Jusztin, a
filozófus-vértanú a 2. század kereszténységében egy egészen új embertípust
testesített meg. Nevezték már ,,keresztény intellektuelnek'' is, de ezt
semmiképpen sem szabad úgy értenünk, mintha a szellemi tevékenység önmagában
lett volna életének célja és tartalma. Személyében sokkal inkább olyan emberrel
találkozunk, aki becsületesen és kitartóan kereste az igazságot, és fáradozásai
közben rátalált a hitre: ezáltal megtalálta önmagát is és egyéniséggé érett, de
élete hitbeli ismereteinek továbbadása során teljesedett be. A görög filozófus
gondolkodásmódjáról és életstílusáról keresztényként sem mondott le, hanem
inkább fölhasználta azt a hit hirdetésében.
Jusztin
hazája Szamaria tartománya volt Palesztinában. Szichemi polgári családból
származott, apját Priscusnak, nagyapját Bacchiusnak hívták, s e nevek azt az
elképzelést erősítik, hogy Jusztin családja római eredetű volt, vagy legalábbis
vonzódott a rómaiakhoz. A római szellemiségnek felelt meg az a nyilvánvalóan
nagyvonalú neveltetés, amelyet Jusztin ifjúságában élvezett. Saját elbeszélése
szerint semmiféle provinciális nézet vagy szokás nem akadályozta, mint
filozófus, a bölcsesség szerelmese maga kereste magának az utat személyes
életformájához.
Jusztin
maga írja le, hogyan kereste fiatalemberként a tudást. Egymás után kopogtatott
kora tudósainak ajtaján, hogy elmélyedjen náluk az igazságba, de egyiküknél sem
találta meg, amit keresett.
Végülis
egy egészen másfajta találkozás hozta meg a fordulatot Jusztin életében. Egy
napon a tenger partján sétált, és beszélgetésbe kezdett egy tiszteletreméltó
idős emberrel, aki rányitotta szemét az isteni bölcsességre. Az idős ember
atyai módon az éppen megfelelő szavakat tudta neki mondani. Jusztin készségesen
fogadta az oktatást, mely rámutatott Izrael népének prófétáira, akik
üzeneteikkel egyenesen az egyetlen valóságos Istenhez vezetnek, és előkészítik
a hit útját Isten Fiához, Jézus Krisztushoz.
Jusztin
már platonikus tanítvány korában megcsodálta a keresztény vértanúk
rettenthetetlenségét. Meggyőződött róla, hogy Krisztus tanítása, amelyet akkor
hallott először, ,,az egyetlen megbízható és hasznos filozófia''.
Megkeresztelkedett és attól fogva életét az evangélium hirdetésének szentelte.
A filozófusok köpenyében mint vándorprédikátor járt mindenfelé. A városok
terein beszédbe elegyedett mindenféle rendű és rangú emberrel, hogy megnyerje
őket Jézus Krisztus hitének. Efezusban egyszer két napon át vitatkozott egy tudós
zsidóval és tanítványaival a villák mögötti sétányon. A vita tárgya az volt,
hogy milyen szerepet játszott Izrael népe Isten üdvözítő tervében, s hogy a
megígért Messiás Jézus-e vagy sem. Erre a vitára visszaemlékezve írta Jusztin
húsz évvel később a Párbeszéd a zsidó Triphonnal című művét. A Szentírásból
bizonyítja Jézus istenségét és a pogányok meghívását a kereszténységre.
Jusztin, a fáradhatatlan prédikátor és misszionárius végül hosszú vándorlás
után elérkezett a fővárosba, Rómába, ahol -- minden filozófus és hithirdető
gyülekezőhelyén -- végre megtelepedett. Saját iskolát alapított, amely nagy
látogatottságnak örvendett. Tanítványai közt volt a későbbi hitvédő, Tatianus.
Jusztin
azonban nem érte már be a szóbeli tanítással. Filozófiai értekezéseket tett
közzé, amelyekben krisztushitét szembesítette a filozófiával. Sajnos, ezek az
írások elvesztek. Címüket és tartalmukat csak Cézáreai Euszébiosz
Egyháztörténetéből ismerjük.
Ezzel
szemben ma is megvan az a két Apológiája, amelyekben Jusztin nemcsak általánosságban,
a vallásosság mindenkori problémáiról szólt, hanem az üldözött keresztények
érdekében közvetlenül is föllépett, fölvilágosító és útmutató módon: az újra és
újra föllángoló üldözésekre való tekintettel Jusztin mindkét kérő és védő
írásában személyesen a császárhoz és a római szenátushoz folyamodott
segítségért. Közben azon fáradozott, hogy megcáfolja a keresztények ellen emelt
vádat, amely szerint istentelenek és ellenségei az államnak. Antonius Pius (és
talán Marcus Aurelius) császár filozófusi lelkiismeretéhez és megértéséhez
fellebbezett, főleg annak kimutatásával, hogy a pogány filozófusok legjobbjai
alapjában már magukban hordták a kereszténység csíráját. Ebben az
összefüggésben alakította ki Jusztin híressé vált kifejezését, a ,,csíraszerű logosz''-t.
Eszerint Isten már korábban, a Jézus Krisztus előtt élt filozófusok ajka által
közölte magát az emberiséggel, és általuk is előkészítette az üdvösség
ismeretét. Jusztin fölfogása szerint mindazok, akik ennek a logosznak
megfelelően éltek, alapjában véve már Krisztushoz tartoztak. ,,Ilyen volt
például a görögöknél Szokratész és sok más hozzá hasonló''; vagy a nem
görögöknél például Izrael prófétái. Ezek a megállapítások még ma is értékesek,
mert egy őskeresztény világi apostol valójában ökumenikus gondolkodásáról
tesznek tanúságot.
De
ez a művelt laikus a keresztény istentiszteletről adott közléseivel is nagy
érdemeket szerzett az egyházi élet fejlődésében egészen a jelen korig. A
keresztények szertartásairól hamis híresztelések terjedtek el. Ezek cáfolására
Jusztin rövid összefoglalásban leírja a keresztelés, az Eucharisztia és a
vasárnap megünneplésének rítusát. Az őskeresztény liturgiának ezzel a
megbízható, legrégibb leírásával az Egyház olyan okmányt tart a kezében,
amelynek segítségével állandóan fölülvizsgálhatja és rendezheti legfontosabb
kultikus szokásait. Jusztin ezen írásaiban világos tanúságot tesz arról a
hitről, hogy Krisztus valóságosan jelen van az eucharisztikus adományokban. A
Párbeszéd a zsidó Triphonnal c. művében kifejti, hogy az Eucharisztia a pogány
filozófusok óta vágyott -- lelki -- áldozati adomány, amelyben a megtestesült
Logosz önmagát adja egyetlen elfogadható áldozatul, amikor imával és
hálaadással megülik szenvedésének emlékezetét. A lelki áldozati adománynak ez a
fogalma, amely meghalad és fölülmúl minden pusztán anyagi áldozatot, a
szentmise római kánonjába is belekerült.
Jusztin
írásai maradandó értékűek. Bár józan, nemegyszer szinte gyámoltalannak tűnő
stílusban vannak megírva, mégis kitűnnek csodálatos teológiai világosságukkal.
A hellénista és zsidó világban Jusztin előtt nem lehetett ilyen nyílt beszédet
hallani keresztény szájból. Modern egyháztörténészek ezért joggal mutatnak rá
arra, hogy Jusztinban a korabeli Egyház életereje öltött testet. A 2. század
többi nagy embere arra szorítkozott, hogy az érintetlen hitletéteményt
megőrizze és továbbadja. Jusztin új lehetőségeket keresett, hogy a Krisztusba,
az egész emberiség Üdvözítőjébe vetett hitet közelebb vigye zsidó és pogány
kortársaihoz.
Egy
olyan ember azonban, aki annyira őszintén állt szemben a többi vallással, nem
maradhatott támadások nélkül. Római működése alatt heves ellenfelei támadtak.
Közülük a legelszántabb Crescentius volt, a cinikus filozófus. Végül is az ő
följelentése alapján fogták el, és állították Rusticus prefektus elé
tanítványaival, Charitonnal és Charitóval (aki nő volt), Euelpisztosszal,
Hieraxszal, Paionnal és Liberianusszal együtt.
Ma
is megvannak az akták, amelyek hűen leírják a bírósági eljárást. Jusztin rövid
vonásokban ismertette a keresztény hitvallás tartalmát. Társaival együtt
tanúságot tett erről a hitről és a mennyei dicsőség reményéről. Utoljára
fölszólították őket, hogy áldozzanak az isteneknek, de visszautasították. Így a
bírói ítélet csak a halál lehetett.
A
tiszteletreméltó régi tudósítás ezekkel a mondatokkal végződik: ,,A szent
vértanúk magasztalták Istent, és rögtön a vesztőhelyre indultak. Ott lefejezték
őket. Így végezték be vértanúságukat Üdvözítőnk megvallásával.
Egyes
hívők titokban magukhoz vették a holttesteket, és méltó helyen eltemették Urunk
Jézus Krisztus kegyelmének a segítségével. Legyen nekik tisztelet mindörökkön
örökké. Amen.''
Szent
Jusztin ünnepét 1882-ben vették fel a római naptárba, április 14-re. Mivel e
nap legtöbbször Húsvét közelébe esik, 1969-ben június 1- re tették át, amely
napon a bizánci rítusban a 9. század óta ünneplik.
Forrás: Szentek élete
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése