Megjelent Ferenc pápa új apostoli buzdítása Evangelii Gaudium kezdetű apostoli buzdítását, amely angol nyelven itt olvasható.
"Élek, de már nem én, hanem Krisztus él énbennem." Galata levél 2,20 - Katolikus hitvédelem és hivatásgondozás.
2013. november 30., szombat
2013. november 24., vasárnap
Krisztus Király – a keresztről uralkodik
P. Szabó Ferenc SJ elmélkedése az évközi 34.
vasárnapra
„Krisztus,
a mindenség királya” – így jelöli a liturgia az egyházi év végén Krisztus
Király ünnepét, hogy már ezzel is jelezze: ez nem földi királyság.
Pilátus
előtt Jézus megvallja: igen, király, de országa nem e világból való. A
keresztre szegezett tábla (INRI): „Názáreti Jézus, a zsidók királya”, inkább
gúnyolódás. A magát Messiásnak valló Názáretit a császár ellen lázadó
prófétának bélyegezték így, hogy a habozó helytartót a halálos ítélet
kimondására ösztönözzék.
E
király trónja a kereszt, és töviskoronát visel. A keresztről uralkodik.
„Regnavit a ligno Deus”, ahogy az ősi himnusz énekli. Nem száll le a bitófáról,
hogy gúnyolódóit elnémítsa. Nem uralkodni jött, hanem szolgálni, hogy
beteljesítse az izajási jövendölést Isten szenvedő szolgájáról, hogy
szeretetből életét adja mindenkiért, barátaiért és ellenségeiért. Jézus az
Isten országát hirdette, amely vele jött el. Ő maga az Isten országa, hirdette Órigenész
egyházatya. Isten országa, amelyet itt, a földön képviselt, nem egy népet, egy
országot jelöl, hanem Isten uralmát, olyan szellemi valóságot, amely
igazságosság, béke és öröm a Szentlélekben. Isten országa szellemi valóság,
bennünk van, s a kegyelmi élettel bontakozik ki.
Ha
hiszünk Krisztus királyságában, átengedjük neki szívünket, hogy ő uralkodjék
életünkön, hogy általunk árassza békéjét és jóságát a világra. Krisztus király
a keresztről uralkodik, szelíd és alázatos szívű: magához vonzza a szíveket,
mindenkinek felkínálja az üdvösséget. Nem kényszerít, hanem csak hív, hogy
szabad döntéssel csatlakozzunk hozzá, zászlaja alá sorakozzunk, hogy a szellem
fegyvereivel küzdve legyőzzük a gonoszt, Lucifer táborát.
Nem
erőszakos hódítás ez, a személyek szabadságát tiszteljük, még ha téves úton
járnak is, ám a tévedés ellen harcolunk, a jó szándékú keresőkkel, a nem
hívőkkel párbeszédet folytatunk, de küzdünk az ateizmus ellen. Elfogadva a torz
vallásosságunk elleni kritikákat, mindenekelőtt a bennünk rejtőző ateizmust
vagy hamis istenképet igyekszünk legyőzni a kegyelem segítségével, mert a jó és
a rossz, a hit és a hitetlenség határvonala a saját szívünkön keresztül
húzódik.
Mivel
a Fiú megalázta magát, engedelmes lett a kereszthalálig, az Atya felmagasztalta,
megdicsőítette, és a Feltámadottat a mindenség urává, királyává tette (Fil 2,7–
11). Mindent a lába alá vetett. „Addig kell uralkodnia, míg ellenségeit mind
lába alá nem veti. Utolsó ellenségét, a halált is megsemmisíti. (…) Mikor pedig
majd minden alája lesz rendelve, maga a Fiú is aláveti magát annak, aki mindent
alávetett neki. Akkor Isten lesz minden mindenben.” (1Kor 15,24–28).
2013. november 20., szerda
„A papok Isten végtelen irgalmasságának eszközei”
November 20-án, szerdán
délelőtt az általános pápai kihallgatáson a Szentatya a következő szavakkal
vezette be tanítását: „A múlt szerdán szóltam a bűnök megbocsátásáról, különös
tekintettel a keresztségre. Ma folytatjuk a bűnök megbocsátásának témáját, de a
'kulcsok hatalma' szemszögéből, amely bibliai jelképe annak a küldetésnek,
amelyet Jézus adott az apostoloknak.”
Mindenekelőtt emlékeznünk kell
rá, hogy a bűnök megbocsátásának főszereplője a Szentlélek. Ő a főszereplő!
Amikor először megjelenik az apostoloknak a Cenákulumban a feltámadt Jézus
rájuk lehel, és ezt mondja: „Vegyétek a Szentlelket. Akinek megbocsátjátok
bűneit, bocsánatot nyer, akinek pedig megtartjátok, az bűnben marad” (Jn
20,22-23) – utalt a pápa az audiencián felolvasott evangéliumi szakaszra.
A testében átváltozott Jézus
már új ember, aki halálának és feltámadásának húsvéti ajándékait kínálja fel:
melyek ezek az ajándékok? A béke, az öröm, a bűnök megbocsátása, a küldetés –
de mindenekelőtt a Szentlelket adományozza nekünk, aki mindezeknek az ajándékoknak
a forrása. A Szentlélektől jönnek mindezek az ajándékok. Jézus lehelete,
amelyet elkísérnek azok a szavak, amelyekkel közli számunkra a Szentlelket, a
megbocsátás által újjáteremtett élet átadását jelenti – fejtette ki
katekézisében a pápa.
A lehelet és a Szentlélek
ajándékának gesztusa előtt Jézus megmutatja kéz- és oldalsebeit: ezek a sebek
jelentik üdvösségünk árát. A Szentlélek elhozza számunkra Isten ajándékát Jézus
sebei révén. Jézus meg akarta őrizni ezeket a sebeket. Ebben a pillanatban is a
mennyekben, Jézus megmutatja az Atyának azokat a sebeket, amelyekkel megváltott
bennünket. Ezeknek a sebeknek az erejében váltott meg minket. Ezeknek a
sebeknek az erejében nyertek bocsánatot bűneink. Jézus tehát életét adta a mi
békénkért, örömünkért, lelkünk kegyelméért, bűneink megbocsátásáért. Nagyon
szép így tekinteni Jézusra. A második szempont: Jézus apostolainak adja a bűnök
megbocsátásának hatalmát. Hogyan lehetséges ez? Egy kicsit nehéz megérteni,
hogy egy ember hogyan bocsáthatja meg a bűnöket. Jézus adja hozzá a hatalmat.
Az egyház letéteményese a kulcsok hatalmának: képes arra, hogy kinyisson vagy
becsukjon, hogy megbocsásson. Isten megbocsát minden embernek mindenek feletti
irgalmassága révén, de Ő maga akarta, hogy mindazok, akik Krisztushoz és
Egyházához tartoznak, fogadják a megbocsátást a közösséget szolgáló papok
révén.
Az apostoli szolgálat által
jut el hozzám Isten irgalmassága, bűneim bocsánatot nyernek és az öröm
ajándékában részesülök. Ezáltal Jézus arra hív minket, hogy a kiengesztelődést
egyházi, közösségi dimenziójában is megéljük. És ez nagyon szép. Az Egyház,
amely szent és ugyanakkor bűnbánatra szorul, elkísér bennünket egész életünkben
a megtérés útján.
Az
Egyház nem ura a kulcsok hatalmának: nem ura, hanem az irgalmasságot szolgálja
és örvendezik minden alkalommal, amikor fel tudja kínálni ezt az isteni
ajándékot. Sokan talán nem értik meg a megbocsátás egyházi dimenzióját, mert
mindig az individualizmus, a szubjektivizmus uralkodik, és ennek hatását mi,
keresztények is érezzük.
Természetesen Isten megbocsát
minden bűnösnek, aki személyesen megbánja vétkét, de a keresztény Krisztushoz
kapcsolódik, Krisztus pedig egységben van az Egyházzal. Mi, keresztények eggyel
több ajándékot kaptunk, eggyel több az elkötelezettségünk és ezt érvényre kell
juttatnunk. Egy ajándék, egyben egy gyógymód, egy védelem és annak a
bizonyossága, hogy Isten megbocsátott nekem. Odamegyek paptestvéremhez és ezt
mondom: „Atyám, ezt és ezt tettem..” „De én megbocsátok neked: Isten az, aki
megbocsát”, és én biztos vagyok benne, hogy ebben a pillanatban Isten
megbocsátott nekem. És ez nagyon szép! Ez annak a bizonyossága, amit mindig
mondunk: „Isten mindig megbocsát! Soha nem fárad bele, hogy megbocsásson!” Mi
se fáradjunk bele abba, hogy bocsánatot kérjünk. „De atyám, szégyellem
elmondani a bűneimet”. Azonban jobb egyszer elpirulni, mint ezerszer sárgává
válni - tette hozzá a Szentatya.
Ferenc pápa ezután az utolsó
szempontot elemezte: a pap a bűnök megbocsátásának eszköze. Isten bocsánatát,
amelyet az Egyházban kapunk meg, egy testvérünk, a pap szolgálata révén nyerjük
el. Ő is ugyanolyan ember, mint mi és szüksége van irgalomra. Valóban az
irgalmasság eszközévé válik, nekünk adja az Atya Isten végtelen szeretetét. A
papoknak is, a püspököknek is meg kell gyónniuk bűneiket: mindnyájan bűnösök
vagyunk. A pápa is elvégzi gyónását kéthetenként, mert a pápa is bűnös!
„A
gyóntató meghallgatja, amit mondok neki, tanácsot ad, és megbocsát, mert
mindnyájunknak szükségünk van erre a bocsánatra. Néha lehet hallani: van, aki
azt mondja, hogy ő közvetlenül Istennek gyónja meg a bűneit. Igen, amint az
előbb mondtam, Isten mindig meghallgat téged, de a kiengesztelődés szentségében
elküldi hozzád egy testvéredet, hogy elhozza neked a megbocsátást, az Egyház
nevében történő megbocsátás bizonyosságát”.
A pap által végzett szolgálat,
amit Isten megbízásából végez el, azaz, hogy megbocsátja a bűnöket, nagyon
kényes szolgálat – mutatott rá a Szentatya. – Megkívánja, hogy a pap szívében
békesség uralkodjon; hogy ne bánjon rosszul a hívekkel, hanem legyen szelíd,
jóindulatú és irgalmas; tudjon reményt kelteni a szívekben, és főleg legyen
tudatában annak, hogy fivére vagy nővére, aki a kiengesztelődés szentségéhez
járul, megbocsátást keres. Ez olyan, mint amikor sokan Jézushoz mentek, hogy
meggyógyítsa őket. Az a pap, aki nem rendelkezik ezzel a lelkülettel, jobb, ha
nem szolgáltatja ki ezt a szentséget, amíg nem változtat magatartásán. A
bűnbánó híveknek joguk van ahhoz, hogy a papokban megtalálják Isten
megbocsátásának eszközeit.
A pápa a következő szavakkal
zárta szerda délelőtti katekézisét: „Kedves testvérek, az Egyház tagjai,
felteszem a kérdést: tudatában vagyunk az ajándék szépségének, amelyet Isten
kínál fel nekünk? Érezzük ennek a gyógymódnak, ennek az anyai figyelmességnek az
örömét, amellyel az Egyház van irántunk? Érvényre tudjuk-e juttatni ezt
egyszerűséggel? Ne feledjük, hogy Isten soha nem fárad bele abba, hogy
megbocsásson nekünk; a pap szolgálata révén újból átölel bennünket, megújít és
lehetővé teszi, hogy felálljunk, és újból útnak induljunk. Mert ez a mi
életünk: szüntelenül talpra állunk és újból folytatjuk utunkat”.
Forrás: Vatikáni Rádió
2013. november 18., hétfő
Az Eucharisztia és az Úrvacsora
Az Eucharisztia szentsége az Isten és a
hívők, valamint a hívők egymás közötti egységnek a jele, mely
a Szent Misében válik
valóságossá, a pap személyén keresztül, aki lehívja a Szent Lelket az
adományokra (consecratio, inlatio), és kimondja Krisztus Igéjét ("ez az én
testem", "ez az én vérem"). Ez a keresztáldozat vértelen
megjelenése, Krisztus örökkévaló önátadó tette történik ott.
Az Eucharisztia külső -
érzékelhető - valósága, a "színek" (accidentia) kenyér és bor érzetét
keltik, de lényegileg az már nem kenyér és bor, hanem Krisztus megdicsőült,
Szent Lélekkel telt, valóságos Teste és Vére. Ez az állapot addig marad meg,
amíg a külső színek is megmaradnak.
Ezt a katholikus hit átlényegülés (transsubstantiatio) névvel illeti.
2. az Ortodox Egyházban
az Eucharisztikus Liturgia során
válik valóságossá, a pap személyén keresztül, aki lehívja a Szent Lelket az
adományokra (anaphora), és kimondja Krisztus Igéjét ("ez az én
testem", "ez az én vérem"). Ez a keresztáldozat vértelen megjelenése,
Krisztus örökkévaló önátadó tette történik ott.
A kenyér és a bor Krisztus megdicsőült, Szent
Lélekkel telt, valóságos Testévé és Vérévé alakul át, anélkül, hogy
elveszítenénk a kenyér és a bor érzetét. Ez megmarad mindaddig, míg megmaradnak
az érzékelhető valóságok.
Ezt az orthodox theológia átlényegülésnek (metuosiosis) nevezi.
Hogy mikor és miként megy ez végbe a Szent Lélek
lehívásától (epiklésis) kezdve,nincs kidolgozva.
3. az evangélikus (lutheránus)
közösségekben
az Úr Vacsorája során válik
valóságossá a kegyes hívő vétele során.
A vétel pillanatában, a hívő hite által
("Ámen"-t mond arra, hogy ez Krisztus Teste és Vére) megjelenítődik
Krisztus valóságos Teste és Vére, véle így egyesül.
A kenyér és bor megtartja a saját
lényegvalóságát, csak mellette megjelenik Krisztus valóságos Teste és Vére.
Azaz közönséges kenyér és bor, valamint Krisztus valóságos teste és vére
egyszerre jelen van.
Ezt a lutheri theológia consubstantiatio
(kétlényegűség) névvel illeti.
az Úr Vacsorája során válik
valóságossá az üdvösségre rendelt hívő vétele során.
A vétel pillanatában kizárólag a Szent Lélekkel való betöltekezés történik,
lelkileg egyesülünk a Misztikus Test tagjaként a fővel, a kenyér és bor
megtartja valóságát, s csak jelképezi a közösségi emlékezést Krisztus
áldozatára.
Ezt a kálvini theológia, valóságos
"lelki", Szent Lélek szerinti (pneumatikus) jelenlétnek hirdeti.
A kenyér és bor megtartja a saját
lényegvalóságát, csak mellette megjelenik Krisztus valóságos Teste és Vére.
Azaz közönséges kenyér és bor, valamint Krisztus valóságos teste és vére
egyszerre jelen van.
Ezt a lutheri theológia consubstantiatio (kétlényegűség)
névvel illeti.
Forrás: Depositum
2013. november 15., péntek
Jézus Krisztusban a szeretet legyőzte a szenvedést
„Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött
Fiát adta oda, hogy aki hisz benne, az el ne vesszen, hanem örökké éljen”. Ezek
a szavak, amelyeket Jézus a Nikodémussal folytatott beszélgetésben mond ki, Isten
üdvözítő tetténekközéppontjába vezetnek el bennünket. Kifejezik a
keresztény szoteriológiának, az üdvösség teológiájának lényegét is. Az
üdvösség: megszabadulás a rossztól. Épp ezért áll mindig szoros kapcsolatban a
szenvedés problémájával. A Nikodémushoz intézett szavak szerint Isten azért
adja Fiát a „világnak”, hogy megszabadítsa az embert a rossztól, amely
feltétlenül és elkerülhetetlenül magában foglalja a szenvedés távlatait.
Ugyanakkor az „odaadja” („Fiát adta oda”) szó arra is rámutat, hogy a
szabadítást az egyszülött Fiúnak kell véghezvinnie,saját szenvedése árán. Ebben
mutatkozik meg a szeretet, mind az egyszülött Fiú, mind az Atya végtelen
szeretete: ő ezért „adja oda” fiát. Ez a szeretet az emberért,a „világért” van,
vagyis üdvözítő szeretet.
Ezt világosan kell
látnunk, amikor közösen elgondolkodunk a problémán. Témánk merőben új
dimenziójába lépünk át. Ez az új dimenzió különbözik attól, amely az
igazságosság keretei közé szorította s bizonyos értelemben lezárta a szenvedés
értelmének keresését. A megváltás dimenziójáról van szó. Már az Ószövetségben
erre utalnak – legalábbis a Vulgata szövege szerint – az igaz Jób szavai:
„Tudom jól, él ügyem szószólója (Vulgata: megváltóm), ő lép majd föl utoljára a
földön. Hogyha fölébredek, maga mellé állít, s (az utolsó napon) meglátom még
testemből az Istent.” Eddigi
megfontolásaink elsősorban és – ha úgy vesszük – kizárólag a szenvedés időbeli
megjelenési formáira összpontosultak (ezek közé tartoztak az igaz Jób
szenvedései is). Ezzel szemben azok a szavak, amelyekkel Jézusnak Nikodémussal
való beszélgetésében találkozunk, a szenvedés alapvető, végső értelmére
vonatkoznak. Isten azért adja oda egyszülött Fiát, hogy az ember „el ne
vesszen”. S az „el ne vesszen” szavakat pontosan és egyértelműen egészítik ki a
rákövetkezők: „hanem örökké éljen”.
Az ember akkor „hal
meg”, ha elveszíti az „örök életet”. Az üdvösség ellentéte nem önmagában az
ideig tartó szenvedés – tehát nem bármilyen szenvedés –, hanem a végleges: az
örök élet elvesztése, ha Isten elutasítja az embert, vagyis a kárhozat. Az
egyszülött Fiú azért adatott az emberiségnek, hogy mindenekelőtt e végleges
rossztól, a visszavonhatatlan szenvedéstől védelmezze meg az embert. Üdvözítő
küldetése abban áll, hogy a rosszat transzcendentális gyökerénél ragadja meg,
hiszen ebből táplálkozva vonul végig az ember történelmén. E gyökerek a bűnben
és a halálban fognak talajt, belőlük fakad az örök élet elvesztése. Az
egyszülött Fiú azt a küldetést kapta, hogy legyőzze a bűnt és a halált. A bűnt
halálig tartó engedelmességével, a halált feltámadásával győzi le.
Amikor azt mondjuk,
hogy Krisztus, küldetését teljesítve, gyökereinél nyúl a rosszhoz, nemcsak a
végleges, eszkatologikus rosszra gondolunk (hogy az ember „el ne vesszen, hanem
örök élete legyen”), hanem – legalábbis közvetett módon –a rossz és a szenvedés időbeli, történelmi
vetületére is. A rossz ugyanis mindig összefügg a bűnnel és a halállal.
S ha igen óvatosan kell is a konkrét bűnök következményének ítélnünk az ember
szenvedését (épp az igaz Jób példája int erre), nem választhatjuk el az
eredendő bűntől, attól, amelyet János evangéliuma a „világ bűnének” nevez, vagyis a személyes tettek és az
emberi történelemben észlelhető társadalmi folyamatok bűnös hátterétől. Bár
megengedhetetlen a közvetlen függés leszűkített kritériumát alkalmaznunk
(miként azt Jób három barátja tette), mégsem mondhatunk le annak
megállapításáról, hogy az emberi szenvedések mögött a bűnben való részesedés
megannyi formája áll.
Ugyanez a helyzet
akkor, amikor a halálról van szó. Sokszor éppenséggel úgy
várják az emberek, mint a jelen élet szenvedéseitől való szabadulást.
Ugyanakkor lehetetlen nem észrevennünk, hogy a halál a szenvedések pusztító
munkájának végső szintézise, mind a testi szervezetben, mind a pszichében. A
halál azonban mindenekelőtt az ember egész pszichofizikai személyiségének
széthullását jelenti. A lélek tovább él, a testtől különválva létezik, míg a
test fokozatos bomlásnak van kitéve, az Úristen szavai szerint, amelyek az
ember földi történelme kezdetén elkövetett bűne után hangzanak el: „Por vagy és
a porba térsz vissza”. Ha tehát a halál nem jelent is szenvedést a szó időhöz
kötött értelmében, ha valamiképp minden szenvedésen túl következik be, mégis, a rossz, amelyet
az ember megtapasztal általa, végleges és mindent áthat. Az egyszülött Fiú –
üdvözítő műve által – megszabadítja az embert a bűntől és a haláltól. Először
is:eltörli a bűn uralmát az emberi életben, ahol az eredeti
bűntől kiindulva, a gonosz lélek hatására gyökeret vert; azután megadja az
embernek azt a lehetőséget, hogy a megszentelő kegyelemben éljen. S a bűn
fölött aratott győzelem következményeképp a halál uralmát is megszünteti,
amikor feltámadásával utat nyit a testek eljövendő feltámadásának. Mindkettő
lényegi feltétele az „örök életnek”, az Istennel egyesült ember végleges
boldogságának. Az üdvözültek számára azt jelenti ez, hogy az eszkaton
távlatában a szenvedés mindenestől eltöröltetett.
Krisztus üdvözítő
művének következménye az, hogy az ember az örök élet és az életszentség reményével él a földön. S noha a bűn fölötti
győzelem, amelyet Krisztus keresztje és feltámadása hozott el, nem szünteti meg
az emberi élet ideigtartó szenvedéseit s nem szabadítja meg a szenvedéstől az
emberi létezés teljes történelmi dimenzióját, mégis új fényt, az üdvösség
fényét veti erre a dimenzióra s minden szenvedésre. Ez az Evangélium, az
Örömhír fénye. Ebben a ragyogó fényben tárul föl előttünk az az igazság, amely
a Nikodémussal folytatott beszélgetésben hangzik el: „Úgy szerette Isten a
világot, hogy egyszülött Fiát adta oda...”. Ez
az igazság alapjaiban változtatja meg az ember történelmének és földi
helyzetének kereteit. A bűn ellenére – amely belegyökerezett ebbe a
történelembe, akár mint eredendő örökség, akár mint a „világ bűne” s a
személyes bűnök összessége – az Atyaisten szerette egyszülött Fiát, azaz a
jelenleg fennálló világban is szereti. S az időben azután ugyanezzel a mindent
felülmúló szeretettel „adja oda” a Fiút, hogy az a rosszat gyökerénél ragadja
meg, s üdvöthozóan lépjen be a szenvedés világába, amelynek az ember is
részese.
Krisztus – Izrael népe
körében kifejtett messiási működése közben – egyre közelebb került az emberi
szenvedés világához. „Körüljárt és jót tett”. Tevékenysége legfőképp a
szenvedőkhöz szólt s azokhoz, akik segítségre vártak. Meggyógyította a
betegeket, megvigasztalta a szomorkodókat, táplálta az éhezőket, embereket
szabadított meg a süketségtől, vakságtól, leprától, a démonoktól és különféle
testi fogyatékosságoktól. Három ízben keltett életre halottat. Minden emberi
szenvedés – akár testi, akár lelki – érzékenyen érintette, s közben tanított.
Tanításánakközéppontjába a nyolc boldogságot állította, amely azokhoz az emberekhez
szól, akiket az evilági életben a legkülönfélébb szenvedések tesznek próbára: a
„lélekben szegényekhez”, a „megfáradtakhoz” s azokhoz, „akik éhezik és
szomjazzák az igazságot”, akiket „az igazságért üldöznek”, amikor Krisztusért
gyalázzák és üldözik őket s minden rosszat rájuk fognak – Máté evangéliuma
szerint. Lukács kifejezetten említi azokat, akik „most éheznek”. Krisztus
elsősorban azzal került közel az emberi szenvedés világához, hogy ő maga is vállalta
a szenvedést. Nyilvános
működése során nemcsak a fáradtságot, a hajléktalanságot, az értetlenséget
tapasztalta meg – még a hozzá legközelebb állók részéről is –, hanem, mindezen
túl, egyre áthatolhatatlanabbul fogta körül az ellenséges hangulat, s egyre
nyilvánvalóbbá váltak az elpusztítására irányuló előkészületek. Krisztus
tudatában van ennek, és sokszor beszél tanítványainak a reá váró szenvedésekről
és halálról: „Íme, fölmegyünk Jeruzsálembe, és az Emberfiát átadják a
főpapoknak és írástudóknak. Halálra ítélik és átadják a pogányoknak.
Kicsúfolják, leköpdösik, megostorozzák és megölik, de harmadnapra föltámad.” Krisztus küldetésének teljes tudatában
néz elébe szenvedésének és halálának, hisz küldetésének épp így kell
teljesednie. Szenvedésével kell elérnie, hogy az ember „el ne vesszen, hanem
örökké éljen”. Keresztjével kell leszállnia a rossz gyökeréig, amely az emberi
történelembe, az emberi lélek mélyére nyúlik. Keresztjével kell véghezvinnie az
üdvösség művét. És e műnek – az örök Szeretet tervében – megváltó szerepe van.
Krisztus ezért
szigorúan megfeddi Pétert, amikor az arra akarja rávenni, hogy ne gondoljon a
szenvedéssel és a kereszthalállal. S midőn a Getszemáni kertben elfogják és
Péter karddal igyekszik védelmezni, Krisztus így szól hozzá: „Tedd vissza
hüvelyébe kardodat... különben hogyan teljesedne be az Írás, amely szerint
ennek így kell történnie?” S azt
is mondja: „Ne ürítsem ki a kelyhet, amelyet az Atya adott nekem?” Ez a válasz – az evangélium különböző
pontjain vissza-visszatérő többi válasszal együtt – rámutat arra, mennyire
mélyen áthatotta Krisztust ama gondolat, amely már a Nikodémussal folytatott
beszélgetésben is elhangzott: „Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött
Fiát adta oda, hogy aki hisz benne, az el ne vesszen, hanem örökké éljen”. Krisztus üdvözítő erejének tudatában
halad szenvedése felé, engedelmeskedik Atyjának, de főként abban a
szeretetben azonosul Atyjával, amellyel az a világot és a világban élő
embert szerette. Ezért írja később Szent Pál: „Szeretett és feláldozta magát
értem”.
Az Írásoknak be kellett
teljesedniük. Már az Ószövetségben sok messiási szövegrészlet utalt Isten
eljövendő Fölkentjének szenvedésére. Valamennyi közül különösen megragadó az,
amelyet általában a Jahve Szolgájáról szóló negyedik éneknek
neveznek és Izajás könyvében található. A próféta, akit joggal neveznek az
„ötödik evangélistának”, oly éles realizmussal festi meg a szenvedő Szolga
képét, mintha saját testi és lelki szemével látta volna. Izajás verssorainak
fényében Krisztus szenvedése szinte még kifejezőbbé, még megrendítőbbé válik,
mint maguknak az evangélistáknak leírásában. Így jelenik meg előttünk a
fájdalmak igaz Férfia:
a külsejére nézve nem volt vonzó.
Megvetett volt, utolsó az emberek között,
a fájdalmak férfia, aki tudta, mi a szenvedés;
olyan, aki elől iszonyattal eltakarjuk arcunkat,
megvetett, akit bizony nem becsültünk sokra.
Bár a mi betegségeinket viselte,
és a mi fájdalmaink nehezedtek rá,
mégis Istentől megvertnek néztük,
olyannak, akire lesújtott az Isten, és akit megalázott.
Igen, a mi bűneinkért szúrták át,
a mi gonoszságainkért törték össze;
a mi békességünkért érte utol a büntetés,
az ő sebei szereztek nekünk gyógyulást.
Mi mindnyájan, mint a juhok, tévelyegtünk,
ki-ki a maga útjára tért,
és az Úr mégis az ő vállára rakta mindnyájunk gonoszságát.”
Van a szenvedő
Szolgáról szóló énekben egy leírás, amelyben – bizonyos értelemben – részleteit
tekintve is felismerhetők Krisztus szenvedései: letartóztatása, megaláztatása,
az arculütések, az elszenvedett köpések, a raboknak is kijáró méltóság
semmibevevése, az igazságtalan ítélet, s azután a megostorozás, a töviskorona,
a gúnyolódás, a keresztút, a megfeszítés, a haláltusa.
A próféta szavaiban a
szenvedés leírásánál is megdöbbentőbb Krisztus áldozatának mélysége. Ártatlanul bár, de magára vállalja
minden ember szenvedését, mivel bűnüket veszi magára. „Az Úr az ő vállára rakta
mindnyájunk gonoszságát”: a Megváltó szenvedésének igazi oka az ember bűne
lesz, a maga egészében, azaz kiterjedésében és mélységében. Ha a szenvedés az
elszenvedett rosszal „mérhető”, akkor a próféta szavait figyelve megérthetjük
annak a szenvedésnek ésrossznak
nagyságát, amely Krisztusra nehezedik. Mondhatjuk helyettesítő
szenvedésnek is, de mindenekfölött „megváltó” szenvedés. A próféciában
megjelenő „fájdalmak Férfia” valójában az az „Isten Báránya, aki elveszi a
világ bűnét”. Szenvedésével ezért
töröltetnek el a bűnök, mert csak egyszülött Fiúként vehette magára őket, azzal az
Atya iránti szeretettel, amely legyőzi a
minden bűn mélyén rejlő rosszat. Így mondhatnánk: az Isten s az emberiség közt
fennálló kapcsolat lelki közegében megsemmisíti a rosszat, és helyét jóval
tölti be.
A megváltó szenvedés
egyetlen alanyának kettős természetéhez érkezünk itt. Aki szenvedéseivel és
kereszthalálával végbeviszi a megváltás művét, nem más, mint maga az egyszülött
Fiú, akit Isten „odaadott”. S ugyanakkor ez az Atyával egylényegű Fiú emberként szenved. Szenvedésének
emberi dimenziói vannak és – ez az emberiség történelmében páratlan! – olyan
mélysége és ereje, amely, jóllehet emberi, semmihez sem fogható mélység és erő
lehet, mivel a szenvedő Ember maga az egyszülött Fiú: „Isten az Istentől”.
Ezért csak ő, az egyszülött Fiú képes teljes egészében átfogni az ember bűnében
– minden személyes bűnben s a „totális” bűnben – rejlő rosszat, úgy, ahogyan az
az emberiség földi történelmében megjelenik.
Elmondhatjuk, hogy a
fenti megfontolások egyenes úton vezetnek el bennünket a Getszemáni kertbe és a
Golgotára. Itt teljesedett be a szenvedő Szolgának Izajás könyvében található
éneke. Mielőtt azonban ezt az utat megjárnánk, olvassuk el az ének soron
következő verseit is, amelyek prófétai módon elővételezik Getszemánit és a
Golgotát. A szenvedő Szolga – s ez igen lényeges lesz Krisztus szenvedésének
elemzésekor – egészen önként veszi magára a szenvedéseket, amelyekről ezt
olvassuk:
nem nyitotta ki száját.
Mint a juh, amelyet leölni visznek,
vagy amint a bárány elnémul nyírója előtt,
ő sem nyitotta ki a száját.
Erőszakos ítélettel végeztek vele.
Ugyan ki törődik egyáltalán ügyével?
Igen, kitépték az élők földjéből,
és bűneink miatt halállal sújtották.
A gonoszok közt adtak neki sírboltot,
és a gazdagok mellé temették el,
bár nem vitt végbe gonoszságot,
sem álnokság nem volt szájában.”
Krisztus önként és ártatlanul szenved. Szenvedése magában foglalja azt a kérdést, amely bizonyos
értelemben radikális módon jutott kifejezésre Jób könyvében. Krisztus azonban
nemcsak magával viszi ugyanezt a kérdést (s teszi ezt még gyökeresebben, hiszen
ő nemcsak ember, mint Jób, hanem Isten egyszülött Fia), hanem hordozza a
kérdésre adható legtökéletesebb választ is. E válasz szinte magából a
kérdésből következik. Krisztus nemcsak tanításával, az Evangéliummal felel a
szenvedést s annak értelmét kutató kérdésre, hanem – mindenekelőtt – saját
szenvedésével, amely szervesen és elválaszthatatlanul épül be az Örömhír
tanításába. E tanításnak végső, szintézisteremtő szava a „kereszt tanítása”,
miként egy napon Szent Pál mondja majd:
A „kereszt tanítása”
egyszer s mindenkorra szóló valóságtartalommal tölti meg az ősi próféciában
megjelenő képet. Krisztus nyilvános tanítói tevékenységének számos helye,
szövegrészlete tanúskodik arról, miként fogadja el kezdettől fogva a
szenvedést, amely az Atya akarata a világ üdvösségéért. A tanítás
csúcspontjának azonban a Getszemáni kertben mondott imádság bizonyul. Szavainak – „Atyám, ha
lehetséges, kerüljön el ez a kehely, de ne úgy legyen, ahogyan én akarom, hanem
ahogyan te”, s tovább: „Atyám, ha
nem kerülhet el ez a kehely anélkül, hogy ki ne igyam, legyen akaratod
szerint”– gazdag mondanivalója van. Annak a szeretetnek igaz voltáról
tanúskodnak, amelyet az egyszülött Fiú engedelmességével ajándékoz az Atyának.
Ugyanakkor szenvedéseinek igazságát is tanúsítják. Krisztus Getszemáni kertben
mondott imádságának szavai a szenvedés igazsága révén tanúsítják a
szeretet igazságát. Krisztus szavai tökéletes egyszerűségükkel
alapjaiban erősítik meg a szenvedés emberi igazságát: a szenvedés mindannak a
rossznak elviselése, amely előtt összeborzad az ember. Az ember – akárcsak
Krisztus a Getszemáni kertben – azt kéri: „kerüljön el”.
Szavai egyszerre
tanúskodnak a szenvedés semmihez sem hasonlítható mélységéről és nagyságáról,
amelyet csak az az Ember tapasztalhatott, aki maga az egyszülött Fiú. Arról a
mélységről és intenzitásról árulkodnak, amelynek megértéséhez a fentebb idézett
prófétai szavak segítenek hozzá. Persze nemtökéletes megértésükhöz (hiszen akkor
be tudnánk hatolni a szenvedő Alany istenemberi misztériumába), de legalább
annak a különbségnek (s egyben hasonlóságnak) felfogásához, amely minden lehető
emberi szenvedés és az Istenember szenvedése közt fennáll. A Getszemáni kert az
a hely, ahol éppen ez a szenvedés – a benne átélt rossznak a prófétai szavakban
kifejeződő teljes valóságával – tárul fel, mintegy végleges módon, Krisztus
lelki szemei előtt.
A Getszemániban
elhangzottak után azután ott állnak a Golgotán kimondott szavak, amelyek
elárulják az átélt kegyetlen szenvedésnek a világtörténelemben egyedülálló
mélységét. Amikor Krisztus felkiált: „Istenem, Istenem, miért hagytál el
engem”, szavai nemcsak azt az elhagyatottságot fejezik ki, amelyről az
Ószövetségben többször is hallunk, különösen a zsoltárokban, s közülük is
főként a 22(21). zsoltárban, amelyből az idézett szavak származnak. Azt
mondhatjuk: ezek az elhagyatottságot panaszoló szavak Atya és Fiú
elválaszthatatlan egységében születnek, mégpedig azért, mert az Atya „az ő
vállára rakta mindnyájunk gonoszságát”. Ennek kapcsán mondhatja Szent Pál: „Ő
azt, aki bűnt nem ismert, 'bűnné' tette értünk”. Krisztus a szörnyű teherrel együtt
annak a rossznak teljességét is átérzi, amit a bűn – az Istennek való
hátatfordítás – foglal magában. Az Atyához való fiúi ragaszkodásának isteni
mélységében emberileg kifejezhetetlen mértékben éli át az Atyától eltávolodó,
őt elutasító, az Istennel szakító ember szenvedését. De épp e szenvedés útján
viszi végbe a megváltás művét s mondhatja el, midőn haldoklik: „Beteljesedett”.
Hozzátehetjük azt is:
betelt az Írás, végleg és ténylegesen valóra váltak a szenvedő Szolgáról szóló
ének szavai: „Úgy tetszett az Úrnak, hogy összetöri a szenvedéssel”. Az emberi szenvedés Krisztus
szenvedésében érte el tetőpontját. S ezzel egészen új dimenzióba, új létrendbe
lépett át: egybenőtt a szeretettel, azzal a szeretettel, amelyről Nikodémusnak
beszélt Krisztus, azzal a szeretettel, amely úgy teremti a jót, hogy még a
rosszból is képes megteremteni, épp a szenvedés útján, miként a legfőbb jót, a
világ megváltását is Krisztus keresztje hozta meg: belőle nyeri lendületét,
újra meg újra. Krisztus keresztje forrássá lett, amelyből az élő víz folyói
fakadnak. Benne kell újra
felvetnünk a szenvedés értelmére irányuló kérdést, és mindvégig belőle kell
kiolvasnunk a kérdésre küldött választ.
Forrás: Salvifici doloris - II. János Pál pápa
apostoli levele a Katolikus
Egyház püspökeihez, papjaihoz, szerzetescsaládjaihoz és hívőihez az emberi szenvedés keresztény
értelméről
2013. november 10., vasárnap
A cölibátusról 4.
A pap érzelmi világa és másneműekkel való kapcsolata (2. rész)
1) Milyen feltételeknek kell eleget tennem, hogy tiszta
szeretetkapcsolatban tudjak lenni nőkkel?
KISPAP KOROMBAN
¨
Mikor
Jézussal való érzelmi kapcsolatom is
elmélyül, rendben tudom tartani érzelmeimet. Én leszek életem ura, nem
érzelmeim, ösztöneim uralkodnak majd rajtam.
¨
A
Jézussal való személyes kapcsolat, nemcsak imáimban, hanem napközben is segít helyes értékrendem
kialakításában, és a kegyelem erejének megtapasztalásában.
¨
Keresem
az apostoli kapcsolatok
lehetőségeit, fiatalokkal, öregekkel, betegekkel, a szegényekkel és
mindazokkal, akik nehézségekkel küzdenek.
¨
Visszatekintek
és tudatosítom minden nap amit a szívemben érzek, belső megmoz-dulásaimat, tapasztaltaimat és nézem, hogy azokkal
szemben mit határoztam. Így gyakorlom a
lelkek megkülönböztetését, a szabadság, öröm és a szeretet szemszögéből.
¨
Tudatosítom,
hogy Jézus követéséhez az is hozzátartozik, hogy a világias értékrenddel szembeszállok. Tudom, hogy szemináriumi
életem szakítást is jelent előző életformámmal.
B) Szükségem
van világos elhatározásra és elkötelezettségre
Világosan elhatározom, hogy Istennek és embertársaimnak szentelem magam
a cölebsz élet szabad választásán keresztül,
a) mert megtapasztaltam,
hogy Isten személyesen hív és a papi életre való vágyat a szívembe ültette,
b) mert látom és érzem, hogy embertársaim számítanak rám, mint cölebsz papra,
d) mert így akarom kifejezni Istennel és az Ő népével való szeretetkapcsolatomat,
c) mert az
egyházat, mint családi közösségemet, gondjaival, szükségleteivel szívembe zártam.
Ha ez a világos elhatározás nem született meg, akkor a szeminarista két lovon próbál egyszerre lovagolni. Itt
van a szemináriumban, úgy tesz mintha a papságra készülne, de mivel nem tuja,
hogy "Ki vagyok én?" és
nem akarja elhatározni, hogy "Mit
akarok tenni életemmel?"
a) vagy a play boy mentalitásban él:
semmit sem vesz komolyan, játszik a papság gondolatával is, a lányokkal való
kapcsolataival is.
b) vagy pedig csak a papi
méltóságot (kényelmes életet) akarja, mint egy opportunista és nem kötelezi
el magát a közösség (az egyház) kívánságai
és feltételei szerint.
Az itt következő gyakorlati tanácsok a nőkkel
való kapcsolatokra egyik fenti esetben sem
alkalmazhatók, mert a play boy-nak
is, az opportunistá-nak is egészen
más a nőkhöz való viszonyulása.
C)Ismernem kell: Jézus cölebsz életét, a cölibátus problémáit, a klerikális kultúra csapdáit, a
cölibátus veszélyeit.
D) Elméletileg és gyakorlatilag
tisztában kell lennem: a
bizalmas, mély, meghitt kapcsolatok fontosságával, a szeretetkapcsolat elmélyülésének 9 dinamikus mozzanatával, a
nemileg érett ember viszonyulásával a nemi ösztönökhöz.
PAPI ÉLETEMBEN
¨ Szeretem
a csendet, tudok egyedül
lenni, jól érzem magam csendes imában és a liturgikus, közös imákban is,
szeretek mélyebb könyveket olvasni.
¨
Imádságaimban,
lelkiolvasmányaimban újra meg újra megtapasztalom,
hogy "Kié vagyok", kinek adtam oda életemet, kinek akaratát
teljesítem, kivel akarok együtt élni. Imádságom mutatja az utat az Isten Szíve
szerinti társadalomban való feladataimhoz.
¨
Nem futok olcsó kielégülések után: ital, TV, kocsma stb. Baráti kapcsolataimban
nemcsak a saját vágyaim beteljesülését keresem, tudom hogyan kell mélyebb
témákat felhozni, amikor barátaimmal beszélgetek.
¨
Vannak barátaim, kisközösségeim, ahol meg tudom osztani hitemet,
tapasztalataimat, gondolataimat, örömeimet, bánataimat, és ugyanezt kapom meg
másoktól is. Társaim gazdagítják életemet. Érzelemvilágomat nem foglalja le
csak egy barátommal, vagy barátnőmmel való kapcsolatom.
¨
Tudok szenvedést vállalni, különösen olyant, ami cölebsz életemből
származik. Akarok szolidaritásban élni azokkal, akiknek nehéz az egyedüllét,
vagy a kitaszítottság. Amikor érzem a cölebsz élet nehézségeit, azokat így
fogadom el:
¨
" Uram Jézus, Testvérem és Társam,
érzem, hívsz, hogy közelebb jussak hozzád. Add kegyelmedet, hogy most felelni
tudjak hívásodra. Fogadd el ezt áldozatot.............ért, ..........családért,
.........házaspárért, ............szenvedőért, ............közösségért.
Köszönöm, hogy alkalmat adtál megélni irántad való szeretetemet és hűségemet."
¨
Tudom és látom, hova hív az Úr, hol akarok küzdeni az igazságért, az
evangéliumi értékékért. Én is, barátnőm is, barátaim is tudják és állandóan
tapasztalják, hogy csak az Úr felé való teljes kinyílás tudja betölteni
életünket. Baráti kapcsolataink csak
másodlagosak. Az Úr az első életünkben.
¨
Nem
külső körülmények határozzák meg, hogy mit teszek. Be tudom osztani munkámat,
nem engedem, hogy mások uralkodjanak rajtam. Én határozom el, hogy mennyi munkát vállalok, nem engedem, hogy
szétforgácsolódjak.
¨
Amit teszek, azt szabadon teszem, örömmel és
szeretettel. Tudok időt
szakítani pihenésre. Ha azonban különleges helyzet adódik, fel tudom áldozni
pihenésemet másokért, vagy nagy ügyekért.
¨
Tudom,
hogy csak akkor tudok tiszta, mély, baráti kapcsolatban élni nőkkel, ha komolyan járom a Lélek útját:
a) Rendszeres imádságban, önmegtagadásban,
különösen szórakozásaimban, beszélgetéseimben, vendégeskedésben.
b) Tudatában vagyok annak is, hogy fegyelmeznem kell képzelőtehetségemet. Nem
engedhetek meg magamnak akármilyen könyvet, folyóiratot, mozit vagy TV-t.
Rendben tartom szememet, fülemet, ízlelő és tapintó érzékeimet és ezekkel
kapcsolatos érzelmeimet.
c) Ha egy nővel baráti kapcsolatban vagyok,
arról a kapcsolatról is sokat beszélgetek Jézussal imáimban.
d) Tudom és érzem, hogy az Úr elfogad és megért
engem nemi ösztöneimmel együtt.
¨
Érzelmeimet
nem fojtom el, mert tudom, hogy akkor előbb-utóbb azok fognak uralkodni rajtam.
Jézussal való kapcsolatom érdekében. rendszeresen tudatosítom érzelmeimet, megnézem, megkülönbözetem, hogy melyeknek
kell ellenállnom, melyeket elfogadnom .
¨
Világosan látom és szavakba is tudom foglalni papi életemmel kapcsolatos vágyaimat, érzéseimet. Tudom hogy melyek a hiteles
és nem hiteles indítóokaim cölibátusom szabad "újraválasztásához."
¨
Imáimban
el tudok beszélgetni Jézussal nemi
ösztöneimről, a legerősebbről is, mert tudom, hogy Ő adta ezeket nekem. Nem
félek, hogy miattuk megharagszik rám, vagy elítél. Teljes őszinteséggel kitárom
szívemet előtte, és elmondok neki mindent baráti kapcsolataimról. Érzem és
tudom, hogy az Úr velem van a tisztaságért folytatott küzdelmeiben.
¨
Ha
imáimban, vagy lelkivezetőm, gyóntatóm által az Úr felszólít, hogy valamin változtassak baráti kapcsolatomban,
nem a saját elgondolásom szerint járok el, hanem az Úrtól kapott kihívás
szerint.
Az eddig mondottakat röviden így lehet összefoglalni:
Csak olyan pap vagy kispap tud másneműekkel
komoly, mély és Jézus Szíve szerinti barátságot fenntartani, akinek élete és
értékrendje Jézusba van belegyökerezve, akinek élete középpontjában Jézus áll.
Ez a Jézusra épült életszemlélet éppúgy fontos a nő számára is,
különben nem lehetnek egyenrangú barátok. Azok, akiknek élete úgy van
beállítva, hogy érzelmeik, ösztöneik és értékítéleteik összhangban vannak
Jézuséival, akkor ha a barátságban egymás felé fordulnak is, ez nem téríti el
őket Jézustól. Barátságuk inkább segíti mindkettőjüket, hogy közelebb jussanak
életük középpontjához, Jézushoz.
2) Milyen nőkkel
lehet és milyenekkel nem szabad mélyebb szeretetkapcsolatba lépni?
KISPAPOK és PAPOK életében szem előtt
tartandó elvek:
1. Azokkal a lányokkal és nőkkel, akikkel kiskoruktól fogva
kapcsolatban voltak, mint rokonok, régi ismerősök vagy iskolatársak,
kiscsoportokban találkozhatnak. Ők jó segítő társak lehetnek. Az ilyen
kapcsolatok mindenki előtt áttetszőek, világosak. Nem kell titkolózni,
természetesen el lehet velük beszélgetni, komolyabb dolgokat megtárgyalni,
közös munkát végezni.
Ha
azonban a régi baráti körből kiszakadva, csak kettesben akarják elmélyíteni a kapcsolatot,
szerelmespár lehet belőlük, a kapcsolat egészen más területre tolódhat el, ez
pedig nekik is másoknak is problémát okozhat.
Ha
azonban a kapcsolat központja eltolódik és nem az apostoli munka, hanem csak meg-hitség, kettőjük együttléte
lesz fontos, mindketten komoly nehézségekbe ütközhetnek.
3.
Kispapok és papok életében minden olyan másneműekkel való kapcsolat, ami nem
rokoni, gyermekkori, vagy apostoli kapcsolatokból indul, könnyen udvarlásba csúszik át, és nem egyeztethető össze a cölebsz
élettel.
4. Különösen kerülni kell a mélyebb baráti
kapcsolatokat a következő helyzetben levő nőkkel:
a) Házasulandó korban lévő fiatal lányokkal.
Nekik az a fontos, hogy élettársat találjanak. Egy pappal vagy kispappal való
mélyebb kapcsolat ezt hátráltathatja, vagy meg is akadályozhatja. Vannak
lányok, akik abba a csapdába esnek, hogy "várják" amíg a kispap vagy
pap elhatározza, hogy őket választja és nem a cölebsz életet. Van, amikor
megszakad a kapcsolat, mert a pap végül mégis a papi élet mellett dönt, ez
azonban olyan tragikus következményeket is hozhat magával, hogy a lány nem
képes férjhez menni.
b) Házas
asszonyokkal való kapcsolatot csak férjeik tudtával és beleegyezésével
ajánlatos fenntartani. A férjnek joga és kötelessége tudni, hogy miért áll fenn
ez a kapcsolat és mi a célja. A papnak ajánlatosabb a házaspárokkal való baráti kapcsolat. A férjet is és a feleséget is
sokban lehet segíteni, ha hármasban találkoznak. Házaspárokkal való komoly
apostoli kapcsolatok meghitt, mély baráti kapcsolatokká is fejlődhetnek.
c) Elvált, vagy szerencsétlen házasságban élő
asszonyokkal, olyan nőkkel, akik nem találtak élettársat, egyszóval olyanokkal, akik éheznek a szeretetre, és
ezt a paptól akarják megkapni. Ilyen esetekben nagyon elővigyázatosnak kell
lennie a papnak, mert a nő nehéz helyzetét átérezve olyan érzelmi kapcsolatokba
keveredhetik, amelyekből igen nehéz kilábalni.
d) Olyan
nőkkel, akik a pappal függő viszonyban vannak, mint fizetett alkalmazottak,
a pap tanítványai stb. Ezek nem szabadok a döntésben, hogy a kapcsolatot
fenntartsák-e vagy nem. Az ilyen viszonyt soha sem szabad
"átállítani" baráti kapcsolatra.
e) A
papi szolgálaton (gyóntatás, lelkivezetés stb.) keresztüli kapcsolatoknál különösen
kell vigyázni. A körülmények miatt a kapcsolat könnyen mély érzelmi
síkra terelődhet át, anélkül, hogy a dinamikus
szeretetkapcsolat 9 lépése valósulna. A papnak sem, a nőnek sem világos,
hogy milyen viszonyban vannak. A kapcsolat nem átlátszó, az eredeti cél más
vágányokra terelődik, nehéz abbahagyni amikor elmélyül, mert mindkettő elveszti
szabadságát.
3) Az Isten Szíve szerinti szeretetkapcsolat másneműekkel.
¨
Kielégítő,
meghitt és személyes kapcsolat Istennel (komoly
imaélet) elengedhetetlen ahhoz, hogy tiszta szívvel tudjak egy nőt szeretni.
Imáimban a vele való kapcsolatot
gyakran megbeszélem Jézussal. Ilyenkor Jézussal együtt nézzük és kiértékeljük kettőnk kapcsolatát.
Barátnőm is, én is azt nézzük, kapcsolatunk mennyire segít Jézussal való
viszonyunk elmélyítéséhez.
¨
Sem
nekem, sem barátnőmnek nincs olyan
elvárása, hogy csak ebből a kettőnk
kapcsolatából származzon életbiztonságunk, alapvető emberi szükségleteink
kielégülése (= szeretet, önérték megtapasztalása, összetartozás,
szabadság). Mindketten tapasztaljuk, hogy elsősorban Jézuson alapszik életünk,
és Ő az, aki kielégít minket.
¨
Soha nem akarom barátnőmet kontrollálni, birtokolni, csak magaménak tekinteni. Bár
ezt nem akarom, ágaskodnak bennem a férfiúi ösztönök. Talán uralkodni is akarok
barátnőmön. Ezért állandóan tudatosítom magamban nem hiteles vágyaimat, nagyon
vigyázok, hogy barátnőmet igazán szabaddá tegyem. Erről gyakran beszélek vele,
mindig kikérem véleményét. Megkérdezem, hogy mit érez, hogy valóban szabad-e,
mi okoz neki örömet, fájdalmat, félelmet, felszabadulást.
¨
Tudom, hogy kapcsolatunkban milyen gesztusok
megengedhetők a barátság kifejezésére és melyek azok, amelyek nem, mert
nemi kapcsolatok előzményei, vagy olyanok felé vezethetnek.
¨
Barátságunk nyitott. Neki is, nekem is vannak más barátaim,
egyneműek és másneműek is. Ő sem, én sem akarom a másokhoz fűződő kapcsolatokat
kizárni, mert mindketten tudjuk, hogy gazdagítanak bennünket és gyümölcsözőbbé
teszik kapcsolatunkat is, apostoli munkáinkat is.
¨
Nem titkoljuk kettőnk kapcsolatát. Akik tudnak róla, jónak tartják, mert
látják, hogy jó gyümölcsöt hoz.
KISPAPOKNAK a szemináriumi évek
alatt nem a másneműekkel való konkrét kapcsolatok kiépítése, hanem ennek belső
megalapozása a feladatuk. Az apostoli életre való felkészülés évei alatt a
kispapnak fontos:
a) a fiúk és leányok világias kapcsolataitól
való szabad elválás,
b) az ezzel járó nehézségek vállalása és beépítése a hiten alapuló
életformába,
c) a Jézus Szíve szerinti másneműekkel való kapcsolat alapköveinek
lerakása:
1. mély imaélet, 2.
érettség, 3. rendezett élet, 4.
érzelmek, ösztönök célbairányítása, 5. azok feletti uralom elsajátítása, 6. a többi szeminaristával
való barátság, 7. kisebb-nagyobb apostoli munkák vállalása, stb.
PAPOKNAK is állandóan ügyelni kell,
a) hogy a fent említett "alapok
lerakása" folytatódjék,
b) újra és újra szabadon elhatározzák a Jézusért és az egyházért vállalt
cölebsz életet, annak örömeivel és nehézségeivel együtt,
c) hogy apostoli munkájukat ne egyedül végezzék, hanem amennyire csak
lehet másokkal, mint egyenrangú társakkal működjenek együtt Isten országa
felépítésében.
4) Mit kell tennem, ha szerelembe estem?
Az újra és újra szabadon választott cölibátus
nem zárja ki azt a lehetőséget, hogy szerelembe essem. Csak azt zárja ki, hogy
házasságot kössek, vagy felelőtlenül úgy éljek valakivel, mintha házasok
lennénk.
A KISPAP mivel
fiatal, könnyebben lesz szerelmes. Találkozhat például egy régi leány-
ismerősével a nyári vakáció idején, és anélkül, hogy bármit is tenne, egyszerre
úgy érzi, hogy az a kapcsolat lesöpörte lábairól. Talán ilyen gondolatai is
támadhatnak: "Miért is mentem el kispapnak! Ha tudtam volna, hogy ilyen
mély és gyönyörű kapcsolat létezik, biztos nem mentem volna a
szemináriumba." Még talán haragot is érezhet magával szemben. Nem tudja,
mit tegyen. Lehet, azt gondolja, hogy még a Jóisten is elhagyta, talán nem
tudja megérteni, hogy Isten miért is engedett meg ilyesmit az életében. Érzi,
hogy akar pap lenni, de nagyon érzi a házasságra, a gyerekekre való vágyat is.
Válaszút elé kerül. Kinyitja szívét a lánynak, s olyan dolgokat mond el
magáról, amiket eddig talán senkinek sem tudott. Ekkor pedig olyasmi történt,
aminek nem lett volna szabad megtörténnie. Nem tudja mit csináljon.
Ilyenkor
dől el, hogy mennyi hite van a kispapnak és valójában pap akar-e lenni,
hajlandó-e meghozni a szükséges áldozatot Jézus követéséért és az emberek
szolgálatáért.
Ebben a harcban érik meg keresztény mivoltában, férfiasságában. Mikor
bejött a szemináriumba, akkor csak pap akart lenni. Tudta, hogy a papsághoz
hozzátartozik a cölibátus is, ami azonban csak egy elvont fogalom volt számára.
Tudta, hogy a tisztaság útja nem az önkielégítés útja, és nem szabad parázna
filmeket és könyveket néznie. Azt azonban nem tudta, hogy egy kispapnak
másneműekkel hogyan kell viselkednie. Most valóban döntenie kell, hogyan akarja megélni nemiségét. Itt fog eldőlni,
hogyan akar viszonyulni ahhoz a lányhoz? Úgy-e mint cölebsz, vagy elindul a
házasság felé.
Nagy lelki küzdelemmel jár ez az döntés. Talán azt gondolja, hogy csak
ő került ilyen nehéz helyzetbe. De ez valójában nem így van. Minden egészséges férfinek, a kispapnak
és papnak is újra, meg újra meg kell harcolnia tisztaságáért. Ez fennáll a
házastársak közötti és mások iránti tisztasággal kapcsolatban is. Ott sem
könnyebb.
Ha a papi élet mellett dönt, akkor is megmarad a félelem: "Valóban ez az én utam?"
"Lehetséges ez nekem?" Ha így teszi fel a kérdést, nem találja
meg rá a választ. A helyes kérdés ez: "Valóban vágyódom a papi
életre?" Ha igennel válaszol, jön a következő kérdés: "Hiszek-e
abban, hogy Isten kegyelmével, az Ő erejével lehetséges nekem is?" "Akarom-e komolyan kérni ezt a
kegyelmet és hajlandó vagyok-e megtenni a magam részéről azt, ami most
szükséges?" "Tudok-e és
akarok-e nemet mondani nem hiteles vágyaimnak?" "Hajlandó
vagyok-e ezt a küzdelmet folytatni egész életemben Jézusért, az egyházért és
embertársaim üdvösségéért?" A kispap
válaszai ezekre a kérdésekre el fogja dönteni, hogy ki ő és mit akar tenni
életével.
HONNAN KAPHAT A KISPAP SEGÍTSÉGET A HELYES DÖNTÉSRE?
Az hogy szerelembe esett, nem jelenti azt,
hogy zátonyra futott az élete. Abból "ki" is lehet "esni".
1. Őszintén, nyíltan feltárok mindent lelkivezetőmnek, nem
hallgatok el semmit sem.
2. Vezetőm is, én is keressük a pozitív értékeket ebben a kapcsolatban.
Azt próbáljuk megtalálni, hogyan tükrözi a lánnyal való kapcsolatom Isten
irántunk való személyes szeretetét.
·
hogy a
lánnyal való kapcsolatom mennyire segít Istent
és embertársaimat radikálisabban szeretni és szolgálni?
·
kapcsolatunk
hogyan mozdítja elő kötelességeim buzgóbb
teljesítését?
·
fenntartsuk-e ezt a
mélyülő szerelmi kapcsolatot továbbra is, vagy jobb lenne abbahagyni?
·
ha
elválunk, azt miért tesszük, ha folytatjuk, az miért fontos?
·
az
evangélium szemszögéből nézve, ezt a kapcsolatot milyen formában lehet folytatni?
A kérdésekre való feleletek azon dőlnek el,
hogy milyen a lány és az én alapvető beállítottságom és kapcsolatom Istennel. Miért és hogyan akarom az Urat jobban
szolgálni? Ez a legfontosabb, minden más csak másodrendű kérdés. Isten
szolgálatában a legfontosabb nem az,
hogy mit teszünk, hanem hogy miért tesszük azt, amit teszünk.
4.
Becsületesen és mélyen belenézek a szívembe, hogy őszintén tudjak válaszolni a
következő kérdésre is: "Mi a fő
indítóok ebben a kapcsolatban?" Ha azért akarom folytatni a kapcsolatot,
mert nekem szükséges, mert ezáltal én érzelmileg, emberileg érettebb
akarok lenni, akkor ez felelőtlen és egocentrikus beállítottság. Nagyon
fontos, hogy felelősséget érezzek a lány iránt, akivel kapcsolatban vagyok.
Ha azt akarom, hogy én legyek az első az
életében, akkor kapcsolatunk nem egyeztethető össze papi hivatásommal. Ez akkor
is így van, ha én neki csak másod-, vagy harmadrendű helyet adok a szívemben,
mert ő ezt nem úgy érzi.
A PAP ÉLETÉBEN a fentiekhez még a következőket is számításba kell
venni:
·
Ha egy
pap szerelembe esett, azt vagy abba kell hagynia (ha a fentebb említett
kérésekre adott válaszai ezt kívánják), vagy azt a kapcsolatot Isten Szíve szerinti szeretetkapcsolattá
kell átalakítania. Ezt úgy teheti meg, ha a dinamikus szeretetkapcsolat 9 lépését kibontakoztatja a nővel való
viszonyában, és így komoly apostoli munkatársat kap benne.
·
Ha a pap
apostoli elkötelezettségeinél is
fontosabbnak tarja a nővel való kapcsolatát, nem becsületes, mert szívét és
idejét nem adja egészen oda híveinek.
·
Ha a nőt másodrangú értéknek tekinti, akkor
felelőtlen vele szemben, mert kapcsolatuk sántít.
·
Ha a nő
számára a pap a legfontosabb férfi, kapcsolatuk nem egyenrangú, mert a papot
gyakran áthelyezik és a nő ott marad
tanácstalanul. Azt érzi, hogy a pap csak kihasználta őt egy ideig, azután
otthagyta, mint egy kiszolgált autót.
·
Ha a nőt
magával viszi, azt mutatja, hogy kapcsolatuk
nem szabad, le vannak kötelezve egymásnak mint az a házaspároknál szokásos.
Tehát a becsületes pap nem tarthat fenn olyan kapcsolatot egy
másneművel, amely papi életéből folyó kötelességeinél is fontosabb.
·
Ha a nő
a pappal való kapcsolata miatt elhanyagolja
családi kötelességeit, vagy a
szerzetesi életet, az világos jele, hogy a kapcsolat nem jó úton jár.
Van
olyan kapcsolat is a pap életében, amely Isten Szíve szerinti, valóban egyenrangú, szabad és nyílt. Nem irányul semmilyen ki nem elégített vágy
beteljesítésére, a nemi kapcsolatoknak még az árnyéka sincs jelen benne. A
pap is, a nő is, váratlanul kapott isteni ajándéknak tekinti kettőjük
kapcsolatát. Ezt az érzést, tudatot mintegy hitelesíti a lelkivezető jóváhagyása. Mint minden más Istentől
kapott ajándékot, kettőjük kapcsolatát
is megosztják másokkal is, és apostoli életük egyik hajtó erejének
tekintik. Tisztelik és szabaddá teszik egymást, örömmel segítenek egymásnak apostoli munkáikban, ösztönzik egymást Isten és
az emberek radikálisabb szolgálatára. Minél jobban mélyül kapcsolatuk, annál
átlátszóbbá lesz, Isten és emberek előtt. Kapcsolatuk erőt és bátorságot ad új
és nehezebb feladatok vállalására.
Egészséges kapcsolatuk nem
másokat kizáró viszony. Örömmel megosztják azt másokkal is. Szeretetük csak
a kölcsönös bizalmon alapszik, nem testi kapcsolaton, nem testi vágyak
kielégítésén. Egységük azon épül, hogy mindketten
elkötelezték magukat: nem csak egymásnak, hanem Istennek és az Isten
Országának.
5) Hogyan siklik rossz útra a nőkkel való kapcsolat?
A KISPAP ÉLETÉBEN:
-
A
lánnyal való kapcsolatot is fenn akarja mindenképpen tartani és a papi életre
is akar készülni. Azt hiszi, hogy lehet ezt a kettőt egyszerre valósítani.
-
Titkolja
kapcsolatát lelkivezetője előtt. Gyónásai egyre ritkábbak lesznek.
-
Sok a
feszültség életében, nehezére esik és fárasztó a kétszínű élet.
-
Mindennapi
életében kevés az öröm, a lelki programoknak nincs "íze", csak
testileg van jelen.
- A
lánnyal való kapcsolat "íze" és a szemináriumi élet "íze"
összehasonlíthatatlanul más. A leány
nagyobb teret kap életében, mint a papságra való komoly készület.
-
Nehéz
neki a komoly tanulásra, teológiai könyvek olvasására koncentrálni. Felületesen
végzi munkáját, gyakran késik beadványaival, sokat lötyög, fecseg, lopja az
időt.
-
Nem
bírja a csendet, a magányos imádságot, lázas aktivitásba menekül, hogy ne
legyen ideje gondolkodni.
-
Félelem
is van lelkében, az elöljárók, vagy a "főnökök" nehogy felfedezzék a
lánnyal való kapcsolatát
A PAP
ÉLETÉBEN:
-
A nővel
való kapcsolat miatt imádsága felületes lesz, itt-ott egészen elmarad.
-
Papbarátjának
sem tárja fel igazi helyzetét, lelkivezetésre sem megy.
- A nővel
való kapcsolatban nincs kihívás egyik részről sem, mert mindegyik fél attól,
hogy a keményebb szavak ártani fognak barátságuknak.
-
Mindig
erősebb és erősebb lesz az egymás iránti vonzódás. A nemi ösztönök is
felkorbácsolódnak. Egyre több időt töltenek együtt.
-
Annak
még a gondolatát sem tudják elviselni, hogy egymástól elszakadjanak. A másik
nélkül az életet értelmetlennek látják.
-
A papi
élet még vonzza őt, de erősebb a házasélet iránti vágy. Ez beszélgetésükben is
előjön.
-
Amikor
nincs együtt a nővel, igen magányosnak érzi magát. Órákat tölt a Tv előtt,
regény-olvasással, vagy más hasonló világias szórakozással próbálja kitölteni
idejét.
- A papi
munkát már csak kötelességből végzi, kevés örömet talál benne.
6) Fontos kérdések érzelmi világom és kapcsolataim
kiépítéséhez:
Hogy a fent említett rossz útra való siklás
ne történjen meg, az egészséges érzelmi világ kifejlesztése igen fontos. Az
alább feltett kérdések mindenkinek szólnak, de különösen fontosak kispapok és
papok számára. A kérdések nagyon személyesek, tehát nem közösségben való
megbeszélésre valók. Céljuk:
visszatekintés és azáltal annak felfedezése, tudatosítása, hogy hol van szükség
fejlődése, elmélyülésre, változásra.
1. Ki az én bizalmasom?
Ha érzelmi világomban fejlődni akarok,
szükségem van lelkivezetőre, igazi jó barátra, gyóntatóra, akivel meg tudom
beszélni mindazt, ami mélyen megérintett.
A papok sok embernek a baját, örömét
meghallgatják, de nekik gyakran senkijük sincs, akivel meg tudnák osztani
tapasztalataikat. Sok kifogást lehet erre hallani: "Nincs időm!"
"Még nem találtam meg a nekem való társat!" "A gyónás nekem nem
kielégítő!" "Már rászoktam a magányosságra!” stb.
Ha hosszú éveken keresztül nincs senkim,
akivel mindenről el tudnék beszélgetni, oda jut-hatok, hogy már nem tudom
feltárni magamat senki előtt sem. Mivel senki sem ismeri a legmélyebbet bennem,
magam sem tudom, hogy valójában hol vagyok, ki és mi vagyok. Tudom, hogy melyek
a céljaim, mire törekszem, de jelenlegi állapotom még magam előtt sem tiszta.
Mindnyájunknak szükséges, hogy valaki
meghallgasson, hogy legyen valaki akinek fontos vagyok. Őszintén felelnem
kell a következő kérdésekre:
·
Képes
vagyok baráti kapcsolatok kiépítésére?
·
Mély,
meghitt kapcsolatok fenntartására?
·
Nem
vagyok-e annyira elfoglalva önmagammal, hogy mindig én vezetem a beszélgetést,
nem hagyok másokat szóhoz jutni és így mások odébbállnak, mikor én megjelenek a
színen?
Hogyan lehet bizalmas kapcsolatokat
kiépíteni?
a) Sok hívő él az új gyónási formával, ahol a
szentséget beszélgetés közben szolgáltatja ki a gyóntató. Miért nem élhetnének
papok is ezzel a lehetőséggel? Mért szorítkozik sok pap csak az opere operato gyónásra?
b) Fontos a rendszeres találkozás azzal, aki az én bizalmasom. Ez
történhetik lelkivezetés formájában, vagy egy baráti kirándulás közben. Vannak,
akik rendszeren több órát töltenek együtt, ebéddel, vagy vacsorával összekötve.
Ha
ezt fontosnak tartom, miért nem tudok erre időt szakítani?
2. Kik az én barátaim, akikkel meghitt, mély kapcsolatban lehetek?
A meghittség olyan egységet, kapcsolatot jelent, amelyben meg tudom osztani
félelmeimet, könnyeimet, fájdalmaimat, örömeimet, terveimet, csalódásaimat,
Istentől kapott kegyelmeimet, imáimat. Minden ember vágyódik ilyen meghitt
kapcsolatra. Ez áll a papokra is. Nekünk is szükségünk van ilyen férfi és női
barátokra. Sajnos vannak, akik félnek az ilyen kapcsolatoktól, vagy mivel soha
nem tapasztalták meg, az ismeretlen nem vonzza őket.
Hogy baráti kapcsolataim milyen mélyek, azzal
tudom lemérni, hogy mennyi benne a meg-hittség. Azokkal tudok ilyen
kapcsolatban lenni, akik sokat számítanak nekem, akiket kedvelek, akiktől
tanulni szeretnék, akiknek ki tudom nyitni a szívemet.
Az ilyen meghitt baráti kapcsolat
természetesen sebezhető helyzetbe hoz engem, tehát kockázattal is jár. Minden
fontos és nagy dolog az életben kockázattal jár. Mivel meghitt kapcsolatban
vagyunk, sebezhetőségemről is beszélhetünk, meg tudom osztani félelmemet is.
Tudom, hogy barátom elfogad engem, úgy ahogy vagyok. Ez nagyon felszabadító
élmény minden ember életében.
Minden papnak szüksége van
férfi és női barátokra. Nagy segítség ez apostoli munkájában. Egyes papoknak
azért vannak nehézségeik a nők pasztorációjában, mert soha nem voltak nő
barátaik. Ha viszont egy pap csak nőkkel
vagy csak férfiakkal foglalkozik, az kizárja az emberiség felét
életéből. Ez nemcsak éretlenségre mutat, de alaposan elferdíti a pasztorációt
is.
3. Milyen közösség tart engem "életben"?
A pap feláldozza a családi életet, tehát
fontos, hogy megtalálja helyét egy keresztény kis-közösségben. Ez nemcsak
annyit jelent, hogy a papnak vezető szerepet kell vállalnia közösségekben. Neki
olyan kisközösségre is szüksége van, ahol egyenrangú minden más taggal, ahol
meg tudja osztani magát őszintén, mélyen és meghitten. Fontos a papnak, hogy
társai támogassák és kihívják, mint egyenrangú keresztény barátukat. Az ilyen
közösség nemcsak abban áll, hogy a körzeti papok összegyűlnek, mert közel
laknak egymáshoz. Hogy egy közösség valóban felépüljön, ahhoz kemény, kitartó
munkára van szükség.
Sok fiatal embernek megy el a kedve a papi élettől azért, mert nem
látja a fiatal papokat meghitt közösségekben. Káplánok és plébánosok közötti hideg
kapcsolat, papi közösségek, ahol nem imádkoznak együtt, ahol nagyon vigyázni
kell, hogy mikor mit mondunk, ahol mindenki minél előbb a saját szobájába
menekül a TV elé, nem vonzók a fiatalságnak.
A papnak szüksége van kis papi közösségre. Ilyen közösségek különféle
módon alakulnak:
Összejönnek olyan papok,
·
akik
rendszeresen meg akarják osztani az imáikban tapasztalt kegyelmeket.
·
akik
hetenként átimádkozzák, megbeszélik a vasárnapi mise szentírási szövegét, hogy
jobban fel tudjanak készülni az igehirdetésre.
·
akik
együtt zsolozsmásnak, imádkoznak, énekelnek.
·
Többek
kísérleteznek csoport-pasztorációval, papok együtt-lakásával, vagy vasárnapi
misék kölcsönös kicserélésével, pasztorációs munkáik megosztásával.
¨
Laikusokat
is jobban be kellene vonni a pasztorációba és velük is lehetne ilyen
kisközösségeket alkotni.
4. Melyek a "tiltott" területek életemben, azok amelyeket senkivel sem osztok
meg?
Ezek olyan területek, amelyekről senkivel sem
akarok beszélgetni, naplómban sem említem meg. Ezeken a területeken vagyok a
legsebezhetőbb, tehát nemcsak "tiltott" területek, de veszélyesek is
számomra. Ezek a területek lehetnek fájó tapasztalataim, sebeim, gondolataim,
magányosságom, félelmeim, melyeket hosszú éveken át elnyomtam.
"Ellenségeim", akik megsértettek, mellőztek, rágalmaztak stb. Amint
az évek múlnak ez a lista fogy, vagy inkább növekszik?
Ilyen területekhez tartozhatnak problémáim
is, mint például a nőkkel való barátság, ital, szó-rákozásaim, felettesekkel
való kapcsolataim, nemiségem, nők bevonása a pasztorációmba, mint egyenrangú
"testvérek".
Ezek a területek mutatják, hogy hol van
szükségem fejlődésre, kihívásra, segítségre, testvéri támogatásra, megértésre.
Mindegyik ilyen terület kapcsolatban van hitélményemmel és istenképemmel is. Ha
nem tudom ezeket megnyitni, és bizalmas barátommal, vagy barátaimmal
megosztani, ezek komoly akadályt jelentenek pasztorációs munkámban. Viszont, ha
ezeket a területeket fel tudom nyitni valakinek, akiben igazán bízom, nagy
előrehaladást teszek nemcsak papi életemben, de pasztorációs munkámban is.
5. Mennyre viszem be érzelmi világomat
imáimba?
A pap életében az ima, az Istennel való
személyes kapcsolat létkérdés. De hogyan imádkozom? Úgy-e mint a sánta és béna
a Beteszda fürdőnél (Jn 5,2-9), aki valóban feltárta szívét Jézusnak? Ha
imáimban csak a legjobb arcomat mutatom meg Istennek és eltitkolom kudarcaimat,
kétségbeeséseimet, küzdelmeimet, haragomat, erős nemi ösztöneimet, meghittség
utáni vágyaimat, akkor nem az igazi énem áll Isten előtt.
Ha úgy
állok Isten előtt, ahogy megtapasztalom magamat, minden gyöngeségemmel,
minden kisebb nagyobb örömmel, akkor tudok csak igazán Istennel beszélgetni,
meghitt, személyes kapcsolatba kerülni.
Amikor beleviszem
egész érzelmi világomat imáimba, akkor tudok igazán nyitottan odafigyelni a
Jóistenre. Az érzelmi kapcsolatokon keresztüli "odafigyelés" nem csak
a személyes imában fontos. Amikor egy közösségnek szentmisét mondok, akkor is
nagyon fontos ez. Ha meg tudom érezni híveim érzéseit, ha át tudom élni, hogy
ők most mit tapasztalnak, és ezt oda tudom vinni a liturgikus imákba, Isten
népével való kapcsolatom radikálisan megváltozik.
Személyes imáimban is, liturgikus
cselekményeimben is nagyon fontos kifejezésre
juttatni a negatív érzéseket. Ezeken keresztül mélyül Istennel, de a
hívekkel való kapcsolatom is.
Jézus a papi cölibátus
mintaképe.
Ő nagyra becsülte a házasságot, de az Isten
országáért cölebsz életet választott (v.ö. Mt 19,11-12). Ez az életforma nem
könnyű. Becsületesen és nyíltan kell ezt élnünk. Ez azonban nem zárja ki a
kölcsönös szeretetet, a gazdag érzelmeket és a meghittséget életünkből.
Ellenkezőleg, cölibátusunk megadja nekünk a lehetőséget, hogy több embert
szeressünk, mélyen, meghitten, igazán együttérzően. Ha nem így éljük meg
cölibátusunkat, annak semmi értelme sincs, mert nem Jézus szándéka szerint
való. Ő azt akarja, hogy szeressük egymást, amint Ő szeretett minket.
Ez a cölebsz élet kihívása számunkra.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)