Ligouri Alfonz Mária
régi, nemes nápolyi családból származott, nyolc testvér között ő volt a
legidősebb. Atyja ellentengernagyi rangban szolgált a királyi hajóhadnál, az ő
kívánságára Alfonz jogot tanult. Még nem volt tizenhét éves, amikor
tanulmányait kiváló eredménnyel bevégezve a polgári és egyházi jog doktora
lett. Kétéves gyakornokság után önálló ügyvédként kezdett működni és egymás
után nyerte meg a rá bízott pereket.
Huszonhét
évesen vállalta el a gravinai herceg milliós értékre menő perét a toszkánai
nagyherceggel szemben -- és ezt a pert elvesztette. Ettől úgy megrendült, hogy
elhagyta a jogászi pályát, és elhatározta, hogy pap lesz. Először az
oratoriánusok közé akart lépni, de ezt atyja konokul megakadályozta. Ezért
világi pap lett. Teológiai tanulmányai végeztével felszentelték, és Nápolyban
kezdett lelkipásztorkodni, nagyon modern módon. Belépett egy világi papokból
álló missziós társulatba. E társulat szellemének megfelelően szorgalmazta a
lelkipásztorok mellett segítő hívek kiképzését. A hagyományos kereteken kívül
is hitoktatásokat tartott a tudatlan népnek, és megszervezte a szegények és
betegek gondozását. Prédikációiban nagyon világosan, tárgyilagosan és
egyszerűen beszélt, annyira, hogy a kor barokk cirádáihoz szokott füleknek
elviselhetetlennek tűnt a stílusa. Ám épp komoly, egyszerű és tárgyilagos
tanításával vonzotta maga köré a férfiakat.
Ez a
sokoldalú tevékenység azonban annyira igénybe vette a szervezetét, hogy súlyos
beteg lett, és hosszabb időre fel kellett hagynia a munkával. Alfonz ekkor
harminchat éves volt, és most következett élete második nagy fordulata.
Lábadozásának idejét egy Scala nevű kis hegyi városban töltötte, az Amalfi-öböl
felett. Észrevette a hegyi pásztorok és parasztok mérhetetlen elhagyatottságát,
akiket soha nem kerestek fel papok, noha a püspöki székhely mindössze két óra
járásnyira volt a vidéktől. Elhatározta, hogy segíteni fog ezen a nyomorúságon.
Hosszas gondolkodás és imádság után ő, aki korábban a nagyváros lelkipásztora
volt, úgy határozott, hogy szerzetet alapít, amelynek rendeltetése a vidék
elhagyatott népének lelki gondozása lesz. Így alakult meg 1732-ben a
Redemptoristák, a Megváltóról nevezett missziós papok társulata. Csakhogy ez a
korszak, amelyben a racionalizmus és az államegyháziság szelleme uralkodott,
mindennek kedvezett, csak egy új rend születésének nem. Alfonz azonban
állhatatosan küzdött terve megvalósulásáért. Mint jogász megtalálta a formát,
mellyel a Nápolyi királyság területén megindíthatta az új társulatot. S akkor
is, amikor a helyzet teljesen kilátástalan volt, mert két első társa
cserbenhagyta, sőt a szószékről nyilvánosan gyalázták mint a gőg példaképét és
annak mintáját, hogyan alázza meg Isten a felfuvalkodottakat, ő hűséges maradt
felismert küldetéséhez.
A
Redemptoristák kongregációja 1749-ben nyerte el a pápai jóváhagyást, és
hamarosan -- különösen amikor Hofbauer Szent Kelemen az Alpoktól északra fekvő
országokba is elvitte a rendet -- az Egyház legnagyobb újkori férfi szerzetévé
fejlődött, amely mind a mai napig tevékenykedik, főleg népmissziókban és
lelkipásztorkodásban.
A
nők számára Alfonz szemlélődő rendet alapított. Ezek az apácák, akik a
Redemptorisszák nevet viselik, számbelileg jóval kevesebben vannak, mint a
redemptoristák, de a rendjük ma is széles körben elterjedt.
A Redemptoristák
alapításának lebonyolítása általánosan jellemző Alfonz cselekvésmódjára: soha
nem teljesen kidolgozott tervekkel lépett elő, hanem nyitott szemmel figyelte a
konkrét igényeket, és azoknak megfelelően cselekedett. A megoldásokat mindig az
apróságokkal kezdte. Így például amikor kiderült, hogy a kongregációba lépő
laikus testvérek gyakran teljesen műveletlenek, azonnal összeállított számukra
egy számtankönyvet és egy kis olasz nyelvtant, hogy a nyelvi alapismereteket is
megszerezhessék.
A
mezőkön és a szőlőhegyeken gyakran hallotta a dolgozó emberek énekét.
Felfigyelt rá, hogy a nép mennyire szeret énekelni, s milyen szép dallamaik
vannak, de mennyire silányak, olykor erkölcstelenek szövegeik. Ezért szövegeket
írt a népi dallamokhoz, sőt, maga is komponált dallamokat, melyeket a nép
átvett! Így anélkül, hogy különösebb irodalmi törekvései lettek volna, helyet
kapott az itáliai irodalomtörténetben mint népdalköltő, és dalai ma is élnek a
nép ajkán. Az egyik dala, a Tu scendi dalle stelle, (A csillagok közül szállsz
le) mint karácsonyi ének él a hegyi dudások között, de felhangzik nagyzenekari
feldolgozásban is.
A
szükség tette Alfonzot moralistává is. Úgy akarta ugyanis, hogy a kongregáció
tagjai mint igazi misszionáriusok ne csupán népszerű szónokok legyenek, hanem
az egyes emberek lelkipásztori gondozásában, főleg a gyóntatószékben, alapos
felkészültséggel tudjanak dolgozni. Ezért nagy gondot fordított munkatársai
teológiai, különösképpen pedig erkölcstani képzésére. Igen ám, de a meglévő
kézikönyvek hosszadalmasak voltak és Alfonz úgy ítélte, hogy nem is elég
alaposak. Ezért hozzáfogott egy erkölcstani tankönyv megírásához. Többéves
munkával átdolgozta az egész erkölcstant. Munkájához nagy segítséget nyújtott
jogi műveltsége, pontos fogalmazási készsége, továbbá az a sok tapasztalat,
amelyre mint nagyvárosi lelkipásztor, népmisszionárius és lelkigyakorlat-vezető
tett szert. Ezt a saját növendékei ,,házi használatára'' szánt munkát az
egyszerűség kedvéért nem kézzel másoltatta a hallgatókkal, hanem Velencében,
Reimondininél kinyomatta. Ezzel -- megint csak eredeti szándékától függetlenül
-- megalkotta az újkori erkölcsteológia klasszikus művét, amely magában
foglalta az előző századok lelkipásztori ismereteit. Józan középutat tartott a
rideg janzenizmus és a gátlástalan lazaság között, s így irányadó lett a
következő századok moralistái és lelkipásztorai számára. Kétségtelen,
erkölcstana kazuisztikus, azaz sok konkrét esetet tárgyal, de ez mindannyiszor
elengedhetetlen, ha egy szerző az élet közelében akar maradni.
Hasonló
jellegű számos kisebb lélegzetű munkája is, amelyekkel nagy hatással volt a
népi jámborság alakulására. Ezekben is kora szükségleteit elégítette ki. Már
ügyvéd korában tagja volt a Mária- kongregációnak, és kedves volt számára az
oratoriánus, illetve jezsuita lelkiség. A kor igényeinek megfelelően válogatta
ki a lelki élet fontos elemeit, és népszerű formába öltöztette azokat. Így írta
egymás után sokáig keresett műveit, mint pl. Az imádság erős fegyvere, A megélt
Krisztus-szerelem, Az örökkévalóság fényében való élet, Mária dicsősége, és
mindenekelőtt: Látogatás a szentségi Jézusnál és Máriánál.
Alfonz
központi gondolata az Isten megváltó szeretete iránti csodálattal telt hála.
Nem véletlen, hogy alapítását is a Megváltóról nevezte el. Egyébként a
ferencesekre jellemző áhítatos tisztelet a kisded Jézus jászolánál, a Krisztus
megváltó halála feletti elmélkedések, az eucharisztikus jelenlétért kifejezett
hála, a Megváltó édesanyjának, Máriának szüntelen tisztelete éppen úgy ebből az
alapgondolatból fakadtak, mint az a fáradhatatlan tevékenység, amellyel Alfonz
-- amellett, hogy kiadásra készítette elő tudományos és népszerűsítő munkáit,
és irányította az egyre nagyobb méreteket öltő szerzetet -- arra is talált
időt, hogy népmissziókat és lelkigyakorlatokat tartson. De tett egy fogadalmat,
mely szerint soha, egyetlen órát sem enged üresen elfutni, hanem minden idejét
Krisztus megváltói művének szolgálatába állítja.
Végezetül
még a püspökség terhe is a vállára nehezedett. Jóllehet a mi fogalmaink szerint
a Santa Agata dei Goti egyházmegye, amelyet Alfonz hatvanhat éves korában vett
át, nem volt nagy, mégis utolsó erejét is kiszívta belőle, mert egyik kortársa
szerint ez az egyházmegye olyan, mint ,,egy mindenféle vadállattal teli
lepedő'', amit Szent Péter látott. Ezt kellett Alfonznak rendbe hoznia.
Püspökségét tizenhárom évig viselte, de közben sokat betegeskedett. Hetvenkét
éves volt, amikor a köszvény is gyötörni kezdte. Ennek következtében lett
olyan, ahogy általában a művészek ábrázolják: vékony, kicsit meggörbült
öregember. Betegágyát könyvekkel bástyázta körül, és az ágy végébe egy órát
állíttatott, hogy az figyelmeztesse: életének minden percét Isten országa
javára kell szentelnie. Többször kérte a püspökség alóli felmentését, de a pápa
ezt válaszolta: ,,Boldog vagyok, ha Ligouri püspök a betegágyból kormányozza
egyházmegyéjét.'' Csak hetvenkilenc évesen kapta meg az engedélyt, hogy
elbúcsúzzon az egyházmegyétől, és visszatérjen redemptorista testvérei közé.
És
ekkor még tizenkét év állt előtte! Ezeket az éveket Nápolytól délre, a Pagani
melletti kolostorban töltötte, s az idő múlásával gyarapodó szenvedések egyre
inkább megérlelték. Súlyos lelkiismereti kételyek gyötörték olykor. Ilyen
perceiben a környezet riadtan hallgatta az öregember nyöszörgő imádságát:
,,Istenem, ne taszíts el magadtól, hiszen a pokolban nem szerethetlek téged!''
Mások
számára azonban mindvégig megmaradt a világosan látó, határozott, jó
tanácsadónak. És hű maradt hozzá humora is, amely rá mindig jellemző volt.
Akkor is, amikor a kolostori közösség lustálkodó hétalvói bírálták amiatt, hogy
a munkától kimerült testvéreinek nyugalmat, böjtöt és gyógyteákat rendelt. Vagy
amikor öreg, a plébánia ellátására már képtelen papokat, akik lemondani nem
akartak, finoman úgy mozdított ki a helyükből, hogy kinevezte őket
székesegyházi kanonoknak.
1787.
augusztus 1-én halt meg, kilencvenegy éves korában, rendtestvérei körében,
Paganiban. XVI. Gergely pápa 1839-ben szentté, IX. Pius pápa pedig 1871-ben
egyházdoktorrá avatta. Ünnepét még 1839- ben bevették a római naptárba,
augusztus 2-re. 1969-től augusztus 1-én ünnepeljük.
Forrás: Szentek élete
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése