Sok keresztény
használja a kereszt szimbólumát, arról azonban a mai embernek már kevés fogalma
van, mit is jelentett valójában a kereszthalál, ez a római kivégzési mód.
Számos történész és orvos munkája nyomán nagyjából rekonstruálni lehet, hogy
pontosan mit álltak ki az így kivégzett emberek, közöttük a legismertebb, a
názáreti Jézus. A Hetek szerzői az ő szenvedését követték végig orvosi
szempontból. Az Evangéliumok viszonylag szűkszavúan beszélnek erről, hiszen
megírásuk korában a Római Birodalom minden alattvalója pontosan tisztában volt
a kereszthalál mibenlétével, látott már ilyet – ma azonban érdemes részletesen
áttekintenünk mindezt.
Jézus fizikai
és lelki szenvedése halálának előestéjén, a Gat-Semané („Olajprés”) nevű
kertben kezdődött. Az evangéliumok beszámolnak arról, hogy az utolsó vacsora
utáni éjjelen Jézus elkezdett „rettegni és gyötrődni” (Márk 14,33), „és
haláltusában lévén buzgóságosabban imádkozék; és az ő verítéke olyan vala, mint
a nagy vércseppek, melyek a földre hullanak” (Lukács 22,44).
A
képzettségére nézve orvos Lukács leírása a szakmájabeliek által ma is ismert
jelenségre utal. A vérizzadás (haematohydrosis) csak különlegesen erőteljes
stresszhelyzet, szorongás esetén lép fel. A verejtékmirigyek körül ugyanis
összetett véredények hálózata található. „Nagy stressz esetén ezek a véredények
erőteljesen összehúzódnak” – magyarázza dr. Frederick Zugibe főorvos, a halál
előtti folyamatokkal foglalkozó kutató a Trinity Pictures által készített
Crucifixion című ismeretterjesztő filmben. Majd amikor a fokozott szorongást
felváltja a beletörődés, ezek a hajszálerek az elpattanásig tágulnak, a vér
bejut a verejtékmirigyekbe, ezek pedig megrepednek, és igen nagy mennyiségű
verejtéket termelnek, amely a vérrel együtt jelenik meg a bőr felszínén. A
heves izzadás nagyfokú folyadékveszteséget és némi vérveszteséget is okoz:
Lukács szerint Jézus véres verítéke nagy cseppekben hullott a földre.
A
Gecsemáné kert - itt kezdődtek Jézus szenvedései.
A jelenség
meglehetősen ritkán fordul elő. Ennek az az oka, hogy ennyire erőteljes
szorongás, stresszhelyzet csak kevésszer éri az embereket. Az idegfeszültség
mértékéről némi fogalmat alkothatunk, ha visszaemlékezünk arra, hogy stresszes
állapotban tenyerünk izzadni kezdett, még erőteljesebb lelki igénybevételnél
esetleg egész testünket kiverte a víz. Tulajdonképpen ugyanennek sokszorosan
erőteljesebb megnyilvánulása a haematohydrosis, melynek során patakokban folyik
a véres izzadság a testen – a sokszorosan hevesebb, hétköznapi életben
elképzelhetetlenül nagy szorongás, szélsőséges rettegés, halálfélelem esetén. A
vér- és nagyfokú folyadékveszteség, az átvirrasztott éjszaka okozta
kialvatlanság, majd a hajnali hat óra körül megtartott pert lezáró halálos
ítélet okozta további lelki stressz miatt dr. Zugibe szerint Jézus fizikai
állapota már ekkor szükségképpen romlani kezdett. Ezt csak tovább fokozta,
amikor az ítéletet követően fogvatartói megverték és leköpdösték.
Korbácsolás római módra
Ez a
bántalmazás azonban messze elmaradt a Pilátus előtti tárgyalást követő
korbácsolás szenvedéseitől, amely néhány óra múlva következett be. A római
ostorozás során az elítéltet egy oszlophoz kötözték, karjait a magasba nyújtva,
arccal az oszlopnak, teljesen meztelenül. Jézus esetében ez nagy nyilvánosság
előtt történt, így a megszégyenülés pszichikai súlyát is figyelembe kell
vennünk. Az ítéletet két katona végezte el felváltva ütve az úgynevezett
flagrummal. Ez a rövid nyelű korbács két ágban végződő bőrszíjakból állt,
amelyek végén mogyorónyi ólomdarabok vagy éles birkacsontok voltak. Ezek
behatoltak a bőrbe és a húsba, és a korbács visszahúzásakor felszakították azt,
rendkívül erős vérzést okozva. Az ütéseket módszeresen a vállaktól lefelé
egészen a lábszárakig mérték ki, így a megkorbácsolt hátán és lábán
gyakorlatilag nem maradt ép terület a bőrön.
A zsidó
törvény és hagyomány ugyan legfeljebb harminckilenc csapást engedélyezett, s
egyes tradíciók szerint Jézusra is ennyi ütést mértek, ám ezt az Evangéliumok
beszámolói nem erősítik meg. A Názáretit rómaiak korbácsolták meg, akiknél nem
volt felső határ: a csapások száma egyes esetekben a százat is elérhette, csak
arra voltak tekintettel, hogy a halálraítélt még ne haljon meg. Dr. B. Smalhout
holland orvosprofesszor szerint „az elítélt bőrének ily mértékű megroncsolása
és izomszöveteinek ily mértékű összezúzása súlyosságában összehasonlítható az
egész testfelület nagyon mély megégésével”, amely is néhány órán vagy napon
belül önmagában is halálos. „Ilyenkor általában már nem maradt bőr az áldozat
hátsó részén, és többnyire eszméletlenül függött a kötélen, nagy vértócsával
körülvéve” – írja Smalhout (Ecce homo, Kapu 1993/3).
Dr. Zugibe
szerint a korbácsolás egy további következményeként a mellhártyaűrben a tüdő
körül folyadék halmozódott fel. Feltételezi, hogy egy ilyen traumát követően
Jézus testének később életveszélyes hypovolaemiás sokkal kellett reagálnia a
nagyfokú folyadék- és vérveszteségre, valamint az erőteljes sérülésekre.
A korbácsolást
követően – mintegy délelőtt tíz-tizenegy körül – Jézust tovább bántalmazták az
őt őrző római katonák. Ennek legfájdalmasabb eszköze a töviskoszorú volt. A
zizyphus spina nevű növény hegyes tüskéi két és fél centiméter hosszúak,
amelyek könnyedén hatoltak be az elítélt fejbőrébe. A fájdalomérzettel
foglalkozó specialista, dr. Bonica szerint az eleinte helyi jellegű fájdalom
rövidesen az egész fejre, majd a nyakra és a vállakra is átterjedt. Ilyen
esetben a fejet beidegző két idegpályában jelentkező erős, éles, szúró fájdalom
idővel elviselhetetlenné válik, és ekkor a sérültnek olyan érzése támad, hogy
borzalmasan fázik, ráadásul a kialvatlanság és a stressz jelentősen megnöveli a
fájdalomérzetet. Bonica szerint hasonló esetben sokan öngyilkosságot követtek
el a fájdalom hatására.
Via Dolorosa – a Fájdalmak Útja
Általános
római szokás volt, hogy a megfeszítés helyére vezető úton az elítélt maga viszi
keresztjének vízszintes fáját, teljesen meztelenül. Valószínűleg a zsidók
szigorú erkölcsiségét ez utóbbi annyira megsértette volna, ami már lázongáshoz
vezethetett, ezért Jézus felöltözve vihette a harminc-ötven kilogramm súlyú,
durva, megmunkálatlan fából készült keresztfát. Ez szintén rendkívüli
fájdalomkeltés volt – különösen, ha Jézus megkorbácsolt hátára gondolunk –,
mivel az áldozatot legtöbbször mindkét nyújtott karjával a gerendához kötözték,
így annak teljes súlya a legfelső hátcsigolyán és a legalsó nyakcsigolyán
nyugodott.
Jézus
a Fájdalmak Útján.
Ha az elítélt
útközben megbotlott és elesett, általában nagyon megsérült, mert egyenesen az
arcára esett a gerenda cementeszsáknyi súlyával a nyakában, és arcát nem tudta
védeni, hiszen karjai széttárva a gerendához voltak kötözve. A kereszteket
általában többször is felhasználták, és sok esetben a testeket elrothadásukig
fent hagyták rajta, így a nyílt sebek érintkezése a fával esetenként
hullamérgezést, vérmérgezést is okozhatott. Valószínűleg Jézusnak a sokk felé
haladó állapota, lezuhant vérnyomása, nem pedig a rómaiak részvéte vezetett
ahhoz, hogy egy idő után a keresztet másnak kellett továbbvinnie a római
katonák kényszerítésére.
Nevéből
ítélve a Golgota („Koponya helye”) dombja számos történész szerint a jeruzsálemi
keresztre feszítések állandó helyszíne volt. Mivel a holttesteket a rómaiak
sokszor elrothadásukig fennhagyták a kereszteken vagy temetetlenül a földön – a
görög-római világkép szerint a temetetlenül maradtak büntetésből nem juthattak
be az alvilágba sem –, valamint az ilyen helyekre hordták ki az éhen halt
árvák, hozzátartozók nélkül elpusztultak testeit és a bűnözőkét, ezért csontok,
bűz és patkányok fogadták a megérkezőket. (Ilyen hely a legtöbb ókori nagyváros
közelében, de mindig a falakon kívül volt.)
Megfeszítése
előtt Jézust mirhás borral kínálták, ami kábító, fájdalomcsillapító hatású, ám
ő nem fogadta el. Ekkor letépték róla ruháit. Akinek már szakítottak le a
testéről sebbe beleragadt gézt, az alkothat némi fogalmat arról, milyen égő
fájdalommal járt ez Jézus egész hátán, amelyen a korbácsütésektől teljesen
szétszaggatott bőrbe a ruha beleragadt. Újra teljesen meztelenre vetkőztették,
ami a megszégyenítés egyik eszköze volt. Nyugodtan elfelejthetjük a feszületek
ágyékkendős Jézusait: a rómaiak soha nem feszítettek keresztre senkit, csak
meztelenül. Ezt egy utalással az Evangéliumok is megerősítik, amikor
megjegyzik, hogy a Jézust követő asszonyok „távol megállva” követték csak az
eseményeket, egyedül anyja ment később közelebb.
A Megfeszített
A keresztre
feszítés kivégzési módját a rómaiak a perzsáktól vették át, de jelentősen
megváltoztatták, szinte tudományos gonddal tökéletesítették olyan módszerré,
amely maximális fájdalom előidézését és a haláltusa időtartamának
adagolhatóságát tette elérhetővé úgy, hogy közben ne következzék be
eszméletvesztés, amely csillapíthatná a fájdalmat, vagy meggyorsítaná a halált.
A klasszikus római írók, például Cicero és Seneca megegyeztek abban, hogy ez a
kivégzések között a legszörnyűbb halálnem. Az aprólékos figyelemmel kigondolt
és kikísérletezett módszerhez külön eszközöket gyártottak, amelyek
rendelkezésre álltak a római megszálló egységeknél.
A
tizenöt-húsz centiméter hosszú, nyolc-kilenc milliméter széles, külön erre a
célra készült szegeket a közhiedelemmel ellentétben nem a tenyéren ütötték át,
mivel az nem tudta volna megtartani a test súlyát, mert szétszakadt volna,
hanem pontosan a csukló közepénél, ott, ahol a kézfej átmegy a csuklóba, a
hüvelykujj dombja alatt. A kézgyökcsontok ezáltal kificamodtak és eltolódtak,
de nem zúzódtak össze. A csontok elmozdulásával járó fájdalom a csuklótörés
vagy -ficam fájdalma volt, ezen felül azonban a szög érintette vagy roncsolta a
nervus medianus nevű ideget is.
A
kereszthalál sokkal véresebb volt, mint ahogy a mai művészi ábrázolások
láttatják.
Az ilyen
idegsérülés a létező egyik leghevesebb fájdalommal, úgynevezett égő
idegfájdalommal jár együtt. Dr. Zugibe elmondása szerint az ezen a ponton
golyótól vagy repesztől megsebesült második világháborús sérülteknél még
morfiummal sem lehetett a fájdalmat csillapítani, hanem sokszor csak a
gerincoszlopon végzett műtéttel sikerült megszüntetni. Az először csak a
sérülés helyén érzett fájdalom az ideg sérülésekor villámcsapásszerű, heves,
égető, perzselő érzéssel végigfutva a karon egészen a gerincoszlopig hatol,
annyira, hogy amikor az ilyen sebesültek sérülésére csak ráfújtak, vagy a
szellő megérintette azt, magánkívül kiáltoztak a fájdalomtól. A lábfejek
átszögezése is ugyanilyen hatással járt a talpidegek sérülése miatt.
A nervus
medianus ideg megfeszülésének vagy sérülésének másik eredménye Smalhout
professzor szerint a hüvelykujj annyira erős görcse volt, hogy annak körme a
tenyér közepébe fúródott, vagy pedig a hüvelykujj teljesen lebénult.
Ezután a
keresztet függőleges helyzetbe emelték, ami által az elítélt teljes testsúlya a
három szögre nehezedett. Ez a fent leírt elviselhetetlen égő idegfájdalommal
járt.
A halál
azonban nem emiatt következett be, hiszen ezek kevés vérveszteséggel járó, nem
halálos sebek voltak. A felfüggesztett test mellkasa a kezeken lógó teljes
testsúly miatt annyira kifeszült, hogy az elítélt csak belélegezni tudott, a
levegőt nem tudta kifújni. Ez erőteljes asztmás rohamhoz hasonló állapot, mivel
ott is a kilégzés válik rendkívül nehézzé, emiatt kezd fuldokolni a beteg.
Mintegy tíz
perc után a megfeszítettnél is fulladozás lép fel, miközben a súlyosan
megterhelt mell-, váll- és karizmok begörcsölnek. Mivel oxigénhiány lép fel, az
izmok anyagcseréje fokozódik, s emiatt nagy mennyiségű tejsav termelődik, amely
végül az egész testben elsavasodási folyamathoz vezet (metabolicus acidosis). A
hétköznapi életben a tejsav felhalmozódását az izmokban mindenki ismeri: ez
okozza az izomlázat. Ennek jóval hevesebb formája az a görcs, amely sportolók
izmaiban lép fel, amikor túlterhelés miatt a teljes kimerültség állapotába
kerülnek. A keresztre feszítettnél azonban a helyzet ennél is tovább romlik,
mivel a kilégzés lehetetlensége miatt a test elsavasodása tovább fokozódik
(respiratoricus acidosis). Emiatt az egész törzsben és minden végtagban minden
izom állandó, szünet nélküli, erős görcsbe kerül az arra jellemző kínzó
fájdalom kíséretében, miközben az áldozat annyira elkezd verejtékezni, hogy az
izzadság patakokban ömlik a testéről. Erősen szédül, ajkai a fulladástól
elkékülnek és megdagadnak, nyelve annyira megdagad, hogy a szájpadláshoz ragad,
lába szintén megduzzad.
Ha a lábai
nem kissé meghajlítva lettek volna felszögezve, az elítélt fél órán belül
megfulladt volna. Ez azonban nem szolgálta volna a rómaiak érdekeit. Így
viszont a biológiai életösztön ellenállhatatlan késztetésétől sarkallva az
áldozat pokoli fájdalom árán lábával felnyomhatta magát, csökkentve a
mellkasára és karjaira nehezedő súlyt, és kifújhatta jobban a levegőt. A
fulladás és az egész testben jelenlévő görcs valamelyest csökkent, a lábakban
és kezekben jelentkező, de a gerincoszlopig ható égő idegfájdalom azonban nem
tette lehetővé, hogy sokáig így maradjon. Így csak szenvedése hosszabbodik meg:
újrakezdődik a fulladás és a görcs. Még két napig szenvedő keresztre feszítettről
is van híradás. Elfelejthetjük tehát a legtöbb evangélium-film mozdulatlan
Megfeszítettjét is. A keresztre feszítettek szinte állandóan mozogtak, újra meg
újra felnyomták magukat, majd visszazuhantak, és így tovább. Minden mozdulat,
levegővétel és még a legkisebb szellő érintése is borzalmas fájdalommal járt.
Jézus esetében mindezt tovább fokozta korbácstól szétszaggatott hátának állandó
érintkezése a kereszt durva fájával.
Néhány óra
elteltével – Jézus déltől délután háromig élt a kereszten – az elítélt testéről
patakokban ömlött a víz, és testhőmérséklete magas fokra emelkedett
(hyperthermia), mondhatni erős láza lett. A vérveszteség, a szélsőséges
izzadás, a szomjúság és a sérülések következtében keringési zavarok léptek fel.
A vérnyomás erősen lezuhant, a vér elsavasodott, a szív elfáradt. Ilyenkor
úgynevezett decompensatio cordis lép fel, folyadék gyűlik össze a tüdőkben
(tüdőödéma), a lélegzés hörgéssé válik, a szív össze-vissza ver, s ez
közvetlenül a halálhoz vezet.
Istentől elhagyva
Az evangélisták
beszámolói szerint körülbelül délután háromkor Jézus hangosan felkiáltott arám
nyelven: „Éli, Éli, lama sabaktáni!?”, aminek jelentése: „Istenem, Istenem,
miért hagytál el!?” A teológusok felhívják a figyelmet arra, hogy Jézus a 22.
zsoltár kezdőszavait idézte, valamint arra is, hogy az általa végrehajtott
engesztelő áldozat érvényességéhez szükséges volt, hogy Isten teljesen
elforduljon tőle bűneink miatt, amelyeket önként magára vállalt.
Jézus
nem csak fizikailag, hanem pszichikailag is összeomlott a kereszten.
Emellett
azonban most elsősorban orvosi szempontból megállapítható, hogy a fájdalom
okozta idegi sokk az elképzelhető leghevesebb érzelmi, pszichikai összeomlás
gyötrelmével is együtt járt: depressziós és skizofréniás betegek legszörnyűbb
panaszai között hallhatunk az Istentől való elutasítottság, elvetettség
érzésének szinte pokoli lelki szenvedéséről. A többek között ilyen állapotban
lévő emberekkel foglalkozó lelkipásztor, teológus Derek Prince Krisztus
szenvedései kapcsán jegyzi meg, hogy „az elmebetegek között találkoztunk
olyanokkal, akik egy kis töredéket megízleltek abból, amit ez jelent”. Nem
sokkal később – miután a katonák még ecettel próbálták szomjúságát
„csillapítani” – Jézus egy hangos kiáltással kilehelte a lelkét.
A vélemények
megoszlanak afelől, hogy halálát mi okozta. Egyes orvosok szerint a vér- és
folyadékveszteség miatt hypovolaemiás sokk következett be. Az ilyen sokk
hatására a vérnyomás drasztikusan, akár hetvenes-nyolcvanas mélységig csökken,
a szív sokkal gyorsabban, de sokkal gyengébben ver. Mivel a szervezet a
legfontosabb szervek működésének fenntartására koncentrál (szív, agy, tüdő),
leáll a máj, a vese, a gyomor, a belek működése, és mivel ezek már nem kapnak
vért, bizonyos idő után visszafordíthatatlanul károsodnak. A pupilla kitágul,
remegés, szájszárazság, fokozott vészreakció indul meg, a sérült elsápad, hideg
verejték jelenik meg rajta. Még érzékeli a környezetét, de reagálni nem tud rá;
végül eszméletvesztés következik be, amely a szív megállása miatt bekövetkező
halál pillanatáig tart.
Mások szerint
az előbb említett pszichikai terhelésnek is döntő szerepe volt ebben, Jézus
ugyanis jóval korábban meghalt, mint a mellette függők, akik még alkonyat előtt
is életben voltak. Az Evangéliumok beszámolói szerint Pilátus annyira
elcsodálkozott ezen, hogy ellenőriztette, valóban meghalt-e: a már élettelen
test mellkasába dárdát döfött egy katona. János apostol beszámolója szerint
ekkor Jézus testéből vér és víz jött ki (vízzel a mellhártya-izzadmány és a
tüdőödéma következtében telt meg a mellkasa).
A teológusok
ugyanakkor egyetértenek abban, hogy Jézusnak azért kellett hamarabb meghalnia,
mert a húsvét ünnepének beállta miatt az alkonyatkor még élőket lábszáruk
eltörésével ölték meg, neki azonban be kellett teljesítenie a húsvéti bárányra
vonatkozó jövendölést, amely szerint a csontja nem törhet el. A lábszár
eltörését a többiek esetében egy külön erre a célra készült eszközzel, a
crurifragium nevű vasrúddal végezték. Ez a halált azáltal gyorsította meg, hogy
az elítélt nem tudta többé feltornázni magát a kilégzése érdekében, és így fél
órán belül megfulladt.
Jézus
különösen gyors halálával kapcsolatban a Szent Pál Akadémia bibliafordító
bizottságának tagjai érdekes adalékra hívják fel a figyelmet. Az ezt leíró
részekben a görög szöveg mintha azt sugallná, hogy Jézus egy nagyon hangos
kiáltással tudatosan „kibocsátotta/kidobta szellemét” (Máté 27,50),
„kilélegzett” (Márk 15,37; Lukács 23,46), „átadta szellemét” (János 19,30),
miután hangosan megállapította, hogy „elvégeztetett”.
Különösen
Márk jegyzi meg, hogy „a vele szemben álló római százados, amikor látta, hogy
ily módon kiáltva bocsátotta ki szellemét, így szólt: >Biztos, hogy ez az
ember Isten Fia volt!<” (15,39) Mit láthatott a százados, hogy erre a
következtetésre jutott, és mit az addig gúnyolódó tömeg, akikről Lukács azt
írja, hogy valamennyien a mellüket verve megtértek? A feltételezés szerint
Jézus halála saját döntése folytán akkor következett be természetfeletti módon,
amikor ő akarta. Halála előtt közvetlenül még beszélt, tehát az
eszméletvesztéssel járó teljes hypovolaemiás sokkos állapot még nem állhatott
be, így ez nem okozhatta közvetlenül a halálát. Mindezzel egybevág saját
korábbi nyilatkozata is: „Azért szeret engem az Atya, mert én leteszem az
életemet, hogy újra felvegyem azt. Senki sem veszi azt el éntőlem, hanem én
teszem le azt magamtól. Van hatalmam letenni azt, és van hatalmam ismét
felvenni azt.” (János 10,17-18)
„Útált és az
emberektől elhagyott volt, fájdalmak férfija és betegség ismerője! Mint aki
elől orcánkat elrejtjük, útált volt; és nem gondoltunk vele. Pedig
betegségeinket ő viselte, és fájdalmainkat hordozá, és mi azt hittük, hogy
ostoroztatik, verettetik és kínoztatik Istentől! És ő megsebesíttetett
bűneinkért, megrontatott a mi vétkeinkért, békességünknek büntetése rajta van,
és az ő sebeivel gyógyulánk meg.” (Ézsaiás 53,3-5, Károli Gáspár fordítása)
HETEK / Dr.
Galántai Orsolya belgyógyász szakorvos, Ruff Tibor teológus
Forrás: www.atv.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése