A Szent főangyalok ünnepén, íme egy írás az angyalokról és a főangyalokról:
A Szent főangyalok |
„Három fejezetben szóltunk eddig az angyalokról.
Beszéltünk kerubokról, szeráfokról, őrangyalokról. Dán 7,10 szerint az angyalok
száma igen nagy: „Ezerszer ezren szolgáltak neki, és tízezerszer százezren
hódoltak neki.” Erre a helyre utal a Jelenések könyve is (5,11): „Sok angyalt
láttam, és hallottam szavukat a trón körül, s az élőlényekét és a vénekét, és
számuk ezernyi ezer volt.” Kétségtelen tehát, hogy nagyon sok angyal
létezésével kell számolnunk, akik mind személyes lények, mindegyiknek saját
tulajdonságai vannak, mindegyiknek saját hatóköre és működési területe van. Nem
kérdéses tehát, hogy az angyalok világa rendkívül gazdag. Föltehetjük a
kérdést: van-e az angyalok között hierarchia, alá- és fölérendeltség?
Minthogy az angyalok funkciói különböznek, de
mindig Isten szándékait hajtják végre, amelyek egymással hiánytalan összhangban
állnak, egészen biztosan érvényesül közöttük valamilyen rendszer. Rendszert
pedig nem lehet elképzelni alá- és fölérendeltségek nélkül. Kisebb hatalmú
angyalok alá vannak rendelve tevékenységükben a nagyobb hatalmú angyaloknak,
anélkül, hogy ez korlátozást jelentene. Éppen azáltal érik el céljukat, bontják
ki egyéniségüket, hogy működésüket harmóniába hozzák a hierarchiában fölöttük
álló angyalokéval.
Ezt az elméleti megfontolást megerősíti a
Szentírás is, amikor megenged magának olyan kijelentéseket, amelyek egyes
angyalokat mások fölé helyeznek. Így például a Jelenések könyvében azt
olvassuk: „Egy erős angyal követ vett föl, olyat, mint egy nagy malomkő” (Jel
18,21), éreztetve, hogy vannak kevésbé erős angyalok is. Tóbiás könyvében
Ráfael angyal így mutatkozik be: „Én Ráfael vagyok, egy a hét szent angyal
közül, akik készen állunk, hogy az Úr fönséges színe elé lépjünk” (Tób 12,15).
Ez a szöveg királyi udvartartás képében ábrázolja a mennyet, ahol a
legelőkelőbb udvari emberek bejáratosak a királyhoz. A hetes szám a szentséget
fejezi ki, nem veendő okvetlenül aritmetikai értelemben. Mindenesetre az
angyali hierarchia csúcsához van sorolva Ráfael. Hasonló Gábriel bemutatkozása
a Lukács-evangéliumban: „Én Gábriel vagyok, aki az Isten színe előtt állok” (Lk
1,19). Annak a különbségnek, hogy Gábriel Isten színe előtt áll, Ráfael pedig
csak készen áll arra, hogy belépjen az Úrhoz, nem kell jelentőséget
tulajdonítani. Az angyalok mindig látják az Atya arcát (Mt 18,10), vagyis az
üdvösség állapotában vannak. Ráfael és Gábriel személye azonban ki van emelve,
emberi szavakkal, a királyi udvartartásból kölcsönzött képekkel; nem a kép,
hanem ez a kiemelés a lényeg. Van továbbá két hely az Újszövetségben, ahol az
arkangyal, magyarul főangyal kifejezéssel találkozunk. Így az első Tesszaloniki
levélben Krisztus második eljöveteléről ezt olvassuk: „A parancsszóra, a
főangyal hangjára és Isten harsonájának szavára az Úr maga leszáll az égből”
(1Tessz 4,16). Júdás levele pedig, a „Mózes mennybemenetele” című apokrif
(azaz: nem bibliai) könyvet idézve, meg is nevez egy arkangyalt: „Mihály
főangyal, amikor az ördöggel vitatkozott és viaskodott Mózes teste miatt, nem
mert káromló ítéletet kimondani ellene, hanem azt mondta: »Büntessen meg téged
az Úr!«” (Júd 9). Ezzel a Szentírás is jóváhagyja az elméleti megfontolást, amely
szerint az angyalok között vannak, emberi szóval, „rangok”, van alá- és
fölérendeltség. Nagyon világosan ki kell azonban mondani, hogy ez nem
„elnyomás, szolgasors”, mert az ilyesmi nem fér össze a szent angyalok üdvözült
állapotával. Nincs lázongás, nincs zsarnokság, nincs lenézés vagy gőg, hanem
csak örvendező szeretetben való együttműködés, gyönyörű harmónia. Minden angyal
tökéletesen és túláradóan boldog, mert lényük teljesen megvalósult Isten
szépségében és szeretetében. Csak éppen nem egyformák. De élvezik
különbözőségüket, örömüket lelik abban, hogy azok lehetnek, akik.
Mielőtt az angyali hierarchiát tovább elemeznénk,
mondjunk néhány szót az angyalok nevéről. Három angyalnevet ismertünk meg a
fenti idézetekből: Ráfael, Gábriel és Mikael (Mihály) nevét. Ezt a három
angyalt az Egyház arkangyalként tartja számon, és külön ünnepet szentel nekik
szeptember 29-én (ami régebben csak Szent Mihály főangyal ünnepe volt).
Kifejezetten csak Mihály van főangyalnak nevezve, de amint láttuk, Ráfael és
Gábriel is ki van emelve a Szentírásban. Jó angyalokról több angyalnevet nem is
ismerünk a Bibliából. Mit jelentenek ezek az angyali nevek, és egyáltalán mit
gondoljunk az angyalok nevéről?
Az angyalok tiszta szellemek. Nem érzékelhető
jelekből szerzik információikat, nem szavakkal társalognak. Egymás gondolataiba
a tisztán szellemi, értelmi megismerés eszközével hatolnak be, kölcsönös
kapcsolatuk révén. Értelmi fölismeréseiket nem kell szavakba foglalniuk. Nincs
szükségük névre sem, abban az értelemben, hogy valamely hangcsoport jelzi a
személyt. Névre csak akkor van szükség, ha az ember számára kívánjuk megjelölni
őket. Ilyen értelemben a Szentírás nem „elárulja az angyalok nevét”, hanem
sokkal inkább nevet ad az angyaloknak.
Szent Mihály főangyal |
Mihály arkangyal neve (Mikaél, „Ki olyan, mint az
Isten?”) szorosan összefonódik a lázadó angyalok ellen vívott harccal: azok
vezére, a sátán, gőgjében Isten helyébe akarja tenni magát, s ezt a gőgöt
cáfolja, mintegy csatakiáltásként, a Mikaél név. A sátánnal és a lázadó
angyalokkal később részletesen foglalkozunk. Most csak annyit kell még
megjegyezni, hogy a három megnevezett főangyal közül Mihály szerepel
legtöbbször a Bibliában. Dániel 10,13-ban úgy jelenik meg, mint a „legfőbb
fejedelmek egyike”, Dán 10,21-ben pedig mint „a ti fejedelmetek”, vagyis Izrael
angyala, küzdő angyal a pogány démonok ellen. Mivel az Egyház Izrael gyökerén
nőtt fa, meggyőződésünk szerint az Egyház védőangyala is. A legfontosabb hely,
amely Mihály nevét tartalmazza, újszövetségi: „Mihály és angyalai harcoltak a
sárkánnyal” (Jel 12,7), vagyis az ördöggel. Ennek alapján szoktuk Szent Mihály
főangyalt a mennyei seregek vezérének tekinteni és segítségül hívni a gonosz
lelkek elleni szellemi harcban. Ábrázolásai is gyakran a sárkánnyal való
küzdelem közben mutatják be. Még egy, már idézett újszövetségi hely említi
Szent Mihályt: Júdás levelének 9. verse, amely egy apokrif írás nyomán úgy
ábrázolja Mihályt, mint aki Mózes holttestéért viaskodik és vitatkozik a
sátánnal. Az idézetnek inkább pedagógiai értéke van, mégis fontos a hely, mert
egyedül ez nevezi Mihályt arkangyalnak; ez a kifejezés a másik két megnevezett
angyallal kapcsolatban nem fordul elő. Zsidó apokrifek gyakran mutatják be
Mihályt úgy, mint aki a meghaltak lelkét Istenhez vezeti, így Ádám és Ábrahám
lelkét, de gondoskodik az elhunyt igazak testéről is, többek között Ádám és
Mózes testéről. Ez a hagyomány Júdás levele nyomán tovább élt az Egyházban,
abban a formában, hogy a megholtakat Szent Mihály vezetésével ragadják ki az
angyalok a gonosz lelkek kezéből, és viszik a mennybe. Ezért gyakran Szent
Mihály a temetők védőszentje, és a halottvivők hordozható koporsóállványát a
nép „Szent Mihály lovának” nevezte el. Tegyük még hozzá: Jehova tanúi azt
tanítják, hogy a názáreti Jézus nem más, mint Mihály arkangyal megtestülése.
Jézus, a megtestesült Isten, legyen irgalmas bírájuk.
Szent Gábriel főangyal |
Gábor arkangyal neve, Gábriel, „Isten erőse”, „Isten erős” vagy „Isten
ereje” jelentésű; a keresztény hagyomány, mint Szent Gergelynél az imént
láttuk, a nevet a legutóbbi formában adja vissza. Gábriel szerepet játszik az
ószövetségi apokrif irodalomban; a Bibliában ő jelenik meg félelmes látomásként
Dániel prófétának (Dán 8,15-19; 9,20-23; 10,4-12,23), bár a harmadik jelenetben
nincs néven nevezve. Ez a harmadik jelenet nemcsak üzenethozóként mutatja be,
hanem harcos angyalként is, akit Mihály támogat küzdelmeiben. Legfontosabb
azonban újszövetségi szereplése: ő hozza hírül Keresztelő János születését
apjának, Zakariás papnak (Lk 1,11-20), és ő hozza meg Szűz Máriának a hírt,
hogy Isten Fiának anyjává lesz (Lk 1,26-38). Itt különös jelentősége van
Gábriel nevének, hiszen Máriát a Magasságbeli ereje árnyékozza meg (Lk 1,25),
és így következik be a szűzi foganás csodája. Az angyali üdvözlet jelenetét
gyakran bájos idillként mutatják be az ábrázolások; az Úr szolgálóleányát
azonban félelmetes erő ragadja meg, gyöngéden és boldogítóan, egyúttal azonban
minden nukleáris robbanást meghaladó energiával, hiszen ami történik, az
szétfeszíti a teremtett természet határait.
Szent Rafael főangyal |
A harmadik főangyal, Ráfael, kizárólag Tóbiás könyvében szerepel, amelyről
jó tudni, hogy úgynevezett deuterokanonikus könyv, zsidó testvéreink és
protestáns testvéreink apokrifnak, Szentíráson kívülinek tartják. A könyvben
elbeszélt történet tanmese: Ráfael angyal emberi alakban elkíséri útjára az
ifjú Tóbiást, feleségét megszabadítja a démontól, apját pedig kigyógyítja
vakságából. A mesének azonban súlyos teológiai mondanivalója van: leírja az
angyalok segítségének különböző aspektusait. Ráfael neve („Isten gyógyít”,
„Isten orvossága”) határozottan azt mutatja, hogy kiemelkedő szerepet játszik a
gyógyulás eszméjének megvalósulásában. Zsidó apokrifokban is szerepel. A
keresztény hagyomány, Tóbiás könyvében játszott szerepe miatt, az utasok
védőszentjének is tekinti Ráfaelt.
Mivel Tóbiás könyve hét angyalt említ, aki készen
állanak, hogy az Úr színe elé lépjenek, az apokrif irodalomban természetesen
támadt a gondolat, hogy hét főangyalról beszéljenek. Jómagam úgy vélem, hogy a
hetes szám a szentség kifejezése és nem okvetlenül matematikai érték. A zsidó
és nyomában a keleti othodox hagyomány még a nevét is tudni véli a hét
főangyalnak: Mikael, Gabriel, Rafael (eddig tart a bibliai anyag), Uriel,
Szelafiel, Jegudiel, Barakiel. Sok egyéb név is szerepel, főképp a Kabbalában.
Nincs okunk azonban, hogy a Biblián kívüli angyalnevekkel törődjünk.
Létezik egy teológiai hagyomány, amely Jeruzsálemi Szent Cirillre
(† 386) és Szent Ambrusra († 397) vezethető vissza, s később Pseudo-Dionysius
(5-6. sz.) és Nagy Szent Gergely († 604) írásainak tekintélye nyomán terjedt
el, és a középkorban általános elfogadottságnak örvendett. Ez kilenc angyali
kart sorol fel. A legalsó karon kezdve ezek a következők volnának: angyalok,
arkangyalok, fejedelemségek, erősségek, hatalmasságok, uralmak, trónusok,
kerubok, szeráfok. A szokatlanabb elnevezések a páli levelekből származnak (Ef
1,21; Kol 1,16). Ezek minden bizonnyal valóságokra vonatkoznak, de egyáltalán
nem bizonyítható, hogy minden különböző elnevezés egy külön angyali kart jelöl.
Láttuk, hogy a Jelenések könyve összevonja a kerubok és szeráfok vonásait;
láttuk, hogy Mihály nem csupán főangyalnak, hanem fejedelemnek is van nevezve;
semmi bizonyíték nincs arra nézve, hogy egy erősség ne lehetne egyúttal
hatalmasság is, vagy egy trónusnak nevezett angyal ne volna esetleg főangyal
vagy szeráf. És így tovább. Mint Előd István Dogmatikája mondja:
A középkorban sokat foglalkoztak
az angyalok számával, neveivel és „hierarchiájával”. Ezekről a kinyilatkoztatás
hallgat, legfeljebb annyit jelez, hogy nagy számban vannak (vö. Jel 5,11).
Egyéb idevágó következtetések (pl. az angyalok kilenc kara) bizonyos bibliai
helyek félreértéséből adódnak.
Magam úgy vélem, a Szentírásból annyit tudhatunk,
hogy az angyaloknak van hierarchiája, a főangyal elnevezés használata
mindenképpen erre utal. Ennek a hierarchiának részletezését azonban nem nyújtja
a kinyilatkoztatás. A kilenc karról szóló tanításnak nincs dogmatikailag
kötelező ereje, sőt – mondjuk ki nyíltan – nincs semmi komoly alapja sem. A
Katolikus Egyház Katekizmusa meg sem említi. Hagyománytisztelő írásokban
mindmáig felbukkan, valamiképpen az Egyház bevett nyelvezetéhez tartozik, de
fogalmi értéke nincs. Annyit sejtet velünk, hogy az angyalok világa minden
képzeletet felülmúlóan gazdag. Annak is kell lennie, hiszen minden angyal más
és más; ők nem lehetnek egy faj egyedei, mert nincs bennük mennyiségileg
sokszorosítható anyag; minden angyal külön faj, úgy különböznek egymástól, mint
– bocsánat – az amőba a saskeselyűtől, az elefánt a kengurutól. Az
angyalféleségek mérhetetlenül változatosak, Isten dicsőségére. Pontosabbat nem
tudunk.”
Forrás Hagiosz - Kovács Gábor atya honlapja
Forrás Hagiosz - Kovács Gábor atya honlapja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése