Mária Istenszülő
A szent liturgiában gyakran
hallunk ilyen könyörgéseket és felkiáltásokat: „Istenszülő Szűz Mária…”
„Legszentebb Istenszülő imáid által üdvözíts minket!” Téged valóságos
Istenszülő magasztalunk!” stb.
Vajon nem túlzás-e ez valóban,
mint ahogyan túlzásnak érezte, pl. Nestorius, aki azt mondta: „Ha Mária
Istennek anyja, akkor nem lehet kifogást emelni a pogány görögök ellen, akik
isteneiknek anyát tulajdonítottak!” De ehhez hasonlót állítanak egyes
protestáns teológusok is és arra hivatkoznak, hogy a Szentírás sehol nem nevezi
Máriát Istenanyának!
Gondoljuk át először ezt az utóbbi
állítást! Hiszen valóban így van. Ilyen elnevezés nem található a Szentírásban.
Azonban találunk más megnyilatkozásokat, amelyeket azonban másképpen nem
értelmezhetünk. Pl. az angyali üdvözlet leírásában az angyal ezt mondja
Máriának: „A születendő szent Isten fia lesz…” (Lk 1,36). „Amikor elérkezett az
idők teljessége Isten elküldte Fiát, aki asszonytól született!” (Gal 4,4).
Ezeken felül pedig a Szentírás kifejezetten állítja, hogy Jézusnak Mária az
anyja. Jézusról pedig kifejezetten állítja, hogy Isten Fia!
Éppen e szentírási alapon cáfolta
az Efezusi zsinat (431) Nestorius tévedését. Ez a legrégibb hittétel. A zsinat
által használt görög kifejezés - Theotokosz - elterjedt jelszó lett a 3.
sz-ban. A Theotokosz kifejezés azt jelenti, hogy Jézusban a két természet (az
isteni és az emberi természet) egy személyben található egységbe fogva. Ez a
személy ezért Isten! De ennek a személynek az anyja Mária.
Az efezusi zsinat után a III.
Konstantinápolyi zsinat (681) ezt a hittételt pontosította: Jézus valóságos
Isten (nem átvitt értelemben). Mária ezt a testté lett Istent szülte (már anyja
méhében is Isten volt, nem később lett azzá). Mivel Jézus valóságos Isten, az ő
anyja is valóságos Istenszülő!
Mária szűz!
Szűz és anya, ezek egymást kizáró
fogalmak. A szűzi foganás biológiailag elképzelhetetlen. Nagyon sok emberi
tévedés forrása lett az, hogy Jézus születését természetes módon akarták
megmagyarázni, holott arra nincsen természetes magyarázat. A zsolozsmában is
így imádkozzuk: „Ezen titok nem tűr vizsgálódást, melyet mindnyájan hit által
dicsőítünk…!” Jézus emberré
levésének folyamata csoda és a kereszténység mindig is csodának tartotta. Jézus
anyja az egyetlen olyan nő, aki a szűz nevet „cím”-ként viselheti. Ő volt az
egyetlen, aki kinyilatkoztatásban kapta meg szűzi hivatását és édesanyai
hivatását egyszerre! „Isten elküldte Gábor angyalt Galilea Názáret nevű városába,
egy szűzhöz…” (Lk 1,26). Józsefnek így szól a kinyilatkoztatás: „Ne félj
feleségül venni Máriát, hiszen ami őbenne fogant, a Szentlélektől van!” (Mt
1,18). Izajás prófétánál: „Íme a szűz méhében fogan és fiat szül és Emmánulnek
fogják hívni!” (7,14). Az Emmánuel fordítását is megadja az evangélium: „Ez azt
jelenti: Velünk az Isten!” (Mt 1,24).
Tudni kell, hogy a megtestesülés
és a megváltás szempontjából nem lett volna szükség Mária szüzességére. Még az
áteredő bűn miatt sem lett volna ez szükséges, hiszen a bűn nem biológiai úton
száll át az utódokra. A Biblia szimbolikus gondolkodása azonban megkívánja,
hogy Jézus Krisztus, az új embertípus ne úgy szülessék, mint a régi ember. Nem
jöhet az Évára tett átok jegyében a világra az, aki ezt az átkot feloldani
jött! XII. Piusz pápa mondta: „Számunkra elképzelhetetlen, csodás módon
született.”
Annak ellenére, hogy sohasem
fogjuk tudni elképzelni azt, hogy mi történhet az olyan testtel, amely nincs
alávetve az áteredő bűnnek, mégis sokan megpróbálták elképzelni ezt Jézus
születésének esetében. Az ösztönzést erre a kísérletezésre éppen az adja, hogy
tudjuk, hogy az áteredő bűnnek a következményei között ez is szerepel:
„Megsokasítom gyötrelmeidet és terhességed kínjait: fájdalommal szüljed
gyermekedet!” (Ter 1,16). - Akkor hogyan történhetett ez Jézus születésének
esetében?
Voltak, akik úgy gondolták, hogy
Jézus születése úgy történt, ahogyan a napsugár áthatol az üvegen, nem sérti
meg az üveget. Vagy ahogyan tapasztalhattuk nála feltámadása után: beléphetett
a bezárt ajtón keresztül. Ez a spekuláció egy eretnekség kifejlődéséhez
vezetett. A dokéták azt állították ezen megfontolások alapján, hogy Jézusnak nem
is volt valóságos teste, csak látszat teste volt.
Az apokrif Jakab evangéliumban
pedig ezt a leírást olvassuk Jézus születéséről: Mária meglepődött, amikor
minden szülési folyamat nélkül egyszer csak maga előtt látta a kisdedet és
érezte, hogy terhessége megszűnt.
Nem kell ilyen mélyen és
részletesen átgondolnunk a lehetőségeket, mert nem tudjuk elképzelni, hogy arra
a testre, amelyik mentes az eredeti bűntől, milyen törvények érvényesek. Elég
vallanunk annyit, hogy Mária mindenkorszüz (szülés előtt - közben - után is
szűz), ezért bár biztos, hogy természetes módon szülte a világra Jézust, de az
Évának adott átok nélkül. Azaz a szülés fájdalmai nélkül! Mert mentes volt az
áteredő bűntől.
Szépen imádkoztatja velünk a
zsolozsma: „…mert, aki nem volt alávetve a romlásnak, az saját szülőanyját is
sértetlenül tartá meg!” És a másik Katavászia: „Mindenek csodálkozának a te
mennyei dicsőségeden ó szeplőtelen, méhedben hordoztad a mindenség Istenét, és
szülted az örökké való fiút, ki a téged éneklőknek, békességet ajándékoz!”
Mária és József házassága, ha a
szentírási helyeket és a kor szokásait is figyelembe vesszük, teljesen érvényes
házasság volt. Még akkor is, ha feltételezzük és elfogadjuk tényként ezt a
feltételezést, hogy házaséletet (testi szerelmi kapcsolat) nem éltek. Azonban
ezt az együttlétüket nem szabad úgy értelmeznünk, hogy pusztán a kötelesség
miatt, vagy gyermekük miatt maradtak együtt. Sőt az is nagy tévedés lenne azt
hinni, hogy érzelmileg közömbösek lettek volna egymás iránt. Nem tudjuk azonban
még elképzelni sem, hogy hogyan lehetett, mert a Szűzanya mentes volt az
eredeti bűntől, szent József pedig hozzánk hasonló ember volt. Egyet biztosan
állíthatunk. Azt, hogy az ő házasságuk szeretetközösség volt. Jézus ugyan nem
természetes úton lett a gyermekük, ők elfogadták ilyennek és éltek, mint
testvérek ebben a szeretetközösségben. Nem tudjuk hogyan volt. Ők azt az „új
embertípust” képviselték, amely típus a végső időkben jelenik meg. Jézusban
ennek a végső (eszkatológikus) idők állapotát ismerjük fel. Erről az időről
Jézus így beszél, éppen a házassággal kapcsolatban: „Nem ismeritek sem az
Írást, sem az Isten hatalmát. A feltámadás után nem nősülnek s férjhez sem
mennek, hanem úgy élnek, mint Isten angyalai az égben!” (Mt 22,30).
Ima a könnyező pócsi
Szűzanyához
Töredelmes és alázatos szívvel
borulok legszentebb lábaidhoz, ó Mária, ki értem, nyomorult bűnösért
könnyeztél. Te az irgalomnak és kegyelmeknek anyja vagy, mert anyai szemeidnek
mi másért kellett annyi keserű és bőséges könnyet hullatniuk, mint az én
megszámlálhatatlan és igen megvetendő bűneimért. Irántam, méltatlan iránt való
anyai szereteted csalta szemedbe a könnyek árját. Te láttad, hogy szörnyű
vétkeim miatt örökre elveszek, és előre láttad, hogy az örök pokol büntetésére
juthatok. Azért akartál nekem, aki már-már elvesztem, segítségemre jönni.
Ártatlan könnyeiddel akartad az isteni igazságosságnak ellenem felgerjedt
haragját csillapítani, és az örök tűz megérdemelt büntetését eltörölni.
Azért is, ó Jézus Krisztus, az irgalom Anyjának legirgalmasabb Fia, tekintsd
Anyád drága könnyeit, és könyörülj rajtam! Tekintsd, ó legszelídebb Jézus, az értem
keservesen síró, igen szeretett Anyádnak könnyes szemeit, és könyörülj rajtam,
nyomorult bűnösön! Ó, mennyire fáj nekem, mennyire szégyellem, hogy téged, az
én legfőbb jómat, az én Istenemet, annyiszor és oly súlyosan megbántottalak. De
irgalmazz, mivel szívem minden érzésével megvetem a múltat, s a jövőben
kegyelmeddel jobb akarok lenni. Most pedig, te is, kegyelmek Anyja, csodatevő Mária, tekints az én bánatos
könnyeimre! Sírok, mert súlyos bűneimet megvetem és utálom, hogy szeretetedet
kiérdemeljem. Én viszont szeretni akarlak Téged és kedves Fiadat, a mi Urunk
Jézus Krisztust. Fogd fel, Anyám, méltatlan és sok bűnnel szennyezett
könnyeimet, s legszentebb könnyeiddel egyesítve mutasd be azokat szent Fiadnak,
hogy közbenjárásoddal, szent Fiad kegyelmével és irgalmával, bűneimtől
megtisztultan halálom után veled az ő boldogító látására eljuthassak, s abban
örökké élhessek és örvendhessek.
Ó, könnyező Szűz, ó drága Istenanya, emlékezzél meg rólam Jézusnál most és halálom óráján! Ámen.
Ó, könnyező Szűz, ó drága Istenanya, emlékezzél meg rólam Jézusnál most és halálom óráján! Ámen.
Forrás: Szent Atanáz Főiskola
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése