Krisztus arcának szemlélésére csak úgy juthatunk el, ha a
Szentlélekben hallgatjuk az Atya szavát, mert „nem ismeri senki a Fiút, csak az
Atya” (Mt 11,27). Fülöp Cézareája közelében Péter vallomása hallatára Jézus megjelöli
a forrást, ahonnan lényének világos felismerése ered: „Nem a test és a vér
nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én Atyám, aki a mennyekben van” (Mt
16,17). Szükséges tehát a magasságbeli kinyilatkoztatás. A befogadásához
azonban nélkülözhetetlen a figyelmes odahallgatás: „Csak a csend és az imádság
biztosít megfelelő körülményeket ahhoz, hogy e misztérium igazabb, méltóbb és
elmélyültebb megismerése megvalósuljon és kibontakozzék.”
A rózsafüzér a keresztény imádság egyik hagyományos módja,
mely alkalmas Krisztus arcának szemlélésére. VI. Pál pápa így írt erről: „A
rózsafüzér, ez a megváltó megtestesülésbe gyökerező, evangéliumi imádság
teljesen Krisztusra irányul. Mert még jellegzetes eleme is – az »Üdvözlégy,
Mária« litániaszerű ismétlése – Krisztus dicsőítése lesz, akiről az angyali
üdvözlet és a Keresztelő anyjának köszöntése szól: »Áldott a te méhednek
gyümölcse« (Lk 1,42). Sőt, többet mondunk: az Üdvözlégyek ismételgetése a
háttér, melyben a titkokat szemléljük: Jézus, akit minden Üdvözlégyben
megnevezünk, ugyanaz, mint akit a titkok egymás után szemünk elé állítanak mint
Isten Fiát és a Szűzanya fiát.”
Megfelelő kiegészítés
Krisztus életének sok titka közül a rózsafüzér, abban a
formában, ahogyan állandósult az egyházi tekintély által jóváhagyott általános
gyakorlatban, csak néhányat említ. E válogatást az az alapgondolat határozta
meg, hogy a 150 Üdvözlégy a 150 zsoltárnak felel meg.
Úgy látom azonban, hogy a rózsafüzér krisztologikus
jellegének erősítésére alkalmas volna egy kiegészítés – melynek elfogadása
személyeknek is, közösségeknek is szabad választásától függ –, mely a Krisztus
keresztsége és szenvedése közötti nyilvános működés idejének titkait foglalja
magában. E titkokban Krisztus személyének, mint Isten végső kinyilatkoztatójának
fontos tulajdonságait szemléljük. Ugyanis ő az, akit a Jordánnál történt
keresztségkor az Atya szeretett Fiának nevez, aki meghirdeti az Ország
eljövetelét, tetteivel tanúskodik róla, kihirdeti törvényeit. A nyilvános
működés idején Krisztus misztériuma sajátos módon mint a világosság misztériuma
mutatkozik meg: „amíg a világban vagyok, világossága vagyok a világnak” (Jn
9,5).
Annak érdekében, hogy a rózsafüzért még inkább „az
evangélium összefoglalásának” nevezhessük, nagyon megfelelő, hogy – miután
megemlékeztünk Krisztus megtestesüléséről és rejtett életéről (az öröm titkai),
s mielőtt szenvedésének kínjait (a fájdalom titkai) és a föltámadás győzelmét
(a dicsőség titkai) szemlélnénk – elmélkedésünk kiterjedjen nyilvános
működésének néhány nagyon fontos mozzanatára is (a világosság titkai). Ez az új
titkokkal való kiegészítés – teljesen tiszteletben tartva az eddigi hagyományos
módot – azt szeretné elérni, hogy a keresztény lelkiségben megújítsa a
figyelmet a rózsafüzér iránt, mint ami valóban bevezet Krisztus szívének
mélységeibe, az öröm és a világosság, a fájdalom és a dicsőség mélységébe.
Az öröm titkai
A rózsafüzér titkainak első csoportjára, az örvendetes
titkokra a megtestesülés eseményéből fakadó öröm jellemző. Nyilvánvaló ez az
Angyali üdvözlettől kezdve, amikor Gábor főangyalnak a Názáreti Szűzhöz
intézett köszöntése szorosan kapcsolódik a messiási örömre szóló meghíváshoz:
„Üdvözlégy, Mária”. Ehhez a köszöntéshez kapcsolódik az egész üdvtörténet, sőt,
bizonyos módon a világ történelme. Ha ugyanis az Atya terve az, hogy
Krisztusban foglal újra össze mindent (vö. Ef 1,10), akkor bizonyos értelemben
az egész univerzumot érinti az az isteni kegy, amellyel az Atya lehajlik
Máriához, hogy Fiának anyjává tegye őt. S viszont: az egész emberiség benne
foglaltatik abban a „fiat”-ban, mellyel Mária készséges engedelmességgel
válaszol Isten akaratára.
A kitörő öröm nagy példája az Erzsébettel való találkozás,
amikor Mária hangja és a jelenlévő Krisztus hatására János „örömében repesett”
Erzsébet méhében (vö. Lk 1,44). Örömmel áradó a betlehemi éjszaka, amikor az
isteni Gyermek, a világ Üdvözítője születéséről énekelnek az angyalok, és mint
„nagy örömet” hirdetik a pásztoroknak (Lk 2,10).
A negyedik és ötödik titok továbbra is örvendetes jellegű,
de már drámai elemekkel. A templomban történt bemutatás ugyanis, miközben
kifejezi az Istennek szentelés örömét és elmerít az öreg Simeon
elragadtatásában, megjövendöli, hogy ez a gyermek az „ellentmondás jele” lesz
Izrael számára, s hogy az Anya lelkét kard fogja átjárni (vö. Lk 2,34–35).
Örvendetes s ugyanakkor drámai a tizenkét éves Jézus története a templomban.
Isteni bölcsességében jelenik meg, s miközben kérdez és hallgatja a választ,
lényegében Ő az, aki 'tanít'. Amikor kinyilatkoztatja a titkot, hogy Ő a magát
teljesen Atyja dolgainak átadó Fiú, előre hirdeti azt a evangéliumi
radikalizmust, mely a legdrágább emberi kapcsolatokat is alárendeli az Ország
abszolút követelményeinek. Az aggódó és bánkódó József és Mária maga sem
értette az Ő szavait (vö. Lk 2,50).
Az örvendetes titkokról való elmélkedés a keresztény öröm
végső indítékaival és mélységes tartalmával való találkozás. Azt jelenti, hogy
tekintetünket a megtestesülés titkának fogható valóságára és az üdvözítő
szenvedés még homályos jövendölésére szegezzük. Mária elvezet minket a
keresztény öröm titkának megértésére, és emlékeztet rá, hogy a kereszténység
mindenekelőtt euangelion, 'örömhír', melynek központja, sőt lényegi tartalma
Krisztus személye, a testté lett Ige, a világ egyetlen Üdvözítője.
A világosság titkai
A gyermekségtől és a názáreti élettől továbbhaladva Jézus
nyilvános működése felé, a szemlélődés azokhoz a titkokhoz vezet, melyeket
külön névvel a világosság titkainak nevezhetünk. Valójában minden Krisztusnak a
titka, aki a világosság. Ő „a világ világossága” (Jn 8,12). Ez azonban
különösen megmutatkozik a nyilvános működés éveiben, amikor hirdeti az Ország
Evangéliumát. Ha a keresztény közösségnek Krisztus nyilvános életéből öt
jellegzetes mozzanatot, mint a világosság titkait kellene kiemelni, úgy gondolom,
a következők lehetnek: 1. a Jordánnál történt keresztség, 2. önmaga
kinyilatkoztatása a kánai menyegzőn, 3. Isten Országának meghirdetése a
megtérésre hívó fölszólítással, 4. színeváltozás, 5. az Eucharisztia alapítása,
a húsvéti misztérium szentségi kifejezése.
E titkok mindegyike a Jézus személyében immár elérkezett
Ország kinyilatkoztatása. Mindenekelőtt a Jordánnál történt keresztség a
világosság titka. Itt ugyanis, miközben Krisztus, az ártatlan, aki 'bűnné'
teszi magát értünk (vö. 2Kor 5,21), megmerül a folyó vízében, megnyílik az ég,
és az Atya szava a szeretett Fiúnak nyilvánítja Őt (vö. Mt 3,17), s közben a
Szentlélek leszáll rá, hogy ráruházza a küldetést. – A világosság titka az első
csodajel Kánában (vö. Jn 2,1–12), amikor Krisztus, – Máriának, a hívők között
az elsőnek közbenjárására – borrá változtatván a vizet, megnyitja a hitre a
tanítványok szívét. – A világosság titka a prédikáció, mellyel Jézus meghirdeti
Isten országának eljövetelét és megtérésre hív (vö. Mk 1,15), megbocsátja azok
bűneit, akik alázatos bizalommal közelednek hozzá (vö. Mk 2,3–13; Lk 7,47–48),
s ez annak az irgalmas szolgálatnak a kezdete, melyet Ő a világ végéig
folytatni fog, különösen a bűnbánat szentsége által, melyet Egyházára bízott. –
Kiváltképpen a világosság titka a színeváltozás, mely a hagyomány szerint a
Tábor hegyén történt. Az isteni dicsőség fölragyog Krisztus arcán, s közben az
Atya az elragadtatásban lévő apostoloknak megparancsolja, hogy Őt hallgassák
(vö. Lk 9,35), s legyenek készen vele együtt átélni a szenvedés fájdalmas
óráját, hogy vele együtt eljussanak a föltámadás örömére és a Szentlélektől
átformált életre. – Végül a világosság titka az Eucharisztia alapítása, mellyel
Krisztus a kenyér és a bor színe alatt a testét és vérét adja eledelül, bizonyságául
„mindvégig” tartó szeretetének (Jn 13,1) az emberiség iránt, melynek üdvösségéért
föl fogja áldozni önmagát.
A kánai menyegzőt kivéve e titkokban Mária jelenléte
háttérben marad. Az evangéliumok csak néha említik jelenlétét Jézus prédikálása
időszakában (vö. Mk 3,31–35; Jn 2,12), és semmit nem mondanak arról, hogy jelen
volt-e az utolsó vacsora termében az Eucharisztia alapításakor. De amit Mária
Kánában tett, az a magatartás végigkíséri Krisztus egész útját. A
kinyilatkoztatás, melyet az Atya adott a Jordánnál történt kereszteléskor és
amit a Keresztelő megismételt, Kánában Mária ajkán hangzik föl és egy nagy
anyai intelemmé válik, melyet minden idők Egyházához intéz: „Tegyétek meg, amit
nektek mond!” (Jn 2,4) Ez az intelem jól bevezeti Krisztus nyilvános élete
során mondott szavait és jeleit, és a világosság minden titka számára máriás
hátteret ad.
A fájdalom titkai
Az evangéliumok kiemelt hangsúllyal beszélnek Krisztus
fájdalmának titkairól. A keresztény jámborság kezdettől fogva – főként
nagyböjtben a keresztút végzésével – elidőzött a passió mozzanatainál,
szemlélve, hogy ez a szeretet kinyilatkoztatásának a csúcsa és itt van
üdvösségünk forrása. A rózsafüzér kiemeli a passió néhány mozzanatát, s az
imádkozó lelki szemét ráirányítja és segíti, hogy átélje azokat. Az elmélkedés
a Getszemáni kertben kezdődik, ahol Krisztus egy különösen szorongató órát él
át az Atya akaratának elfogadásában, ami ellen a test gyöngesége a lázadás
kísértését szenvedi. Krisztus itt magára veszi az emberiség összes bűne mellé
az emberiség minden kísértését, hogy elmondhassa minden ember nevében az
Atyának: „Ne az legyen, amit én akarok, hanem amit Te” (Lk 22,42). Ezzel az
„igen”-jével helyrehozta az ősszülők Édenkert-beli „nem”-jét. S hogy mibe
került neki az Atya akaratához való ragaszkodás, az a fájdalmas titkokból derül
ki, melyek a keresztúttal, az ostorozással, a töviskoronázással és a
kereszthalállal megmutatják, hogy a legnagyobb megvetésben lett része: Íme, az
ember!
E megvetettségben nemcsak Isten szeretete, hanem maga az
ember is kinyilatkoztatást nyert. Íme, az ember: aki meg akarja ismerni őt,
annak képesnek kell lennie arra, hogy fölismerje az emberi lét értelmét,
gyökerét és beteljesedését Krisztusban, Istenben, aki szeretetből megalázza
magát „mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig” (Fil 2,8). A fájdalmas titkok
segítik a hívőt abban, hogy átélje Jézus halálát – ott állva a kereszt alatt
Mária mellett –, s hogy vele együtt merüljön el Isten ember iránti szeretetének
mélységében, s érezze meg e szeretet egész újjáteremtő erejét.
A dicsőség titkai
„Krisztus arcának szemlélése nem állhat meg a
Megfeszítettnél. Ő a Föltámadott!”[29] A rózsafüzér kezdettől fogva kifejezi
ezt a hitigazságot, amikor a hívőt arra készteti, hogy lépjen túl a passió
sötétségén, és tekintetét a föltámadásban és a mennybemenetelben szegezze
Krisztus dicsőségére. Miközben a keresztény lélek a Föltámadottat szemléli,
fölfedezi hitének indokait (1Kor 15,14), és átéli nem csupán az apostolok,
Magdolna és az emmauszi tanítványok örömét, akiknek Krisztus megjelent, hanem
Mária örömét is, akinek az előbbieknél nem kisebb tapasztalattal kellett bírnia
a megdicsőült Fiú új létformájáról. A mennybemenetelkor Krisztus megdicsőül az
Atya jobbján, Mária pedig különleges kiváltságként – hogy elővételezze az
igazak föltámadott állapotát – ugyanebbe a dicsőségbe vétetik föl. És az utolsó
dicsőséges titokként Mária a dicsőség koronájával mint az angyalok és a szentek
királynője ragyog föl, elővételezvén az Egyház eszkatologikus állapotát és annak
tökéletességét.
A Fiú és az Anya megdicsőülésének útja közepére helyezi a
rózsafüzér a harmadik dicsőséges titkot, a Pünkösdöt, mely úgy mutatja be az
Egyházat, mint a Mária körül egyesült családot, melyet a Szentlélek hatalmas
kiáradása éltet és kész az evangélium hirdetésének küldetésére. E titok
szemlélésének, miként a többi dicsőséges titkoké is, a hívőket arra kell
vezetnie, hogy egyre tudatosabbá váljék bennük a Krisztusban, az Egyházban való
új élet, az az életforma, melynek a Pünkösd nagy mintaképe. Így a dicsőséges
titkok a hívőkben táplálják az eszkatologikus célba vetett reményt, amely felé
mint Isten történelemben zarándokló népének tagjai tartanak. Mindez arra
ösztönzi őket, hogy bátran tanúskodjanak az „örömhírről”, mely értelmet ad egész
életüknek.
A 'titkoktól' a 'misztériumhoz': ez Mária útja
A rózsafüzérben elénk adott elmélkedés-sorozatok
kétségtelenül nem kimerítőek, de a lényegre fölhívják a figyelmet azáltal, hogy
a lelket bevezetik Krisztus megismerésének ízlelésébe, mely az evangéliumi
szöveg tiszta forrásából származik. Miként az evangelisták elbeszélik, Krisztus
életének minden eseménye azt a misztériumot tükrözi, mely meghalad minden
értelmet (vö. Ef 3,19). A testté lett Ige misztériuma ez, akiben „testileg
benne lakik az istenség egész teljessége” (Kol 2,9). A Katolikus Egyház
Katekizmusa ezért hangsúlyozza annyira Krisztus misztériumait, amikor
emlékeztet arra, hogy „Jézus életében minden az Ő misztériumának jele”. Az
Egyház „evezz a mélyre” programja a harmadik évezredben annak függvénye, hogy a
keresztények mennyire képesek „eljutni a tökéletes megismerés teljes
gazdagságára: Isten titkának, azaz Krisztusnak a megismerésére, akiben benne
rejlik a tudomány és bölcsesség minden kincse” (Kol 2,2–3). Minden megkereszteltnek
szól az Efezusi levél kívánsága: „a hittel Krisztus lakjék a szívetekben,
gyökeret verjetek és alapot vessetek a szeretetben. Akkor majd (...)
megismeritek Krisztusnak minden értelmet meghaladó szeretetét, és beteltek
Isten egész teljességével.” (3,17–19)
A rózsafüzér ennek az eszménynek a szolgálatában áll, elénk
tárva a 'titkot', hogy könnyebben megnyílhassunk Krisztus elmélyült és
bensőséges megismerésére. Elmondhatjuk, hogy ez Mária útja. A názáreti Szűz, a
hit, a csend és az odahallgatás asszonya példájának az útja. Ugyanakkor annak a
Mária-tiszteletnek az útja, melyet a Krisztus és az Ő szentséges Anyja közti
elszakíthatatlan kapcsolat tudata éltet: Krisztus titkai bizonyos értelemben az
anya titkai is – még akkor is, ha ez nem közvetlenül nyilvánvaló –, mert Mária
Krisztusból és Krisztusért él. Magunkévá téve az Üdvözlégyből Gábor angyal és
Szent Erzsébet szavait, késztetést érzünk arra, hogy mindig újra Mária
karjaiban és szívében keressük az ő „méhének áldott gyümölcsét” (vö. Lk 1,42).
Krisztus titka – az ember 'titka'
Már hivatkoztam arra, hogy 1978-ban a rózsafüzérről mint
nagyon kedves imádságomról beszéltem, és akkor említettem valamit, amire most
szeretnék visszatérni.
Akkor azt mondtam: „a rózsafüzér egyszerű imádsága adja az
emberi élet ritmusát”.
A Krisztus titkaira vonatkozó meggondolások fényénél nem
nehéz elmélyíteni a rózsafüzér antropológiai tartalmát. E tartalom mélyebb
értelme első látásra nem tűnik föl. Aki szemlélni kezdi Krisztust, végigjárva
életének állomásait, feltétlenül fölfedezi benne az emberre vonatkozó igazságot
is. Ez a II. Vatikáni Zsinat nagy tanítása, melyet a Redemptor Hominis
enciklikámtól kezdve annyiszor említettem tanításomban: „valójában az ember
misztériuma csak a megtestesült Ige misztériumában világosodik meg igazán”.
A rózsafüzér segít befogadni ezt a világosságot. Krisztus útját követve, akiben
„összefoglaltatik”, föltárul és megváltást nyer az ember útja, a hívő az
igaz ember képe előtt áll. Miközben szemléli az Ő születését, megtanulja, hogy
az élet szent, a názáreti otthonra tekintve fölfogja a család Isten terve
szerinti eredeti igazságát; a nyilvános élet titkaiban hallgatván a Mestert
világosságot lát ahhoz, hogy belépjen Isten országába; követvén Őt a
keresztúton megismeri az üdvözítő fájdalom értelmét. Végül Krisztust és Anyját
a dicsőségben szemlélve látja a célt, ahova mindegyikünk hivatott, ha engedjük,
hogy a Szentlélek meggyógyítson és átformáljon minket. Így tehát elmondható,
hogy ha a rózsafüzér bármely titkát jól elmélkedjük, megvilágosítja az ember
titkát.
Ugyanakkor természetessé válik, hogy a Megváltó szent
emberségével való találkozásba magunkkal vigyük gondjainkat, bajainkat,
munkánkat, terveinket, mindazt, ami az életünket jelenti. „Bízd az Úrra minden
gondodat, és Ő gondoskodni fog rólad” (Zsolt 55,23). A rózsafüzérrel elmélkedni
azt jelenti, hogy gondjainkat rábízzuk Krisztus és az Ő Anyja irgalmas szívére.
Huszonöt év távolából visszagondolva a próbatétekre, melyek a péteri szolgálat
gyakorlása közben sem hiányoztak, úgy érzem, meg kell erősítenem buzdító
felhívásként mindenki felé, hogy személy szerint tapasztalják meg: igen,
valóban a rózsafüzér „adja az emberi élet ritmusát”, azért, hogy harmonizálja
az isteni élet ritmusával a Szentháromság boldog közösségében; és ez a mi egész
életünk rendeltetése és vágya.
Forrás: ROSARIUM VIRGINIS MARIAE - II. JÁNOS PÁL PÁPA
apostoli levele a püspököknek, a papságnak és a hívőknek a szent rózsafüzérről
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése