2014. január 7., kedd

Pennaforti Szent Rajmund

Peñafort annyit jelent, mint „erős szikla”. Találó és sokatmondó, ha a nagy szent jellemére vonatkoztatjuk, hajthatatlan, emberfélelmet nem ismerő, és – mint élete bizonyítja – az igazság mellett a legnehezebb körülmények között is kitartó egyéniség, ment minden ingadozástól, alkudozástól még akkor is, ha pápáról, királyról van szó, vagy saját egyéni érdekei forognak kockán. Pedig e tudós szent és nagy lélek legnagyobb erénye volt a látszólag mindezekkel ellentétben álló alázatosság és gyermeki engedelmesség.
Barcelonától hat mérföldnyire fekszik Peñafort vára. Itt gyúlt ki a domonkos rendnek ez a magasan lobogó és messzire világító lángja 1175 körül. Nagynevű, az aragón királyi házzal rokon, katalán főnemesi család sarja. Gyermekkoráról alig van adatunk. Már ifjú éveiben úgy látszott, hogy az aggastyán szívét bírja. Szülei jámbor hajlamú és tudományszomjának megfelelően papi pályára szánták. Nevelésre átadták a Szent Keresztről és Szent Euláliáról nevezett káptalannak. A tisztalelkű és imádságos ifjú tehetségét már itt, de még inkább a bolognai egyetemen ragyogtatta, ahol – mint Barcelonában – kiváltképp a kánonjog kötötte le a figyelmét. A középkori tudományok e bővizű forrásainál vágyai kielégültek, és lelke bőven töltekezett a skolasztika erőtől duzzadó értékeivel. Csakhamar a jogtudományok doktorává avatták. Alig húsz éves korában Barcelona város meghívta a bölcselet és jog tanítására. 1210-től kezdve újra Bolognában – most már a kánonjog katedráján – szórta nagy tudásának kincseit. A nagy tiszteletben álló tanár és „doctor decretorum” itt írta meg híres egyházjogi gyűjteményét, a Summa Juris-t. Tanulmányai és sokoldalú tudományos munkássága mellett talált időt a szenvedők vigasztalására, a szükséget szenvedők támogatására, a nyugtalankodó polgárok kibékítésére. Felebaráti szeretete főként a szegények jogi védelmében nyilvánult meg. Mint tanár egész lélekkel fáradozott mennyei jó Édesanyja, a Boldogságos Szűz tiszteletének terjesztésén. Ez az apostoli lélek nyilatkozott meg benne már tanulókorában is. Előadásai közben volt rá gondja, hogy hallgatóinak szívét is táplálja, mert ő is azt tartotta, hogy hit nélkül a tudomány nem lehet áldássá, csupán átka és megrontója az emberiségnek.
1219-ben Berengár, barcelonai püspök hazatérésre bírta Raymundot, hogy szülőföldjén helyezze tartóra ezt a rendkívüli fényt árasztó világosságot. 1221-ben székesegyházi kanonokká, majd püspöki helynökké nevezte ki a fiatal papot. A legodaadóbban itt is „hitelezőinek” viselte gondját. Így nevezte szegényeit.
Mindenki osztatlan szeretettel és tisztelettel övezte a szentéletű és tudós kanonokot. Csakhogy neki teher volt a világ tömjénezése, a méltóság, hír, dicsőség. Ennél sokkal többre vágyott: ismeretlenül és elrejtve, szerzetesi egyszerűségben és alázatosságban szolgálni Istennek. A hagyomány szerint döntő elhatározását befolyásolta az a körülmény, hogy egy ifjút lebeszélt a kolostorba lépésről.
1222 Nagypéntekjén a szentéletű férfiú felcserélte magas állását a dominikánus kolduló szerzetesek kámzsájával. Negyvenhat éves volt ekkor és fényes múlt állt már mögötte. Mégis a legalázatosabb, legengedelmesebb újonctársai közt, aki önmagát tartotta Isten kegyelmére a legméltatlanabbnak, valamennyi közt a leggyarlóbbnak. Elöljáróinak, újoncmesterének minden szavát szent tisztelettel Isten szavaként fogadta. Itt, a rend barcelonai hittudományi főiskoláján ragyogtatta erényeit és rendkívüli tudását 1223-29-ig. A kolostor nem akadályozta tudományos munkásságában, hisz ápolását szerzetének alapkövébe rakta le Szent Domonkos, hogy reá építse nagy művét. Az egyházi irodalmat Raymund az 1223-38-as évek között újabb nagybecsű munkával gazdagította. A gyóntatás jogi anyagát Summa de Casibus és Summa de Poenitencia címen négy kötetben gyűjtötte össze. Műve mind írója tekintélye, mind pedig tartalmi értékénél fogva rendkívüli hatással volt a középkor gyóntatási irodalmára. Szent Raymund egyébként már kint a világban is elsőrendű lelkivezető hírében állott, kivált bonyolult és kényes lelkiismereti ügyek terén.
Az alázatos férfiú a hírnév, a dicsőség elől menekült a kolostorba. Ám az itt is nyomon követte. Tudománya és szentsége feléje irányította IX. Gergely figyelmét. 1229-ben Aragóniába küldte Abeville János bíboros követ tanácsadójaként és útitársaként. De szüksége volt Raymundra magának a pápának is, kivált bölcs tanácsaira sok jogi kérdésben. 1233-34-ben a római kúriába hívta meg káplánnak és gyóntatójának. Raymundot az alázatosság mellett e minőségben is szenthez illő bátorság jellemezte.
Érdemeinek elismerésére Krisztus helytartója aragóniai érsekké akarta kinevezni. A szent könnyes szemmel esdekelt előtte, hagyja őt meg szerzetesi egyszerűségében. Bele is betegedett, úgy hogy a pápa kénytelen volt kérését teljesíteni. A szent férfiú sietett vissza szerzetes cellájába, hogy tovább kövesse Üdvözítőjét az alázatosságban és engedelmességben. Élete szüntelen imádság és önsanyargatás volt. Társai, akik éjszaka titkon megfigyelték, jegyezték fel róla, mily sok könny és leborulás kísérte elmélyedéseit. Áhitata főleg a Szentmise bemutatásakor nyilvánult meg feltűnően. Egy alkalommal a prefációtól az áldozásig tűzoszlop övezte. Máskor egy kísértésektől zaklatott testvér elmélkedett Raymund érdemeinek, erényeinek sokaságáról és ugyanakkor kisgyermek alakjában látta kezei közt az Üdvözítőt. A szerzetes azonnal megszabadult lelki gyötrelmeitől.
Raymund kemény vezeklésre fogta testét. Napjában csak egyszer evett, kivéve vasárnap, amikor a feltámadt Megváltó tiszteletére többet engedett meg magának. Mint a szerzetesi erények példaképe, rendtestvéreivel szemben mindig közvetlen, barátságos és szeretetreméltó volt. Ha később, elöljáró korában feddni volt kénytelen, ebben is megfontoltság és szeretet vezette. Bár nagy tudománya miatt kortársainál rendkívüli tekintélyt képviselt, mégsem döntött soha fontosabb ügyekben alapos mérlegelés, lelkiismeretes utánjárás – és ha a körülmények úgy kívánták – írásbeli bizonyítékok nélkül. Pedig kiváló jogi ismeretekben, bámulatos tudással rendelkezett, melyet a hosszú élet gazdag tapasztalatai egyre bővítettek.
Bármennyire is irtózott Raymund a vezető szereptől, rangtól és méltóságtól, Szászországi Boldog Jordán halála után mégsem menekült a rendfőnöki hivataltól. Ebben a munkakörben is nagy érdemeket szerzett, bárcsak két évig viselte. Bölcsessége és szent életének példája számtalan nemes gyümölcsöt érlelt. Az ő nevéhez fűződik a rendi szabályok tökéletesítése is. De mivel Raymund sohasem tudott egészen megbarátkozni az e1ő1járói hivatallal, az 1240-i nagykáptalan betegségére való tekintettel méltányolta kérését és felmentette rendfőnöki tisztjéből. Oly nagy és általános volt azonban a szent és bölcs e1ő1járó elvesztése fölött érzet bánat, hogy büntetésül mindazokat elmozdították hivatalukból, akik felmentéséhez hozzájárultak.
Szent Raymund ezután még 35 évig szolgálta az Urat a barcelonai kolostorban. Magányt kereső hajlama nem akadályozta a rend főhivatásában, a lélekmentésben. Ebben az időben a spanyol félsziget legnagyobb része a pogány mórok uralma alatt sínylődött. A végeken folyó csatározások alkalmával sokan kerültek fogságukba, a felszabadított vidékeken visszamaradt zsidók és mohamedánok pedig nagy veszedelmet jelentettek. Szent Raymund apostoli hévvel lelkesített keresztes hadjáratra a mórok ellen. Szavaira a mohamedánok és zsidók tömegesen tértek vissza az Egyházba. A mórok közül is közel tízezren. A térítés munkáját Raymund szervezte meg, és sikerének előmozdítására Nurcia és Tunisz városokban héber és arab nyelviskolát alapított. A lélekmentés ügyének előmozdítására egyben nagylelkűen támogatta Nolaskói Szent Péter rendjének, a fogolykiváltó mercedáriusok megalapítását és pártfogót szerzett neki Jakab, aragóniai király személyében. A szerzet regulájának kidolgozása ugyancsak Raymund nevéhez fűződik. Nagy érdemeket szerzett azzal is, hogy Aquinói Szent Tamást ösztönözte Summájának megírására.
Szent Raymund életéhez sok csoda fűződik. Emberi félelmet nem ismerő jellemszilárdságáról tanúskodik a következő eset. I. Jakab királyt mint gyóntatója és tanácsadója elkísérte Maiorca szigetére. A táborban figyelmeztette erkölcsi kilengéseire és egy bűnös viszony megszakítását kívánta tőle, egyben távozását jelentette be arra az esetre, ha szavát nem fogadja meg. A király erre nem volt hajlandó. Haragra gerjedt és halálbüntetés terhe alatt tiltotta meg a hajósoknak, hogy a szentet felvegyék. Raymund a szentek módján segített magán: lelke Istenhez fordult és ugyanakkor aggodalom nélkül kiterítette palástját a tenger hullámaira. Egyik végét vitorla gyanánt botjához erősítette és így tette meg a mintegy 160 mérföldnyi utat Barcelonába. Megérkezve nagy sokaság jelenlétében összehajtotta a teljesen szárazon maradt palástot és vállára vetve megindult vele kolostorába. Zárva volt, de csodás módon termett az épület belsejébe. A király az esemény hírére annyira megrendült, hogy életét gyökeresen megváltoztatta.
Raymund a pápával szemben éppily szókimondó volt. Egyszer azt a gyónási elégtételt adta fel neki, hogy a szegényeket bővebben támogassa és ügyüket jobban felkarolja. Krisztus helytartója távolról sem neheztelt meg ezért a szent férfiúra, ellenkezőleg, csak még nagyobb megbecsülésben részesítette.
Barcelonában halt meg 1275. január 6-án. Az egyháznak a bölcs tanácsadója, korának egyik legtekintélyesebb jogtudósa közel 100 esztendős korában fejezte be érdemekben gazdag életét. Sírjánál sok csoda történt. Különös por lepte el, mely számos betegnek, nyomoréknak adta vissza egészségét.
VIII. Kelemen avatta szentté 1601-ben.


Forrás: Virtuális Plébánia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése