P. Szabó Ferenc SJ elmélkedése az évközi 34.
vasárnapra
„Krisztus,
a mindenség királya” – így jelöli a liturgia az egyházi év végén Krisztus
Király ünnepét, hogy már ezzel is jelezze: ez nem földi királyság.
Pilátus
előtt Jézus megvallja: igen, király, de országa nem e világból való. A
keresztre szegezett tábla (INRI): „Názáreti Jézus, a zsidók királya”, inkább
gúnyolódás. A magát Messiásnak valló Názáretit a császár ellen lázadó
prófétának bélyegezték így, hogy a habozó helytartót a halálos ítélet
kimondására ösztönözzék.
E
király trónja a kereszt, és töviskoronát visel. A keresztről uralkodik.
„Regnavit a ligno Deus”, ahogy az ősi himnusz énekli. Nem száll le a bitófáról,
hogy gúnyolódóit elnémítsa. Nem uralkodni jött, hanem szolgálni, hogy
beteljesítse az izajási jövendölést Isten szenvedő szolgájáról, hogy
szeretetből életét adja mindenkiért, barátaiért és ellenségeiért. Jézus az
Isten országát hirdette, amely vele jött el. Ő maga az Isten országa, hirdette Órigenész
egyházatya. Isten országa, amelyet itt, a földön képviselt, nem egy népet, egy
országot jelöl, hanem Isten uralmát, olyan szellemi valóságot, amely
igazságosság, béke és öröm a Szentlélekben. Isten országa szellemi valóság,
bennünk van, s a kegyelmi élettel bontakozik ki.
Ha
hiszünk Krisztus királyságában, átengedjük neki szívünket, hogy ő uralkodjék
életünkön, hogy általunk árassza békéjét és jóságát a világra. Krisztus király
a keresztről uralkodik, szelíd és alázatos szívű: magához vonzza a szíveket,
mindenkinek felkínálja az üdvösséget. Nem kényszerít, hanem csak hív, hogy
szabad döntéssel csatlakozzunk hozzá, zászlaja alá sorakozzunk, hogy a szellem
fegyvereivel küzdve legyőzzük a gonoszt, Lucifer táborát.
Nem
erőszakos hódítás ez, a személyek szabadságát tiszteljük, még ha téves úton
járnak is, ám a tévedés ellen harcolunk, a jó szándékú keresőkkel, a nem
hívőkkel párbeszédet folytatunk, de küzdünk az ateizmus ellen. Elfogadva a torz
vallásosságunk elleni kritikákat, mindenekelőtt a bennünk rejtőző ateizmust
vagy hamis istenképet igyekszünk legyőzni a kegyelem segítségével, mert a jó és
a rossz, a hit és a hitetlenség határvonala a saját szívünkön keresztül
húzódik.
Mivel
a Fiú megalázta magát, engedelmes lett a kereszthalálig, az Atya felmagasztalta,
megdicsőítette, és a Feltámadottat a mindenség urává, királyává tette (Fil 2,7–
11). Mindent a lába alá vetett. „Addig kell uralkodnia, míg ellenségeit mind
lába alá nem veti. Utolsó ellenségét, a halált is megsemmisíti. (…) Mikor pedig
majd minden alája lesz rendelve, maga a Fiú is aláveti magát annak, aki mindent
alávetett neki. Akkor Isten lesz minden mindenben.” (1Kor 15,24–28).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése