„Milyen mélységes keserűségtől szabadítottál meg engem a te
jöveteled által oly gyakran, jó Jézus! Milyen gyakran árasztottad megsebzett
lelkiismeretemre irgalmasságod kenetét, és hányszor töltötted meg csordultig az
öröm olajával (vö. Zsolt 44,8), amikor bánkódva, könnyek között, sóhajtozva és
panaszkodva találtál rám? Milyen gyakran talált engem szinte kétségbeesett
állapotban az imádság, és mennyiszer engedte, hogy megvigasztaljon és
ujjongással töltsön el az elnyert megbocsátás! Aki hasonlóan érez, tudja, hogy
az Úr Jézus valóban az az orvos, aki »Meggyógyítja a megtört szívűeket, és
bekötözi sebeiket.« (Zsolt 146,3) Akik ellenben nem tapasztalták meg ezt,
higgyenek annak, aki így szól: »Az Úr lelke nyugszik rajtam, mert az Úr kent
föl engem. Elküldött, hogy örömhírt vigyek a szegényeknek, és meggyógyítsam a
megtört szívűeket.« (Iz 61,1) Ha még mindig kételkednének, lépjenek közelebb,
vizsgálják meg, és tapasztalják meg önmagunkon, mit jelent ez: »Irgalmasságot
akarok, nem áldozatot.« (Mt 9,13)”
„Életében szenvedő cselekvés jellemezte őt (passiva actio), halálában viszont cselekvő szenvedést vállat magára — hiszen földünk kellős közepén munkálkodott üdvösségünkért. Ezért szeretnék életem minden napján az ő fáradozásaira gondolni: fáradozásaira, amelyeket prédikálásai közben elviselt, fáradságára hosszú gyaloglásai során, böjtölése közben elszenvedett kísértéseire, virrasztására imádságai közben, s a könnyekre, amelyeket együttérzésből hullatott. Fájdalmairól is megemlékezem: a fájdalomról, amikor kigúnyolták, amikor megvetették, amikor arcul ütötték, amikor szidalmazták, amikor keresztre szegezték… Mindenről megemlékezem, ami mértéken felül árasztotta el őt, s ami megtörtént vele.”
„Életében szenvedő cselekvés jellemezte őt (passiva actio), halálában viszont cselekvő szenvedést vállat magára — hiszen földünk kellős közepén munkálkodott üdvösségünkért. Ezért szeretnék életem minden napján az ő fáradozásaira gondolni: fáradozásaira, amelyeket prédikálásai közben elviselt, fáradságára hosszú gyaloglásai során, böjtölése közben elszenvedett kísértéseire, virrasztására imádságai közben, s a könnyekre, amelyeket együttérzésből hullatott. Fájdalmairól is megemlékezem: a fájdalomról, amikor kigúnyolták, amikor megvetették, amikor arcul ütötték, amikor szidalmazták, amikor keresztre szegezték… Mindenről megemlékezem, ami mértéken felül árasztotta el őt, s ami megtörtént vele.”
„Az imádság kieszközli
az erőt a böjtöléshez,
a böjtölés pedig méltóvá tesz
az imádság kegyelmeire.
A böjt erősíti az imádságot,
az imádság megszenteli a böjtöt,
és bemutatja az Úrnak.”
De ha nagy az én vétkem,
sokkal nagyobb a Te szereteted, Uram.
Ezért ha szomorú a lelkem,
akkor a Te irgalmad nagyságára
emlékezem és fellélegzem.”
„Jézus Krisztus önként
halálra adta magát barátaiért,
akik ugyan még nem szerették,
de Jézus már szerette őket.
A kegyelem éppen ez, nem mintha
szerettük volna Istent, hanem az,
hogy Ő előbb szeretett.”
„Mindkettő: a szenvedés és a feltámadás is
egyaránt értünk megy végbe, hiszen mindkettő az üdvösség
gyümölcsével és lelkünk életével ajándékoz meg bennünket.
Csodálatos a te szenvedésed, Úr Jézus! Mert ez fordított el tőlünk minden
szenvedést, ez bűnhődött minden gonoszságunkért, s nem bizonyult soha semmi
betegségben haszontalannak. Mert akad-e akár egyetlen olyan betegség is, még ha
halálos volna is, amelyet nem gyógyítana meg az ő halála?”
„Hol van biztosabb és erősebb nyugalom a gyengék számára,
ha nem az Üdvözítő sebeiben.
Lehet nyugtalan a lelkiismeretem, de összezavarodni nem fog,
mivel az Úr sebeire gondolok.
Mi van még halálra szánva, amit Krisztus halála nem váltott
meg?”
„Ami hiányzik belőlem, azt az Úr szívéből veszem ki
bizalommal,
mivel túlárad az irgalom.”
„A szenvedés napja követi e napot — a nap, amikor Urunk az
egész embert
megváltotta, s amikor teljes egészében odaajándékozta
önmagát, hogy
üdvösséget hozó áldozat lehessen értünk.”
„Szívedben az irgalom,
és bőséges a megváltás nálad.
Ó, milyen pazarul osztod bocsánatod!
Milyen nagy a Te jóságod, Uram!
Mennyire meghaladják
a Te gondolataid a mieinket,
és utaid a mi utainkat!
Áradó szeretet!
A rosszat rosszal ne viszonozd!
Túlcsorduló szeretet!
Jóval viszonozd a rosszat!”
„Mindez a Te műved, ó Krisztus!
Te leszálltál
az égi fényességből
a pokol sötétségébe;
a Legfenségesebb jobbjáról
az emberiség nyomorúságába,
az Atya dicsőségéből
a kereszthalálig,
hogy megvilágítsd a poklot,
megváltsd az embert,
győzz a halálon,
és a halál szerzőjén.”
Részletek Clairvaux-i Szent Bernát apát műveiből
Forrás: Ciszterci Nővérek
Fontos dolg az életünkben
VálaszTörlés