Katalin, a szép királylány az egyiptomi Alexandriában élt, és
műveltségével kitűnt kortársai közül. Amikor Maxentius császár (305--
312) Alexandriába látogatott, halálos ítélettel fenyegették meg
mindazokat, akik nem áldoznak a bálványoknak. Katalin a császár elé
lépett, és a keresztet vetve értésére adta, hogy keresztény. Bátran
vallomást tett arról, hogy egyedül az Úr Jézus Krisztust követi, mert
a filozófusok és a költők műveinek tanulmányozása során fölismerte e
világ bölcsességének hiábavalóságát.
A császárnak tetszett Katalin okos beszéde, de kényszeríteni akarta,
hogy mutassa be az áldozatot a bálvány-isteneknek. Katalin ezt
megtagadta és lehetőséget kért a császártól, hogy tudományos vitában
védje meg hitét. Maxentius ezért sürgősen Alexandriába hívatta
birodalma leghíresebb ötven bölcselőjét. A tudományukra hiú bölcselők
azonban egymás után hajoltak meg Katalin érvelése előtt. A császár
dühében máglyára ítélte valamennyit. Amikor ezeket jajgatások
közepette a vesztőhelyre vitték, Katalin azzal biztatta őket, hogy a
tűzhalál pótolhatja a keresztséget, és ha hisznek, elnyerik az örök
életet.
A császár ezután fölkínálta Katalinnak a császárnői trónust, s ezzel
burkoltan a házasságot, azzal az ígérettel, hogy minden városban
szobrot állíttat neki. Katalin egyértelműen visszautasította ezt.
Ezután Maxentius erőszakhoz folyamodott: letépette Katalinról ékes
ruháját és ólmos ostorokkal megostoroztatta. Börtönbe vetették, de az
ott töltött tizenkét napot Katalin térítésre használta föl: amikor a
kíváncsi császárné eljött, hogy esetleges ellenfelét megnézze, a
kíséretében lévő testőrtisztre Katalin olyan hatással volt, hogy az
kétszáz katonájával együtt keresztény lett.
Ekkor a császár halállal kezdte fenyegetni Katalint. Készíttetett
egy késekkel fölszerelt kerekekből álló kínzószerkezetet, ami
félelmetes zajt keltett. Katalin azonban nem rémült meg. Amikor meg
akarták ölni, angyalok mentették meg, és a széttört kerekek darabjai
sok katona halálát okozták. A látványtól megrémült tömeg tiszteletet
adott ,,a keresztények hatalmas Istenének'', s a császárné kérlelte
urát, hogy hagyjon föl a harccal, amelyet Isten ellen folytat. Maga is
megvallotta, hogy hisz Krisztusban. Erre a császár őt is
megkínoztatta, majd a testőrtiszttel és a kétszáz katonával együtt
lefejeztette, s kiadta a parancsot, hogy Katalint is fejezzék le.
A vesztőhelyen Katalin arra kérte az Urat, hogy mindazok, akik
Krisztus szeretetéért megemlékeznek róla (Katalinról), bőséget
lássanak kenyérben és borban, testük egészséget nyerjen és minden
földi jóban részesüljenek. Akik tisztelik őt, azokat óvja meg Isten a
természeti katasztrófáktól, betegségtől, s főleg a hirtelen haláltól.
Aki segítségül hívja az ő nevét, testének tagját el ne veszítse,
egészséges gyermeket szülhessen és meg ne haljon gyermekágyban.
Utoljára bűnbocsánatot kért az őt segítségül hívók számára. Miután a
mennyből hang hallatszott, amely jelezte, hogy kérései teljesülni
fognak, fejét a hóhér kardja alá hajtotta.
Ami ezután történt, az a legenda szerint nyilvánvalóvá tette, hogy
Katalin kiragadtatott e földi világból: amikor feje lehullott,
testéből nem vér, hanem tej folyt. Majd angyalok jöttek, fölemelték a
testét és elvitték, hogy a Sinai-hegyen temessék el.
A 6-7. században görögül írt Katalin-passiót valószínűleg a
képtisztelet vitái és a képrombolás elől nyugatra menekülő szerzetesek
vitték magukkal Rómába, ahol a 14. században kiegészítették
gyermekkorának történetével. Eszerint Katalin a ciprusi király leánya,
akit szülei csodás ajándékként kaptak Istentől. Miután fölserdült és
megkeresztelkedett, másnap megjelent neki látomásban a Szűzanya ölében
a kicsi Jézussal, aki eljegyezte Katalint magának.
A középkorban széles körben és nagyon bensőségesen tisztelték
szüzességéért és bölcsességéért. Mivel a hit igazságát oly hatásosan
védte, a teológusok, filozófusok és ügyvédek védőszentje lett. A
párizsi Sorbonne egyetem pecsétjébe is őt vésették. Ebből következően
a középkori főiskolák, könyvtárak, tanárok és tanulók, szónokok és
később a nyomdászok védőszentjükként tisztelték. Mivel utolsó
imádságában Katalin a betegeknek és haldoklóknak is segítséget ígért,
a késő középkorban gyakran a kórházak patrónájaként is megjelenik; s
mert a börtönben oly sokáig kínozták, és volt ereje elviselni, a
foglyok is hozzá folyamodtak szabadulásért. Mivel pedig a kínzására
szerkesztett késes kerekek összetörtek, mindazok az iparosok, akik
kerékkel foglalkoztak, szintén segítségül hívták. A házasságra készülő
fiatal lányok is segítségét kérték, hogy jó vőlegényre találjanak. A
tizennégy segítő szent közé sorolták.
Forrás: Szentek élete
Alexandriai Szent Katalin, aki szüzességed és Istentől kapott bölcsességed erejében életed áldozatával megmutattad nekünk az üdvösség útját, kérlek járj közben értünk, hogy életünk minden megpróbáltatásában, ellenségeink minden támadása során Krisztushoz hűségesek tudjunk maradni és elnyerhessük veled együtt a dicsőség koronáját!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése