Keresztes Szent János |
Keresztes Szent János élete és hivatása
Keresztes Szent János nagy
realizmussal ír életéről és saját magáról. Írásai teljes lénye alkotásai, nem
az értelem egyszerű produktuma vagy az érzékenység valamiféle kitörései. Meg
kell tehát ismerni élete történetét, azt az életet, amelyet egy pontosan
meghatározható hivatás irányított; ez a hivatás határozza meg tapasztalatait,
élményeit és egész gondolatvilágát. Életét és hivatását a személyes kegyelem, a
történelmi és társadalmi környezet táplálja.
I. Élete
Írásainak lényeges részét élete
formálja. Meg kell tehát ismernünk életrajzát. Az életrajz segít abban, hogy
tanítását elhelyezzük a történelmi összefüggésben, személyes élményeit pedig
reális életében. Bizonyos elméleti axiómáit sokkal árnyaltabban látjuk élete és
gyakorlata tükrében. Keresztes Szent János tanítását az elmúlt négy évszázadban
oly sokszor félremagyarázták, egyszerűen azért, mert tanítását személye és
élete ismerete nélkül próbálták értelmezni. Nem írt önéletrajzi műveket,
amelyekben elmesélné életét, hivatását, lelki fejlődését. Művei azonban mégis
elárulnak valamit személyisége titkából, élményeiből, mintha csak életrajzi
vonatkozásúak lennének.
Itt most nem követhetjük életpályája
minden mozzanatát, belső és külső életútjának alakulását. Mindössze néhány
jelzésre szorítkozunk. 49 éves életútján (1542-1591) magától értetődően három
nagy szakaszt különböztethetünk meg; ezek életének és hivatásának megfelelő időszakai:
világi, karmelita, sarutlan karmelita.
1. Világi: 21 év (1542-1563)
1542: az avilai tartományban fekvő
Fontiveros faluban született. Apja Gonzalo de Yepes, anyja Catalina Alvarez.
Szegény takácsmesterek. A három testvér között -- Francisco, Luis – Juan az
utolsó. Születése után nemsokára meghal az apa és Luis.
1551: megérkezik Medina del Campo
városba (Valladolid tart.), itt keresi megélhetését és tanulási lehetőséget. 13
évet él ebben a városban, és ezek az évek meghatározzák egész további emberi és
vallási fejlődését. Szembetűnő mozzanatok: mély lelki élet (sokat látogatja a
templomokat), szolgálja a kórházban fekvő betegeket, humanista tanulmányokat
folytat a jezsuiták kollégiumában.
2. Karmelita: 5 évig (1563-1568)
1563: Medina del Campo városban
belép a karmeliták noviciátusába, keresi kontemplatív és máriás lelkiségének
megvalósulását. 1564-ben fogadalmat tesz a Rend és önmaga teljes
megelégedésére.
1564: Salamancában megkezdi
filozófiai és teológiai tanulmányait.
1567-ben, nyáron, visszatér
Medinába, itt mutatja be családja jelenlétében első miséjét. Találkozik
Jézusról nevezett Terézzel, és bevallja neki: válságban van, szeretne átlépni a
kartauziakhoz. Teréz meggyőzi, várjon még egy évet Salamancában, amíg házat talál,
hogy ott megkezdhesse a reformált karmelita életet.
3. Sarutlan karmelita: 23 évig (1568-1591)
1568: az avilai tartományban fekvő
kis Duruelo faluban megkezdi másik két társával a reformált karmelita életet.
Elmélyült imaélet, némi apostoli szolgálat a környéken, kemény vezeklés.
1569-ben újoncmester, a karmelita
reform első újoncmestere.
1570-ben megszervezi a noviciátust
Pastránában (Guadalajara).
1571-ben az első, Alcalában
létrehozott kollégium (tanulmányi ház) rektora.
1572: Szent Teréz kérésére az avilai
Encarnación (Megtestesülés) kolostor gyóntatója, itt marad öt évig: nagy gyakorlatot
szerez a lelki vezetésben.
1577: erőszakkal Toledóba viszik, és
a ,,sarus karmeliták'' 1578. augusztusáig itt tartják börtönben kilenc hónapon
át. Joghatósági kérdések miatt a sarus karmeliták lázadónak, megátalkodottnak tartják
és igen keményen bánnak el vele. Kilenc hónapos fizikai, lelki és erkölcsi
szenvedés, ugyanakkor intenzív misztikus élmények ideje. Itt írja: A szellemi
páros ének, Románcok, A forrás ... Aug. 15. után lefeszítve egy ablak rácsát
megszökik.
1578-ban a Calvario kolostor elöljárója
(Beashoz közel, Jaén).
1579-ben megalapítja a baezai
kollégiumot és rektora lesz.
1582: Granada: írói munkásságának
ideje. Az andalúziai tartomány tartományi elöljárója, ismét perjel. Itt írja
meg minden nagy munkáját és fejezi is be. Tevékeny apostoli munkát folytat,
a tartomány nagy szervezője.
1588: Segoviában a rendi közösség
perjele és elsô általános tanácsos. Apostoli munka, építkezés, rendi szervezés.
Nem ír több könyvet. Ellentétbe kerül Nicolao Doria új rendfőnökkel annak bizonyos, nem Szent Teréz szellemét tükröző
rendelkezései miatt.
1591: Általános rendi nagygyűlés
Madridban, júniusban. Megfosztják minden hivatalától, rosszul bánnak vele,
megrágalmazzák. Először azt a parancsot kapja, hogy induljon Mexikóba, aztán
mégis Spanyolországban, Penuelában (Jaén) marad. Beteg. Szeptemberben gyógyulást
keresve Ubedába érkezik. Itt hal meg 1591. dec. 14-én.
Egyéb fontos dátumok:
1593: testét átviszik Segoviába
1618: műveinek első kiadása
1675: X. Kelemen boldoggá avatja
1726: XIII. Benedek szentté avatja
1926: XI. Piusz egyházdoktorrá
avatja
1952: a spanyol költők patrónusa
Koncentrált élet, de nem
remeteségben vagy elvonultságban, amint egyesek gondolják. Soha nem akart
elöljáró lenni, s mégis 23 éven át valamilyen elöljárói tisztséget kellett viselnie
a terézi kármelben. A kármelen belüli és kívüli egész tevékenysége homogén,
mindig szerzetesi hivatása értékei felé irányul. Társadalmi kapcsolatai szűkös voltát
is ez a cél határozza meg.
Mégis ez a 23 év rendkívül gazdag
jelentős eseményekben és tapasztalatokban. Erről bőségesen beszámoltak
kortársai, életének tanúi.
II. Hivatása
Egyetlen hivatás indítja és
irányítja egész életét; ezt fokozatosan fedezi fel és teszi teljessé. Egyetlen
és sokoldalú hivatás: mint szemlélődő karmelita szeret, szenved, utazik, ír... Hivatásának
különböző szakaszai egymás fölé helyezkednek el, nem helyettesítik egymást,
mígnem kialakul teljes személyisége. A szerzetesi élet nem rontja le emberi
tulajdonságait. Író-mivoltának későbbi felfedezése nem sodorja konfliktusba
kontemplatív hivatásával. Mindazonáltal felfedezései gyakran történnek
fájdalmas és kockázatos választások során.
1. Emberi hivatás
Kemény a gyermekkora, ez is
meghatározó egész jellemére. Egyénisége világosan Medinában rajzolódik ki 9-21
éves kora között. Az előbb már említett három szempont világosan felismerhető:
bensőséges lelki élet, a betegek szolgálata, tanulmányok.
2. Szerzetesi hivatás
21 éves korában lép be a Kármelbe. Tudatos
választás volt. Otthagyja a tudomány világát, elutasít minden más meghívást:
nem akar kórházlelkész lenni, nem más rendbe akar belépni. Nagy ínségben hagyja
családját. A noviciátus légköre, környezete mindig sajátságos, ebben Keresztes
Szent János jól érzi magát. A salamancai kollégiumban már más a helyzet:
kevésbé szerzetesi, több az előadás és a tanulmány. Válságba kerül.
3. Szemlélődő hivatás
A válság új felfedezésre vezeti:
mindenek előtt és mindenek fölött
szemlélődő akar lenni. Azonosítja magát a Rend eszményével, de nem azzal, amit a szerzetesek élnek. Tetszik neki
a Kármel, de nem tetszenek a karmeliták. Ebben a kritikus pillanatban
találkozik Szent Terézzel, aki
meghódítja és arra készteti, hogy kezdje meg a reformot a férfiak között is.
Itt találja meg végleges hivatását.
Avilai Szent Teréz és Keresztes Szent János |
4. Irodalmi hivatás
Tíz évvel a reform megkezdése után,
a toledói börtönben írja első verseit. Ebben az időben misztikus tapasztalata
már eléggé beérett: megtapasztalta a karmelita életet, hosszú tanulmányokat
folytatott és sokat elmélkedett, kiforrott nevelő és lelkivezető. Írói hivatása
mintegy megkoronázása a terézi kármelben szerzett tapasztalatainak, élményeinek
és tevékenységének. Ez az irodalmi hivatás nem vált ki benne
konfliktushelyzetet, nem sodorja ellentétbe környezetével, mivel nem független ,,profi''
tevékenységet folytat, hanem kontemplatív apostolságának és saját élményeinek
része lesz. Ezek az egymást követő szakaszok teljes összhangot alkotnak
Keresztes Szent János gazdag egyéniségében. Ez a titokzatos belső egység tükröződik
életében és írásaiban. Műveit olvasva mindig vissza kell térni ezekre az emberi
és szerzetesi értékekre.
További ajánlott irodalom:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése