Aranyszájú Szent János |
A mai szent, Aranyszájú Szent János emléknapján
nézzük röviden életét és munkásságának kiemelkedő értékét.
Aranyszájú Szent János konstantinápolyi püspök,
egyháztanító. 347 körül született, és 386-ban szentelték pappá. Antiochiában
prédikált nagy sikerrel: meglátta a Szentírás mély lelki értelmét, anélkül,
hogy allegorikusan magyarázta volna, és rámutatott a konkrét alkalmazásra is.
398-ban konstantinápolyi püspök lett. A császári udvar elleni kritikájával
magára vonta a császárnő haragját.
Pontusban halt meg száműzetésben, 407-ben.
Pontusban halt meg száműzetésben, 407-ben.
Legfőbb kincsünk az imádság, az Istennel való beszélgetés;
hiszen ez találkozás és együttlét Istennel. Amiként testi szemünk fényessé
lesz, mihelyt a fényt megpillantja, úgy ragyog és tündöklik az Isten felé
forduló lélek is, szavakkal le nem írható isteni fényben. Persze azt az
imádságot értem, amelyik a szív mélyéből fakad, nem pedig csak bizonyos
megszokásból történik: nem meghatározott alkalmak és időközök szabják meg,
hanem éjjel és nappal szünet nélkül tör elő.
Mert gondolatainkat nemcsak akkor kell Istenre
irányítanunk, amikor belefogunk az imádkozásba, hanem az Isten utáni
vágyakozásunkat és a reá való emlékezésünket is kapcsoljuk bele mindennapi
teendőink végzésébe: a szegények gyámolításába, egyéb gondjainkba és üdvös
jótékonykodásainkba. Isten iráni szeretetünk, mint a só, ízt ad mindennapi életünknek,
és olyan lesz, mint a kedves ételáldozat az Úr előtt. Ne sajnáljuk, ha sok időt
fordítunk is rá, mert egész életünkben mindig nagy haszon árad ránk belőle.
Az imádság a lélek világossága, Istennek igazi
megismerése, közvetítő Isten és az emberek között. Az imádság által a magasba
emelkedő lélek az egekbe hatol, és kimondhatatlan ölelésekkel karolja át az
Urat. Mint a csöppnyi gyermek az anyjához, úgy sír fel, és könnyezve esdi az
isteni táplálékot; saját kívánságai szerint kér, de az ajándék, amit kap,
különb az egész látható világnál!
Az imádság tiszteletre méltó követünkként van
jelen Istennél, megvidámítja a lelket, lecsendesíti érzéseit. Amikor kimondom e
szót: imádság, ne szavak egymásutánjára gondolj, hiszen az sóvárgás az Isten
után, szavakba nem önthető, kimondhatatlan áhítat, nem is emberi teljesítmény,
hanem az isteni kegyelem műve, amelyről az Apostol is azt mondja: „Nem is
tudjuk, hogyan imádkozzunk helyesen. A Lélek azonban maga könyörög helyettünk
szavakba nem foglalható sóhajtozásokkal” (vö. Róm 8, 26).
Az imádságnak ezt a kegyelmi ajándékát, ha valaki
megkapja az Úrtól, ez el nem rabolható kincs lesz számára, és ez a mennyei
táplálék teljesen betölti a lelkét. Aki pedig ezt megízleli, az az Úr iránti
bensőséges örök szeretetre gyullad, és szívét mintegy lobogó tűzként hevíti. Az
imádkozásnak ezt az eredeti módját megvalósítva, díszítsd lelked házát
szerénységgel és alázatossággal, tedd ragyogóvá az igazságosság fényével;
ékesítsd jó cselekedetekkel, mint művészi aranylemez-díszítéssel, és tedd
mutatóssá azt - cifra és díszes kövek helyett - hittel és nagylelkűséggel.
Mindezek fölé hajlékod betetőzéséül építsd fel az imádság boltozatát. Tökéletes
házat építs tehát az Úrnak, hogy abban, mint fényes királyi házban, láthasd őt
vendégül: őt, akinek már-már mintegy élő mását hordozod kegyelme által lelked
templomában az imádság erejéből.
( Forrás: Imaórák Liturgiája II. 57-58.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése