2011. december 10., szombat

Konszekrált (megszentelt) életutak 6.


A remeteségről

A remeteségről a lelkiségekről szóló sorozat 1. és 2. részében a pálosok bemutatásánál már volt szó, mint „Isten szemlélésének ápolása a magányban”. Ebben a részben a remeteség kezdeteitől napjainkig a remeteség különböző formáit mutatom be. A megszentelt élet kánonjogi vonatkozásainál az Egyházi Törvénykönyv remeteségre vonatkozó részét is megemlítettem, most ezt egészítem ki.

I. A remeteség kezdetei

1. Sivatagi remeték (anachoréták)
- magányosan élő remeték
- az egyiptomi sivatagban éltek eleinte az Egyház üldözése miatt, később az engedmények után kivonulásként a világból
- Krisztusért és az Ő nevében teljes csend, fizikai magány, világtól való elvonulás melletti böjt, virrasztás, engesztelés

Egyiptomi Szent Mária

 - Szent Jeromos egyháztanító is öt évet töltött Aleppótól nem messze a sivatagban

Cavarozzi: Szent Jeromos,
aki remeteként élt Betlehem mellett
és akit meglátogatott két angyal miközben
tanulmányait írta (XVII, század eleje)
 
2. Laurák
- laza közösségekbe szerveződött remeték, viszonylagos közelségben éltek a sivatagban
- pl. Remete Szent Antal (ld. lentebbi linken) 

Remete Szent Antal
II. Remeteségből szerzetesrendek: a valódi remeteségtől a szív remeteségéig

A remeteségből az Egyház életében fokozatosan szabályozott rendekké alakultak a remeteségben élő Istennek szentelt személyek. A közösségben megélt remete életmód egyre inkább a belső magányban megélt szívbéli remeteséget jelentette, azaz szerzetesként a modern világ forgatagában megélt Istennel egyesült életű magány, emellett a remeteség hagyományára való épített életmód.

A) Az első néhány században:

- Pakhómius és a coenobiták
- Cassianus és az egyiptomi szerzetes közösségek
- Bazileosz

Remete Szent Antal életéről és a kezdeti közösségek szerveződésről bővebben itt.

B) A második évezred elejétől:

1. A pálosok szerzetes közösségének megszerveződése
A pálosok az egyetlen magyar alapítású rend a világban. Esztergomi kanonoki méltóságát hátrahagyva a tatárdúlás után, 1246-ban vonult el Özséb a Pilis sziklás erdejébe, hol 1250-ben a maga köré gyűjtött remetékkel templomot és monostort épített Pilisszántó közelében. Majd csatlakoztak hozzájuk az ország más területein – például a Bakonyban és a Bükkben – élő remeték, mint a már egyesült Pécs környéki, Jakab-hegyi remeték. 1262-ben Özséb kért működési engedélyt a pápától, de végleges engedélyt csak a feltételek teljesülésekor, 1308-ban kapott a rend, amelynek tagjai „Első Remete Szent Pál testvérei”-nek nevezték magukat. Innen a latin nevük: „Ordo Sancti Pauli Primi Eremitae”, s a rend rövidítése: OSPPE.
A rend honlapja: www.palosrend.hu

Pálos szerzetes
Pálos Nővérek (Erdőkürt)

2. A kármeliták közössége szintén remete életmódból alakult ki

A keresztesek szentföldi hadjáratai idején, már a XII. században szervezett remeteközösség élt a galileai Kármel-hegyen, ahol Krisztus születése elõtt a IX. században egy barlangban remeteként élt Illés proféta és hozzá csatlakozott tanítványa, Elizeus is. Kármel-hegyét az ószövetségi idõben szent helyként tisztelték a zsidók, s ez a tisztelet a római uralom alatt is tartott, sőt a középkorig folytatódott. Erre az élõ hagyományra alapozták szervezkedésüket azok a remeték, akik a Kármel hegyén Illés próféta remeteéletét követték. Rendi szabályzatukat Szent Albert jeruzsálemi pátriárka fogalmazta meg 1208-ban és III. Honorius pápa hagyta jóvá 1226-ban.



 3. További szerzetesrendek, amelyek a remeteség szellemét komolyabban törekednek megélni:
- kamalduliak: alapító Szent Romuáld, bővebben itt:
- trappisták: ciszterekből kivált rend
- karthauziak.

III. A modern kor közösségen kívül élő remetéi

A) Kánonjogi vonatkozás

Az Egyházi Törvénykönyv 603. kánonja értelmében a megszentelt élet közösségen kívüli lehetséges útja a konszekrált remeteség.

„603. kán. - 1. §. A megszentelt élet intézményein kívül, az egyház elismeri a remete vagy anachoréta életformát is, melyben a krisztushívők a világtól szigorúbban elkülönülve a magány csendje, az állandó imádság és vezeklés által Isten dicsőségére és a világ üdvösségére áldozzák életüket.
  2. §. A remetét akkor ismeri el a jog a megszentelt életben Istennek ajánlott személynek, ha a megyéspüspök kezébe tett fogadalommal vagy más szent kötelékkel nyilvánosan vállalja a három evangéliumi tanács megtartását, és sajátos életformáját az ő vezetése alatt éli.”

B) Az életút feltételei:

1. Formai követelmények
- szegénységi, tisztasági és engedelmességi fogadalom
- a konszekráció fogadalma csak a megyéspüspök előtt tehető
- nők és férfiak is lehetnek konszekrált remeték illetve remetenők

2. Életmódbeli követelmények
- nem kötelező a fizikai izoláció a társadalomtól, de lehetőségként fennáll
- maradhat a nagyvilág forgatagában az ember akár saját eredeti lakó- és munkahelyén is
- minél inkább a belső magányra való törekvés, az Istennel egyesült élet megvalósítása az eszmény
- a lehető legkevesebb külső foglalatosság pl. bevásárlás létfenntartáshoz szükséges tevékenység lehetséges, de más minél kevesebb, vagy a szentmise és imádság helyének elérése a lelki élethez alapvető fontosságú
- a püspök elbírálása alá esik (ld. engedelmességi fogadalom)

IV. Összefoglalás

A három fő remete életmód:

1. Valódi remeték
- teljes fizikai és szívbéli elhatárolódás a világtól
- kezdeti minta a sivatagi remeték, de a mai korban is akadnak példák
- csoportosulás is előfordult, amely a közösségek előfutára volt
2. Remete lelkiségű rendek
- közösségben megélt szívbéli remeteség, emellett
- a világtól lehetőleg minél inkább elhatárolódva
- korunkban az elkülönülés a szolgálat miatt egyre kevésbé lehetséges
3. Modern remeteség
- közösségen kívüli megszentelt életút
- általában szívbéli remeteség de lehet fizikai is
- a modern életmód szükségleteihez képest minél elkülönültebb élet

Diego Velazquez: Remete Szent
Antal és Remete Szent Pál
 
Végül ide illőnek érzem XII. Piusz pápa egyik mondatát: „Aki az evangéliumi tökéletesség állapotára törekszik, annak a világtól el kell vonulnia; külsőleg az Isten neki adott hivatás mértéke szerint, belsőleg teljesen.”

Források: Magyar Pálos Rend, Wikipédia, Virtuális Plébánia, Mindennapok, Szombathelyi Egyházmegye, Egyházi Törvénykönyv

Remeték Királynője (Krakkó)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése