Oszlopos Szent Simeon |
Mint valami lepecsételt könyv, olyan számunkra
Simeon élete, mégis teljes nyilvánosságában játszódott le az akkori civilizált
világ országainak számtalan embere előtt. Mi ösztönözhette ilyenféle látszólag
értelmetlen aszkézisre? És ha azt hitte, hogy Isten tetszését leli a természet
ilyen erőszakos leigázásában, miért állt egy oszlopra, amely mindenki számára
láthatóvá tette? Nem kellett volna-e inkább alázatosan a rejtettséget keresnie?
A sok kérdés ellenére csodálatot kelt ennek az embernek a lelki ereje, mögötte
pedig olyan erő érezhető, amelyet természetes módon nem lehet megmagyarázni.
Maga Simeon arról az álomról beszélt, amelyet ,,megtérése'' kezdetén vallott
be. Akkor ugyanis miközben - még félig gyermekként - a nyolc boldogság szavain
tűnődött, azt álmodta, hogy ki kell ásnia egy épület alapjait. Eközben egy
titokzatos hang egyre arra késztette, hogy ásson mélyebbre, és ne fáradjon
bele. Csak amikor ez az alap már rendkívül mély lett, kapta azt az utasítást,
hogy most már hozzákezdhet az építéshez. A rendkívül mély alapon a jelképek
nyelvén kétségtelenül az alázatosságot kell érteni. És valóban: a szentség
ismertetőjelei közül ezt a legcsalhatatlanabbat Simeonban magas fokon lehet
megtalálni. Mindenki másnál bűnösebbnek tartotta magát, és nem vetett meg
senkit, aki felkereste. Elérhető volt mindenki számára, szelíd és szeretetre
méltó mindenki iránt; az osztályrészévé vált csodálatot egyedül az általa
működő Istenre tudta áthárítani. Életét egyértelműen Isten megbízásának tekintette,
s olyan módon valósította ezt meg, hogy nyomát sem találni benső
bizonytalanságnak, vagy hivatása valódiságában való kételkedésnek. Az oszlopos
szentnek nagy jelentősége volt a maga korában. Úgy állt az oszlopán, mint
messzire világító fény, amely sokak útmutatója és Krisztushoz vezetője lett.
Bizonyára sokan szenzációvágyból keresték fel, de jól ki tudta használni az
általa előidézett bűvöletet: prédikált, intett, korholt, vigasztalt,
gyógyított, jövendölt, beleavatkozott a teológiai vitákba, megtérített
számtalan arabot és pogányt, hitehagyottakat és langyosakat vezetett vissza az
Egyházba, a szava pedig eljutott császárokhoz és királyokhoz, papokhoz és
püspökökhöz, gazdagokhoz és koldusokhoz egyaránt. Emellett napjának csak egy
csekély töredékét szentelte külső ügyeknek. Az éjszakát és a nap nagyobb részét
egyedül Istennek tartotta fenn. Ekkor áramolhatott belé az az erő, amely
hallatlan kínjai közepette is rendíthetetlenül tartotta fenn. Hiábavaló, ha ezt
az életet ,,igazolni'' akarjuk; belső titka rejtve marad számunkra. Jelentősége
azonban kora súlyosan megpróbált Egyháza számára felbecsülhetetlen; szeretete
és segítő jósága kiárad minden testi és lelki nyomorúságban sínylődő emberre,
és Istennek égő, mélységesen misztikus megtapasztalásában úgy áll még ma is
előttünk, mint felfoghatatlan, utánozhatatlan ,,jel'', amely hirdeti, hogy mire
képes az az ember, aki elfelejti önmagát, mert Isten szeretete hatalmasodott el
benne.
Forrás: Szentek élete
Fra Angelico: Hegyi beszéd - A Nyolc Boldogság |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése