A
diplomata a hangsúlyozott udvariasság, a leplezett taktika és a lebegő
kifejezések világában él, ahol nem a kimondott szavak számítanak, hanem az, ami
ezek mögött megbújik. Ezért egy tapasztalt diplomatát nagyon nehéz meglepni
vagy zavarba hozni.
Az újonnan
megválasztott X. Pius pápa első audienciája után a hivatalban levő
államtitkárnak a Sala Borgia-ban a diplomácia testületet kellett üdvözölnie.
Ugyan az akkori pro-államtitkár, Mgr. Merry del Val magas beosztását tekintve
nagyon fiatalnak számított, de diplomata családból származott és saját maga is
nagy tapasztalattal rendelkezett már e területen.
Most azonban mégis elcsodálkozott, amikor a nagy terembe lépett, ahol a követek és küldöttek szokásos csevegésének lármája helyett nem várt csend fogadta.
Mgr. Merry del Val szívélyesen üdvözölt mindenkit, megkérdezte őket, hogy elégedettek-e X. Pius pápával történt első találkozásukkal, melyre pozitív, de nagyon rövid válaszokat kapott. Ezután azonban a társalgás akadozni kezdett. Hallgassuk meg erről magát a fiatal államtitkárt: „Ekkor megint csend következett, és én kezdtem magam kényelmetlenül érezni. Azon gondolkoztam, vajon mi történhetett, amikor a porosz miniszter hirtelen a következő kérdést szegezte nekem: »Mondja, Monsignore, mi van valójában ezzel a pápával, hogy az ember az első pillanattól ellenállhatatlanul el van tőle varázsolva?« – »Igen, mondja meg nekünk«, csatlakoztak a többiek is a porosz felvetéséhez.”
De maga a pro-államtitkár sem találta meg rögtön a helyes feleletet, hiszen ő is csak alig pár napja, a konklávé kezdete óta ismerte az új pápát. Így csak a diplomaták fogadása után találta meg a megfelelő választ: X. Pius „egy szent, valóban Isten embere”.
Ma,
egy évszázaddal később, olyan korban, amikor a Szent X. Pius pápától előre
látott katasztrófák mind beteljesülnek, a diplomáciai testület akkori reakciója
úgy tűnik számunkra, mint egy másik világból való jelenet. Mára olyan
diplomaták, akik a szentségszerűség előtt tiszteletet éreznek, és akiknek
érzékük van a lélek mélysége iránt, egyszerűen elképzelhetetlenek. Még
mesésebbnek tűnik számunkra maga a pápa alakja, aki szeretetreméltóságával és
őszinteségével képes volt még e minden hájjal megkent férfiakat is
elvarázsolni.
Szent
X. Pius pápa nagy tetteit ismerjük, enciklikáit olvashatjuk. Tudjuk, hogy
minden rendelkezésére álló eszközzel megpróbálta a katolikus Egyházat a
modernizmustól megmenteni. Az igazi apa-szív szeretetével nevelte a híveket a
mély és valódi vallásosságra. Mind e tevékenységét tanulmányozhatjuk és
analizálhatjuk, ugyanakkor személyiségét és vallásosságát, azon alapokat,
melyek valójában szentté tették, sokszor félreismerjük vagy egyszerűen nem is
vesszük észre. Ez különösen korunkban fordul elő könnyen, amikor is a többség
az elvhű embereket „világidegennek”, „keménynek” vagy „fundamentalistának”
bélyegzi meg.
Szent
X. Piusnál akad egy másik „probléma” is, mellyel a legtöbb szent
megfigyelésekor nem találkozunk: ugyanis a legtöbb boldognál és szentnél
könnyen összefoglalható életutat, jellegzetességet és célt lelhetünk fel. Ezek
alapján ismerünk „aktív” szenteket – apostolokat, egyháztanítókat,
prédikátorokat, lelkipásztorokat, a rászorulók áldozatos segítőit –, aztán
vannak a szemlélődők és misztikusok, a stigmatizáltak és eksztatikusok, a
csodás gyógyítók és a nagy imádkozók, és vannak még a híres megtérők és
vezeklők.
Szent X. Piust azonban nem lehet egyik kategóriába sem besorolni. Ellenkezőleg:
ez a parasztfiú meglepően sokoldalú! Élete során végigjárta a világi papság
összes lépcsőfokát, volt káplán, plébános, szemináriumi spirituális, kanonok,
püspök, bíboros, pátriárka, pápa. Mindent ismert, a szegények megsegítésétől a
gazdagok kelkivezetéséig, a népmisszióban való prédikálástól a nagy
eucharisztikus kongresszusok megszervezéséig, az állatvásárban éneklő kórus
vezetésétől az egyházzene egész Egyház számára kötelező reformjáig.
Mégis, Giuseppe Sarto mind e tevékenységében ugyanaz az alázatos,
szeretetreméltó, megközelíthető ember maradt. A pápai tiara semmit nem
változtatott rajta. A pápa kulcshatalma csak hatékonyabbá tette működését, úgy
hogy a hívek felismerték, a szent legnagyobb rémületére, hogy ő valóban
misztikus, kinek közbenjárására már életében számtalan csoda történt, melyek
alaposan dokumentálva és szavatolva maradtak az utókorra.
Ezek
után felmerül a kérdés: Hogyan közeledhetünk egy ilyen „univerzális szent”
felé, és hogyan érthetjük meg? Hogyan válhat számunkra példaképpé?
Egy 1928-ból származó szép életrajzban P. Clemens Sonntag S.D.S fontos kulcsot
ad nekünk e probléma megoldásához: „Harmonikus volt az élete: amilyenek a
szavai, olyanok voltak a tettei, olyan volt e férfi egész jelleme és lénye.”
Ez a
harmónia csak úgy jöhet létre, ha egy jellem minden eleme és alkotórésze
összhangban van egymással. És ez az összhangban való lét az igazság függvénye.
Senki, aki a hazugság számára akár csak a legkisebb helyet is fenntartja
magában, nem lehet harmonikus, mivel a hazugság konfliktusban (vagyis disszonanciában)
van az igazsággal, mint Isten fontos ismertetőjelével, míg Sátán „a hazugságnak
atyja”. Csak az isteni igazság szerez szabadságot és békét az embernek. Az
igazság fényében – és csak ott – tudja az ember a dolgokat helyesen megítélni
és értékelni. Csak kevés kereszténynek – és kevés szentnek – adatott meg az a
kegyelem, hogy gyermekkora óta Isten igazságát kereshesse és cselekedeteinek
egyetlen kritériumává ezt tegye, ahogyan ezt Giuseppe Sarto esetében történt.
De Isten igazságához hozzátartozik Isten legfőbb ismertetőjele: a szeretet. A
fiatal Giuseppének is meg kellett tanulnia a helyes mértéket, a szeretet helyes
összekapcsolását az igazság által meghatározott cselekvéssel. Természeténél
fogva heves olasz fiatal volt, akinek komolyan kellett harcolnia a szentséget
gátló tulajdonságai ellen. Isten Anyját kivéve minden szent lelkében megvan az
ősbűn sebe, amelyet mi is lelkünkben hordunk. Szent X. Pius pápának, csakúgy,
mint minden kereszténynek, komolyan meg kellett küzdenie saját rossz hajlamaival.
Az
Isten és a felebarát iránti szeretet nem valami szentimentális érzés, hanem
hatalmas erő, melyet a Szentírás újra és újra tűzként ír le. „Ignis ardens –
lángoló tűz”, így nevezi a Malakiás jóslat azt a pápát, akivé Giuseppe Sarto
vált. Az ő életében a szeretet és az igazság elválaszthatatlanná lett; hozzájuk
társult a komoly, nyugodt tárgyilagosság és a lángoló, rendíthetetlen bizalom
Istenben. E kettő az igazság szeretetének gyümölcse, mely a romantikát és az
öncsalást kizárja.
Ezek az alapelvek nem utópisztikusak. X. Pius pápában követhető példaképünk
van. Az ő aszkézise nem a test rendkívüli fenyítésében, hanem a kötelességek
valójában nehéz, hangulatok, önsajnálat és hiúság nélküli teljesítésében
rejlik. Egyik ismert jelszava volt: „Tedd a kötelességedet és minden jó lesz.”
De volt egy alapelve a vezetői tevékenységre is, melyet Mantua-i püspök korában
fogalmazott meg, és amin később sem változtatott soha, mert mindig hasznosnak
találta a maga számára: „Egyenes úton haladok, és világosan megmondom, hogy mit
akarok.”
A
félmegoldásokat és a szakrális területen mutatkozó hiányzó tiszteletet nem
tűrte meg. Vidám ünnepek és a fiatalok sportbeli teljesítménye a Vatikán
közterein nagy örömet okoztak neki. De a Péter bazilika valóban Isten háza volt
számára, ahol bármiféle profán megnyilvánulást a legszigorúbban megtiltott,
akkor is, ha ezek a nép számára évszázadok óta kedvesek és magától értetődőek
voltak. Amíg Szent X. Pius uralkodott, nem fordulhatott elő hangos kiáltás és a
pápa megtapsolása a dómban. (Sajnos nem sokkal halála után újra megjelent ez az
illetlen zajoskodás.)
A
szent pápa egész életében megmutatta, hogyan terem a gyakorlatban gyümölcsöket
az igazság és a szeretet, a kötelességtudás és az Istenbe vetett bizalom.
Nagyon megéri elmélkedni a szent pápa életén, és az ő viselkedése szerint
cselekedni, és mindenekelőtt az ő mély és egyszerű vallásosságát utánozni. E
vallásosság támoszlopai gyermekkora óta a Legméltóságosabb Oltáriszentség
iránti áhítat és az Istenanya iránti szeretet voltak. És ezek azok a talpkövek,
melyek az Egyházat szörnyűséges korunkban meg fogják menteni.
Dr.
Eileen Kunze
Forrás:
http://www.katolikus-honlap.hu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése