és a századok előtt anyát választott.
Csodálatosan elhalmozta őt mindenféle égi kegyelmi ajándék bőségével, hogy ő a
bűn minden szennyétől mindig teljesen mentesen és teljes valójában szépen és
tökéletesen, az ártatlanság és a szentség teljességének példáját nyújtotta,
teljesen mentes lévén még az áteredő bűn szennyétől is" (DH 2800-2801). Ezután a pápa kimondta a
hittételt: "A Boldogságos Szűz Mária fogantatásának első pillanatában, a
mindenható Isten egyedülálló kegyelméből és különleges kegyéből, az emberi nem
Üdvözítőjének, Jézus Krisztusnak érdemeire való tekintettel, az áteredő bűnnek
minden szennyétől eleve megőrizve mentes volt." (DH 2803) A Szent Péter
bazilika kupoláján még ma is láthatóak azok a bádogfülek, amelyekre gyertyákat
erősítettek, és így világították meg a kihirdetés napjának estéjén a
katolicizmus központi templomát.
Az ünnepélyes formula
kihirdetése előtt azonban már kétszáz évvel a szicíliai Palermo városa, melynek
a fő patrónusa a Boldogságos Szűz Mária Szeplőtelen Fogantatása, már
hivatalosan kérte a Szentszéket a dogma kimondására. 1850-ben a szicíliai
püspöki kar IX. Piusz kérdésére válaszolva kijelentette, hogy a kihirdetendő
dogma a Boldogságos Szűz Mária szeplőtelen fogantatásáról mindig is a szicíliai
keresztények hitének és jámbor hagyományai örökségének teljes és
elidegeníthetetlen részéhez tartozott. II. János Pál pápa ez év októberében
levelet intézett Salvatore de Giorgi palermói érsekhez, a szicíliai püspöki
konferencia elnökéhez, és lelki közelségéről biztosította a Szicíliában élő
katolikusokat, akik az évforduló kapcsán egyesülnek Róma püspökével.
Négy évvel később, 1858.
február 11-én - mintegy a dogma kihirdetésének az igazolására - egy tizennégy
éves francia parasztlány, a teológiai kérdésekben teljesen járatlan Bernadette
Soubirous a Lourdes melletti Gave folyó közelében lévő barlang oldalában egy
ragyogó fényességű asszonyalakot látott, aki neki így mutatkozott be: "Én
vagyok a Szeplőtelen Fogantatás" (Que soy era Immaculada Concepcion).
2004. augusztus 15-én azért látogatott el II. János Pál pápa a közismert
francia kegyhelyre, hogy emlékeztessen e hittétel jelentőségére és
aktualitására. Magyarországon pedig Prohászka Ottokár, székesfehérvári püspök
emlékeztetett arra, hogy hagyományosan a "Pázmány-egyetem alapszabályai
megkívánják, hogy tanárok s tanítványok készek legyenek a szeplőtelen
fogantatásért síkra szállni".
Milyen értelmet ad az
egyház a szeplőtelen fogantatás dogmájának? Máriát úgy állítja a keresztény
hívek elé, mint akiben az Isten által elgondolt tökéletes emberség megvalósult.
A példa nem egy hős vagy egy kiváló tudós, hanem egy fiatal leány, aki egyszer
s mindenkorra kimondta az igent Isten előtt, mindvégig hűséges maradt az ő
szavához és Fiában való hite még a szenvedés legnehezebb órájában sem ingott
meg.
Dr. Kránicz Mihály
Forrás: Új Ember
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése