A Csodák Palotájában - ami egy
interaktív tudományos kiállítás Budapesten - sok érdekes kísérletet vehetnek
szemügyre az oda látogatók. A természet törvényeit és a fizika sokszor meghökkentő
világát a gyerekek és felnőttek ámulva figyelhetik meg, talán a kisebbek kedvét
is meghozza a természettudományok komolyabb megismeréséhez.
Lelki életünkben is
megfigyelhetünk „csodákat”, amelyek a kegyelmi élet során természetes és
természetfeletti együttműködése során általában rejtetten működnek. Isten
kegyelmi működésének következtében a lelkek fokozatosan átformálódhatnak, és
akár látványos eredményeket is hozhatnak ezek a változások, ha az Úr
kegyelméből megtapasztalhatóvá válnak. Ha végiggondoljuk Tadeusz atya alábbi
elmélkedését, rájöhetünk, hogy minden megkeresztelt ember az Egyház részeként
tulajdonképpen közlekedőedényként működik, mint különböző alakú és
keresztmetszetű, egymással alul csővel összekötött részekből álló edény…
„Senki nem magányos sziget.
Krisztus Misztikus Testeként olyan közösséget alkotunk, mely leginkább a
közlekedô edények rendszerével illusztrálható. Minden jó, csakúgy, mint minden
rossz tettednek közösségi hatása van, mindezek a természetfeletti erôtérben
sajátos alulról jövô jó, vagy rossz nyomásként hatnak másokra. A hit fényében
vizsgálva az ima a közlekedô edények mintájára közelíthetô meg leginkább. Mint
ilyen, az ima soha nem magányos aktus. Misztikus szervezetének tagjaként hitbôl
fakadó imáddal, vagy annak elhanyagolásával te is gazdagabbá vagy szegényebbé
teszed Egyházadat. Ebben nyilvánul meg az ima egyetemes volta, és ez határozza
meg az Egyház, a többi ember iránti felelôsségedet. Nem az elhadart, ledarált
imákról van itt szó természetesen, hanem a valódi imáról, amely a hit
megvalósulásának egyik formája, és amely elér Istenhez. Ahhoz, hogy másokra
hatást gyakoroljon, nem kell, hogy imád kifejezetten közbenjáró ima legyen. Ha
benned nô a hit, a remény és a szeretet, s ezzel együtt fejlôdik imaéleted, ez
elegendô ahhoz, hogy az Egyház, mások, Jézusnak egész Misztikus Teste megérezze
a te növekedésed jótékony, megváltó hatását.
Krisztus így értelmezett Titokzatos Testének keretein belül különbözô
közelségű és mélységű kölcsönhatások érvényesülnek. A közlekedô edények konkrét
fizikai képe közelebb hozhatja e kölcsönhatások titkát. Ilyen rendszert képez
pl. a család, mint családegyház. Isten, ha egy meghatározott embercsoportra
akar hatást gyakorolni, általában különösképpen egyiküket használja, hogy rajta
keresztül áraszthassa kegyelmét a többiekre. Tételezzük fel, hogy egy adott
rendszerben, mint pl. egy négytagú családban, három ember elzárkózik a kegyelmi
élet elôl. Olyanok ôk, mint a szorosan bedugaszolt kémcsövek. Ha azonban
egyikük megpróbál Istenhez térni, e hozzá legközelebb álló személyek számára a kegyelem
csatornájává válik. Két lehetôsége van, hogy hasson rájuk. Továbbra is a
fizikai példánál maradva, megpróbálhatja a zárakat felülrôl kihúzni, ahogy a
dugót húzzák ki a dugóhúzó segítségével. Ha azonban a zár az emberi személyiség
élô szövetét képezi, az ilyen felülrôl jövô kiszakítása mindig szenvedéssel,
fájdalmas és bizonyos mértékig romboló sérüléssel fog járni, emellett
korlátozza a személy szabadságát. Az Úr nem ezt akarja, Ô az embernek a szabad
döntésén alapuló választásait szereti, amelyek a teljesebb hitre és szeretetre
törekszenek. Az Úr az ilyen zárakat, dugókat alulról akarja kitolni azáltal,
hogy a kegyelmi nyomást növeli a te kémcsövedben. Mielôtt másokat kezdesz
megtéríteni, igyekezz elôször te magad megtérni. Ami fontos, az a hited, a Krisztushoz
való kötôdésed mértéke. ,,Nem az a fontos, mit teszel - mondta II. János Pál,
az a fontos, ki vagy''. Minél több lesz benned a jó, annál hűségesebb leszel a
kegyelemhez, annál eredményesebb lesz másokra gyakorolt hatásod. Ha tehát a
feleség meg akarja téríteni a férjét, aki pl. iszik, magán kell kezdenie.
Elôször neki kell megtérnie. Csak ahogy benne növekedni kezd a kegyelem, ahogy
elmélyül megtérése, úgy eredményezheti ez a benne növekvô alulról jövô erô
házastársa megtérését. A világ megreformálását, mások megváltoztatását
önmagunktól kell kezdenünk. Benned kell oly mértékben növekednie Krisztus
életének, hogy az általad befogadott kegyelem és jóság mások megtéréséhez
vezessenek. Megtörténhet azonban, hogy a mások megtérítésére irányuló fáradozás
így is állandóan eredménytelen marad, hogy mind erôsebb ,,nyomásra'' lesz
szükség a te ,,kémcsövedben''. Isten mindig intenzívebb belsô életet, sôt
teljes önátadást, radikális szentségre való törekvést is kívánhat tôled. Ilyen
következményekkel jár az a nem mindennapi tény, hogy a keresztség által a
Teljes Krisztusnak, az Ô Misztikus Testének tagja lettél.”
Tadeusz Dajczer: A hit fényében a
3. évezred küszöbén
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése