33.
A remény evangéliumának szolgálata az evangelizáló
szeretet által mindenkinek feladata és felelőssége. Ugyanis bármilyen karizmája
és szolgálata van valakinek, a szeretet a fő irány, amit mindenkinek követnie
kell, s mindenki képes követni: a szeretet az út, melyre az egész egyházi
közösség meghívást kapott, hogy Mesterének nyomában járjon.
34.
A papok szolgálatuk erejében arra hivatottak, hogy
különleges módon ünnepeljék, tanítsák és szolgálják a remény evangéliumát. Az
ordo szentségéből következően, mely Krisztushoz, a Főhöz és Pásztorhoz teszi
őket hasonlóvá, a püspököknek és a papoknak egész életüket és tevékenységüket
Jézushoz kell hasonlóvá tenniük; az igehirdetés, a szentségek kiszolgáltatása
és a keresztény közösség vezetése által megjelenítik Krisztus misztériumát, s
éppen szolgálatuk gyakorlása révén „arra hivatottak, hogy folytassák
Krisztusnak, az egyetlen és legfőbb Pásztornak a jelenvalóságát azáltal, hogy
megjelenítik az Ő életstílusát és képmását a rájuk bízott nyáj között”.
A világban, de nem a világból lévén (vö. Jn 17,15–16), az európai
földrész jelenlegi kulturális és spirituális állapotában arra hivatottak, hogy
az ellentmondás és a remény jelei legyenek egy olyan társadalomban, mely beteg
az egysíkúságtól, és arra lenne szüksége, hogy kitáruljon a transzcendens
valóságra.
35. Ebben az összefüggésben nagy
hangsúlyt kap a papi cölibátus is, a csak az Úrba vetett remény jele. A
cölibátus nem tekintélyi alapon erőltetett puszta egyházfegyelem, ellenkezőleg,
elsősorban kegyelem, Isten fölbecsülhetetlen értékű ajándéka az Egyháznak,
prófétai értéke van a mai világ számára, az elmélyült lelki élet és lelkipásztori
termékenység forrása, az eszkatologikus ország tanúságtétele, Isten e világ
iránti szeretetének, a pap Isten iránti és az Ő népe iránti osztatlan
szeretetének a jele. Ha a cölibátust Isten ajándékára válaszolva s mint a
hedonista társadalom kísértéseinek legyőzéseként élik meg, akkor nemcsak a
meghívott emberi mivoltának megvalósulását támogatja, hanem gyarapító tényező
mások számára is.
A cölibátus – melyet az egész Egyház mint a papságnak
megfelelő életformát becsül, a latin Egyházban kötelező és nagyra becsülik a keleti egyházak is – a
jelen kulturális környezetben úgy jelenik meg, mint egy hatékony jel, melyet
drága kincsként meg kell őrizni az Egyház számára. A jelen egyházfegyelem
megváltoztatása nem oldaná meg a papi hivatások krízisét, mely Európában
sokfelé tapasztalható. A remény evangéliuma szolgálatának feladata azt is
megkívánja, hogy a cölibátust az Egyházban a maga teljes szentírási, teológiai
és spirituális gazdagságában mutassák be.
36. Nem hagyhatjuk figyelmen
kívül, hogy a szent szolgálat gyakorlata ma nagy nehézségekbe ütközik, egyrészt
az általános kultúra, másrészt a papok számának csökkenése, a vele párhuzamosan
növekvő lelkipásztori feladatok s az ebből fakadó kifáradás miatt. Következésképpen
fokozott megbecsülést, hálát és melléállást érdemelnek azok a papok, akik
csodálatos odaadással és hűséggel teljesítik a rájuk bízott szolgálatot.
Megismételve a szinodusi atyák szavait, magam is
bizalommal és hálával bátorítom őket: „Ne veszítsétek el a kedveteket, s ne
hagyjátok magatokat legyűrni a kifáradástól; teljes közösségben velünk,
püspökökkel, örvendező testvériségben a többi papokkal és szívvel együttműködve
a szerzetesekkel és a laikus hívőkkel folytassátok értékes és mással nem
helyettesíthető munkátokat.”
A papokkal együtt szeretném megemlíteni a
diákonusokat is, akik az ordónak ugyanabban a szentségében részesülnek, bár
alacsonyabb fokon. Az egyházi közösség szolgálatára küldve a püspök és papsága
irányítása mellett végzik a liturgia, az ige és a szeretet szolgálatát,
diakóniáját. Ily módon egész sajátosan a remény evangéliumának szolgálatában
állnak.
37. Különlegesen ékesszóló az Istennek szentelt
személyek tanúságtétele. Mindenekelőtt el kell ismernünk, hogy a
szerzetességnek és az Istennek szentelt életnek alapvető szerepe volt Európa
evangelizációjában és kereszténnyé tételében. A jelen történelmi helyzetben,
amikor oly sürgető a földrész „új evangelizációja”, s amikor a bonyolultabb
szervezetek és kapcsolatok fölépítése kritikus helyzetek elé állítja, a
szerzetesek szerepét nem szabad figyelmen kívül hagyni. Európának mindig
szüksége van az Istennek szentelt személyek életszentségére, prófétai
szerepére, evangéliumhirdetésére és szolgálatára. Ki kell emelnünk azt a
sajátos hozzájárulást, amit a világi intézmények és az apostoli élet társaságai
célkitűzéseikkel tudnak fölkínálni a világ nyolc boldogság szellemében történő
belső átformálásához.
38. A sajátos hozomány, amit
az Istennek szentelt személyek tudnak fölajánlani a remény evangéliumának,
olyan szempontokból indul ki, melyek meghatározzák Európa jelenlegi kulturális
és társadalmi arculatát. Így például a spiritualitás új formái utáni igénynek –
amely ma fölmerül a társadalomban – Isten abszolút elsőbbségének elismerésében
kell kielégülnie, és ezt a szerzetesek teljes önátadásukkal, a lelki
áldozatként fölajánlott életük állandó megtérésével megélik. A szekularizmussal
fertőzött és a fogyasztói szemléletnek alávetett környezetben az Istennek
szentelt élet – ami a Szentlélek ajándéka az Egyháznak és az Egyházért – egyre
inkább a remény jelévé válik, amennyiben a lét transzcendens dimenziójáról
tanúskodik. A mai sokkultúrájú és sokvallású helyzetben nagyon fontos az
evangéliumi testvériség tanúságtétele, ami a szerzetesi élet jellegzetessége,
mert állandóan a megtisztulásra és az ellentétek legyőzésével a különböző
értékek integrálására serkent. A szegénység és a kirekesztés új formáinak
serkentenie kell a leleményességre – hogyan lehet gondoskodni a leginkább rászorultakról
–, ami oly sok alapítóra volt jellemző. Végül a magábazárkózás kísértése
ellenszert talál a szerzetesek azon készségében, hogy – a különböző
intézményekben tapasztalható létszámcsökkenés ellenére – más földrészeken is
hajlandók folytatni az evangelizációt.
39. Mivel a fölszentelt szolgák és a szerzetesek
feladata meghatározó, nem hagyhatjuk szó nélkül a szeminaristák és a szerzetesi
életre készülők létszámának nyugtalanítóan alacsony szintjét, főként
Nyugat-Európában. A jelen helyzet mindenkitől megkívánja, hogy törődjék a
hivatások gondozásával. „A fiatalokban csak akkor ébred föl a remény, mely arra
készteti őket, hogy mindent elhagyva válaszoljanak Krisztus hívására és
tanúskodjanak róla kortársaik előtt, ha Jézus Krisztus személyét a maga
teljességében mutatják meg nekik.” A hivatások gondozása ezért életbevágóan
fontos a keresztény hit európai jövője számára, következésképpen az európai
népek spirituális fejlődése szempontjából. A hivatásgondozás kötelező feladat
egy olyan Egyház számára, mely hirdetni, ünnepelni, szolgálni akarja a remény
evangéliumát.
40. A szükséges
hivatásgondozás kialakítása érdekében megfelelő módon el kell magyarázni a
hívőknek az Egyháznak a papi szolgálat természetéről és méltóságáról vallott
hitét; bátorítani kell a családokat, hogy valóban „családi egyházként éljenek”,
annak érdekében, hogy a különféle hivatások meg tudjanak foganni és föl
tudjanak nőni bennük; a lelkipásztorkodásnak elsősorban a fiatalokat segítenie
kell abban, hogy Krisztusban gyökerező s teljesen az Egyháznak átadott életet
tudjanak választani.
Tudván, hogy a Szentlélek ma is működik, s hogy
jelenlétének jelei ma sem hiányoznak, a rendes lelkipásztorkodás keretében kell
szólni a hivatásokról. Ezért „elsősorban a fiatalokban föl kell ébreszteni az
Isten utáni nagy vágyat, s így kialakítani a megfelelő környezetet a nagylelkű,
hivatásbeli válaszhoz”; arra is szükség van, hogy erős, imádságos mozgalom
hassa át az európai egyházi közösségeket, mert „a megváltozott történelmi és
kulturális körülmények azt követelik, hogy a hivatásgondozást az egész
keresztény közösség fő feladatai között tartsák számon”. És nélkülözhetetlen,
hogy maguk a papok szentségi identitásukkal összhangban éljenek és dolgozzanak.
Ha ugyanis homályos vagy erőtlen a kép, amit nyújtanak, indíthatja-e a
fiatalokat követésre?
41.
A egyházi életben nélkülözhetetlen a laikus hívők
hozzájárulása, ami a remény evangéliuma hirdetésében és szolgálatában ugyanis
nem pótolható, mert „általuk Krisztus Egyháza a világ legkülönbözőbb részeiben
megjelenik mint a remény és a szeretet jele és forrása” Teljes mértékben
részesedve az Egyház küldetésében a világban, a laikus hívők arra hivatottak,
hogy tanúsítsák, miként jelenti a keresztény hit az egyetlen kielégítő választ
azokra a kérdésekre, melyeket az élet minden embernek és minden társadalomnak
föltesz, és bele tudják oltani a világba Isten országának értékeit, a meg nem
csaló remény ígéretét és biztosítékát. A korábbi és a mai Európa ragyogó példáit
ismeri az ilyen laikusoknak. Miként a szinodusi atyák hangsúlyozták, hálával
emlékezünk meg többek között azokról a férfiakról és nőkről, akik a közéletben
vállalt felelősséggel és szolgálattal tettek és tesznek tanúságot Krisztus és
az Ő evangéliuma mellett. Alapvető fontosságú „ébreszteni és támogatni
különleges hivatásokat a közjó szolgálatára: embereket, akik az »Európa
atyái«-nak nevezett nagy személyiségek példájára a holnapi európai társadalom
megalkotói lehetnek, a lélek szilárd alapjaira építve azt”.
Hasonló elismerés illeti azoknak a keresztény
laikus férfiaknak és nőknek a tevékenységét, akik gyakran a mindennapi élet
rejtettségében alázatos szolgálatukkal tudják hirdetni Isten irgalmasságát a
szegényeknek; hálásnak kell lennünk szeretetük és megbocsátásuk
tanúságtételéért, melyek a politikai, társadalmi, gazdasági, kulturális,
nemzetközi és családi élet, az ökológia, a nevelés, a különféle hivatások, a
munka és a szenvedés világában evangelizálnak. Megfelelő képzéssel lehet
alkalmassá tenni a laikus hívőket arra, hogy a világi realitások között éljék
meg a hitet. Az ilyen kurzusoknak, miközben az Egyház tanításának, különösen az
Egyház szociális tanításának alapjaira épülnek, nemcsak elméleti tudást kell
nyújtaniuk, hanem megfelelő lelkiséget is, mely elindít az életszentségre
vezető úton.
42. Az Egyház tudja, hogy a remény evangéliumának
szolgálatához milyen különlegesen tudnak hozzájárulni a nők. A keresztény
közösség történelme tanúsítja, hogy a nők mindig megtalálták a helyüket az
evangéliumi tanúságtételben. Emlékezzünk csak rá, mennyit tettek – gyakran
csendben és a rejtekben – Isten ajándékának elfogadásával és továbbadásával,
akár a testi és lelki anyaság, nevelés, hitoktatás és nagy karitatív
tevékenységek, akár az imádságos és kontemplatív élet, misztikus élmények és
evangéliumi bölcsességgel teljes írások révén.
A múlt nagyon gazdag tanúságtételeire támaszkodva
az Egyház bízik abban, hogy a nők ma is hozzájárulnak a remény növekedéséhez
minden szinten. A mai európai társadalomnak vannak olyan jelenségei, melyek a
nők sajátos képessége számára kihívást jelentenek, arra, hogy szeretetben,
kitartóan és ingyenesen elfogadjanak, megosszák kincseiket és életet adjanak.
Gondoljunk például az általános tudományos-technikai mentalitásra, mely
háttérbe szorítja az ember érzelmi életét, az ingyenesség hiányára, az új
életekkel kapcsolatos általános félelemre, a kölcsönös kapcsolatok és a másik
elfogadásának nehézségeire. Ebben az összefüggésben az Egyház a nőktől a remény
új áradásának éltető hullámát várja.
43. Hogy mindez megvalósulhasson,
ahhoz mindenekelőtt az Egyházban meg kell becsülni a nő méltóságát, hiszen a nő
és a férfi méltósága azonos, mert mindkettő Isten képére és hasonlatosságára
lett teremtve (vö. Ter 1,27), és
mindegyikük a maga ajándékait hordozza. Miként a szinodus hangsúlyozta,
kívánatos, hogy a nőknek az Egyház életében és küldetésében való teljes
részesedése érdekében jobban becsüljük meg sajátos ajándékaikat, azzal is, hogy
a jog által a laikusoknak fenntartott egyházi feladatokat vállaljanak. Ugyanígy
értékelni kell a nő házastársi és anyai küldetését és a családi életnek
szenteltségét.
Az Egyház szüntelenül fölemeli hangját, hogy
tiltakozzék a nők ellen elkövetett jogtalanságok és erőszakosságok ellen,
bárhol és bármely körülmények között is történjenek. Kéri, hogy valóban
alkalmazzák a nőt védő törvényeket, és hatásos eszközökkel lépjenek föl a
reklámok nőket megalázó képei és a prostitúció csapása ellen; óhajtja, hogy az
anyák családon belüli szolgálatát – éppen úgy, mint az apákét – úgy tekintsék,
mint a közjó szolgálatát, pénzbeli elismeréssel is.
Forrás:ECCLESIA IN EUROPA, AZ EGYHÁZ EURÓPÁBAN, II. János Pál pápa
apostoli buzdítása az Egyházban élő Jézus Krisztusról, mint a remény forrásáról
Európa számára
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése