Ez a katasztrófa úgy fog elérkezni a földre, mint egy villám. Abban a
pillanatban a reggeli nap fényét szuroksötét váltja fel – áll a
levelezőlistákon terjedő Nagy Figyelmeztetésben. Miről is van szó? Katolikus
teológusok is megszólalnak az összeállításban.
Hogy mi is ez a Nagy Figyelmeztetés? Ez vezetné
be a Krisztus második eljövetele előtti időszakot: „most egy új korszak köszönt
erre a világra, amit csak nagyon kevesen fognak megérni. Eléri ezt a földet
igazságosságom haragja. A nagy figyelmeztetés már útban van. A nagy természeti
katasztrófák, és szerte a forrongások ennek a jelei – mondta állítása szerint
Jézus 2011. március 22-én egy Mária Julianna nevű látnoknak.
Mindenesetre olyan praktikus tanácsokat is kaptunk, hogy „legyen tartalék élelmiszeretek: víz, szentelt gyertya, mely világosságot ad majd nektek. Legyen nálatok szenteltvíz, só és olaj a házban. Legyen kéznél otthon takaró, és elsősegély felszerelés! Hordjátok magatoknál a Szentelményeket, de legyenek veletek otthonaitokban és az autótokban is (kereszt, csodás érem, skapuláré). A szentírás és az imakönyv is legyen közeletekben.”
„A Nagy Figyelmeztetés után életetek egy bizonyos
időre drámaian megváltozik. Többé senki nem foglalkozik üzleti dolgokkal.
Minden ilyesmi leáll, mert az emberek nem az üzleti dolgokkal fognak
foglalkozni, hanem a lelkükkel. Minden más is, ami nem a lélek
megmentésével kapcsolatos, jelentéktelenné válik és abbamarad, például a
tömegközlekedés.”
A Jelenések könyvének idejét éljük?
A Nagy Figyelmeztetésről már Székely János
esztergom-budapesti segédpüspök is beszélt, aki leszögezte: „minden olyan
magán-kinyilatkoztatás, amelyik időpontokat jósol meg, és végső események
konkrét idejét akarja meghatározni, ellentmond Krisztus szavainak. A végső
események időpontját senki sem ismeri, csak az Atya”. Ezt a Nagy Figyelmeztetés
hívei úgy cselezik ki, hogy közlik: esetükben szó sincs a második eljövetel
idejének megadásáról, itt egy figyelmeztetésről van szó. Székely János
véleménye többek közt a szeretetföldje.hu-n olvasható, ahol az első, reagálásként
érkezett kommentben bizonyos Z. Levente megállapítja (és ez általános vélemény
a Nagy Figyelmeztetés drukkerei közt): azt is tudjuk, hogy a Jelenések
könyvében leírtak idejét éljük, elegendő kitekinteni a világban történő eseményekre”.
Puskás Attila, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem
hittudományi karának teológus professzora ezzel szemben a Kurír kérdésére
leszögezte: „az első század végén keletkezett apokaliptikus irat, a Jelenések
könyve is igazából történelemteológiát foglal magában. Ezeket a jeleket úgy
kell értelmezni, hogy hol fölerősödve, hol visszahúzódva folyamatosan jelen
vannak a tapasztalati világban, és arra figyelmeztetnek minket: mennyire
sérülékeny és törékeny az, amit az ember létrehoz.”
A teológus szavaihoz hozzáfűzhetjük: a mai
„világban történő események” egyáltalán nem exkluzívak. Ha a „nagy természeti
katasztrófák, és szerte a forrongások” a nagy figyelmeztetés jelei, akkor a
történelem bármely korábbi szakasza is lehetett volna ilyen jel, hiszen nincs
ma több történelmi katasztrófa, nincs több háború és nincs több forrongás, mint
korábban – maximum számunkra új mindez, ha még nem tapasztaltunk hasonlót
életünk folyamán. Talán meglepő a párhuzam, de az arab tavasz eseményeinél
nagyobb mértékű változás volt a kelet-európai kommunista rendszerek összeomlása
1990 körül. A válság sem éri el azt a mértéket, amelyet elért az 1929-33-as
nagy gazdasági világválság, továbbá az első vagy épp a második világháború
idején is sokkal inkább érezhették magukat az emberek az apokalipszis tájékán.
De ugyanez volna elmondható a forradalmak koráról, a 19. század első feléről,
vagy a középkori járványok idejéről is. Az olyan ellentmondásokról nem is beszélve, mint
hogy „egy nagyon hideg éjszakán fog mindez elkezdődni”, illetve „ez a katasztrófa
úgy fog elérkezni a földre, mint egy villám. Abban a pillanatban a reggeli nap
fényét szuroksötét váltja fel”. Emellett az Amerikai Egyesült Államok és Izrael
mint állam történelmi szerepét kiemelő, küldetéstudatos felfogás az amerikai
neoprotestáns kisegyházak sajátja.
A Nagy figyelmeztetés maga is a
fogyasztói szemlélet terméke?
Van esély rá, hogy Krisztus figyelmeztet minket a
végidők előtt, de az idők jeleinek értelmezése a mindenkori tanítóhivatalra
tartozik. A tanítóhivatal viszont a II. Vatikáni Zsinat Gaudium et Spes kezdetű
lelkipásztori konstitúciójában kimondta, hogy sem az idejét, sem a módját nem
ismerjük Krisztus második eljövetelének. Pál apostol annyit mond, át fog
alakulni a természet. A borúlátó, katasztrófalátó, ijesztgető szemlélet az
ószövetségi prófétákból is táplálkozik - fejtette ki a Kurírnak Kránitz Mihály,
ugyancsak a PPKE HTK professzora.
Hozzátette: az egyház az ilyen felhívásokra, mint
a Nagy Figyelmeztetés, nem reagál, mert akkor belemenne kisstílű vitákba.
Persze amennyiben valami megtérésre és bűnbánatra hív fel, annyiban
evangelizációs módszer, „de azt hiszem, itt nem erről van szó: olyan szavakkal,
érzelmekkel operálnak ezek a tudósítások, amelyeknek a kinyilatkoztatáshoz nem
sok közük van”. Senkivel nem történhet baj, aki szentségi életet él, a
keresztény embernek hűségesen követnie kell vallási kötelességeit: ima,
szentmisén való részvétel, Krisztussal való találkozás, szolgálat. „Ez a hit
útja, nem pedig az ijesztgetéseké és fenyegetéseké.”
Elmondta még, hogy „az egyház idejére, tehát az
előző kétezer évre eső jelek közt lehetnek a magán-kinyilatkoztatások is,
amelyeket az egyház megvizsgál, és vagy elfogadja, vagy azt mondja, ez az
egyénhez szólt. A krisztusi kinyilatkoztatáshoz ezek semmit nem tesznek hozzá, maximum
megvilágítják, megerősítik”. A huszadik századi Mária-jelenések közül számosat
elfogad az egyház, másokról még nem nyilatkozott. Állítólag folyamatban lévő
jelenéseket az egyház vizsgál ugyan, de nem szokott róluk nyilatkozni.
Az ilyen világvégeváró hangulat végigkíséri az
egyház történetét, már az evangéliumokban megtaláljuk ennek a nyomait – mondta
Puskás Attila. – Máté evangéliumának 13. fejezetében Jézus második
eljöveteléről beszél, és említ bizonyos jeleket. Az első keresztény közösségek
kézzelfogható jelekhez kötötték a második eljövetelt, ilyen például a
jeruzsálemi templom lerombolása. Jézus összes végidőkre vonatkozó mondatának
azonban az a végkicsengése, hogy egyetlen konkrét jelhez sem szabad
hozzákötnünk a második eljövetelt.
Adventben vagyunk, ilyenkor is azon van a
hangsúly, hogy legyünk éberek és virrasszunk. A számadásra való készenlét
alapállapota kell legyen a keresztény embernek, és nem szabad hozzá kötni
konkrét politikai fordulatokhoz – mutatott rá a PPKE HTK tanára. – Bizonyos
értelemben már eljött a végidő, Jézus megtestesülésével és húsvétjával. Isten
országa már itt van, csak jelenléte a történelemben még láthatatlan, rejtett. A
halálunkra is készen kell állnunk, és Krisztus második eljövetele nem jelent
személyes szinten ennél többet. Az Isten akaratához való igazodás állandó
feladata a keresztény embernek.
Puskás Attila is úgy véli: amennyiben az
úgynevezett látnokok arra szólítanak fel, hogy térj meg és vedd komolyan az
evangéliumot, semmi újat nem mondanak. Ennek komolyan vételéhez azonban „nem
kell fenyegetéseket hozzácsatolni. Ne a hamarosan bekövetkező vég miatti
félelemből fakadóan vegyük komolyan a keresztény életet! Ez nem volna krisztusi
lelkület. Ahhoz képest, hogy Krisztusban bízva kell élni, nem látom értelmét az
ilyen látomások után való futásnak.”
Szenzációéhséget, a különleges dolgok iránti
fogyasztói szemléletet érzek ki a Nagy Figyelmeztetés tálalásából. Aki
rendszeresen olvassa az evangéliumokat és éli a lelkiéletet, annak nincs
szüksége ilyesmire. Torzítja a keresztény felfogást, ha konkrét időponthoz,
konkrét eseményekhez, esetleg politikai eseményekhez kötjük a második
eljövetelt, netalántán rémképekkel próbáljuk az embereket rávenni a megtérésre
– foglalt állást Puskás Attila.
Szilvay Gergely
Forrás: Magyar
Kurír
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése