I. Fogalma
A görög metanoia (metanoia) szóból ered, ami a gondolkodás megváltozását jelenti. Olyan bűnbánat, Istenhez fordulás, amely együtt érzésvilágunknak és viselkedésünknek megváltoztatásával, életünknek az Isten akarata szerint való teljes átrendezése. Az a vallási vagy erkölcsi átalakulás, amelynek alapján az ember radikálisan és alapvetően egészen rábízza magát Istenre és kegyelmi vezetésére (Szentlélek).
II. Fokozatai
1.) első megtérés:
· találkozás Krisztussal, személyes megérintettség, megszólítottság
· Szentlélek megvilágosító kegyelme által történik
· tudatos döntés – Istent elfogadom életem Urának
· értelem és akarat megtérése
· bűnös állapotból, a kegyelmi állapotba térés
2.) második megtérés
· harmadik vagy további nagyobb is követheti
· önmagamtól az Istenhez térés
· az „igen” kimondása szívből, Legyen meg Uram a te akaratod!
· a szív megtérése
3.) állandó/fokozatos megtérés
· állandó tökéletesedésre való törekvés az Úr és az üdvösség felé vezető úton
· Szentlélek segítségével naponta ráhagyatkozás az Úrra
· lelkünk mélyén megélni azt, hogy „minden kegyelem”
III. Módja és mibenléte
A megtérés az Istennel való kapcsolatunknak a legfontosabb sarkpontja.
- Ószövetség
- Ez 18,21 „Ha a bűnös szakít minden bűnével amelyet elkövetett, megtartja parancsaimat és az igazsághoz igazodik életben marad és nem hal meg.”
- Újszövetség
- Mk 1,15 „ Térjetek meg és higgyetek az üdvösség jó hírében!”
- Lk 15,11-32 a tékozló fiú története
A megtérés konkréttá válik, aktualizálódik:
· mindennapi imádságunkban, amikor elismerjük előtte semmisségünket és, hogy szükségünk van az Ő vezetésére (ima módjai ld. külön bejegyzésben)
· a bűnbocsánat szentségében (szentgyónás), amikor megvalljuk bűneiket és tőle kérünk erőt az újrakezdéshez
IV. A bűnbocsánat (megtérés) szentsége - szentgyónás
- Lényege:
· személyes találkozás Jézussal, amikor bevalljuk bűneinket, kérjük Istennek a bocsánatát, amit meg is kapunk az Egyház képviselője (pap) által. Az Egyház bűnbocsátó hatalma Istentől van, a szentséget Jézus alapította feltámadása után a következő szavakkal:
„Vegyétek a Szentlelket, akinek megbocsátjátok bűneit bocsánatot nyer, akinek pedig megtartjátok az bűnben marad.” ( Jn 20,22-23)
· A bűnök bocsánata a Szentlélek erejében/erejével történik, ezt jelzik számunkra a feloldozás gyönyörű szentségi szavai:
„Isten a mi irgalmas Atyánk, aki szent Fiának kereszthalála és feltámadása által kiengesztelte önmagával a világot és kiárasztotta a Szentlelket a bűnök bocsánatára, az Egyház szolgálata által bocsásson meg neked és adja meg a békét, és én feloldozlak téged bűneidtől az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. ”
2. Elemei:
· lelkiismeretvizsgálat – Szentlélek segítségül hívása
· bűnbevallás – bűnök felsorolása, lehet körülményekkel, de objektivitásra törekedve
· bűnbánat és erősfogadás
- tökéletes bánat: Isten iránti szeretetből fakad
- kevésbé tökéletes: Istentől való félelemből fakad
· feloldozás (felszentelt pap kézrátétele + szentségi szavak)
· elégtétel
- imádság
- elmélkedés
- jócselekedet
- erény gyakorlása
3. A bűnbánat
Nagyon fontos, hogy a bűnbánatunkban mindig legyen:
a) értelmi megfontolás
- a bűn a legnagyobb baj, ami velünk történhet, megbántjuk vele Istent és embertársunkat is
b) akarati döntés
– szakítunk a bűneinkkel és Istennek az útján akarunk járni
c) érzelmi motívum
– érezzük át szívünkből Isten irántuk való végtelen szeretetét és a mi szeretetlenségünket, amelyet bűneinkkel elkövettünk
4. Igék elmélkedésre:
- 50. zsoltár
- Róm 5,12-21
- 1 Jn 4,7-21
Marosi Szilvia dokumentuma nyomán
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése