Mi a cölibátus? Miért és hogyan lehet azt megélni?
Cölibátusról, úgy gondolom, nem érdemes általánosságban és elvont fogalmakkal beszélni. Ugyanúgy, amintNem teóriákból hanem tapasztalatból kell kiindulni. Nem elvekről kell beszélni, hanem arról, hogy nekem mi a tapasztalatom a cölebsz életformáról és hogy mi segített nekem, hogy belenőjek ebbe az életstílusba.
nem sok értelme van a házasságról való elvont értekezésnek. Komolyan beszélgethetünk azonban az én, a mi házasságunkról vagy az én cölibátusomról és a te cölibátusodról.
Cölibátusról, úgy gondolom, nem érdemes általánosságban és elvont fogalmakkal beszélni. Ugyanúgy, amintNem teóriákból hanem tapasztalatból kell kiindulni. Nem elvekről kell beszélni, hanem arról, hogy nekem mi a tapasztalatom a cölebsz életformáról és hogy mi segített nekem, hogy belenőjek ebbe az életstílusba.
nem sok értelme van a házasságról való elvont értekezésnek. Komolyan beszélgethetünk azonban az én, a mi házasságunkról vagy az én cölibátusomról és a te cölibátusodról.
Én a magam és cölebsz életet követő más
emberek tapasztalatából arra a következtetésre jutottam, hogy a cölibátus azon
áll vagy bukik hogy milyen mély a Jézussal való életközösség élménye.
Én nem nősülök meg. De nem azért, mert nem
érzem magam képesnek a házaséletre. Nem is azért mert a női nem hidegen hagy.
Egyáltalán nem. Én a nőkkel, apácákkal és asszonyokkal való személyes, baráti
kapcsolatokon keresztül sok jót kaptam. De nemi kapcsolatba lépni, vagy
házasságot kötni nem találtam szükségesnek. Jézus és az Ő népe annyira vonzott,
hogy ezt vonzódást nem tudtam más vonzódásokkal egyenrangúnak tekinteni. Isten
és az Ő értékrendje annyira központi volt, hogy más valaki vagy valami oda nem
jöhetett be. A házasélet, nemi kapcsolat, vagy gyermekek nevelése fontosságban
másodrendűnek tűntek számomra.
17 -18 éves koromban mély és nagyon boldogító
kapcsolatban éltem egy lánnyal. Komolyan szerettük egymást. Éreztem, hogy ő
boldoggá tud tenni engem és én is
biztosan széppé és meleggé tudnám tenni
az ő életét. Noha fülig szerelmes voltam, mégis úgy éreztem, hogy mást és
többet adó életre vagyok hívatva. Ő elfogadta döntésemet és ezt mondta:
"Nagyon szeretlek téged, azért akarom hogy azt tedd ami téged igazán
boldoggá tesz." 50 évvel ezelőtt hallottam ezeket a szavakat, de még most
is érzem, hogy ő igazán szeretett engem és tudom, hogy nagyon sokat kaptam tőle.
Nekem
a cölibátus Isten- és Jézus-élményem megélését jelentette és jelenti most is. Jézus számomra olyan élettárs, akit más
élettárssal nem lehet összehasonlítani. Természetesen érzem és tudom, hogy
szükségem van segítőtársakra, kisközösségekre. De ezt a szükséget egészen más
síkon tapasztalom.
Mikor ötvenkét évvel ezelőtt elindultam a
papi életre, akkor még Jézus-élményem
nem volt olyan erős hatással rám. A cölebsz élet felé úgy indultam el hogy ez
az életforma jobban fog segíteni a szegények és a hitetlenek szolgálatában.
Akkor még csak annyit láttam, hogy a házasélet nem ad nekem annyi lehetőséget
az elhagyatottak szolgálatára mint a cölibátus.
Körülbelül 25 évvel ezelőtt sok olyan
házaspárral találkoztam, akik gyönyörű, eredményes szolgálatot teljesítettek
saját hazájukban, sőt még a missziókban is. Tapasztalataim alapján mondom, hogy
a cölibátust nem lehet úgy értékelni, mintha az a "jobb szolgálat"
kizárólagos feltétele volna. Igaz, meg kell vallanom, hogy kevés volt azoknak a
házaspároknak és családoknak a száma, akik ott tudták hagyni hazájukat, és el
tudták vinni gyerekeiket a hitetlenek világába. De voltak egypáran, igaz nagyon
kevesen, akik hosszú éveken át folytattak önfeláldozó szolgálatot a hitetlenek
között. Akik saját hazájukban teljesítettek ilyen áldozatos szolgálatot, azok
többen voltak.
Ebből azt a következtetést akarom levonni,
hogy a jobb, a szélesebbkörű, a nehezebb körülmények közötti szolgálat
érdekében ajánlatos választani a cölebsz életformát. De ha valaki csak ilyen indítékkal akar cölibátust
élni, kétlem, hogy becsületesen meg tudná tartani ezt az életformát. Előbb vagy
utóbb a Jézussal való mély élettársi kapcsolatot is ki kell építenie, különben
zátonyra fut.
Meg is mondom miért gondolkozom így. A
Jézussal való mély és minden szempontból kielégítő kapcsolat mindenképpen
szükséges egy boldog cölebsz élethez. Ha
csak a papi szolgálat miatt választod a cölibátust, azt egy fájó áldozatnak
fogod tekinteni. Noha az emberektől, akiket szolgálsz, fogsz kapni sok
boldogságot is, de amikor ők elköszönnek tőled és hazamennek, akkor nagyon rád
nehezedhet a magányosság. De ha Jézussal mély, szívből fakadó kapcsolatban
élsz, akkor tudod és tapasztalod, hogy ha magányosnak érzed is magad, te soha
nem vagy egyedül.
A papi szolgálatba bele lehet fáradni. Ha
Jézus számodra nem egy élő, szerető élettárs, túl erős lesz a vágy egy emberi,
női élettárs iránt. Ha éppen akkor találkozol egy olyan nővel, akit úgy tapasztalsz meg, mint egy lehetséges jó
élettársat, a papi szolgálat miatt vállalt cölibátusod nem lesz elég vonzó ahhoz, hogy ne add fel.
Azok viszont, akiknek életében a cölibátus a Jézussal való mély és meleg
kapcsolat kifejezése, nem úgy tapasztalják meg a cölibátust, mint mások
szolgálatáért vállat nagy áldozatot. Éppúgy, ahogy egy szerető férj nem
gondolja fájó áldozatnak az őt szerető feleségével való együttlétet, még akkor
sem, ha az néha nem könnyű. Ez áll a gyerekekkel való kapcsolatra is. Szerető
házastársak jól tudják, hogy a nehézségek és a szenvedések közelebb hozzák őket
egymáshoz. Azok a házastársak, akik igazán szeretik egymást, ápolják és
mélyítik kapcsolatukat. Ők sokkal könnyebben tudnak ellenállni a kísértéseknek
és ösztöneiknek, amelyek nem egyeztethetők össze a szerető házastársi
kapcsolattal.
Találkoztam olyan papokkal is, akik nem
közvetlenül választották a cölebsz életformát. Ők nem azért fogadták el a cölibátust:
mert abban életük alapvető formáját látták,
nem is azért, hogy Jézussal mélyebb
kapcsolatba kerüljenek,
és nem is azért, hogy az embereket jobban tudják szolgálni,
hanem csak azért, mert a cölibátusban egy feltételt
láttak ahhoz, hogy papok lehessenek. Ők nem választották, hanem csak elfogadták
a cölibátust, mint egy nehéz áldozatot, amit meg kell hozni a papi méltóságért.
Ők papok akartak lenni,
nem a radikálisabb szolgálati életért,
nem is az Isten országával való
életközösségért,
nem a Jézussal való élettársi kapcsolatért.
Ők csak a papi méltóságot akarták.
Ha valaki csak így nézi a cölibátust, egy
darabig talán megy. De amint ránehezedik a papi élet terhe, vagy
magábazárkózott remete-féle egyéniséggé lesz, vagy agyondolgozza magát, vagy
előbb-utóbb meg nem engedhető utakat keres magányosságának orvoslására.
A magam és mások tapasztalata alapján le kell
szögeznem, hogy csak Isten népének szolgálata, vagy a papi méltóságra való
eljutás vágya, még ha kánonjogilag elegendő motiváció lenne is, boldog cölebsz
élethez nem elegendő.
.
· A
cölibátus nem arra való, hogy nőtlen férfiak, vagy egy elit klerikus osztály
kezébe vegye a hatalmat a hitközösség többi tagja felett.
· Nem is azért választjuk ezt az életformát,
mert ez egy magasabb, szentebb életformára nyitja meg az utat. Minden
megkeresztelt és meg nem keresztelt is egyenlő méltóságú ember.
·
Nem is
azért, mert ez egy "tisztább" életforma, a "tisztátalan"
házasélettel szemben. Nem lebecsülése a házaséletnek, vagy a nemi kapcsolatnak.
Nem jelenti, hogy én pszichológiailag befolyásolhatatlan magasságban élek
minden nő vagy házas ember felett.
·
Nem is
menekülés a házasságtól. Nem azért
választjuk mert félünk a másik nemtől, vagy lebecsüljük.
·
Nem is
azért, mert a "világi" életforma felett áll.
·
Nem is
azért, hogy az egyházi birtokokat megvédjük, nehogy a családtagok, gyerekek
kezébe kerüljön.
·
A
cölebsz életforma nem valamitől való megfosztás, vagy valaminek elvesztése. Ez
az életforma egy felismert meghívás, meglátás és intuíción alapszik. Egy
pozitív életcélhoz vezető út itt a földön és az örök életre mutat.
· A cölibátus nem a nemiség tagadása, nem jelent nem nélküliséget, mert az,
hogy én férfi vagyok, az Isten ajándéka. Nemiségem mindig az én személyiségem
igen fontos és szükséges alkotó része
marad. A cölibátus nem zárja ki a
meleg és erős szeretetet. "Ubi caritas et amor Deus ibi est." Nem
zárja ki a másik nemmel való meghitt, mély és tartós barátságot sem. Az Egyház
történetében több szent élt ilyen baráti kapcsolatban. Az ilyen barátság hosszú
felkészülést és önmegtagadást igényel. A cölibátus - szabad elhatározás alapján
- csak a testi, nemi kapcsolattól való önmegtartóztatásra szólít fel.
· Ezt az életformát nem azért tanácsolják, mert
ez nehezebb. Nem is azért jó és értékes, mert nehéz.
· A cölibátust senki sem tudja magáévá tenni
emberi erőfeszítéssel. Csak a saját erejéből sem tudja senki azt becsületesen megélni.
· Cölibátusban élni nem azt jelenti, hogy nekem
acélakaratom van, vagy hogy én legyőztem és hatalmamba kerítettem minden ösztönömet
és vágyamat.
· Még azt sem jelenti, hogy én különféle
aszketikus gyakorlatokon keresztül nemes, nagy áldozatokat tudok hozni
valamilyen magasztos cél érdekében.
A most felsorolt okok vagy célok elégtelenek,
és ha csak ilyen indítékok vezetnek, előbb-utóbb zsákutcába kerülök.
Mi tehát az igazi értelemben vett cölebsz
élet?
Szabadon
adott válasz egy személyes hívásra, ajánlatra, hasonlóan a házasélethez.
A cölibátus hasonló a házassághoz abban, hogy egy ember ebben is beirányozza egész nemiségét egy életre
azért, hogy olyan kapcsolatban élje egész életét, amelyen keresztül meg tudja
tapasztalni az igazi szeretet, melynek erejével ki tud lépni önmagából.
Az, aki hosszú megfontolás és az Istennel
való személyes, mély kapcsolat megtapasztalása után vállalkozik a cölebsz
életre, megérzi, megtapasztalja és hiszi, hogy nemiségének megvalósítása és annak gyümölcsöztetése nem abban áll, hogy házasságot köt,
gyerekeket nemz, hanem abban, hogy mély,
meghitt kapcsolatai vannak Jézussal is, embertársaival is, és hogy örömmel,
szabadon és szeretettel tud áldozatokat hozni szeretteiért.
A nemiségnek ilyen negatív megvalósítása
valójában nagyon is pozitív életforma. Az a szabad elhatározás, hogy nincsenek
nemi kapcsolataim és hogy nem kötök házasságot, az Istennel és az Isten népével
való életközösségnek megnyilvánulása. Az Istennel és az Ő népével való
kapcsolat számomra olyan mély és életetadó kapcsolat, hogy azt
összeegyeztethetetlennek érzem a házassági kapcsolattal. Ez nem azért van, mert
valaki így írta elő, hanem azért mert az
én Istennel és Isten népével való kapcsolatom minden erőmet, ösztönömet és
képességemet igénybe veszi és felemészti.
A házassági szeretet is ilyen. Ha férj és
feleség igazán szeretik egymást, örömmel élnek egymásért és gyerekeikért. A
házasságtörést nem azért kerülik, mert az elő van írva, hanem azért, mert
nemiségüket, minden erejüket, ösztönüket és képességüket igénybe veszi és
felemészti a házastársi szeretet megélése. Ha a házastársak szeretetből fakadó
egységének ereje minden széthúzó és egységüket romboló tendenciánál is nagyobb,
akkor ugyanúgy, vagy még annál inkább, nagyobb erővel tudja az Isten és az Ő népe
magához vonzani a cölebsz életet hűségesen megélőket.
Amint a házastársak egymás iránti vonzódása
olyan személyes szeretetélmény, hogy általános kategóriákba nem foglalható,
ugyanígy a cölebsz élet is minden általánosítást felülmúló, nagyon személyes szeretetkapcsolaton alapszik.
Amint lehetetlen mély házastársi szeretetkapcsolatban élni, és ezzel
párhuzamosan házasságtörő kapcsolatot is folytatni, ugyanúgy lehetetlen
Istennel és az Ő népével hűséges szeretetkapcsolatban élni, és párhuzamosan a
cölebsz tisztaságot romboló kapcsolatot is fenntartani.
Az eddig mondottakat így tudnám összefoglalni:
A cölebsz élet:
¨
Egy
nagyon személyes, általánosan meg nem határozható formája a férfi és női élet
kibontakozásának.
¨
Isten
ajándéka egy személynek és ezen személyen keresztül az Egyháznak.
¨
Az Isten
hívására adott felelet és egy életre szóló elkötelezettség.
¨
Ennek a
mély, megtapasztalt szeretetből fakadó élet-formának külső kifejezése a
szabadon választott önmegtagadó élet és
házasságról való lemondás.
¨
Így
akarja a cölibátusra hívott kifejezni Istennel és az Ő népével való személyes
és minden erejét felemésztő kapcsolatát.
¨ A cölibátus kegyelmének ajándéka mély
szeretet-kapcsolatban áll. Ezt a személyes, belső szeretetélményt egy életre
szóló, hűséges, tiszta élet fejezi ki látható formában.
¨
Ezt a
személyes, szabadon választott életformát nem lehet senkire rákényszeríteni
vagy valakinek megparancsolni.
¨
A
cölebsz élet szemlélődő életstílus, amelyet azért tudok élni, mert
megtapasztaltam Isten szeretetét, mert
Isten megadta nekem az igazi szabadság
kegyelmét.
Isten tett engem hűségessé Önmagához a Szentlélek vezetése
által, Fia képmására, aki cölebsz életet élt.
A
cölebsz élet a múltban is és ma is fontos jel az egyházban. Egy olyan életstílus, amely fontos értékekről
tanúskodik. Természetesen mindig lesznek olyan emberek, akik nem értik meg az
ilyen tanúságtételt, vagy félremagyarázzák azt .Az is természetes, hogy nekem
mást jelent a cölibátus, mint annak, aki kívülről nézi. Egy fiatalnak, aki csak
most indul a cölibátus felé, mást jelent, mint annak, aki már 50 éve éli.
Tehát a cölebsz élet tanúságtétele kor,
életkörülmények, hitbeli beállítottság és egyebek miatt más és más lehet. De
talán mégis fel lehet hozni egy-két fontosabb és általánosabb érvényű
szempontot ezzel kapcsolatban.
¨ A szabadon választott és hűségesen megélt
cölibátus az elmúlt 2000 év alatt tanúságot tett arról hogy Jézus él, és hogy most is be tud tölteni szeretetre vágyó nőket és
férfiakat annyira, hogy az igen nagy értékű házaséletnél is fontosabb,
kielégítőbb személyes kapcsolatot tud adni nekik.
¨ A cölibátus az Istent kereső, Őt szerető
emberek szívéből jövő, szabad válasz a Mindenható hívására. Hogy ezt a hívást
emberek el tudják fogadni és komolyan tudják venni, az az egy Isten korlátlan szeretetét mutatja.
¨ A
cölibátus a házasság szentségével együtt egymást kiegészítő tanúságtétel a keresztény élet valódiságáról: mi valóban
törekszünk egymást úgy szeretni, amint Jézus szeretett minket. Ennek
bebizonyításához szükséges a férj és feleség halálig tartó szeretetteljes
hűségének tanúságtétele. De a mindent
átható és mindennél erősebb Isten-szeretetet mutató cölibátus tanúságtétele
is szükséges. A családban megvalósuló keresztényi értékeket felmutató életforma
is fontos, de az Istennel és a közösséggel való élettársulás tanúságtétele is
ugyanannyira nélkülözhetetlen.
A férj és a feleség, akik eredetileg nem is
ismerték egymást, Isten kegyelmével mély, életre szóló, egyenrangú baráti
szeretetkapcsolatnak és szívből jövő közreműködésnek gyönyörű példáivá
lehetnek. De ugyanígy a cölebsz életet élők egymás között is, másnemű, cölebsz
életet folytatókkal is, házaspárokkal is tudnak szerető, baráti kapcsolatban
együttműködni. Ezzel Jézus végrendeletére, a krisztusi szeretet-életre hívják
fel mások figyelmét. A szeretetből fakadó és nem nemi kapcsolaton épülő
barátság és Isten népének szolgálata kis közösségeken keresztül, a 21.
században is igen fontos tanúságtétel.
Ezt a kincset, életformát törékeny
cserépedényben őrizzük, hogy "az erő
túláradó nagyságát ne magunknak, hanem Istennek tulajdonítsuk." (2 Kor
4,7)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése