Az Eucharisztia szentsége az Isten és a
hívők, valamint a hívők egymás közötti egységnek a jele, mely
a Szent Misében válik
valóságossá, a pap személyén keresztül, aki lehívja a Szent Lelket az
adományokra (consecratio, inlatio), és kimondja Krisztus Igéjét ("ez az én
testem", "ez az én vérem"). Ez a keresztáldozat vértelen
megjelenése, Krisztus örökkévaló önátadó tette történik ott.
Az Eucharisztia külső -
érzékelhető - valósága, a "színek" (accidentia) kenyér és bor érzetét
keltik, de lényegileg az már nem kenyér és bor, hanem Krisztus megdicsőült,
Szent Lélekkel telt, valóságos Teste és Vére. Ez az állapot addig marad meg,
amíg a külső színek is megmaradnak.
Ezt a katholikus hit átlényegülés (transsubstantiatio) névvel illeti.
2. az Ortodox Egyházban
az Eucharisztikus Liturgia során
válik valóságossá, a pap személyén keresztül, aki lehívja a Szent Lelket az
adományokra (anaphora), és kimondja Krisztus Igéjét ("ez az én
testem", "ez az én vérem"). Ez a keresztáldozat vértelen megjelenése,
Krisztus örökkévaló önátadó tette történik ott.
A kenyér és a bor Krisztus megdicsőült, Szent
Lélekkel telt, valóságos Testévé és Vérévé alakul át, anélkül, hogy
elveszítenénk a kenyér és a bor érzetét. Ez megmarad mindaddig, míg megmaradnak
az érzékelhető valóságok.
Ezt az orthodox theológia átlényegülésnek (metuosiosis) nevezi.
Hogy mikor és miként megy ez végbe a Szent Lélek
lehívásától (epiklésis) kezdve,nincs kidolgozva.
3. az evangélikus (lutheránus)
közösségekben
az Úr Vacsorája során válik
valóságossá a kegyes hívő vétele során.
A vétel pillanatában, a hívő hite által
("Ámen"-t mond arra, hogy ez Krisztus Teste és Vére) megjelenítődik
Krisztus valóságos Teste és Vére, véle így egyesül.
A kenyér és bor megtartja a saját
lényegvalóságát, csak mellette megjelenik Krisztus valóságos Teste és Vére.
Azaz közönséges kenyér és bor, valamint Krisztus valóságos teste és vére
egyszerre jelen van.
Ezt a lutheri theológia consubstantiatio
(kétlényegűség) névvel illeti.
az Úr Vacsorája során válik
valóságossá az üdvösségre rendelt hívő vétele során.
A vétel pillanatában kizárólag a Szent Lélekkel való betöltekezés történik,
lelkileg egyesülünk a Misztikus Test tagjaként a fővel, a kenyér és bor
megtartja valóságát, s csak jelképezi a közösségi emlékezést Krisztus
áldozatára.
Ezt a kálvini theológia, valóságos
"lelki", Szent Lélek szerinti (pneumatikus) jelenlétnek hirdeti.
A kenyér és bor megtartja a saját
lényegvalóságát, csak mellette megjelenik Krisztus valóságos Teste és Vére.
Azaz közönséges kenyér és bor, valamint Krisztus valóságos teste és vére
egyszerre jelen van.
Ezt a lutheri theológia consubstantiatio (kétlényegűség)
névvel illeti.
Forrás: Depositum
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése