2011. július 24., vasárnap

Dicsőítés - hagyományos módon

Nemrég ért véget a 3 évente megrendezésre kerülő Gregorián Fesztivál Vácon.Egy összefoglalót lehet olvasni itt. Idén az Úr kegyelméből részt vehettem én is a fesztivál egy részén és meghallgattam a fellépő kórusokat, akik szerte az országból és az egész világról érkeztek.
Az isaszegi szkóla - Szent Anna templom.

A japán szkóla - koncert után.

A szombat déli koncert résztvevő kórusai.
A székesegyházban a püspöki ünnepi szentmisén is részt vehettem egy általam még kevésbé ismert, díszítettebb formájú (neumatikus) gregorián misén, melyet Takács Nándor és Beer Miklós püspök atyák mutattak be.

A Kodály kórusiskola kórusa közreműködött az ünnepi szentmisén, vezényelt Sapszon Ferenc.

Az ünnepi szentmise.

Utána a püspöki palotában egy fogadásra is meghívott minket a házigazda, ahol felszeletelte nekünk a fesztivál alkalmából készült hatalmas tortát. Íme itt látható:



 
Béres György "tanár úr" ahogy mindenki nevezi, pap. A Pesti Ferences templomban gregorián kórust vezet.
Beer Miklós püspök atya mellett Béres György atya
Szervez  gregorián tanfolyamot is szkóla-vezetők képzésére Pannonhalmán.

Az Egyház több száz éves hagyománya és kincse kívánom hogy segítsen minden kedves Olvasót, ha bármikor lesz alkalma gregorián zenét hallgatni/művelni, az igazi dicsőítés megtapasztalásában amely valóban lehetőséget ad mindenkinek hogy belépjen Isten jelenlétébe amely a dicsőítés igazi jelentősége.

A 21. Zsoltár utolsó soraival fejezem be rövid beszámolómat:

"Hadd magasztaljuk erődet énekkel és zsoltárral!"
(Képek: Philoméla és Turákó)

2 megjegyzés:

  1. Turákó megjegyzése:

    Érdekes ez a dicsőítés dolog. Én korábban a HIT Gyüliben is dicsőítettem Istent, de sosem éreztem azt ami itt az Egyházban, hogy amikor énekelek úgy megszépül a hangom és olyan tisztán énekelek, ahogy egyébként nem szoktam. Olyan is előfordult, hogy úgy nehezebb éneket is el tudtam elsőre énekelni. Valahogy belefogtam mert szerettem volna énekelni és jól jött ki a lépés, mert a Szentlélek vezetett éneklés közben. Szóval azt akarom ezzel a hozzászólással kihozni, hogy a "hadd magasztaljuk erődet" zárómondatban az a fura, hogy sokszor nem is én magasztalom Istent, hanem a bennem lakó Szentlélek. Viszont sokszor helyénvaló a kérés, mert annyira nem ismerem a kottát, hogy ha magasztalni akarom Istent, akkor meg kell kérnem Őt, hogy hadd magasztaljam, szóval, hogy sikerüljön egyáltalán magasztalni valahogy az énekben annak ellenére, hogy nem ismerem a kottát.

    VálaszTörlés
  2. A dicsőítő énekeket sokszor hallás után is lehet énekelni, ha nem áll rendelkezésre kotta vagy annak ismerete nincs meg. Abban biztos vagyok, hogy a Szentlélek segít nekünk az imádságban és a dicsőítésben meglevő képességeinket kibontakoztatva.Sőt a kötött ima és ének mellett a nyelvi ima és nyelvi ének is ajándék lehet egyéni és közösségi életünkben.
    Ideillik talán a Római levél 8,28 része:"Gyöngeségünkben segítségünkre siet a Lélek, mert még azt sem tudjuk, hogyan kell helyesen imádkoznunk. A Lélek azonban maga jár közben értünk, szavakba nem önthető sóhajtozásokkal." A dicsőítésről, a karizmákról pl. a nyelvek adományáról a későbbiekben még szeretnék külön írni.

    VálaszTörlés