A pap érzelmi világa és másneműekkel való kapcsolata (2. rész)
1) Milyen feltételeknek kell eleget tennem, hogy tiszta
szeretetkapcsolatban tudjak lenni nőkkel?
KISPAP KOROMBAN
¨
Mikor
Jézussal való érzelmi kapcsolatom is
elmélyül, rendben tudom tartani érzelmeimet. Én leszek életem ura, nem
érzelmeim, ösztöneim uralkodnak majd rajtam.
¨
A
Jézussal való személyes kapcsolat, nemcsak imáimban, hanem napközben is segít helyes értékrendem
kialakításában, és a kegyelem erejének megtapasztalásában.
¨
Keresem
az apostoli kapcsolatok
lehetőségeit, fiatalokkal, öregekkel, betegekkel, a szegényekkel és
mindazokkal, akik nehézségekkel küzdenek.
¨
Visszatekintek
és tudatosítom minden nap amit a szívemben érzek, belső megmoz-dulásaimat, tapasztaltaimat és nézem, hogy azokkal
szemben mit határoztam. Így gyakorlom a
lelkek megkülönböztetését, a szabadság, öröm és a szeretet szemszögéből.
¨
Tudatosítom,
hogy Jézus követéséhez az is hozzátartozik, hogy a világias értékrenddel szembeszállok. Tudom, hogy szemináriumi
életem szakítást is jelent előző életformámmal.
B) Szükségem
van világos elhatározásra és elkötelezettségre
Világosan elhatározom, hogy Istennek és embertársaimnak szentelem magam
a cölebsz élet szabad választásán keresztül,
a) mert megtapasztaltam,
hogy Isten személyesen hív és a papi életre való vágyat a szívembe ültette,
b) mert látom és érzem, hogy embertársaim számítanak rám, mint cölebsz papra,
d) mert így akarom kifejezni Istennel és az Ő népével való szeretetkapcsolatomat,
c) mert az
egyházat, mint családi közösségemet, gondjaival, szükségleteivel szívembe zártam.
Ha ez a világos elhatározás nem született meg, akkor a szeminarista két lovon próbál egyszerre lovagolni. Itt
van a szemináriumban, úgy tesz mintha a papságra készülne, de mivel nem tuja,
hogy "Ki vagyok én?" és
nem akarja elhatározni, hogy "Mit
akarok tenni életemmel?"
a) vagy a play boy mentalitásban él:
semmit sem vesz komolyan, játszik a papság gondolatával is, a lányokkal való
kapcsolataival is.
b) vagy pedig csak a papi
méltóságot (kényelmes életet) akarja, mint egy opportunista és nem kötelezi
el magát a közösség (az egyház) kívánságai
és feltételei szerint.
Az itt következő gyakorlati tanácsok a nőkkel
való kapcsolatokra egyik fenti esetben sem
alkalmazhatók, mert a play boy-nak
is, az opportunistá-nak is egészen
más a nőkhöz való viszonyulása.
C)Ismernem kell: Jézus cölebsz életét, a cölibátus problémáit, a klerikális kultúra csapdáit, a
cölibátus veszélyeit.
D) Elméletileg és gyakorlatilag
tisztában kell lennem: a
bizalmas, mély, meghitt kapcsolatok fontosságával, a szeretetkapcsolat elmélyülésének 9 dinamikus mozzanatával, a
nemileg érett ember viszonyulásával a nemi ösztönökhöz.
PAPI ÉLETEMBEN
¨ Szeretem
a csendet, tudok egyedül
lenni, jól érzem magam csendes imában és a liturgikus, közös imákban is,
szeretek mélyebb könyveket olvasni.
¨
Imádságaimban,
lelkiolvasmányaimban újra meg újra megtapasztalom,
hogy "Kié vagyok", kinek adtam oda életemet, kinek akaratát
teljesítem, kivel akarok együtt élni. Imádságom mutatja az utat az Isten Szíve
szerinti társadalomban való feladataimhoz.
¨
Nem futok olcsó kielégülések után: ital, TV, kocsma stb. Baráti kapcsolataimban
nemcsak a saját vágyaim beteljesülését keresem, tudom hogyan kell mélyebb
témákat felhozni, amikor barátaimmal beszélgetek.
¨
Vannak barátaim, kisközösségeim, ahol meg tudom osztani hitemet,
tapasztalataimat, gondolataimat, örömeimet, bánataimat, és ugyanezt kapom meg
másoktól is. Társaim gazdagítják életemet. Érzelemvilágomat nem foglalja le
csak egy barátommal, vagy barátnőmmel való kapcsolatom.
¨
Tudok szenvedést vállalni, különösen olyant, ami cölebsz életemből
származik. Akarok szolidaritásban élni azokkal, akiknek nehéz az egyedüllét,
vagy a kitaszítottság. Amikor érzem a cölebsz élet nehézségeit, azokat így
fogadom el:
¨
" Uram Jézus, Testvérem és Társam,
érzem, hívsz, hogy közelebb jussak hozzád. Add kegyelmedet, hogy most felelni
tudjak hívásodra. Fogadd el ezt áldozatot.............ért, ..........családért,
.........házaspárért, ............szenvedőért, ............közösségért.
Köszönöm, hogy alkalmat adtál megélni irántad való szeretetemet és hűségemet."
¨
Tudom és látom, hova hív az Úr, hol akarok küzdeni az igazságért, az
evangéliumi értékékért. Én is, barátnőm is, barátaim is tudják és állandóan
tapasztalják, hogy csak az Úr felé való teljes kinyílás tudja betölteni
életünket. Baráti kapcsolataink csak
másodlagosak. Az Úr az első életünkben.
¨
Nem
külső körülmények határozzák meg, hogy mit teszek. Be tudom osztani munkámat,
nem engedem, hogy mások uralkodjanak rajtam. Én határozom el, hogy mennyi munkát vállalok, nem engedem, hogy
szétforgácsolódjak.
¨
Amit teszek, azt szabadon teszem, örömmel és
szeretettel. Tudok időt
szakítani pihenésre. Ha azonban különleges helyzet adódik, fel tudom áldozni
pihenésemet másokért, vagy nagy ügyekért.
¨
Tudom,
hogy csak akkor tudok tiszta, mély, baráti kapcsolatban élni nőkkel, ha komolyan járom a Lélek útját:
a) Rendszeres imádságban, önmegtagadásban,
különösen szórakozásaimban, beszélgetéseimben, vendégeskedésben.
b) Tudatában vagyok annak is, hogy fegyelmeznem kell képzelőtehetségemet. Nem
engedhetek meg magamnak akármilyen könyvet, folyóiratot, mozit vagy TV-t.
Rendben tartom szememet, fülemet, ízlelő és tapintó érzékeimet és ezekkel
kapcsolatos érzelmeimet.
c) Ha egy nővel baráti kapcsolatban vagyok,
arról a kapcsolatról is sokat beszélgetek Jézussal imáimban.
d) Tudom és érzem, hogy az Úr elfogad és megért
engem nemi ösztöneimmel együtt.
¨
Érzelmeimet
nem fojtom el, mert tudom, hogy akkor előbb-utóbb azok fognak uralkodni rajtam.
Jézussal való kapcsolatom érdekében. rendszeresen tudatosítom érzelmeimet, megnézem, megkülönbözetem, hogy melyeknek
kell ellenállnom, melyeket elfogadnom .
¨
Világosan látom és szavakba is tudom foglalni papi életemmel kapcsolatos vágyaimat, érzéseimet. Tudom hogy melyek a hiteles
és nem hiteles indítóokaim cölibátusom szabad "újraválasztásához."
¨
Imáimban
el tudok beszélgetni Jézussal nemi
ösztöneimről, a legerősebbről is, mert tudom, hogy Ő adta ezeket nekem. Nem
félek, hogy miattuk megharagszik rám, vagy elítél. Teljes őszinteséggel kitárom
szívemet előtte, és elmondok neki mindent baráti kapcsolataimról. Érzem és
tudom, hogy az Úr velem van a tisztaságért folytatott küzdelmeiben.
¨
Ha
imáimban, vagy lelkivezetőm, gyóntatóm által az Úr felszólít, hogy valamin változtassak baráti kapcsolatomban,
nem a saját elgondolásom szerint járok el, hanem az Úrtól kapott kihívás
szerint.
Az eddig mondottakat röviden így lehet összefoglalni:
Csak olyan pap vagy kispap tud másneműekkel
komoly, mély és Jézus Szíve szerinti barátságot fenntartani, akinek élete és
értékrendje Jézusba van belegyökerezve, akinek élete középpontjában Jézus áll.
Ez a Jézusra épült életszemlélet éppúgy fontos a nő számára is,
különben nem lehetnek egyenrangú barátok. Azok, akiknek élete úgy van
beállítva, hogy érzelmeik, ösztöneik és értékítéleteik összhangban vannak
Jézuséival, akkor ha a barátságban egymás felé fordulnak is, ez nem téríti el
őket Jézustól. Barátságuk inkább segíti mindkettőjüket, hogy közelebb jussanak
életük középpontjához, Jézushoz.
2) Milyen nőkkel
lehet és milyenekkel nem szabad mélyebb szeretetkapcsolatba lépni?
KISPAPOK és PAPOK életében szem előtt
tartandó elvek:
1. Azokkal a lányokkal és nőkkel, akikkel kiskoruktól fogva
kapcsolatban voltak, mint rokonok, régi ismerősök vagy iskolatársak,
kiscsoportokban találkozhatnak. Ők jó segítő társak lehetnek. Az ilyen
kapcsolatok mindenki előtt áttetszőek, világosak. Nem kell titkolózni,
természetesen el lehet velük beszélgetni, komolyabb dolgokat megtárgyalni,
közös munkát végezni.
Ha
azonban a régi baráti körből kiszakadva, csak kettesben akarják elmélyíteni a kapcsolatot,
szerelmespár lehet belőlük, a kapcsolat egészen más területre tolódhat el, ez
pedig nekik is másoknak is problémát okozhat.
Ha
azonban a kapcsolat központja eltolódik és nem az apostoli munka, hanem csak meg-hitség, kettőjük együttléte
lesz fontos, mindketten komoly nehézségekbe ütközhetnek.
3.
Kispapok és papok életében minden olyan másneműekkel való kapcsolat, ami nem
rokoni, gyermekkori, vagy apostoli kapcsolatokból indul, könnyen udvarlásba csúszik át, és nem egyeztethető össze a cölebsz
élettel.
4. Különösen kerülni kell a mélyebb baráti
kapcsolatokat a következő helyzetben levő nőkkel:
a) Házasulandó korban lévő fiatal lányokkal.
Nekik az a fontos, hogy élettársat találjanak. Egy pappal vagy kispappal való
mélyebb kapcsolat ezt hátráltathatja, vagy meg is akadályozhatja. Vannak
lányok, akik abba a csapdába esnek, hogy "várják" amíg a kispap vagy
pap elhatározza, hogy őket választja és nem a cölebsz életet. Van, amikor
megszakad a kapcsolat, mert a pap végül mégis a papi élet mellett dönt, ez
azonban olyan tragikus következményeket is hozhat magával, hogy a lány nem
képes férjhez menni.
b) Házas
asszonyokkal való kapcsolatot csak férjeik tudtával és beleegyezésével
ajánlatos fenntartani. A férjnek joga és kötelessége tudni, hogy miért áll fenn
ez a kapcsolat és mi a célja. A papnak ajánlatosabb a házaspárokkal való baráti kapcsolat. A férjet is és a feleséget is
sokban lehet segíteni, ha hármasban találkoznak. Házaspárokkal való komoly
apostoli kapcsolatok meghitt, mély baráti kapcsolatokká is fejlődhetnek.
c) Elvált, vagy szerencsétlen házasságban élő
asszonyokkal, olyan nőkkel, akik nem találtak élettársat, egyszóval olyanokkal, akik éheznek a szeretetre, és
ezt a paptól akarják megkapni. Ilyen esetekben nagyon elővigyázatosnak kell
lennie a papnak, mert a nő nehéz helyzetét átérezve olyan érzelmi kapcsolatokba
keveredhetik, amelyekből igen nehéz kilábalni.
d) Olyan
nőkkel, akik a pappal függő viszonyban vannak, mint fizetett alkalmazottak,
a pap tanítványai stb. Ezek nem szabadok a döntésben, hogy a kapcsolatot
fenntartsák-e vagy nem. Az ilyen viszonyt soha sem szabad
"átállítani" baráti kapcsolatra.
e) A
papi szolgálaton (gyóntatás, lelkivezetés stb.) keresztüli kapcsolatoknál különösen
kell vigyázni. A körülmények miatt a kapcsolat könnyen mély érzelmi
síkra terelődhet át, anélkül, hogy a dinamikus
szeretetkapcsolat 9 lépése valósulna. A papnak sem, a nőnek sem világos,
hogy milyen viszonyban vannak. A kapcsolat nem átlátszó, az eredeti cél más
vágányokra terelődik, nehéz abbahagyni amikor elmélyül, mert mindkettő elveszti
szabadságát.
3) Az Isten Szíve szerinti szeretetkapcsolat másneműekkel.
¨
Kielégítő,
meghitt és személyes kapcsolat Istennel (komoly
imaélet) elengedhetetlen ahhoz, hogy tiszta szívvel tudjak egy nőt szeretni.
Imáimban a vele való kapcsolatot
gyakran megbeszélem Jézussal. Ilyenkor Jézussal együtt nézzük és kiértékeljük kettőnk kapcsolatát.
Barátnőm is, én is azt nézzük, kapcsolatunk mennyire segít Jézussal való
viszonyunk elmélyítéséhez.
¨
Sem
nekem, sem barátnőmnek nincs olyan
elvárása, hogy csak ebből a kettőnk
kapcsolatából származzon életbiztonságunk, alapvető emberi szükségleteink
kielégülése (= szeretet, önérték megtapasztalása, összetartozás,
szabadság). Mindketten tapasztaljuk, hogy elsősorban Jézuson alapszik életünk,
és Ő az, aki kielégít minket.
¨
Soha nem akarom barátnőmet kontrollálni, birtokolni, csak magaménak tekinteni. Bár
ezt nem akarom, ágaskodnak bennem a férfiúi ösztönök. Talán uralkodni is akarok
barátnőmön. Ezért állandóan tudatosítom magamban nem hiteles vágyaimat, nagyon
vigyázok, hogy barátnőmet igazán szabaddá tegyem. Erről gyakran beszélek vele,
mindig kikérem véleményét. Megkérdezem, hogy mit érez, hogy valóban szabad-e,
mi okoz neki örömet, fájdalmat, félelmet, felszabadulást.
¨
Tudom, hogy kapcsolatunkban milyen gesztusok
megengedhetők a barátság kifejezésére és melyek azok, amelyek nem, mert
nemi kapcsolatok előzményei, vagy olyanok felé vezethetnek.
¨
Barátságunk nyitott. Neki is, nekem is vannak más barátaim,
egyneműek és másneműek is. Ő sem, én sem akarom a másokhoz fűződő kapcsolatokat
kizárni, mert mindketten tudjuk, hogy gazdagítanak bennünket és gyümölcsözőbbé
teszik kapcsolatunkat is, apostoli munkáinkat is.
¨
Nem titkoljuk kettőnk kapcsolatát. Akik tudnak róla, jónak tartják, mert
látják, hogy jó gyümölcsöt hoz.
KISPAPOKNAK a szemináriumi évek
alatt nem a másneműekkel való konkrét kapcsolatok kiépítése, hanem ennek belső
megalapozása a feladatuk. Az apostoli életre való felkészülés évei alatt a
kispapnak fontos:
a) a fiúk és leányok világias kapcsolataitól
való szabad elválás,
b) az ezzel járó nehézségek vállalása és beépítése a hiten alapuló
életformába,
c) a Jézus Szíve szerinti másneműekkel való kapcsolat alapköveinek
lerakása:
1. mély imaélet, 2.
érettség, 3. rendezett élet, 4.
érzelmek, ösztönök célbairányítása, 5. azok feletti uralom elsajátítása, 6. a többi szeminaristával
való barátság, 7. kisebb-nagyobb apostoli munkák vállalása, stb.
PAPOKNAK is állandóan ügyelni kell,
a) hogy a fent említett "alapok
lerakása" folytatódjék,
b) újra és újra szabadon elhatározzák a Jézusért és az egyházért vállalt
cölebsz életet, annak örömeivel és nehézségeivel együtt,
c) hogy apostoli munkájukat ne egyedül végezzék, hanem amennyire csak
lehet másokkal, mint egyenrangú társakkal működjenek együtt Isten országa
felépítésében.
4) Mit kell tennem, ha szerelembe estem?
Az újra és újra szabadon választott cölibátus
nem zárja ki azt a lehetőséget, hogy szerelembe essem. Csak azt zárja ki, hogy
házasságot kössek, vagy felelőtlenül úgy éljek valakivel, mintha házasok
lennénk.
A KISPAP mivel
fiatal, könnyebben lesz szerelmes. Találkozhat például egy régi leány-
ismerősével a nyári vakáció idején, és anélkül, hogy bármit is tenne, egyszerre
úgy érzi, hogy az a kapcsolat lesöpörte lábairól. Talán ilyen gondolatai is
támadhatnak: "Miért is mentem el kispapnak! Ha tudtam volna, hogy ilyen
mély és gyönyörű kapcsolat létezik, biztos nem mentem volna a
szemináriumba." Még talán haragot is érezhet magával szemben. Nem tudja,
mit tegyen. Lehet, azt gondolja, hogy még a Jóisten is elhagyta, talán nem
tudja megérteni, hogy Isten miért is engedett meg ilyesmit az életében. Érzi,
hogy akar pap lenni, de nagyon érzi a házasságra, a gyerekekre való vágyat is.
Válaszút elé kerül. Kinyitja szívét a lánynak, s olyan dolgokat mond el
magáról, amiket eddig talán senkinek sem tudott. Ekkor pedig olyasmi történt,
aminek nem lett volna szabad megtörténnie. Nem tudja mit csináljon.
Ilyenkor
dől el, hogy mennyi hite van a kispapnak és valójában pap akar-e lenni,
hajlandó-e meghozni a szükséges áldozatot Jézus követéséért és az emberek
szolgálatáért.
Ebben a harcban érik meg keresztény mivoltában, férfiasságában. Mikor
bejött a szemináriumba, akkor csak pap akart lenni. Tudta, hogy a papsághoz
hozzátartozik a cölibátus is, ami azonban csak egy elvont fogalom volt számára.
Tudta, hogy a tisztaság útja nem az önkielégítés útja, és nem szabad parázna
filmeket és könyveket néznie. Azt azonban nem tudta, hogy egy kispapnak
másneműekkel hogyan kell viselkednie. Most valóban döntenie kell, hogyan akarja megélni nemiségét. Itt fog eldőlni,
hogyan akar viszonyulni ahhoz a lányhoz? Úgy-e mint cölebsz, vagy elindul a
házasság felé.
Nagy lelki küzdelemmel jár ez az döntés. Talán azt gondolja, hogy csak
ő került ilyen nehéz helyzetbe. De ez valójában nem így van. Minden egészséges férfinek, a kispapnak
és papnak is újra, meg újra meg kell harcolnia tisztaságáért. Ez fennáll a
házastársak közötti és mások iránti tisztasággal kapcsolatban is. Ott sem
könnyebb.
Ha a papi élet mellett dönt, akkor is megmarad a félelem: "Valóban ez az én utam?"
"Lehetséges ez nekem?" Ha így teszi fel a kérdést, nem találja
meg rá a választ. A helyes kérdés ez: "Valóban vágyódom a papi
életre?" Ha igennel válaszol, jön a következő kérdés: "Hiszek-e
abban, hogy Isten kegyelmével, az Ő erejével lehetséges nekem is?" "Akarom-e komolyan kérni ezt a
kegyelmet és hajlandó vagyok-e megtenni a magam részéről azt, ami most
szükséges?" "Tudok-e és
akarok-e nemet mondani nem hiteles vágyaimnak?" "Hajlandó
vagyok-e ezt a küzdelmet folytatni egész életemben Jézusért, az egyházért és
embertársaim üdvösségéért?" A kispap
válaszai ezekre a kérdésekre el fogja dönteni, hogy ki ő és mit akar tenni
életével.
HONNAN KAPHAT A KISPAP SEGÍTSÉGET A HELYES DÖNTÉSRE?
Az hogy szerelembe esett, nem jelenti azt,
hogy zátonyra futott az élete. Abból "ki" is lehet "esni".
1. Őszintén, nyíltan feltárok mindent lelkivezetőmnek, nem
hallgatok el semmit sem.
2. Vezetőm is, én is keressük a pozitív értékeket ebben a kapcsolatban.
Azt próbáljuk megtalálni, hogyan tükrözi a lánnyal való kapcsolatom Isten
irántunk való személyes szeretetét.
·
hogy a
lánnyal való kapcsolatom mennyire segít Istent
és embertársaimat radikálisabban szeretni és szolgálni?
·
kapcsolatunk
hogyan mozdítja elő kötelességeim buzgóbb
teljesítését?
·
fenntartsuk-e ezt a
mélyülő szerelmi kapcsolatot továbbra is, vagy jobb lenne abbahagyni?
·
ha
elválunk, azt miért tesszük, ha folytatjuk, az miért fontos?
·
az
evangélium szemszögéből nézve, ezt a kapcsolatot milyen formában lehet folytatni?
A kérdésekre való feleletek azon dőlnek el,
hogy milyen a lány és az én alapvető beállítottságom és kapcsolatom Istennel. Miért és hogyan akarom az Urat jobban
szolgálni? Ez a legfontosabb, minden más csak másodrendű kérdés. Isten
szolgálatában a legfontosabb nem az,
hogy mit teszünk, hanem hogy miért tesszük azt, amit teszünk.
4.
Becsületesen és mélyen belenézek a szívembe, hogy őszintén tudjak válaszolni a
következő kérdésre is: "Mi a fő
indítóok ebben a kapcsolatban?" Ha azért akarom folytatni a kapcsolatot,
mert nekem szükséges, mert ezáltal én érzelmileg, emberileg érettebb
akarok lenni, akkor ez felelőtlen és egocentrikus beállítottság. Nagyon
fontos, hogy felelősséget érezzek a lány iránt, akivel kapcsolatban vagyok.
Ha azt akarom, hogy én legyek az első az
életében, akkor kapcsolatunk nem egyeztethető össze papi hivatásommal. Ez akkor
is így van, ha én neki csak másod-, vagy harmadrendű helyet adok a szívemben,
mert ő ezt nem úgy érzi.
A PAP ÉLETÉBEN a fentiekhez még a következőket is számításba kell
venni:
·
Ha egy
pap szerelembe esett, azt vagy abba kell hagynia (ha a fentebb említett
kérésekre adott válaszai ezt kívánják), vagy azt a kapcsolatot Isten Szíve szerinti szeretetkapcsolattá
kell átalakítania. Ezt úgy teheti meg, ha a dinamikus szeretetkapcsolat 9 lépését kibontakoztatja a nővel való
viszonyában, és így komoly apostoli munkatársat kap benne.
·
Ha a pap
apostoli elkötelezettségeinél is
fontosabbnak tarja a nővel való kapcsolatát, nem becsületes, mert szívét és
idejét nem adja egészen oda híveinek.
·
Ha a nőt másodrangú értéknek tekinti, akkor
felelőtlen vele szemben, mert kapcsolatuk sántít.
·
Ha a nő
számára a pap a legfontosabb férfi, kapcsolatuk nem egyenrangú, mert a papot
gyakran áthelyezik és a nő ott marad
tanácstalanul. Azt érzi, hogy a pap csak kihasználta őt egy ideig, azután
otthagyta, mint egy kiszolgált autót.
·
Ha a nőt
magával viszi, azt mutatja, hogy kapcsolatuk
nem szabad, le vannak kötelezve egymásnak mint az a házaspároknál szokásos.
Tehát a becsületes pap nem tarthat fenn olyan kapcsolatot egy
másneművel, amely papi életéből folyó kötelességeinél is fontosabb.
·
Ha a nő
a pappal való kapcsolata miatt elhanyagolja
családi kötelességeit, vagy a
szerzetesi életet, az világos jele, hogy a kapcsolat nem jó úton jár.
Van
olyan kapcsolat is a pap életében, amely Isten Szíve szerinti, valóban egyenrangú, szabad és nyílt. Nem irányul semmilyen ki nem elégített vágy
beteljesítésére, a nemi kapcsolatoknak még az árnyéka sincs jelen benne. A
pap is, a nő is, váratlanul kapott isteni ajándéknak tekinti kettőjük
kapcsolatát. Ezt az érzést, tudatot mintegy hitelesíti a lelkivezető jóváhagyása. Mint minden más Istentől
kapott ajándékot, kettőjük kapcsolatát
is megosztják másokkal is, és apostoli életük egyik hajtó erejének
tekintik. Tisztelik és szabaddá teszik egymást, örömmel segítenek egymásnak apostoli munkáikban, ösztönzik egymást Isten és
az emberek radikálisabb szolgálatára. Minél jobban mélyül kapcsolatuk, annál
átlátszóbbá lesz, Isten és emberek előtt. Kapcsolatuk erőt és bátorságot ad új
és nehezebb feladatok vállalására.
Egészséges kapcsolatuk nem
másokat kizáró viszony. Örömmel megosztják azt másokkal is. Szeretetük csak
a kölcsönös bizalmon alapszik, nem testi kapcsolaton, nem testi vágyak
kielégítésén. Egységük azon épül, hogy mindketten
elkötelezték magukat: nem csak egymásnak, hanem Istennek és az Isten
Országának.
5) Hogyan siklik rossz útra a nőkkel való kapcsolat?
A KISPAP ÉLETÉBEN:
-
A
lánnyal való kapcsolatot is fenn akarja mindenképpen tartani és a papi életre
is akar készülni. Azt hiszi, hogy lehet ezt a kettőt egyszerre valósítani.
-
Titkolja
kapcsolatát lelkivezetője előtt. Gyónásai egyre ritkábbak lesznek.
-
Sok a
feszültség életében, nehezére esik és fárasztó a kétszínű élet.
-
Mindennapi
életében kevés az öröm, a lelki programoknak nincs "íze", csak
testileg van jelen.
- A
lánnyal való kapcsolat "íze" és a szemináriumi élet "íze"
összehasonlíthatatlanul más. A leány
nagyobb teret kap életében, mint a papságra való komoly készület.
-
Nehéz
neki a komoly tanulásra, teológiai könyvek olvasására koncentrálni. Felületesen
végzi munkáját, gyakran késik beadványaival, sokat lötyög, fecseg, lopja az
időt.
-
Nem
bírja a csendet, a magányos imádságot, lázas aktivitásba menekül, hogy ne
legyen ideje gondolkodni.
-
Félelem
is van lelkében, az elöljárók, vagy a "főnökök" nehogy felfedezzék a
lánnyal való kapcsolatát
A PAP
ÉLETÉBEN:
-
A nővel
való kapcsolat miatt imádsága felületes lesz, itt-ott egészen elmarad.
-
Papbarátjának
sem tárja fel igazi helyzetét, lelkivezetésre sem megy.
- A nővel
való kapcsolatban nincs kihívás egyik részről sem, mert mindegyik fél attól,
hogy a keményebb szavak ártani fognak barátságuknak.
-
Mindig
erősebb és erősebb lesz az egymás iránti vonzódás. A nemi ösztönök is
felkorbácsolódnak. Egyre több időt töltenek együtt.
-
Annak
még a gondolatát sem tudják elviselni, hogy egymástól elszakadjanak. A másik
nélkül az életet értelmetlennek látják.
-
A papi
élet még vonzza őt, de erősebb a házasélet iránti vágy. Ez beszélgetésükben is
előjön.
-
Amikor
nincs együtt a nővel, igen magányosnak érzi magát. Órákat tölt a Tv előtt,
regény-olvasással, vagy más hasonló világias szórakozással próbálja kitölteni
idejét.
- A papi
munkát már csak kötelességből végzi, kevés örömet talál benne.
6) Fontos kérdések érzelmi világom és kapcsolataim
kiépítéséhez:
Hogy a fent említett rossz útra való siklás
ne történjen meg, az egészséges érzelmi világ kifejlesztése igen fontos. Az
alább feltett kérdések mindenkinek szólnak, de különösen fontosak kispapok és
papok számára. A kérdések nagyon személyesek, tehát nem közösségben való
megbeszélésre valók. Céljuk:
visszatekintés és azáltal annak felfedezése, tudatosítása, hogy hol van szükség
fejlődése, elmélyülésre, változásra.
1. Ki az én bizalmasom?
Ha érzelmi világomban fejlődni akarok,
szükségem van lelkivezetőre, igazi jó barátra, gyóntatóra, akivel meg tudom
beszélni mindazt, ami mélyen megérintett.
A papok sok embernek a baját, örömét
meghallgatják, de nekik gyakran senkijük sincs, akivel meg tudnák osztani
tapasztalataikat. Sok kifogást lehet erre hallani: "Nincs időm!"
"Még nem találtam meg a nekem való társat!" "A gyónás nekem nem
kielégítő!" "Már rászoktam a magányosságra!” stb.
Ha hosszú éveken keresztül nincs senkim,
akivel mindenről el tudnék beszélgetni, oda jut-hatok, hogy már nem tudom
feltárni magamat senki előtt sem. Mivel senki sem ismeri a legmélyebbet bennem,
magam sem tudom, hogy valójában hol vagyok, ki és mi vagyok. Tudom, hogy melyek
a céljaim, mire törekszem, de jelenlegi állapotom még magam előtt sem tiszta.
Mindnyájunknak szükséges, hogy valaki
meghallgasson, hogy legyen valaki akinek fontos vagyok. Őszintén felelnem
kell a következő kérdésekre:
·
Képes
vagyok baráti kapcsolatok kiépítésére?
·
Mély,
meghitt kapcsolatok fenntartására?
·
Nem
vagyok-e annyira elfoglalva önmagammal, hogy mindig én vezetem a beszélgetést,
nem hagyok másokat szóhoz jutni és így mások odébbállnak, mikor én megjelenek a
színen?
Hogyan lehet bizalmas kapcsolatokat
kiépíteni?
a) Sok hívő él az új gyónási formával, ahol a
szentséget beszélgetés közben szolgáltatja ki a gyóntató. Miért nem élhetnének
papok is ezzel a lehetőséggel? Mért szorítkozik sok pap csak az opere operato gyónásra?
b) Fontos a rendszeres találkozás azzal, aki az én bizalmasom. Ez
történhetik lelkivezetés formájában, vagy egy baráti kirándulás közben. Vannak,
akik rendszeren több órát töltenek együtt, ebéddel, vagy vacsorával összekötve.
Ha
ezt fontosnak tartom, miért nem tudok erre időt szakítani?
2. Kik az én barátaim, akikkel meghitt, mély kapcsolatban lehetek?
A meghittség olyan egységet, kapcsolatot jelent, amelyben meg tudom osztani
félelmeimet, könnyeimet, fájdalmaimat, örömeimet, terveimet, csalódásaimat,
Istentől kapott kegyelmeimet, imáimat. Minden ember vágyódik ilyen meghitt
kapcsolatra. Ez áll a papokra is. Nekünk is szükségünk van ilyen férfi és női
barátokra. Sajnos vannak, akik félnek az ilyen kapcsolatoktól, vagy mivel soha
nem tapasztalták meg, az ismeretlen nem vonzza őket.
Hogy baráti kapcsolataim milyen mélyek, azzal
tudom lemérni, hogy mennyi benne a meg-hittség. Azokkal tudok ilyen
kapcsolatban lenni, akik sokat számítanak nekem, akiket kedvelek, akiktől
tanulni szeretnék, akiknek ki tudom nyitni a szívemet.
Az ilyen meghitt baráti kapcsolat
természetesen sebezhető helyzetbe hoz engem, tehát kockázattal is jár. Minden
fontos és nagy dolog az életben kockázattal jár. Mivel meghitt kapcsolatban
vagyunk, sebezhetőségemről is beszélhetünk, meg tudom osztani félelmemet is.
Tudom, hogy barátom elfogad engem, úgy ahogy vagyok. Ez nagyon felszabadító
élmény minden ember életében.
Minden papnak szüksége van
férfi és női barátokra. Nagy segítség ez apostoli munkájában. Egyes papoknak
azért vannak nehézségeik a nők pasztorációjában, mert soha nem voltak nő
barátaik. Ha viszont egy pap csak nőkkel
vagy csak férfiakkal foglalkozik, az kizárja az emberiség felét
életéből. Ez nemcsak éretlenségre mutat, de alaposan elferdíti a pasztorációt
is.
3. Milyen közösség tart engem "életben"?
A pap feláldozza a családi életet, tehát
fontos, hogy megtalálja helyét egy keresztény kis-közösségben. Ez nemcsak
annyit jelent, hogy a papnak vezető szerepet kell vállalnia közösségekben. Neki
olyan kisközösségre is szüksége van, ahol egyenrangú minden más taggal, ahol
meg tudja osztani magát őszintén, mélyen és meghitten. Fontos a papnak, hogy
társai támogassák és kihívják, mint egyenrangú keresztény barátukat. Az ilyen
közösség nemcsak abban áll, hogy a körzeti papok összegyűlnek, mert közel
laknak egymáshoz. Hogy egy közösség valóban felépüljön, ahhoz kemény, kitartó
munkára van szükség.
Sok fiatal embernek megy el a kedve a papi élettől azért, mert nem
látja a fiatal papokat meghitt közösségekben. Káplánok és plébánosok közötti hideg
kapcsolat, papi közösségek, ahol nem imádkoznak együtt, ahol nagyon vigyázni
kell, hogy mikor mit mondunk, ahol mindenki minél előbb a saját szobájába
menekül a TV elé, nem vonzók a fiatalságnak.
A papnak szüksége van kis papi közösségre. Ilyen közösségek különféle
módon alakulnak:
Összejönnek olyan papok,
·
akik
rendszeresen meg akarják osztani az imáikban tapasztalt kegyelmeket.
·
akik
hetenként átimádkozzák, megbeszélik a vasárnapi mise szentírási szövegét, hogy
jobban fel tudjanak készülni az igehirdetésre.
·
akik
együtt zsolozsmásnak, imádkoznak, énekelnek.
·
Többek
kísérleteznek csoport-pasztorációval, papok együtt-lakásával, vagy vasárnapi
misék kölcsönös kicserélésével, pasztorációs munkáik megosztásával.
¨
Laikusokat
is jobban be kellene vonni a pasztorációba és velük is lehetne ilyen
kisközösségeket alkotni.
4. Melyek a "tiltott" területek életemben, azok amelyeket senkivel sem osztok
meg?
Ezek olyan területek, amelyekről senkivel sem
akarok beszélgetni, naplómban sem említem meg. Ezeken a területeken vagyok a
legsebezhetőbb, tehát nemcsak "tiltott" területek, de veszélyesek is
számomra. Ezek a területek lehetnek fájó tapasztalataim, sebeim, gondolataim,
magányosságom, félelmeim, melyeket hosszú éveken át elnyomtam.
"Ellenségeim", akik megsértettek, mellőztek, rágalmaztak stb. Amint
az évek múlnak ez a lista fogy, vagy inkább növekszik?
Ilyen területekhez tartozhatnak problémáim
is, mint például a nőkkel való barátság, ital, szó-rákozásaim, felettesekkel
való kapcsolataim, nemiségem, nők bevonása a pasztorációmba, mint egyenrangú
"testvérek".
Ezek a területek mutatják, hogy hol van
szükségem fejlődésre, kihívásra, segítségre, testvéri támogatásra, megértésre.
Mindegyik ilyen terület kapcsolatban van hitélményemmel és istenképemmel is. Ha
nem tudom ezeket megnyitni, és bizalmas barátommal, vagy barátaimmal
megosztani, ezek komoly akadályt jelentenek pasztorációs munkámban. Viszont, ha
ezeket a területeket fel tudom nyitni valakinek, akiben igazán bízom, nagy
előrehaladást teszek nemcsak papi életemben, de pasztorációs munkámban is.
5. Mennyre viszem be érzelmi világomat
imáimba?
A pap életében az ima, az Istennel való
személyes kapcsolat létkérdés. De hogyan imádkozom? Úgy-e mint a sánta és béna
a Beteszda fürdőnél (Jn 5,2-9), aki valóban feltárta szívét Jézusnak? Ha
imáimban csak a legjobb arcomat mutatom meg Istennek és eltitkolom kudarcaimat,
kétségbeeséseimet, küzdelmeimet, haragomat, erős nemi ösztöneimet, meghittség
utáni vágyaimat, akkor nem az igazi énem áll Isten előtt.
Ha úgy
állok Isten előtt, ahogy megtapasztalom magamat, minden gyöngeségemmel,
minden kisebb nagyobb örömmel, akkor tudok csak igazán Istennel beszélgetni,
meghitt, személyes kapcsolatba kerülni.
Amikor beleviszem
egész érzelmi világomat imáimba, akkor tudok igazán nyitottan odafigyelni a
Jóistenre. Az érzelmi kapcsolatokon keresztüli "odafigyelés" nem csak
a személyes imában fontos. Amikor egy közösségnek szentmisét mondok, akkor is
nagyon fontos ez. Ha meg tudom érezni híveim érzéseit, ha át tudom élni, hogy
ők most mit tapasztalnak, és ezt oda tudom vinni a liturgikus imákba, Isten
népével való kapcsolatom radikálisan megváltozik.
Személyes imáimban is, liturgikus
cselekményeimben is nagyon fontos kifejezésre
juttatni a negatív érzéseket. Ezeken keresztül mélyül Istennel, de a
hívekkel való kapcsolatom is.
Jézus a papi cölibátus
mintaképe.
Ő nagyra becsülte a házasságot, de az Isten
országáért cölebsz életet választott (v.ö. Mt 19,11-12). Ez az életforma nem
könnyű. Becsületesen és nyíltan kell ezt élnünk. Ez azonban nem zárja ki a
kölcsönös szeretetet, a gazdag érzelmeket és a meghittséget életünkből.
Ellenkezőleg, cölibátusunk megadja nekünk a lehetőséget, hogy több embert
szeressünk, mélyen, meghitten, igazán együttérzően. Ha nem így éljük meg
cölibátusunkat, annak semmi értelme sincs, mert nem Jézus szándéka szerint
való. Ő azt akarja, hogy szeressük egymást, amint Ő szeretett minket.
Ez a cölebsz élet kihívása számunkra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése