"Élek, de már nem én, hanem Krisztus él énbennem." Galata levél 2,20 - Katolikus hitvédelem és hivatásgondozás.
Meghívók lelki és egyházzenei programokra
▼
2012. december 24., hétfő
2012. október 27., szombat
2012. szeptember 28., péntek
2012. szeptember 25., kedd
Eucharist koncert
Gável András és Gellért 15 év zenei
szolgálatért ad hálát az Eucharist együttes nagykoncertjével.
Több év után ismét életre keltik a Pecsa
nagytermét, és benne szívünket, lelkünket régóta szeretett, már hozzánk nőtt
énekekkel, és vadonatúj, magával ragadó dalokkal.
Nagy örömünkre vendég előadóként
köszönthetjük majd Sillye Jenőt, és velünk ünnepel az est fővédnöke,
dr. Beer Miklós váci megyéspüspök atya is. Szeretettel hívunk
és várunk
szeptember 28-án, 19 órára a Pecsa Music Hall nagytermébe.
További információ, jegyek, kedvezmények:
2012. szeptember 24., hétfő
Szent Gellért, a csanádi püspök
980 körül Velencében született a Sagredo családból.
Nevelését szülei már gyerekkorában a Szent Benedek-rendi Szent György-monostor
szerzeteseire bízták. Később a magasabb fokú tanulmányok végzésére Bolognába
ment. Velencébe visszatérve hamarosan apáttá választották. 1015-ben a
Szentföldre szándékozott költözni, de Razina apát meggyőzte, hogy útját
Magyarország felé vegye. Szent István elé vezették, aki fiának, Imrének
nevelését bízta rá. Ennek befejeztével Bakonybélbe vonult, a magányban imáinak
és tanulmányainak élt. 1030-ban csanádi püspök lett, szervezte az egyházmegyét,
térítette a pogányokat, szembeszállt a zsarnoki túlkapásokkal, tanácsaival az
ország ügyeit jó irányba terelte, írt hittudományi műveket és szentbeszédeket.
Egyetlen megmaradt könyvének címe: Deliberatio supra hymnum trium puerorum.
1046. szeptember 24-én, a pogánylázadás alkalmával Budán Bőd (egri) és
Beszteréd (nyitrai) püspöktársaival együtt a hitért kegyetlen halált szenvedve
elnyerte a vértanúság koronáját. 1083. július 26-án, Csanádon avatták szentté.
Forrás: Imaórák liturgiája
Szent Gellért élete bővebben itt
olvasható: http://www.katolikus.hu/szentek/szent150.html
2012. szeptember 21., péntek
Pálos 70 teljesítménytúra és zarándoklat
A Pálos 70 jubileumi túra (2012. október 5-7.),
vándorlás a márianosztrai pálos engesztelő kegytemplom építésének 660. évfordulójára, meglévő és egykori pálos kolostorok, szentélyek érintésével, nagyrészt a Mária út útvonalain, megkoronázva az október 7-én 10.30-kor kezdődő márianosztrai ünnepi búcsúval, melynek keretében kihirdetésre kerül, hogy
a márianosztrai kegytemplom elnyerte a Basilica minor címet.
Az ünnepi szentmisét Beer Miklós váci megyéspüspök celebrálja.
2012. augusztus 8., szerda
A prédikáló rend alapítója
Elbeszélik, hogy Domonkos édesanyja -- mint ez sok más szent
idesanyjával megtörtént -- fia születése előtt álmot látott, és az
álom prófécia volt a gyermek jövőjéről. Látott egy kicsi, tarka
kutyát, amely a szájában fáklyát vitt, körbefutotta és lángba
borította az egész földet. Ebben a domonkosok később magukra ismertek,
amikor fekete-fehér ruhájukban és lángoló szavukkal, mint a nemes
vadászkutyák -- Nagy Szent Gergely hasonlította az igehirdetőket a
kutyákhoz -- elkergették a rókákat, amelyek az Úr szőlőjét
pusztították.
Domonkos fiatal kanonok volt, amikor először megtérített egy lelket:
Diego püspökkel úton voltak és Toulouse-ban megszálltak egy fogadóban.
Egyszer csak kiderült, hogy a fogadós a katar eretnekek közé tartozik,
s ő volt az első katar, akit Domonkos életében látott. Apostoli
buzgósága azonnal cselekvésre indította: miközben a többiek éjszakai
álmukat aludták, ő a fogadóssal beszélgetett, és végigvitatkozták
vallási kérdésekről az éjszakát. Mikor pirkadni kezdett, a fogadós
meghajolt az igazság előtt és megtért.
A katarok és a katolikusok közötti vitában gyakori volt az az
eljárás, hogy mindkét fél pergamenre írta fel a maga tételét és annak
bizonyítékait, majd döntőbírákra bízták: ítéljék meg, melyik oldalon
áll az igazság. Domonkos Montréalban szerkesztett egy ilyen iratot és
átadta a bírónak. Mikor este a bírák kandallónál ültek, egyiküknek az
az ötlete támadt, hogy vessék tűzbe Domonkos pergamenjét, s ha
sértetlen marad, akkor nyilvánvalóan nem a katarok, hanem a
katolikusok oldalán áll az igazság. A javaslatot elfogadták, és
bedobták a tűzbe a pergament, ám egy váratlan széllökés kivetette a
kandallóból. Ugyanez történt másodszor, sőt harmadszor is: a pergamen
sértetlen maradt. Akkor a bírák megegyeztek abban, hogy erről nem
tudhat senki. Csakhogy az egyik bíró nem bírta tartani a száját, és
híre ment a ,,csodának''.
Domonkos nagyon szeretett Carcassonéban misszionálni. Amikor
megkérdezték tőle, hogy mi ennek a magyarázata, azt válaszolta: ,,az,
hogy itt az egész világ ellenség''.
Hiába jeleztek neki előre veszedelmeket, soha nem változtatta meg
útirányát, sőt, minden veszedelem ellenére nyugodtan aludt az
útszéleken. ,,Nem félsz a haláltól? -- kérdezték tőle ámulva a
katarok. --Mit tettél volna, ha elfogunk?'' ,,Arra kértelek volna
titeket -- válaszolta --, hogy ne egy csapással öljetek meg, hanem
lassan tépjétek szét a testemet, hogy így részese lehessek a mennyei
koronának.''
Még ma is megvan az útmenti kereszt Prouille mellett azon a helyen,
ahol a következő történt: Domonkos jámbor énekeket énekelve ment, és
beleütközött két rablóba, akik lesben álltak, hogy megöljék.
Gondtalansága és nyugalma annyira lenyűgözte őket, hogy bénultan
eresztették le a fegyverüket és kereket oldottak.
Egyik missziós útján előkelő asszonyok fogadták be a házukba, akik
maguk is hajlottak az albigensek tanítása felé. Mikor látták, hogy
eledelül csak kenyeret fogad el, csak vizet iszik és éjszaka a puszta
földön alszik, apostoli egyszerűségén úgy megrendültek, hogy
megszilárdultak katolikus hitükben.
Amikor Domonkos első társait maga köré gyűjtötte, a toulouse-i
székesegyházi iskola magiszterének, a híres Stavensbynek volt egy
álma. Reggel, még a tanítás megkezdése előtt a szobájában váratlanul
elnyomta az álom az írópultnál. A város egész vidékét látta, teljes
éjszakai sötétségben. Hirtelen feltűnt hét csillag, melyek gyorsan
mveltek fölfelé az égen, majd egyre több csillag követte őket, s végül
az egész táj kivilágosodott. Erre felriadt, összekapkodta a könyveit
és sietett az órára, hogy el ne késsen. Mikor belépett a terembe, ott
állt előtte Domonkos hat társával. Azzal a kéréssel fordultak hozzá,
hogy ők egészen friss igehirdetők, de szeretnék elmélyíteni hitbeli
tudásukat, ezért a mester engedje meg, hogy hallgassák őt. A mester
úgy fogadta őket, mint az ég küldötteit.
Megrendítő ereje van azoknak a feljegyzéseknek, amelyek Domonkos
későbbi imádságos életéről maradtak ránk. Ezek szerint amikor a többi
testvér nyugovóra tért, Domonkos megkezdte a maga lelki őrködését a
templomban. Körbejárta a templomot: minden oltár és szentkép előtt
megállt, mélyen meghajolt, letérdelt, majd leborult a földre úgy, hogy
homlokával érintette a kövezetet. Ezt nagyon sokszor elismételte, s ha
a szent hév elfogta, kitárt karral imádkozott a templom közepén. Az
egész teste -- mondta az egyik testvér -- olyan volt, ,,mint egy
lángoló nyíl, amely az Isten által megfeszített íjról száll az ég
felé''. Majd visszavonult a templom egyik sarkába, és ostorozni kezdte
a vállát és a hátát. Közben kérő imádságokat mondott, olykor annyira
hangosan, hogy felhallatszott a testvérek cellájába, s egyik-másik fel
is ébredt rá. Ezután az oltár lépcsőjére térdelt, és ott folytatta
imádságát. A testvérek többször látták elragadtatásban a föld felett
lebegni.
Mindössze két vagy három órát aludt, köpenyébe burkolózva a templom
kövezetén vagy az egyik padban. Nem is volt cellája és ágya. Reggel a
kórusban ő volt az első. Naponta misézett és az átváltoztatástól az
áldozásig hullottak a könnyei. Hosszasan elmerült a Szentírás
tanulmányozásában, térdén tartva a hatalmas könyvet, ahogy Fra
Angelico is megfestette. Ötvenegy éves volt, amikor egyik nagyon
kimerítő apostoli útjáról, Velencéből visszatért Bolognába. Lázas
volt, és nagyon fájt a gyomra. A beteget, hogy kínjain könnyítsenek,
egy városon kívüli kolostorba vitték, ahol a nyári forróságot nem
lehetett annyira érezni. A testvérek összegyűltek köréje, és így
kezdett beszélni hozzájuk: ,,Hármas örökséget hagyok rátok: a
szeretetet, az alázatosságot és a szegénységet. Ha valaki ezt az
örökséget tőlem átveszi, társam lesz a mennyek országának öröklésében.
Ne szomorkodjatok amiatt, hogy eltávozom közületek, mert ahová most
megyek, ott sokkal inkább a javatokra leszek, mint itt a földön.''
Ezután kérte a haldokló szentségeit.
Akkor feltárult a templom ajtaja, és néhány testvér jött
lábujjhegyen, de haragos sietséggel. ,,A plébános -- háborogtak -- azt
mondja, hogy aki a templomában hal meg, azt ott is kell eltemetni!''
Erre a haldokló Domonkos felemelkedett fektéből: ,,Soha! Én testvéreim
lába alatt akarok nyugodni! Vigyetek ki innét, hogy az utcán halhassak
meg, és jogom legyen ahhoz, hogy a saját templomunkban temessetek
el!'' Akkor a testvérek hordágyat készítettek, óvatosan ráfektették,
és elvitték magukkal a Szent Miklós-templomba. Moneta testvér
cellájában készítettek neki helyet, hiszen saját cellája nem volt.
Mikor egészen közelinek érezte a halált, csendesen felsóhajtott:
,,Készüljetek! Kezdjétek!'' Elkezdték mondani a haldoklók imádságát.
Mikor ezekhez a szavakhoz értek: ,,Jöjjetek segítségül, Isten
szentjei! Jöjjetek, Urunk angyalai! Vigyétek az ő lelkét a Fölséges
színe elé!'' Domonkos az ég felé emelte karjait, s mintha két erős kéz
ragadná meg és emelné magához, kilehelte lelkét.
Szent Domonkos |
Istenünk,
ki Egyházadat arra méltattad,
hogy Szent Domonkos életével és tanításával megvilágosítottad,
kérünk engedd az ő közbenjárására,
hogy földi dolgainkban oltalmat találjunk nálad,
lélekben pedig egyre gyarapodjunk Benned!
Forrás: Szentek élete
2012. július 29., vasárnap
Ifjúsági Világtalálkozó Medjugorjeban (Mladifest)
Kedves Fiatalok!
A Mária Rádió folyamatosan közvetíteni fogja a
Medjugorje Ifjúsági Találkozót, élőben a helyszínről.
online itt
lehet megnézni:
PROGRAM
Kedd, 2012. 7. 31.
18.00 – Rózsafüzér
19.00 – Szentmise
20.30 – Imádság gyógyulásért
21.00 – Szentségimádás
Szerda, 2012. 8. 1.
18.00 – Rózsafüzér
19.00 – Üdvözlő szavak a különböző országokból érkező fiatalokhoz, majd Szentmise
20.30 – Szentségimádás
Csütörtök, 2012. 8. 2.
09.00 – Reggeli Ima
09.30 – 12.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek
12.00 – Szünet
16.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek
18.00 – Rózsafüzér
19.00 – Szentmise
20.30 – Szentségimádás
Péntek, 2012. 8. 3.
09.00 – Reggeli Ima
09.30 – 12.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek
12.00 – Szünet
16.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek
18.00 – Rózsafüzér
19.00 – Szentmise
20.15 – Fáklyás felvonulás a templom körül
22.30 – 23.00 – Kereszthódolat
Szombat, 2012. 8. 4.
09.00 – Reggeli Ima
09.30 – 12.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek a "Cenacolo" közösségtől
12.00 – Szünet
16.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek18.00 – Rózsafüzér
19.00 – Szentmise, imádság gyógyulásért
21.15 – "Cenacolo" színház és musical showja
18.00 – Rózsafüzér
19.00 – Szentmise
20.30 – Imádság gyógyulásért
21.00 – Szentségimádás
Szerda, 2012. 8. 1.
18.00 – Rózsafüzér
19.00 – Üdvözlő szavak a különböző országokból érkező fiatalokhoz, majd Szentmise
20.30 – Szentségimádás
Csütörtök, 2012. 8. 2.
09.00 – Reggeli Ima
09.30 – 12.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek
12.00 – Szünet
16.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek
18.00 – Rózsafüzér
19.00 – Szentmise
20.30 – Szentségimádás
Péntek, 2012. 8. 3.
09.00 – Reggeli Ima
09.30 – 12.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek
12.00 – Szünet
16.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek
18.00 – Rózsafüzér
19.00 – Szentmise
20.15 – Fáklyás felvonulás a templom körül
22.30 – 23.00 – Kereszthódolat
Szombat, 2012. 8. 4.
09.00 – Reggeli Ima
09.30 – 12.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek a "Cenacolo" közösségtől
12.00 – Szünet
16.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek18.00 – Rózsafüzér
19.00 – Szentmise, imádság gyógyulásért
21.15 – "Cenacolo" színház és musical showja
Vasárnap, 2012. 8. 5.
16.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek
18.00 – Rózsafüzér
19.00 – Szentmise
20.30 – 21.30 – Kereszthódolat
21.30 – 23.00 – Záró éneklés és ünnepély
Hétfő, 2012. 8. 6.
03.00 – Rózsafüzér a Krizsevácra vezető úton (egyénileg)
05.00 – Szentmise a Krizsevácon
16.00 – Előadások, dicsőítés és tanúságtételek
18.00 – Rózsafüzér
19.00 – Szentmise
20.30 – 21.30 – Kereszthódolat
21.30 – 23.00 – Záró éneklés és ünnepély
Hétfő, 2012. 8. 6.
03.00 – Rózsafüzér a Krizsevácra vezető úton (egyénileg)
05.00 – Szentmise a Krizsevácon
Konszekrált (megszentelt) életutak 8.
Egy fiatal nő, akit
remeteéletre hívott az Úr
A harmincas éveiben járó Mary Kloska a helyi püspök, három pap és
családtagjai jelenlétében tett remeteéletre szóló fogadalmat. Hogyan talál rá
hivatására és hogyan él ma egy „egyházmegyés remete”?
„Jó okunk van örvendezni – mondta
Kevin C. Rhoades püspök a fogadalomtételi szentmise homíliájában –, hiszen Mary
lesz egyházmegyénk első fogadalmas remetéje. Élete új szakaszában valamiképpen
elszakad a világtól, hogy jobban tudjon egyesülni az Úr Jézussal.”
A remete – definíció szerint – a világtól elvonulva, csendben, imádkozva, böjtölve tölti napjait. Nyilvános fogadalmat tesz az evangéliumi tanácsokra – szegénység, tisztaság, engedelmesség –, és a helyi püspök által jóváhagyott szabályzat szerint él. Kloska fogadalma és szabályzata alapján a „keresztre feszített szeretet” remetéje, azaz „életterve” középpontjában a keresztre feszített Krisztus áll – írja az Integrated Catholic Life.
A remete – definíció szerint – a világtól elvonulva, csendben, imádkozva, böjtölve tölti napjait. Nyilvános fogadalmat tesz az evangéliumi tanácsokra – szegénység, tisztaság, engedelmesség –, és a helyi püspök által jóváhagyott szabályzat szerint él. Kloska fogadalma és szabályzata alapján a „keresztre feszített szeretet” remetéje, azaz „életterve” középpontjában a keresztre feszített Krisztus áll – írja az Integrated Catholic Life.
Mary Kloska szülei tizenhárom
gyermeke közül a kilencedik. 1999-ben bölcsész- és teológusdiplomát szerzett a
Notre Dame Egyetemen, majd öt hónapon át remeteségben kereste élethivatását.
„Jézus a kicsinység, a jegyesi szeretet és a
kereszt lelkiségére hívott” – mondta. A következő években – mint fogalmazott –
„zarándok remeteként” élt, hol missziós tevékenységben, hol remetei magányban.
Több helyen végzett missziós munkát: Szibériában, a Fülöp-szigetek
nyomortelepein, Tanzániában és Dél-Afrikában az árvák között. Legfontosabb
tevékenysége azonban már akkor is az imádság volt: napi szentségimádás, olykor
akár hét-nyolc órán át.
2011 tavaszán Kloska úgy érezte, Isten arra hívja, hogy „valahogy még mélyebben temetkezzék az egyházba.” „Jézus világosan megmutatta, hogy a szenvedőket azzal érhetem el és szolgálhatom leghatékonyabban, ha még többet, még elmélyültebben imádkozom, és kevesebb gyakorlati missziós tevékenységet végzek.” A püspöktől kért és kapott útmutatást hivatásával kapcsolatban.
Augusztusi fogadalomtétele óta Mary Kloska napjai szentmisével és szentségimádással kezdődnek; déltől 3-ig ugyancsak szentségimádást végez. Az imádságon kívül fennmaradó időnek egy részét teljes szilenciumban, elvonultan tölti, de a püspök iránymutatása alapján dolgozhat is, ami kétkezi munkát, nyelvtanulást, rászorulókon való segítést, nagyon korlátozott időtartamú, lelki tartalmú levelezést, időnként lelki témájú előadások tartását is jelentheti.
A remetenő nem visel szerzetesi habitust; ruházata egyszerű. Rövid látogatásokra lehetősége van, de társas összejövetelekre nem jár. Szülei házában lakik, az imádságos magány óráit pedig – amikor nem a templomban imádkozik – a kertben álló apró, fűtetlen remetelakban tölti. Amikor viszont találkozik valakivel, élénken, szellemesen beszélget, szívesen meghallgat bárkit, és sokat mosolyog. Ha családtagokkal találkozik – köztük tizenkét testvérének több mint ötven gyermekével –, egy-két gyerek mindig ott ül az ölében.
„Minél közelebb kerültem Jézushoz, annál távolabb került tőlem az egyetemi élet... az egész csak árnyék lett, ami az Ő arcát, az Ő hangját, az Eucharisztiából szüntelenül hívogató szeretetét veszi körül. Így lett az életem annak keresése, 'akit szeret a lelkem.' Napi hét órát töltöttem imádásában. Azt mondhatják, időpazarlás ennyit imádkozni. Pedig ennyi idő kellett, hogy elkezdhesse szívembe önteni szeretetét, ami túlnövi e világ szeretetfogalmát, s ami képes elviselni a szenvedést, sőt a halált is. Azt akarta, hogy ezt a szeretetet osszam meg az emberekkel.”
2011 tavaszán Kloska úgy érezte, Isten arra hívja, hogy „valahogy még mélyebben temetkezzék az egyházba.” „Jézus világosan megmutatta, hogy a szenvedőket azzal érhetem el és szolgálhatom leghatékonyabban, ha még többet, még elmélyültebben imádkozom, és kevesebb gyakorlati missziós tevékenységet végzek.” A püspöktől kért és kapott útmutatást hivatásával kapcsolatban.
Augusztusi fogadalomtétele óta Mary Kloska napjai szentmisével és szentségimádással kezdődnek; déltől 3-ig ugyancsak szentségimádást végez. Az imádságon kívül fennmaradó időnek egy részét teljes szilenciumban, elvonultan tölti, de a püspök iránymutatása alapján dolgozhat is, ami kétkezi munkát, nyelvtanulást, rászorulókon való segítést, nagyon korlátozott időtartamú, lelki tartalmú levelezést, időnként lelki témájú előadások tartását is jelentheti.
A remetenő nem visel szerzetesi habitust; ruházata egyszerű. Rövid látogatásokra lehetősége van, de társas összejövetelekre nem jár. Szülei házában lakik, az imádságos magány óráit pedig – amikor nem a templomban imádkozik – a kertben álló apró, fűtetlen remetelakban tölti. Amikor viszont találkozik valakivel, élénken, szellemesen beszélget, szívesen meghallgat bárkit, és sokat mosolyog. Ha családtagokkal találkozik – köztük tizenkét testvérének több mint ötven gyermekével –, egy-két gyerek mindig ott ül az ölében.
„Minél közelebb kerültem Jézushoz, annál távolabb került tőlem az egyetemi élet... az egész csak árnyék lett, ami az Ő arcát, az Ő hangját, az Eucharisztiából szüntelenül hívogató szeretetét veszi körül. Így lett az életem annak keresése, 'akit szeret a lelkem.' Napi hét órát töltöttem imádásában. Azt mondhatják, időpazarlás ennyit imádkozni. Pedig ennyi idő kellett, hogy elkezdhesse szívembe önteni szeretetét, ami túlnövi e világ szeretetfogalmát, s ami képes elviselni a szenvedést, sőt a halált is. Azt akarta, hogy ezt a szeretetet osszam meg az emberekkel.”
Forrás: Magyar
Kurír / Concedo
A Magyar Pálos Rend meghívója
SZERETETTEL MEGHÍVJUK
az Első Remete Szent Pál atyánkat tisztelő testvéreket
2012. augusztus 5-én, vasárnap, du. 4 órakor
a Szent Lőrinc-napi misére, amelyet a 70 éves
P. Dr. ACZÉL LÁSZLÓ ZSONGOR
pálos szerzetes mutat be
a 630 éve alapított częstochowai pálos kolostor alapítása alkalmából
a BUDASZENTLŐRINCI EGYKORI FŐMONOSTOR ROMTEMPLOMÁBAN
(1021 Budapest, Budakeszi út 91).
A szentmise után UJHÁZINÉ LEDÓ ERZSÉBET
előadást tart a częstochowai pálos kolostorról,
amelyet Opolei László alapított, s Budaszentlőrincről és Márianosztráról
hívott 16 szerzetest a Fekete Madonna kegyképének őrzésére.
A romtemplom megközelíthető
a gyermekvasúttal vagy a Széll Kálmán térről Budakeszire induló 22-es autóbusszal a Tündér-kert [Szép Juhászné] megállótól gyalog kb. 500 m.
Kérjük a testvéreket, hogy fehér ingben/blúzban jöjjenek együttünnepelni!
(Pálos atyák)
Forrás: Magyar Pálos Rend
2012. április 14., szombat
2012. április 12., csütörtök
2012. április 8., vasárnap
2012. február 18., szombat
Lelkiségek (rendek, megújulási mozgalmak, közösségek) bemutatása 6.
Antióchia Közösség
I. Fiatalok szolgálata fiataloknak
„A tanítványokat először
Antióchiában nevezték keresztényeknek” (ApCsel 11,26)
Az Antióchia mozgalmat az első
ismert keresztény közösségek helyéről nevezték el. Az elnevezés emlékeztet
arra, hogy Krisztushoz és Egyházához tartozunk, aki arra küldött bennünket,
hogy elvigyük az Örömhírt az egész világba. Hétköznapi, egyszerű módon,
személyes küldetésünk szerint.
II. Mi az Antióchia?
Az Antióchia háromnapos hétvégi
élménnyel kezdődő lelki program 17–24 éves fiatalok számára. A fiatalok az
Antióchia Hétvégét követően – rendszerint egy plébániai szentmise után – heti
imatalálkozóra gyűlnek össze, amely állandó lehetőséget kínál arra, hogy
meghallgassák egymást, megbeszéljék és jobban megértsék, mit jelent ma
katolikusnak lenni. Az Antióchia programot 1960-ban fejlesztették ki az
Egyesült Államok Indiana államában található Notre Dame Katolikus Egyetemen.
Magyarországra az ausztráliai Antióchia közösségek munkájának és szeretetének
köszönhetően jutott el 1994-ben. Az első magyarországi Antióchia Hétvégét a
budapesti Szent Rókus Plébánia Antióchia közössége tartotta 1995 februárjában.
III. Az Antióchia mozgalom sajátosságai
1. Plébániára alapozott
Az Antióchia plébániai közösség,
ahol a fiatalok otthon lehetnek, amit sajátjuknak érezhetnek. A közösségek
tagjai aktívan részt vesznek a különféle plébániai tevékenységekben. Az
Antióchia erősíti a családok bekapcsolódását is az egyházközség életébe.
2. Fiatalok szolgálata fiataloknak
Az Antióchia a fiatalok tettrekészsége
által él. Ők vezetik a heti imatalálkozókat és a félévenként megtartott
Antióchia Hétvégéket. Bevezetőket mondanak, beszélgetéseket vezetnek, részt
vesznek a zeneszolgálatban, és ami a legfontosabb, szolgálják egymást „egyik
ember a másikért” alapon a hétvégén és utána is.
3. Lelkiség
Az Antióchia mozgalom a lelki
fejlődésre irányul. Hangsúlyt helyez a szentségekre, és a személyes kapcsolat
oldaláról közelít a hithez, Jézusnak az egységért mondott főpapi imája alapján
(Jn 17). Az Egyházat a hívők közösségének látja, amely azért létezik, „hogy
higgyen a világ”.
4. Felnõttek szerepe az Antióchiában
A felnőtt támogatás alapvető a
mozgalomban. A felnőttek érettséget, folytonosságot biztosítanak, és
tanácsaikkal segítik a fiatalokat. Az Antióchia szülő-házaspárok a fiatalok
közösségében tanúságot tesznek egymás iránti elkötelezettségükről és bensőséges
kapcsolatukról. Ez a tanúságtétel és a házasság szentsége olyan dimenziót ad a Közösségnek,
amely mással nem pótolható. A papok, szerzetesek jelenlétükkel és lelki
tanácsadóként vesznek részt a Közösség életében.
5. Misszió
Az Antióchia közösségekre jellemző
a missziós lelkület. A félévente megtartott Antióchia Hétvégékre készülve a
fiatalok rendszeresen megélik ezt a küldetésüket, amikor korosztályuk tagjait
Krisztus közösségébe hívják. Hitükről vallanak, a Közösség életéről beszélnek
sokszor olyan fiataloknak, akik még nem találkoztak Jézussal, vagy akik
eltávolodtak az egyháztól. Ez a tanúságtétel folyamatos kihívást jelent az
Antióchiában, amely bátor kiállást és elkötelezettséget igényel Jézus és
egyháza mellett.
Jelenleg (2005-ben) 5
magyarországi egyházmegyében, 11 plébánián (Budapest–Szent Rókus,
Budapest–Szent Imre, Szentendre, Piliscsaba, Székesfehérvár, Tököl, Kecskemét,
Kerekegyháza, Nagykanizsa, Kaposvár, Sopron), Erdélyben Szatmárnémetiben,
Felvidéken pedig 3 plébánián (Szenc, Fél, Párkány) működik Antióchia közösség.
Az aktív tagok létszáma összesen kb. 500 fő. A közösségek általában évente
kétszer tartanak Antióchia Hétvégéket, amely alkalom az új tagok meghívására a
Közösségbe, a megújulásra és az Antióchia továbbadására más plébániáknak. Az
elmúlt 11 év során kb. 2500 fiatal vett részt Antióchia Hétvégén.
Nemzeti koordinátorok:
Bittsánszky János és Sári
Cím: 1088 Budapest, Baross u. 28.
Tel.: 1/318-9711
E-mail: bittsanszky@gmail.com
Honlap: www.antiochia.hu
Forrás: Lelkiségi Mozgalmak a Magyar Katolikus Egyházban,
Országos Lelkipásztori Intézet (2006)
2012. február 11., szombat
Az örökkévaló boldogság ígérete
Lourdes-i Szűz Mária
emléknapja - a
Betegek világnapja.
|
„Koromsötét volt 1858. február 11-én reggel.
Zúgást hallottam (…) A mező felé fordultam, és láttam, hogy a fák levelei meg
sem mozdulnak. Felemeltem a fejemet és a tekintetem ekkor a barlangra
szegeződött. Egy Hölgyet láttam fehérbe öltözve. Fehér ruhája volt és hozzá egy
kék öv, a lábain pedig egy-egy sárga rózsa. Ugyanilyen volt a rózsafüzérének is
a színe. (…) keresztet akartam vetni, de nem tudtam felemelni a karomat. A
Látomás keresztet vetett és én nagyon lassan fel tudtam emelni a kezemet és én
is keresztet vetettem. Elkezdtem mondani a rózsafüzért. Amikor befejeztem az
imádságot, a Látomás eltűnt egy szempillantás alatt.”
Így kezdődik az a beszámoló, amelyet Soubirous
Bernadett, a franciaországi Lourdes-ban történt Mária-jelenések látnoka 1861.
május 28-án írásban is rögzített.
A
lourdes-i üzenet
A lourdes-i Mária-jelenésekről megjelent
részletes beszámolók szerint a Bernadettnek adott üzenetek közül kiemelkedő a
bűnbánatra, engesztelésre történő felszólítás, engesztelő kápolna építése. Mint
minden jelenés alkalmával, ebben az esetben is nagyon sok nehézséggel és
ellenvetéssel kellett megküzdenie a látnoknak. A kivizsgálásig minden ilyen
jelenséget fokozott óvatossággal kell kezelni, hiszékenységnek nem szabad helyt
adni. Viszont a jelenések természetfeletti eredetét sem szabad eleve tagadni.
Bernadett kérésére március 25-én a „Hölgy” megmondja a nevét: „Én vagyok a Szeplőtelen Fogantatás.” Az Egyház ősi hite a lourdes-i események előtt négy évvel már hittételként is szerepelt, amelyről Mindszenty József bíboros Bécsben így tanított: „A szeplőtelen fogantatás az Isten Anyjának az az egyedülálló kiváltsága, hogy léte fogantatása pillanatától kezdve az Isten Fiának, megváltói érdemeire való tekintettel ment volt az összes embereknek a fekélyétől, személyes bűnétől, az eredeti és személyes bűntől. A szeplőtelen fogantatás lehet jelzője is a Boldogságos Szűznek; szeplőtelenül fogantatott, vagy szeplőtelen fogantatású Szent Szűz.”A Szeplőtelen fogantatás 1854-ben kimondott hittétel, tisztelete azonban egyidős az Egyházzal.* Mária a jelenések alkalmával Bernadettnek földi boldogságot ugyan nem ígért, ellenben az örökkévaló boldogság ígéretét megadta neki.
Bernadett kérésére március 25-én a „Hölgy” megmondja a nevét: „Én vagyok a Szeplőtelen Fogantatás.” Az Egyház ősi hite a lourdes-i események előtt négy évvel már hittételként is szerepelt, amelyről Mindszenty József bíboros Bécsben így tanított: „A szeplőtelen fogantatás az Isten Anyjának az az egyedülálló kiváltsága, hogy léte fogantatása pillanatától kezdve az Isten Fiának, megváltói érdemeire való tekintettel ment volt az összes embereknek a fekélyétől, személyes bűnétől, az eredeti és személyes bűntől. A szeplőtelen fogantatás lehet jelzője is a Boldogságos Szűznek; szeplőtelenül fogantatott, vagy szeplőtelen fogantatású Szent Szűz.”A Szeplőtelen fogantatás 1854-ben kimondott hittétel, tisztelete azonban egyidős az Egyházzal.* Mária a jelenések alkalmával Bernadettnek földi boldogságot ugyan nem ígért, ellenben az örökkévaló boldogság ígéretét megadta neki.
Csodák
Lourdes-ban
Mindszenty bíboros Lourdes-ról szóló elemzése – egy
másik homíliájában – így hangzik: „Lourdes-ban van egy nemzetközi orvosi iroda.
Abban nagy számú orvos van jelen és ezek, hol többen, hol kevesebben vannak,
részben hívők, részben hitetlenek, kimondottan az Egyház ellenségei is ott
vannak köztük, akik Zolának a lobogója alatt működnek itten. Az iroda közli:
100 esztendő alatt több száz lourdes-i gyógyulást vizsgáltak felül és erről az
ő kiadványuk tartalmazza 1954-ig bezárólag, hogy 58 olyan gyógyulást találtak,
amiket ők, mint orvosok gyógyulásukban sem megérteni, még kevésbé véghezvinni
nem tudtak. És valami könnyű dolgok ezek? Nem. Szemidegsorvadást állapítottak
meg, agyhártyagyulladással kapcsolatos bénulásokról nyilatkoznak a
kiadványukban. (…) Ezek talán évtizedes kezelésekkel valamit javíthatók, de ez
a remény nem von le semmit az orvosi iroda ama megállapításából: az 58
gyógyulás emberileg érthetetlen, fölfoghatatlan, vagyis elismerték ott a
természetfeletti erő működését. Mi hiszünk, bízunk az anyagon túl és felett
megmutatkozó magasabb, természetfeletti erőben.”
Alexis Carell, Nobel-díjas sebészorvos neve a lourdes-i eseményekkel kapcsolatban talán a legismertebb. Ő azért utazott el Lourdes-ba, mert saját maga akart meggyőződni arról – ő akkor így hitte –, hogy ezek az események nem fedik a valóságot, csupán csalások. Az Isten különleges kegyelme folytán azonban – egy szeme láttára bekövetkezett csoda hatására – hívővé vált, meggyőződve az esemény természetes úton nem magyarázható tényéről.
„Bármilyen világnézetű orvosnak (hívő, hitetlen) lehetősége van a lourdes-i orvosi jegyzőkönyvek megtekintésére. (...) Ha a Nemzetközi Orvosi Bizottság a gyógyulást „tudományosan megmagyarázhatatlannak” minősíti, akkor a gyógyult beteg egyházmegyés püspöke által felállított bizottság vizsgálatot tart, hogy mennyiben lehet a gyógyulást Isten művének nyilvánítani. (...) Idáig hatvanöt gyógyulást minősítettek Isten általi csodának.”
Alexis Carell, Nobel-díjas sebészorvos neve a lourdes-i eseményekkel kapcsolatban talán a legismertebb. Ő azért utazott el Lourdes-ba, mert saját maga akart meggyőződni arról – ő akkor így hitte –, hogy ezek az események nem fedik a valóságot, csupán csalások. Az Isten különleges kegyelme folytán azonban – egy szeme láttára bekövetkezett csoda hatására – hívővé vált, meggyőződve az esemény természetes úton nem magyarázható tényéről.
„Bármilyen világnézetű orvosnak (hívő, hitetlen) lehetősége van a lourdes-i orvosi jegyzőkönyvek megtekintésére. (...) Ha a Nemzetközi Orvosi Bizottság a gyógyulást „tudományosan megmagyarázhatatlannak” minősíti, akkor a gyógyult beteg egyházmegyés püspöke által felállított bizottság vizsgálatot tart, hogy mennyiben lehet a gyógyulást Isten művének nyilvánítani. (...) Idáig hatvanöt gyógyulást minősítettek Isten általi csodának.”
Csodák,
csodás gyógyulások
Csodának
nevezünk minden olyan látványos eseményt, történést, amely az ismert természeti törvényekkel ellentétes (ha imádság hatására
„sikerül” valamilyen jószándékú kérés, azt imameghallgatásnak
nevezzük). A csodáknak két alapvető fajtája
van. Az egyik a „módjában csoda” (in
modo), például amikor valaki pszichés ráhatásra gyorsabban gyógyul. Másik
fajtája a „dologi csoda” (in rhei):
például, ha hirtelen visszanő a beteg karja. Több esetben olyan valaki is
meggyógyul, aki hitetlen, sőt szellemi fogyatékos, nem is tud magáról. Ezek
mások imájára gyógyulnak meg – náluk tehát nincs semmiféle pszichikai plusz
segítség, ezekben az esetekben dologi csodáról van szó.
A „módjában csoda” esetében néhány év múlva minősül csodának az esemény. A „dologi csodát” azonnal elismerik, ott nem kell várni éveket a jóváhagyásra (például röntgenfelvételekkel azonnal igazolható egy daganat eltűnése, vagy testrész visszanövése).
A „módjában csoda” esetében néhány év múlva minősül csodának az esemény. A „dologi csodát” azonnal elismerik, ott nem kell várni éveket a jóváhagyásra (például röntgenfelvételekkel azonnal igazolható egy daganat eltűnése, vagy testrész visszanövése).
Csodák,
magán kinyilatkoztatások egyházi megítélése
A csodák megítélése igen nehéz bírói
döntés. Mivel Jézus Krisztus minden hitbeli- és erkölcsi hatalmat az Egyháznak
adott át, ezért az illetékes a magán kinyilatkoztatások tartalmának a Szentírással és a Szent Hagyománnyal
történő összevetésében és ítéletalkotásban. Az orvosok sokkal több csodát
„ismernek el”, mint a hivatalos egyházi hatóságok. Az ezzel kapcsolatos fogalmi
tisztánlátás szintén elengedhetetlen része a hittannak. Erről Erdős Mátyás volt
dogmatikatanár tanítása alapján kaphatunk áttekintést.
A pápa a csoda megítélésében (a csoda tényében) nem tévedhetetlen, de a csodával kapcsolatos erkölcsi tanításban igen. Az utolsó apostol halálával lezárult a kinyilatkoztatás. A magán kinyilatkoztatás soha nem lehet tévedhetetlen.
A pápa a csoda megítélésében (a csoda tényében) nem tévedhetetlen, de a csodával kapcsolatos erkölcsi tanításban igen. Az utolsó apostol halálával lezárult a kinyilatkoztatás. A magán kinyilatkoztatás soha nem lehet tévedhetetlen.
Mit jelent a magán kinyilatkoztatások egyházi
jóváhagyása? A karizmák különleges
kegyelmi ajándékok, amelyeket Isten nem a szentségeken keresztül ad, hanem a
Szentlélek szabadon oszt ki a keresztény élet gyarapítására. A magán
kinyilatkoztatásokat ide sorolhatjuk. Ezek hitelességének elbírálása, az, hogy
valóban Istentől származnak-e és nem csalások vagy öncsalódások, az Egyház
elöljáróihoz, az illetékes püspökhöz, végső soron a pápához tartozik. Az
egyházi elöljárók minden vallásos tartalmú szövegről, így a magán
kinyilatkoztatás tartalmáról is ítéletet mondhatnak. Megállapíthatják, hogy az
megegyezik-e a hittel és az erkölccsel, és a megegyezés esetében jóváhagyhatják
és ajánlhatják. Ez a jóváhagyás,
approbatio még nem dönti el, hogy igazi magán kinyilatkoztatásról van-e
szó. Sőt, amikor az Egyház ezek nyomán bizonyos ájtatosságot vagy ünnepet
engedélyez, még ez sem jelenti annak megállapítását, hogy itt valóban Isten
természetfeletti beavatkozásáról van szó. Az approbatio nem tévedhetetlen a
tényt illetően, de lehet tévedhetetlen a tartalmat illetően. Az egyházi
jóváhagyás tehát kimondja: ez az üzenet nem ellenkezik hitünkkel, lelki
haszonnal jár, elfogadható. Például kijelenti, hogy Szűz Mária valóban
szeplőtelenül fogantatott; a bűnbánat, az engesztelés üdvösséges. De a tényt
illetően, hogy valóban Szűz Mária jelent meg és mondta ezt, ebben tévedhet az
Egyház. A régi misekönyvekben február 11-e címe „A Szeplőtelen Szűz lourdes-i
megjelenése”, most pedig „A boldogságos Szűz Mária lourdes-i emléknapja”. A
hivatalos indoklás: „Jobban fejeződik ki, hogy az ünnep tárgya Szűz Mária maga,
nem pedig megjelenésének történeti ténye”. Tehát az egyházi jóváhagyás tulajdonképpen
a kinyilatkoztatás tartalmára vonatkozik, nem pedig a kinyilatkoztatás tényére.
Aki a tényt tagadja (például, hogy Szűz Mária Lourdes-ban megjelent), nem vét a
katolikus hit ellen, legfeljebb az engedelmesség és az emberi okosság ellen,
mert az Egyház csak igen alapos kivizsgálás után hagy jóvá egy-egy magán
kinyilatkoztatást. Aki viszont Szűz Mária szeplőtelen fogantatását tagadja, már
a hit ellen vét. Ha a pápának mint tévedő embernek nem hiszek, az tehát még nem
vétek. De ha már infallibilis nyilatkozatának nem hiszek, akkor már a
Szentléleknek nem hiszek! Az Egyház nem győz minden magán kinyilatkoztatást
megvizsgálni és jóváhagyni. Nem az egyházi jóváhagyás által válik a magán
kinyilatkoztatás igaz, hanem az Egyház a valódi magán kinyilatkoztatásokat
hagyja jóvá. Ebből következően egy, még jóvá nem hagyott magán kinyilatkoztatás
is lehet igaz.
Mária-jelenések
csoportjai, természetfeletti eredete
A lourdes-i Mária-jelenések kapcsán
tekintsük át röviden a jelenésekkel kapcsolatos két lehetséges egyházi döntést.
Egyik lehetőség a „non constat” (nem helytálló), vagyis eleve dogmaellenes
tartalommal bír – ezzel többet nem is foglalkoznak, mert ez tévedés, hazugság,
amely soha nem kerül elfogadásra. A másik lehetőség ebben a kategóriában, hogy
nem fogadják el, de nem is vetik el a csoda tényét. Később újra kivizsgálják
(esetleg időközben történik valami), ami után „constat” lehet belőle.
A másik döntés a „constat” (helytálló). Az Egyház a lourdesi jelenéseket – a fent
ismertetett okfejtések tükrében – elismerte.
„Az
egyházi jóváhagyás sem szavatolja tehát tévedhetetlenül, hogy egy Mária-jelenés
természetfeletti eredetű. A jóváhagyás csak ennyit jelent:
1. Az állítólagos esemény semmiben sem mond ellent a hitnek és erkölcsnek.
2. Hirdethető és tisztelhető.
3. Más történelmi eseményekhez hasonlóan elegendő érvet szolgáltat ahhoz, hogy természetfeletti eredetét ésszerűen, emberi hittel elfogadjuk.”
1. Az állítólagos esemény semmiben sem mond ellent a hitnek és erkölcsnek.
2. Hirdethető és tisztelhető.
3. Más történelmi eseményekhez hasonlóan elegendő érvet szolgáltat ahhoz, hogy természetfeletti eredetét ésszerűen, emberi hittel elfogadjuk.”
Mi történt
Bernadettel a jelenések után?
Az utolsó jelenés (1858. július 16.,
Kármelhegyi Boldogasszony ünnepe) után – mindenfajta egyházi szervezés nélkül –
a jelenések barlangja az imádkozás és a kegyelet helye lett, amely azóta sem
szűnt meg az lenni. A jelenések után Bernadettet egy kánoni bizottság többször
kihallgatta. Tovább figyelték és tanulmányozták az ügyet. Eközben Bernadett a
nevers-i nővérek vendégházába megy, mialatt folytatja iskolai tanulmányait.
Ekkor 16 éves elmúlt. 1866-ban Bernadett a nevers-i Katolikus Intézetben
felölti a szerzetesi ruhát. Egy idő elteltével a rendház vezető ápolója lesz.
„Bevált szokássá vált, hogy Bernadetthez küldték el az elkeseredett embereket,
akiket a vele való beszélgetés után eltöltött a béke, és reménység; valóságos
csodákat tett rendkívüli finom, érzékeny lelkületével. Testek ápolója volt, de
ápolója a szíveknek és lelkeknek is. Tudott vigasztalni, mert tudta, mi a
szenvedés.”
Bernadett
halála és szentté avatása
Kiújuló betegsége következtében 1879. április
16-án, 35 éves korában hal meg. Harminc évvel halála után, 1909-ben az
exhumáláskor testét teljes épségben találták. 1913-ban Róma megindítja boldoggá
avatási perét. 1919-ben, a második exhumálás jegyzőkönyvei teljes összhangban
vannak a tíz évvel azelőtti orvosi jelentések megállapításaival a test
romlatlanságát illetően. 1923-ban a pápa boldognak nyilvánította Bernadettet.
1925-ben, negyvenhat évvel Bernadett halála után újra vizsgálat alá vetik a
testet. A csontváz és a belső szervek teljes épségben maradtak. Az Egyház
azonban nem nyilvánította csodának a test ilyen nagymértékű épségben maradását annak
ellenére, hogy ez tudományosan megmagyarázhatatlan. 1934. december 8-án
Bernadettet az Egyház a Szent Péter-bazilikában nagy ünnepség keretében
szentnek nyilvánította. Bernadett teste a nevers-i kolostor kápolnájában
üvegkoporsóban nyugszik. Bernadett ereklyéje Lourdes-ban a nagy évfordulókon
körmenetben viszik körül.
Fent idézett, Lourdes-ról szóló könyv az ember szabad akaratát – természetfeletti részről – maximálisan tiszteletben tartó mondattal zárul: „»Menjen elmondani« – mondja a Szűz Anya Bernadettnek. Bernadett pedig ezt mondja: »Nem azzal bíztak meg, hogy önökkel elhitessem: az a feladatom, hogy elmondjam.«”
Fent idézett, Lourdes-ról szóló könyv az ember szabad akaratát – természetfeletti részről – maximálisan tiszteletben tartó mondattal zárul: „»Menjen elmondani« – mondja a Szűz Anya Bernadettnek. Bernadett pedig ezt mondja: »Nem azzal bíztak meg, hogy önökkel elhitessem: az a feladatom, hogy elmondjam.«”
Krajsovszky Gábor
Forrás: KÉSZ – Keresztény Értelmiségiek
Szövetsége
* A Szeplőtelen Fogantatásról
szóló korábbi írás
itt olvasható.
A pápa a Betegek Világnapjára küldött
üzenete itt olvasható.
Szűz Mária, Betegek Gyógyítója,
könyörögj érettünk!
|
2012. február 10., péntek
Az győzött, aki jobban szeretett
Szent Skolasztika és Szent Benedek |
Skolasztika a nagy Nursiai
Benedeknek, a nyugati szerzetesség atyjának nővére volt. Életét csak Nagy Szent
Gergely Benedek- életrajzából ismerjük.
A testvérek Nursiából, a
Szabin-hegyvidék egyik városából származtak, jómódú szülők gyermekei voltak.
Benedek a tanulmányainak, majd a szerzetesi életnek szentelte magát, és így
megtalálta a maga válaszát kora problémáira, Skolasztika pedig teljesen a
felebaráti szeretet gyakorlásának élt az öregek és a betegek szolgálatában. Hű
és áldozatos társa lett a fivérének. Megértette az eszményekért folytatott
küzdelmeit, segítette túljutni csalódásain, és imádságával támogatta munkáját.
Amikor Benedek Montecassinón
összegyűjtötte közösségét és megalapította kolostorát, oda is követte, hogy
közelében lehessen. Későbbi hagyomány szerint Skolasztika először Subiaco
mellett a Roccabotte-kolostorban élt, később Piumarolában, Montecassino
közelében. Évente egyszer találkozott a két testvér, hogy lelki társalgást
folytassanak. Utolsó találkozásuk egy hirtelen támadt zivatar következtében -
Gergely pápa elbeszélése szerint - Skolasztika imádságának eredményeképpen
nyúlt meglehetősen hosszúra.
„Szent Benedeknek volt egy
leánytestvére, Skolasztika, aki gyermekkora óta Istennek volt szentelve. Évenként
egyszer el szokott menni a testvéréhez, aki ilyenkor lement hozzá a monostor
kapuján kívül levő közeli majorba.
Egy alkalommal, szokása szerint, megérkezett Skolasztika, és tiszteletreméltó
testvére felkereste őt tanítványai kíséretében. Az egész napot Isten
dicséretében és jámbor beszélgetésben töltötték, amikor pedig beesteledett,
vacsorához ültek.
A beszélgetés tovább folyt, a késő órákig. Ekkor ez az Istennek élő szűz azzal
a kéréssel fordult testvéréhez: - Nagyon kérlek, ma éjjel ne menj el, hadd
beszélgessünk egész reggelig a mennyei élet örömeiről.
- Mi jut eszedbe,
nővérem – válaszolta fivére –, az képtelenség, hogy ne menjek haza a cellámba.
A szent nővér, amikor testvére tagadó válaszát meghallotta, imára kulcsolta és az asztalra tette a kezét, fejét ráhajtotta, és imádkozni kezdett Istenhez, aki mindent megtehet. És abban a pillanatban, hogy a fejét felemelte, heves villámlás és mennydörgés kezdődött, és óriási záporeső zúdult le a majorra, de oly nagy, hogy Szent Benedek meg a vele érkezett testvérek ki sem léphettek a ház küszöbén.
Ekkor Isten embere egészen elszomorodva panaszos hangon így szólt:
A szent nővér, amikor testvére tagadó válaszát meghallotta, imára kulcsolta és az asztalra tette a kezét, fejét ráhajtotta, és imádkozni kezdett Istenhez, aki mindent megtehet. És abban a pillanatban, hogy a fejét felemelte, heves villámlás és mennydörgés kezdődött, és óriási záporeső zúdult le a majorra, de oly nagy, hogy Szent Benedek meg a vele érkezett testvérek ki sem léphettek a ház küszöbén.
Ekkor Isten embere egészen elszomorodva panaszos hangon így szólt:
- A mindenható
Isten legyen irgalmas hozzád, nővérem! Jaj, mit csináltál! - Skolasztika így
válaszolt:
- Nézd, kértelek téged, s te nem hallgattál rám. Aztán kértem az én
Istenemet, és ő meghallgatott engem! Most aztán, ha tudsz, csak lépj ki, és
engem itt hagyva, menj haza a monostorba.
Testvére mi mást tehetett: ha a szép szóra nem is, hát ott maradt
kénytelenségből. Így történt azután, hogy átvirrasztották az egész éjszakát, és
lelki beszélgetéssel kölcsönösen felüdítették egymást.
Csoda-e, ha erősebbnek bizonyult a nővér, mint a fivére? Nemde megmondta Szent János, hogy Isten a szeretet? (1 Jn 4, 8). Nagyon igazságos tehát, hogy az győzött, aki jobban szeretett.
Három nap elmúltával, amikor Isten embere éppen az égre emelt tekintettel a cellájában tartózkodott, látta nővérének lelkét, mint egy galambot, hogy kiröppenve testéből, felhatol, és bejut az égbe. Nagyon megörült Benedek e nagy dicsőség láttán, hálaimával és himnuszokkal mondott köszönetet Istennek. Azután elküldte a testvéreket, hozzák el a monostorba a holttestet. Abba a sírba temettette el nővérét, amelyet ő saját magának már előre elkészített.
Így történt, hogy akiknek a lelke mindig is egy volt Istenben, azoknak a testét a sír sem választotta el.”
/Nagy Szent Gergely pápa
„Párbeszédek” című könyvéből (Lib. 2, 33: PL 66, 194-196)/
Egy Nápolyban talált, márványba
vésett naptár szerint Skolasztikát február 10-én temették el. Rómában a 12.
század óta ülik ünnepét ezen a napon.
Szent Skolasztika |
Kérünk Téged,
irgalmas Istenünk, Szent Skolasztika szűz érdemeiért tekints jóságosan házad
népére, és ahogy imádságára záport hullattál a földre, úgy közbenjárására
áraszd el szívünket kegyelmeddel!
Forrás: Szentek élete, Imaórák
liturgiája
A pápa nagyböjti üzenete
“Legyen gondunk arra, hogy szeretetre és jótettre buzdítsuk egymást”
(Zsid 10, 24)
Február 7-én, kedden délelőtt a
Szentszék sajtótermében bemutatták XVI. Benedek pápa nagyböjti üzenetét,
amelynek címe a Zsidókhoz írt levélből vett idézet. Robert Sarah bíboros, a
„Cor Unum” Pápai Tanács elnöke rámutatott: a nagyböjti üzenet hozzájárul ahhoz,
hogy a hívekben ébren tartsa a másokkal való törődés, a szeretetközösség iránti
érzéket, az együttérzést, a szegények szenvedéseiben való testvéri részvételt.
A katolikus egyház ennek a nagylelkűségének köszönhetően járult hozzá az
emberiség növekedéséhez az évszázadok során karitatív művei kiterjedt, jól
kiépített hálózata révén. Ezek az evangélium életerejéről és Krisztus
tanításáról tanúskodnak, aki azt kérte tőlünk, hogy főleg a szegényekben
keressük és találjuk meg őt.
Sarah bíboros ezután a keresztény életnek arra az aspektusára hívta fel a figyelmet, amely napjainkban már látszólag feledésbe merül, de amelyet az idei üzenet különösen hangsúlyoz: a testvéri feddésről (correctio fraterna) van szó, amelyet az örök üdvösség távlatában kell gyakorolnunk. Ma általában véve érzékenyek vagyunk a mások fizikai és anyagi jólétére irányuló szeretetszolgálatra, de szinte mindig hallgatunk a testvéreinkkel szembeni spirituális felelősségünkről.
Az individualizmus egyik legpusztítóbb következménye az a „lelkiismeretek elaltatása”, amelyre a nagyböjti üzenet utal. Egy bizonyos ideológia, amely felmagasztalja az egyén jogait, a személy elszigeteltségéhez és magányához vezethet. Amikor az individualizmus nevében tagadják az ember szeretetközösségre való elhivatottságát, saját emberségünkön esik csorba, mivel megtéveszt bennünket annak az illúziója, hogy önmagunkban is boldogok lehetünk. Figyelemmel lenni testvérünk iránt annyit jelent, hogy kilépünk közönyünkből és segítünk társainknak anyagilag és lelkileg egyaránt.
A szerzetesi közösségek spirituális hagyományához tartozik a kölcsönös segítség, amelyet testvéri feddésnek nevezünk – folytatta bemutatójában Robert Sarah bíboros, a „Cor Unum” Pápai Tanács elnöke. Ez érvényes minden nevelési folyamatra: a jóra való figyelmeztetés, korrekció nélkül nem válhatunk éretté, hibáinkból tanulhatunk. Valódi szolgálatot tesz nekünk az, aki felhívja figyelmünket tévedéseinkre. Ma is szükségünk van a testvéri feddés bátorságára és alázatára, mind egyéni, mind közösségi keresztény életünkben.
Az egyház prófétai módon van jelen a világban: leleplezi az igazságtalanság és szegénység helyzeteit, ez küldetésének részét alkotja. XVI. Benedek pápa „Africae munus” k. szinódus utáni buzdítása utalt azokra a súlyos igazságtalanságokra, amelyek egész népek számára nagy szenvedést okoznak, drámai következményekkel járnak. Az egyház nem hallgathat, miközben sokan életüket vesztik, mert nem rendelkeznek a létminimum fenntartásához szükséges eszközökkel, mások pedig meggazdagodnak, kihasználva testvéreiket.
Kevés lenne azonban, ha az egyház prófétai dimenziója pusztán külső jelenségekre korlátozódna, anélkül, hogy feltárnánk az igazságtalanságok erkölcsi gyökereit. A korrupció, a pénzfelhalmozás, az erőszak, a kollektivitás jogtalan kihasználása olyan rákbetegségek, amelyek belülről kezdik ki a társadalmat. XVI. Benedek pápa nyomán azt sem hallgathatjuk el, hogy a jelenlegi pénzügyi válság alapja a kapzsiság, a gátlástalan pénzhajhászás, azoknak a semmibevevése, akik mások téves döntéseinek következményeitől szenvednek.
A pénzhez való ragaszkodás bűn. Az egyház prófétaként felemeli szavát e bűn ellen, amely kárt okoz a személynek és a társadalomnak. Ez is egyik aspektusa az egyház prófétai küldetésének – hangoztatta a pápa nagyböjti üzenetét bemutató beszédében Robert Sarah bíboros.
A Szentatya Tanítóhivatalában azonban még mélyebb dimenziót jelöl meg számunkra: az egyház prófétai a mai világban, amikor rámutat Isten hiányára. Ez a valódi gyökere a bennünket körülvevő igazságtalanságoknak. Amikor az ember nem ismer el maga fölött egy Teremtő Urat, akkor saját maga teremtőjévé és urává válik. A társadalmi élet konfliktusokkal teli individualizmussá, egymás elleni harccá fajul. Isten nélkül, aki kijavítja tévedéseinket, a lét a túlélésért folytatott küzdelemmé válik, amely a leggyengébbeket sújtja. Szekularizált társadalmaink nem veszik figyelembe Isten jelenlétét. Az anyaginál még súlyosabb szegénységbe burkolóznak: elutasítják és teljesen kizárják Istent a társadalmi és gazdasági életből, fellázadnak az isteni és a természeti törvények ellen. Az ilyen társadalmakat megérintheti a szegények, szenvedők iránti szeretet, az evangéliumi tanúságtétel.
Elsődleges feladatunk tehát, hogy hirdessük a világnak: van Isten. Jövőnk pedig attól függ, hogy elismerjük-e Isten szuverenitását. Az egyház felelőssége, hogy minden nemzedéket emlékeztessen: alapvetően fontos ez a spirituális dimenzió. A mai próféták hirdessék a világnak, hogy Isten, az Atya nélkül, aki szolidaritásra ösztönöz bennünket, az élet meghal és a testvériség üres utópiaként foszlik szerte. Az ember természetfeletti hivatással rendelkezik. Létezik a lelkiismeret, amelyben Isten hangja szólal meg, akinek egy nap mindnyájan számot kell adnunk.
A nagyböjti időszak a liturgikus év alkalmas időpontja a megtérésre, arra, hogy emlékezzünk: Isten nem feledkezik meg rólunk. Az idei nagyböjti üzenet fel akarja rázni a lelkiismereteket testvéreink jogai és kötelességei iránt. Figyelmeztet azokra a kötelességeinkre is, amelyekkel Isten „jogainak” tartozunk. Mindennek a keresztény közösségen belül kell megvalósulnia, amelyben fennáll a kölcsönösség és a testvéri feddés alapelve, szem előtt tartva az emberek evilági jólétét és eszkatológikus üdvösségét – mondta a pápa idei nagyböjti üzenetének bemutatásakor Robert Sarah bíboros, a „Cor Unum” Pápai Tanács elnöke.
Sarah bíboros ezután a keresztény életnek arra az aspektusára hívta fel a figyelmet, amely napjainkban már látszólag feledésbe merül, de amelyet az idei üzenet különösen hangsúlyoz: a testvéri feddésről (correctio fraterna) van szó, amelyet az örök üdvösség távlatában kell gyakorolnunk. Ma általában véve érzékenyek vagyunk a mások fizikai és anyagi jólétére irányuló szeretetszolgálatra, de szinte mindig hallgatunk a testvéreinkkel szembeni spirituális felelősségünkről.
Az individualizmus egyik legpusztítóbb következménye az a „lelkiismeretek elaltatása”, amelyre a nagyböjti üzenet utal. Egy bizonyos ideológia, amely felmagasztalja az egyén jogait, a személy elszigeteltségéhez és magányához vezethet. Amikor az individualizmus nevében tagadják az ember szeretetközösségre való elhivatottságát, saját emberségünkön esik csorba, mivel megtéveszt bennünket annak az illúziója, hogy önmagunkban is boldogok lehetünk. Figyelemmel lenni testvérünk iránt annyit jelent, hogy kilépünk közönyünkből és segítünk társainknak anyagilag és lelkileg egyaránt.
A szerzetesi közösségek spirituális hagyományához tartozik a kölcsönös segítség, amelyet testvéri feddésnek nevezünk – folytatta bemutatójában Robert Sarah bíboros, a „Cor Unum” Pápai Tanács elnöke. Ez érvényes minden nevelési folyamatra: a jóra való figyelmeztetés, korrekció nélkül nem válhatunk éretté, hibáinkból tanulhatunk. Valódi szolgálatot tesz nekünk az, aki felhívja figyelmünket tévedéseinkre. Ma is szükségünk van a testvéri feddés bátorságára és alázatára, mind egyéni, mind közösségi keresztény életünkben.
Az egyház prófétai módon van jelen a világban: leleplezi az igazságtalanság és szegénység helyzeteit, ez küldetésének részét alkotja. XVI. Benedek pápa „Africae munus” k. szinódus utáni buzdítása utalt azokra a súlyos igazságtalanságokra, amelyek egész népek számára nagy szenvedést okoznak, drámai következményekkel járnak. Az egyház nem hallgathat, miközben sokan életüket vesztik, mert nem rendelkeznek a létminimum fenntartásához szükséges eszközökkel, mások pedig meggazdagodnak, kihasználva testvéreiket.
Kevés lenne azonban, ha az egyház prófétai dimenziója pusztán külső jelenségekre korlátozódna, anélkül, hogy feltárnánk az igazságtalanságok erkölcsi gyökereit. A korrupció, a pénzfelhalmozás, az erőszak, a kollektivitás jogtalan kihasználása olyan rákbetegségek, amelyek belülről kezdik ki a társadalmat. XVI. Benedek pápa nyomán azt sem hallgathatjuk el, hogy a jelenlegi pénzügyi válság alapja a kapzsiság, a gátlástalan pénzhajhászás, azoknak a semmibevevése, akik mások téves döntéseinek következményeitől szenvednek.
A pénzhez való ragaszkodás bűn. Az egyház prófétaként felemeli szavát e bűn ellen, amely kárt okoz a személynek és a társadalomnak. Ez is egyik aspektusa az egyház prófétai küldetésének – hangoztatta a pápa nagyböjti üzenetét bemutató beszédében Robert Sarah bíboros.
A Szentatya Tanítóhivatalában azonban még mélyebb dimenziót jelöl meg számunkra: az egyház prófétai a mai világban, amikor rámutat Isten hiányára. Ez a valódi gyökere a bennünket körülvevő igazságtalanságoknak. Amikor az ember nem ismer el maga fölött egy Teremtő Urat, akkor saját maga teremtőjévé és urává válik. A társadalmi élet konfliktusokkal teli individualizmussá, egymás elleni harccá fajul. Isten nélkül, aki kijavítja tévedéseinket, a lét a túlélésért folytatott küzdelemmé válik, amely a leggyengébbeket sújtja. Szekularizált társadalmaink nem veszik figyelembe Isten jelenlétét. Az anyaginál még súlyosabb szegénységbe burkolóznak: elutasítják és teljesen kizárják Istent a társadalmi és gazdasági életből, fellázadnak az isteni és a természeti törvények ellen. Az ilyen társadalmakat megérintheti a szegények, szenvedők iránti szeretet, az evangéliumi tanúságtétel.
Elsődleges feladatunk tehát, hogy hirdessük a világnak: van Isten. Jövőnk pedig attól függ, hogy elismerjük-e Isten szuverenitását. Az egyház felelőssége, hogy minden nemzedéket emlékeztessen: alapvetően fontos ez a spirituális dimenzió. A mai próféták hirdessék a világnak, hogy Isten, az Atya nélkül, aki szolidaritásra ösztönöz bennünket, az élet meghal és a testvériség üres utópiaként foszlik szerte. Az ember természetfeletti hivatással rendelkezik. Létezik a lelkiismeret, amelyben Isten hangja szólal meg, akinek egy nap mindnyájan számot kell adnunk.
A nagyböjti időszak a liturgikus év alkalmas időpontja a megtérésre, arra, hogy emlékezzünk: Isten nem feledkezik meg rólunk. Az idei nagyböjti üzenet fel akarja rázni a lelkiismereteket testvéreink jogai és kötelességei iránt. Figyelmeztet azokra a kötelességeinkre is, amelyekkel Isten „jogainak” tartozunk. Mindennek a keresztény közösségen belül kell megvalósulnia, amelyben fennáll a kölcsönösség és a testvéri feddés alapelve, szem előtt tartva az emberek evilági jólétét és eszkatológikus üdvösségét – mondta a pápa idei nagyböjti üzenetének bemutatásakor Robert Sarah bíboros, a „Cor Unum” Pápai Tanács elnöke.
Forrás: Vatikáni Rádió
2012. február 6., hétfő
A Megszentelt élet napja
Február 2-án, Gyertyaszentelő
Boldogasszony ünnepén, a Megszentelt élet napján a Debrecen-Nyíregyházi
Egyházmegyében élő és szolgáló szerzetesek ezúttal a debreceni Szent László
Domonkos Plébánia templomában találkoztak. Az este 6 órakor kezdődő szentmisét
- amelyen a szerzetesek megújították fogadalmukat -, Bosák Nándor megyéspüspök
mutatta be, a szentmise homíliájában pedig P. György Alfréd, a Kamilliánus Rend
magyarországi központjának vezetője osztotta meg gondolatait a jelenlévőkkel. A
szentmise előtt Bosák Nándor főpásztor gyertyaszentelés szertartását végezte
el.
Gyertyaszentelő Boldogasszony
ünnepét 1997-ben nyilvánította a Megszentelt élet napjává II. János Pál pápa. A
megszentelt élet ajándék az egész egyház számára, hiszen a szerzetesek egyéni
és közösségi karizmái Isten egész népét gazdagítják. A szerzetes jel, amelynek
hivatása, hogy emlékeztessen a szemmel nem láthatóra. Mint a gyertya a lángoló
isteni szeretetre, az ember útját megvilágító fényre. Amint a gyertyát nem
rejtik véka alá, úgy a szerzetesnek is láthatóan kell jelen lennie a világban,
hogy betölthesse hivatását.
P. György Alfréd kamilliánus
szerzetes Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepét, mint a találkozás ünnepét, az
Isten és az ember találkozásának misztériumát emelte ki. Annyira vágyakozik az
Isten az emberrel való találkozásra, hogy kicsinnyé, törékennyé, védtelenné
válik, azért, hogy még közelebb kerülhessen hozzá. De az ember vágyakozása is
mérhetetlen, hiszen a szívébe bele van oltva az Isten utáni vágy.
A szerzetes kiemelte, jobban
nyitottnak kellene lennünk a Szentlélekre, amely nyitottság életkori sajátosságokból
adódóan a gyermekre és az idős emberre a legjellemzőbb. A gyermek még nyitott,
az idős már nyitott. E köztes időszak feszültségében, miközben
szocializálódunk, sokszor elfelejtünk nyitottá válni a lélek hangjaira és így
távolodunk el az Istentől. Az Isten, ha figyelünk rá, megtanít bennünket a
lemondás, az elengedés, a bizalom művészetére, amelyben találkozik velünk. A
szerzetesi élet misztériuma: nyitottá válni a lélek hívására, elengedni,
visszaadni az életet, hogy közben elnyerjük azt, mint ahogyan a Szűzanya, aki
életét az első igenje által Istennek szenteli, gyermekét elengedi, fölajánlja
az Istennek. A Szűzanya lemond és ebben a lemondásban találja meg önmagát. A
szerzetesi élet hivatása is ez, hogy a szerzetes a lemondásban találja meg
önmagát.
Az egyház éppen ezen a napon ünnepli
Lellis-i Szent Kamill megtérésének az ünnepét is. P. György Alfréd kamilliánus
szerzetes kiemelte, ez a kegyelem játéka az üdvösség történetében. 1575.
február 2-án egy ferences atyával találkozik a 25 éves hadviselt katona, aki a
szerzetesben meglátja a saját bűneit, de vele együtt Isten irgalmával is
találkozik. A találkozás másik misztériuma tehát, amikor az ember bűnössége az
Isten irgalmával szembesül. Ebből a találkozásból született a Kamilliánusok
Betegszolgáló Társasága is, amelynek alapítója Lellis-i Szent Kamill.
Kovács Ágnes
Forrás: Debrecen-Nyíregyházi
Egyházmegye - http://www.dnyem.hu
2012. február 4., szombat
Boldog II. János Pál pápa levele a nőkhöz
„A világon élő Összes Nőnek
szívélyes üdvözletem!
1. Együttérzésem és hálám
jeleként küldöm mindannyiatoknak ezt a levelet, most, amikor közeleg a Nők IV.
Világkonferenciája, melyet ez év szeptemberében tartanak Pekingben.
Mindenekelőtt az Egyesült
Nemzetek Szervezetének szeretném kifejezni nagyrabecsülésemet ezért a nagy
jelentőségű kezdeményezésért. Az Egyház is hozzá kíván járulni a nők
méltóságának, szerepének és jogainak védelméhez, s nem csupán azzal, hogy a Szentszék
különös figyelemmel vesz részt a Pekingben folyó munkában, hanem azzal is, hogy
közvetlenül szól minden nő szívéhez és értelméhez. Amikor Gertrude Mongella
asszony, a konferencia főtitkára e fontos találkozóra való tekintettel nemrég
látogatást tett nálam, átnyújtottam neki egy üzenetet, melyben kifejtettem az
Egyház ide vonatkozó tanításának néhány alapvető pontját. Ez az üzenet a
mostani különleges alkalmon túlmenően általánosabban tekinti át a maga
egészében a nők tényleges helyzetét és problémáit, és ügyük szolgálatára kíván
lenni a mai Egyházban
és a világban. Ezért kívántam, hogy -- a minél szélesebb körű megismertetés
végett -- jusson el valamennyi püspöki konferenciához.
Hivatkozván arra, amit abban a
dokumentumban írtam, szeretnék most közvetlenül fordulni minden egyes nőhöz,
hogy együtt gondoljuk végig a nők mai helyzetének problémáit és kilátásait, s
közben különösen 'a nők méltósága és jogai Isten igéjének fényében' témakörrel
akarok foglalkozni.
E képzeletbeli párbeszéd
kiindulópontjának a hálának kell lennie. Az Egyház -- ahogy a Mulieris dignitatem
kezdetű apostoli iratomban írtam -- "köszönetet kíván mondani a
Legszentebb Háromságnak 'a nő misztériumáért', minden nőért, azért, ami a női
méltóság örök mércéje, 'Isten nagy tetteiért', amelyek a nőkben és a nők által
valósultak meg az emberi nemzedékek során."
2. A hála, melyet az Úrnak a
nők világban betöltött hivatására és küldetésére vonatkozó tervéért fejezünk
ki, egyúttal konkrét és közvetlen hála a nők felé is, minden nő felé azért, amit
az emberiség életében képviselnek.
Hála neked, nő, aki édesanya
vagy, aki egyedülállóan örömteli és fájdalmas tapasztalattal anyaöllé leszel az
ember számára; aki a világra jövő gyermek számára Isten mosolyává leszel, aki
első lépéseit irányítod, gondját viseled, míg felnő, és olyan pontot jelentesz
további életútján, ahová mindig visszatérhet.
Hála neked, nő, aki feleség vagy,
aki sorsodat visszavonhatatlanul egy férfiéhoz kapcsolod, önmagatok kölcsönös
elajándékozásában szolgálva a közösséget és az életet.
Hála neked, nő, aki leány és
nővér vagy, aki érzékenységeddel, intuitív adottságoddal, önzetlenségeddel,
állhatatosságoddal gazdagítod a szűkebb családot, s általa a társadalom egész
életét.
Hála neked, dolgozó nő, aki a
szociális, gazdasági, kulturális, művészeti és politikai élet minden területén
jelen vagy -- azért, hogy nélkülözhetetlen módon hozzájárulsz az értelmet és az
érzelmet összekapcsoló kultúra fölépítéséhez, az életnek a
"misztériumra" mindig fogékony értelmezéséhez, az emberibb gazdasági
és politikai struktúrák létrehozásához.
Hála neked, nő, aki szerzetesnő
vagy, aki Krisztus, a megtestesült Ige édesanyjának, minden nők között a
legnagyobbnak példája szerint engedékenyen és hűséggel nyílsz meg az isteni
szeretet számára, így segítvén az Egyházat és az egész emberiséget, hogy élete
Istennek adott "jegyesi" válasz legyen, mely csodálatos módon fejezi
ki azt a közösséget, melyet ő teremtményeivel meg akar valósítani.
Hála neked, nő, azért, hogy nő
vagy! Női mivoltodban gyökerező érzékenységeddel gazdagítod a világ megértését
és hozzájárulsz az emberi kapcsolatok teljes igazságához.
3. A hála azonban nem elég,
tudom. Sajnos olyan beidegződésekkel átszőtt történelem örökösei vagyunk, mely
minden korban és mindenütt megnehezítette a nő útját, akinek méltóságát
félreismerték, értékeit eltorzították, akit gyakran kizártak, sőt rabszolgává
tettek. Ez akadályozta abban, hogy valóban önmaga legyen, az egész emberiséget
pedig megfosztotta az igazi lelki gazdagságtól. Biztosan nem lenne könnyű pontosan
kimutatni a bűnös felelősséget, ha azokra a kulturális lerakódásokra gondolunk,
amelyek évszázadokon át meghatározták a gondolkodásmódot és az intézményeket.
De ha eközben, különösen bizonyos történelmi körülmények között az Egyház
számos fia is követett el objektív bűnöket, azt őszintén sajnálom. E sajnálat
úgy hassa át az egész Egyházat, hogy megújult hűséggel merítsünk az
evangéliumból, mely magának Krisztusnak a magatartásából fakadó, múlhatatlan
érvényű üzenetet hordoz éppen a nők mindenfajta kihasználás és elnyomás alóli
fölszabadításának témakörével kapcsolatban is. Ő, midőn túllépett az akkori
kultúra előírásain, a nőkkel szemben nyitott, figyelmes, elfogadó és odahajló
magatartást tanúsított. Ily módon tisztelte a nőben azt a méltóságot, melyet az
öröktől fogva hordoz Isten tervében és szeretetében. Ha e második évezred végén
Krisztusra pillantunk, önkéntelenül is azt kérdezzük: Mennyi talált
meghallgatásra, mi valósult meg üzenetéből?
Igen, itt az ideje, hogy bátor
emlékezéssel és a felelősség nyílt bevallásával tekintsünk az emberiség hosszú
történelmére, melyhez a nők -- legtöbbször sokkal kedvezőtlenebb föltételek
között -- oly módon járultak hozzá, ami nem marad el a férfiak mögött.
Különösen azokra a nőkre gondolok, akik szerették a kultúrát és a művészetet,
és ennek szentelték magukat, bár kezdettől fogva hátrányos helyzetben voltak,
gyakran csak gyengébb neveltetésben lehetett részük, leértékelték,
félreismerték, még meg is tagadták intellektuális teljesítményeiket. A nők
sokrétű történelemformáló tevékenységéről a tudományos történetírás eszközeivel
sajnos csak nagyon kevés állapítható meg. Az élet folyamatára, az egymást
követő nemzedékekre jótékony hatást gyakorló női tevékenységnek szerencsére
vannak igazolható nyomai, még ha az idő el is fedte őket. E nők e roppant
'hagyománya' tekintetében az emberiség mérhetetlen adósságot halmozott föl.
Hány nőt értékeltek és értékelnek még mindig inkább fizikai külseje, mint
szaktudása, munkája, szellemi produktumai, érzékenységének gazdagsága, s végül
létének és lényének sajátos méltósága szerint!
4. És mit mondjunk azokról az
akadályokról, melyek a világ számos részén még mindig gátolják a nők teljes
bevonását a társadalmi, politikai és gazdasági életbe? Gondoljunk csak arra,
ahelyett, hogy jutalmaznák, milyen gyakran büntetik az anyaság ajándékát,
melynek pedig az emberiség a továbbélését köszönheti. Bizonyára sokat kell még
azért tenni, hogy a feleségek és anyák ne szenvedjenek hátrányos
megkülönböztetést. Sürgősen el kell érni, hogy az emberi személy mindenütt
valódi jogegyenlőséget kapjon, és ez jelenti az 'azonos munkáért azonos bért'
elv érvényesülését, a dolgozó anyák védelmét, az igazságos szakmai előrejutást,
a házastársak családjogi egyenlőségét, és mindannak az elismerését, ami az állampolgár
jogaival és kötelességeivel egy demokráciában összefügg. Az igazságosság
aktusáról van szó, de szükségszerűségről is. Az előttünk álló, nagyon komoly
problémák (szabadidő, életminőség, kivándorlás, szociális szolgálatok,
eutanázia, drogok, egészségügy és beteggondozás, ökológia stb.) a jövő
politikájában egyre megoldhatatlanabbak lesznek a nő bevonása nélkül.
Mindezeken a területeken a tapasztalatok szerint értékesnek bizonyul a nők
fokozottabb társadalmi jelenléte, mert hozzájárulnak a csupán teljesítmény- és
produktivitás-központú szemléletből eredő társadalmi ellentmondások
kiküszöböléséhez, és a rendszerek olyan átalakítását segítik elő, mely előnyben
részesíti "a szeretet civilizációjában" körvonalazódó humanizációs
folyamatokat.
5. Hogyan hagyhatnánk említés
nélkül, ha a nő világban elfoglalt helyzetének egyik legkényesebb területét
tekintjük, a nőkkel szemben elkövetett nemi erőszak hosszú és lesújtó --
gyakran persze felszínre sem került -- történetét? A harmadik évezred küszöbén
nem maradhatunk közömbösek és rezignáltak e jelenséggel szemben. Itt az ideje,
hogy nyomatékosan elítéljük a nemi erőszak formáit, melynek tárgya általában a
nő, és megfelelő törvényes eszközökkel védekezzünk ellene. Az emberi személy
tisztelete nevében panaszt kell emelnünk azonkívül az élvezetvágy és az üzleti
szellem által meghatározott, széles körben terjedő kultúra ellen, mely a
nemiség következetes kizsákmányolását segíti elő, amennyiben fiatal korban levő
leányokat is arra kényszerít, hogy a korrupció prédájává váljanak és testüket
áruba bocsássák.
Mekkora tiszteletet érdemelnek
ellenben -- látván az ilyen elfajulásokat -- azok a nők, akik gyermekük iránti
hősies szeretettel kihordják terhességüket, mely az erőszakkal rájuk
kényszerített nemi kapcsolat eredménye; ami nemcsak a világban sajnos még
mindig oly gyakori háborúk rémtetteinek egy fejezete, hanem előfordul a
hedonista engedékenység kultúrája által gyakran megrontott jólét és béke
körülményei között is, melyben nagyon könnyen tenyészik az agresszív férfiasságra
való hajlam. Ilyen körülmények között az abortusz, amely persze mindig súlyos
bűn marad, inkább a férfi és a környezet terhére írható bűncselekmény, mint a
nőnek felróható bűn.
6. A nőknek szóló hálám ezért
nyomatékos felhívás is: tegyen meg minden szükségeset mindenki, különösképpen
pedig az államok és a nemzetközi intézmények, hogy a nők ismét megkapják a
méltóságuknak és szerepüknek kijáró teljes tiszteletet. Ennek kapcsán nem
mulaszthatom el, hogy ki ne nyilvánítsam csodálatomat azon jóakaratú nők iránt,
akik a nők védelmében az alapvető társadalmi, gazdasági és politikai jogok
kivívásának szentelték magukat, és bátor kezdeményezésükkel olyan korban álltak
elő, amikor e küzdelmüket túlzásnak, a hiányzó nőiesség jelének, nagyzolásnak,
sőt bűnnek tekintették!
Ahogy a nőnek erre a nagyszerű
felszabadítási folyamatára tekintve az idei béke-világnapra küldött üzenetemben
írtam, elmondható, hogy "nehéz és bonyolult, időnként tévedésektől sem
mentes, lényegében azonban pozitív út volt, még ha nem is értünk a végére,
látván a sok akadályt, mely a világ különböző részein annak útjában áll, hogy a
nőt sajátos méltóságának megfelelően elismerjék, tiszteljék és
megbecsüljék."2
Ezen az úton tovább kell menni!
Mégis meg vagyok győződve róla, hogy a nő önazonosságának teljes tiszteletben
tartásához vezető legrövidebb út megtalálása nemcsak a bűncselekmények és
igazságtalanságok kipellengérezésén múlik, még ha erre szükség is van, hanem
ezenkívül és mindenekelőtt egy hatékony és átgondolt programon, mely átfogja a
nő életének minden területét, kezdve azzal, hogy újból és egyetemesen
tudatosítani kell a nő méltóságát. E méltóság elismerésére a sokféle történelmi
beidegződés ellenére maga az értelem késztet minket, mely fölfogja Istennek a
minden emberi szívbe írott törvényét. Mindenekelőtt azonban Isten Igéjéből
tudjuk teljes világosságában fölismerni a nő méltóságának alapvető
antropológiai fundamentumát, mely Istennek az emberiségre vonatkozó tervében
gyökerezik.
7. Engedjétek meg ezért, kedves
nővéreim, hogy veletek együtt még egyszer elgondolkozzam a Szentírásnak azon a
csodálatos részletén, mely az ember teremtését írja le, s mely oly sok mindent
mond a ti méltóságotokról és küldetésetekről a világban.
A Teremtés könyve összefoglalóan,
költői és szimbolikus formában, de mélységesen igaz nyelven beszél a
teremtésről: "Isten megteremtette az embert, a maga képére és
hasonlatosságára. Isten képmásául teremtette őt. Férfinak és nőnek teremtette
őket". Az isteni teremtés pontos terv szerint történik. Mindenekelőtt
elhangzik, hogy az ember "Isten képmására, hozzá hasonlóvá"
teremtetett, s ez a megfogalmazás egyúttal világosan mutatja az ember
különleges voltát a teremtés egész művében.
Azután azt olvassuk, hogy már
kezdetben "férfinak és nőnek" lett teremtve. Maga a Szentírás adja
meg ennek az adatnak az értelmezését: az ember, habár körülveszi a látható
világ számtalan teremtménye, tudatára ébred, hogy egyedül van. Isten beavatkozik, hogy kisegítse ebből a
magányosságából: "Nem jó az embernek egyedül lennie. Alkotok neki
segítőtársat, aki hozzá illő." A nő teremtése tehát kezdettől a
segítségnyújtás elvére van rendelve, de nem -- s ez meggondolandó -- az
egyoldalú, hanem a kölcsönös segítségnyújtás elvére. A nő a férfi kiegészítője,
mint ahogy a férfi a nő kiegészítője: férfi és nő kölcsönösen beteljesíti
egymást. A nőiesség éppúgy megvalósítja az "emberit", mint a
férfiasság, de másfajta, kiegészítő jelleggel.
Amikor a Teremtés könyve
"segítőtársról" beszél, az nemcsak a tevékenység, hanem a lét
területére is vonatkozik. A női és férfi mivolt nemcsak fizikai és pszichikai,
hanem ontológiai szempontból is kiegészítik egymást. Csak a "férfias"
és "nőies" kettősség valósítja meg teljesen az"emberit".
8. Isten, miután férfinak és
nőnek teremtette az embert, azt mondja mindkettőnek: "Töltsétek be a
földet, és vonjátok uralmatok alá". Nemcsak a szaporodás képességét
kölcsönzi nekik, hogy az emberi nem fennmaradjon az időben, hanem rájuk bízza
feladatként a földet is, amennyiben kötelességükké teszi, hogy
felelősségteljesen bánjanak annak forrásaival. Az ember mint értelmes és szabad
lény fölszólítást kap, hogy változtassa meg a föld arculatát. E feladat
kapcsán, mely lényegében kultúrtevékenység, mind a férfi, mind a nő kezdettől
ugyanazt a felelősséget viseli. Hitvesi és termékeny kölcsönösségükben, közös
feladatukban, hogy uralják és vessék hatalmuk alá a földet, a férfi és a nő
között nem statikus egyenlőség van, de nem is szakadékszerű különbség és
kérlelhetetlen konfliktus: kapcsolatuk a legtermészetesebben, Isten tervének
megfelelően "a kettő egysége", azaz egy kapcsolatra épült "egység
a kettősségben", melyben mindketten gazdagító és felelősséggel áthatott
ajándéknak érzik a személyek közötti kölcsönös kapcsolatot.
Erre a "kettő
egységére" Isten nemcsak a szaporodást és a családi életet bízta, hanem a
történelem fölépítését is. Ha a család 1994-ben tartott nemzetközi évében a
nőre, mint anyára terelődött a figyelem, akkor a pekingi konferencia
alkalmasnak tűnik, hogy újólag tudatosítsuk mindazt, amivel a nő egész
társadalmak és nemzetek életéhez járul hozzá. E hozzájárulása mindenekelőtt
szellemi--kulturális, de társadalmi--politikai és gazdasági természetű is.
Valóban sokat köszönhetnek a nőknek a társadalom különböző területei, az
államok, a nemzeti kultúrák és -- mindent egybevetve -- az egész emberiség
fejlődése!
9. A fejlődést rendes
körülmények között tudományos és műszaki kategóriákkal értékelik, és a nők
ilyen szemszögből sem maradnak adósak. Ez azonban a fejlődésnek nem az
egyetlen, és nem is a legfontosabb dimenziója. Fontosabbnak tűnik az
etikai--szociális dimenzió, az emberi kapcsolatok és a lélek értékei: e
dimenziót illetően -- mely kezdve a személyek közötti mindennapi kapcsolatokon,
különösen a családon belül, gyakran minden feltűnés nélkül bontakozik -- a
társadalom széles körben adósa a "női géniusznak".
Ebben az összefüggésben szeretnék
külön is köszönetet mondani azoknak a nőknek, akik -- családjukon túl is -- a
nevelés különböző területein dolgoznak: óvodákban, iskolákban, egyetemeken,
intézetekben, plébániákon, egyesületekben és mozgalmakban. Ahol oktatókra és
nevelőkre van szükség, mindenütt megnyilvánul, milyen rendkívüli készséggel
szentelik magukat a nők az emberi kapcsolatoknak, különösen a leggyengébbek és
a legvédtelenebbek javára. E munka során valami olyat valósítanak meg, ami
érzelmi, kulturális és lelki anyaságnak nevezhető, mely a személy fejlődésére
és a társadalom jövőjére kifejtett hatása miatt valójában fölbecsülhetetlen
értékű. És hogy hagyhatnánk itt említés nélkül oly sok katolikus nő és női
szerzetesrend tanúságát, akik a különböző földrészeken a gyermekek, fiúk és
lányok, nevelését tették fő szolgálatukká? Nem kell-e hálás szívvel tekintenünk
mindazokra a nőkre, akik az egészségügyi szolgálat frontján dolgoztak és
dolgoznak továbbra is, és nemcsak jól szervezett egészségügyi intézmények
keretében, hanem gyakran nagyon sanyarú körülmények között, a világ
legszegényebb országaiban, s ezzel a szolgálatnak olyan tanúságát adják, mely
nem ritkán a vértanúsággal határos?
10. Ezért, kedves nővéreim, az a
kívánságom, hogy különös figyelemmel gondoljuk végig "a női géniusz"
témakörét, nemcsak azért, hogy fölismerjük benne a pontos isteni terv vonásait,
melyet el kell fogadni és be kell tartani, hanem azért is, hogy több teret
kapjon a társadalom egész életében, így az egyházi életben is. Ezzel a témával,
melyet már a Mária-év alkalmából is fölvetettem, részletesen foglalkozhattam a
már említett, 1988-ban megjelent Mulieris dignitatem
kezdetű apostoli iratomban. Idén pedig abban a levélben akartam gondolatban a
Mulieris dignitatemhez kapcsolódni, melyet hagyományosan nagycsütörtökre küldök
a papoknak, s melyben fölhívtam őket, gondolják végig, milyen fontos szerepet
játszik életükben a nő mint anya, mint testvér és mint munkatárs az apostoli
munkában. Ez annak a "segítségnyújtásnak" -- a házastársitól
különböző, de szintén fontos -- másik dimenziója, melyet a Teremtés könyve
szerint a nőnek nyújtania kell a férfi számára.
Az Egyház Máriában látja "a
női géniusz" legfenségesebb megnyilvánulását, és a késztetések el nem
apadó forrását találja benne. Mária "az Úr szolgálóleányának" nevezte
magát.8 Isten igéje iránti engedelmességből elfogadta a názáreti család
hitvesének és édesanyjának kitüntetett, de könnyűnek éppen nem nevezhető
hivatását. Azáltal, hogy vállalkozott Isten szolgálatára, az ember szolgálatába
is állt: szeretetszolgálatra. E szolgálat lehetővé tette számára, hogy
megtapasztalja életében a titokzatos, de valóságos "uralkodást". Nem
véletlenül szólítják az "ég és a föld királynőjének". Így szólítja őt
a hívők egész közössége, és sok nemzet és nép szólítja őt saját "Királynőnek".
Az ő "uralkodása" szolgálat! Az ő szolgálata "uralkodás"!
Így értendő a tekintély mind a
családban, mind a társadalomban és az Egyházban. Az "uralkodás" az
ember lényegi hivatását nyilatkoztatja ki, aki annak képére teremtetett, aki ég
és föld Ura, és arra hivatott, hogy Krisztusban Isten fogadott gyermekévé
legyen. Az ember a Földön az egyetlen teremtmény, akit "Isten önmagáért
akart", ahogy a II. vatikáni zsinat tanítja, mely jellemző módon
hozzáfűzi, hogy az ember "csak akkor talál teljesen önmagára, ha őszintén
elajándékozza magát".
Ebben áll Mária anyai
"uralkodása". Mivel egész élete a Fiúnak szóló odaadás volt, az egész
emberi nem fiai és leányai iránti odaadássá is válik, amennyiben mélységes
bizalmat kelt abban, aki hozzá fordul, hogy az élet nehéz ösvényén végső,
transzcendens céljához eljusson. Ezt a végcélt mindenki hivatásának állomásain
át éri el, s e cél mind a férfi, mind a nő földi tevékenységének irányt mutat.
11. Ha így értelmezzük a
szolgálatot -- melyet, ha szabadon, kölcsönösségben és szeretetben végeznek, az
ember igaz "királyságát" fejezi ki --, elfogadható bizonyos
szerepkülönbség, anélkül, hogy ennek hátrányos következményei lennének a nőre
nézve, föltéve, hogy e különbség nem önkény eredménye, hanem a férfiúi és női
lét sajátosságaiból fakad. Ha Krisztus -- szabad és szuverén döntéssel, melyről
jól tanúskodik az evangélium és az Egyház állandó hagyománya -- csak férfiakra
hagyta, hogy a papi szolgálat gyakorlásával neki mint az Egyház
"pásztorának" és "vőlegényének" "ikonjai"
legyenek, ez nem csorbítja a nők szerepét, ahogy egyébként az Egyház többi
tagjáét sem, akik nem viselik a papi hivatalt, de részesülnek a keresztségben
gyökerező "általános papság" méltóságában. Ezeket a
szerepkülönbségeket ugyanis nem az emberi társadalom funkcionális
szabályozásának fényénél, hanem a szentségi rend sajátos kritériumai alapján
kell értelmezni, azaz azoknak a jeleknek a rendjében, melyeket Isten szabadon
választott, hogy jelenlétét az emberek között láthatóvá tegye.
Egyébként éppen e jelrendszer
keretében, jóllehet a szentségi területen kívül, nem csekély a jelentősége a
Mária magasztos példája szerint megélt "nőiességnek". Mert a hívő, és
egész különlegesen az "Istennek szentelt" nő "női mivoltában"
van egyfajta benső "prófétaság" egy nagyon megragadó szimbolika,
mondható egy jelentőségteljes "képmásság", mely Máriában tökéletesen
megvalósult, és egy "szűzi" szív föltétlenségével -- hogy Krisztus
"jegyese" és a hívő "anyja" legyen -- az Egyháznak mint
szent közösségnek a lényegét találóan fejezi ki. A férfi és a nő kölcsönös
kiegészítő szerepének e "képmása" jobban kinyilvánítja az Egyház két
elkerülhetetlen dimenzióját: a "máriás" és az
"apostoli--péteri" elvet.
Másrészt -- erre emlékeztettem a
papokat az említett idei nagycsütörtöki levélben -- a szolgálati papság
Krisztus tervében "nem az uralkodás, hanem a szolgálat kifejezése Az
Egyház sürgős feladata, hogy Isten Igéjének világosságánál naponta megújulva
ezt egyre világosabban megmutassa mind a közösségi szellem kibontakoztatásával,
mind a részvétel minden sajátosan egyházi eszközének gondos támogatásával, mind
a számtalan személyes és közösségi karizma -- melyeket Isten lelke a keresztény
közösség épülésére és az emberek szolgálatára támaszt -- megbecsülésével és
tiszteletben tartásával.
A szolgálat e tág terében az
Egyház kétezer éves története folyamán -- a sok beidegződés ellenére -- valóban
megismerte a "női géniuszt", hiszen kiváló nők támadtak belőle, akik
mély és üdvös hatást gyakoroltak a következő nemzedékekre. Gondolok a női
vértanúk, szentek, rendkívüli misztikusok hosszú sorára. Gondolok különösen
Sziénai Szent Katalinra és Avilai Szent Terézre, akiket a boldog emlékezetű VI.
Pál pápa egyháztanítóvá nyilvánított. S hogy is ne emlékeznénk meg itt azokról
a nőkről, akik hitük ösztönzésére rendkívüli jelentőségű szociális
kezdeményezéseket tettek, elsősorban a legszegényebbek szolgálatában? A jövő
Egyháza a harmadik évezredben bizonyára nem mulasztja el, hogy elismeréssel
legyen a "női géniusz" új és csodálatos megnyilvánulásai iránt.
12. Látjátok hát, kedves
nővéreim, mi minden motiválja az Egyház óhaját, hogy az Egyesült Nemzetek
szervezésében Pekingben sorra kerülő konferencia a teljes igazságot nyilvánítsa
ki a nőről. Emeljék ki kellőképpen a "női géniuszt", amennyiben
tekintetüket nemcsak az egykor élt vagy ma élő nagy és közismert nőkre vetik,
hanem minden olyan egyszerű nőre is, aki tehetségét mint nő a mindennapokban
mások szolgálatában juttatja kifejezésre. Mert a nő különösen önmagának a
mindennapi életben való elajándékozásában ragadja meg életének mély
elhivatottságát, ő, aki talán jobban látja az embert, mint a férfi, mert ő a
szívével lát. Ő a különböző ideológiai vagy politikai rendszerektől függetlenül
látja az embert. Látja nagyságát és korlátait, és megpróbál elébe menni és
segítségére lenni. Ily módon megvalósul az emberiség történelmében a Teremtő
alapvető terve, és a hivatások és elhivatottságok sokféleségében szakadatlan
megnyilvánul az a -- nemcsak fizikai, hanem mindenekelőtt lelki -- szépség, mellyel
Isten kezdettől megajándékozta az emberi teremtményt, és különösen a nőt.
Miközben imádságommal az Úrra
bízom e fontos pekingi találkozó sikerét, fölhívom az Egyház közösségét,
használja föl ezt az évet arra, hogy őszinte hálát mondjon a világ Teremtőjének
és Megváltójának azért a nagy jóért, azért az ajándékért, ami a női mivolt,
mely a maga sokrétű megjelenési formájában az emberiség és az Egyház alapvető
örökségéhez tartozik.
Mária, szeretet királynője,
virrassz a nők és küldetésük fölött, mely az emberiség, a béke és Isten
országának növekedése szolgálatára rendeli őket!
Áldásommal.
Vatikán, 1995. június 29-én,
Péter és Pál apostolok ünnepén.
II. János Pál pápa”
Forrás: II. János Pál pápa levele a
nőknek a Nők IV. Világkonferenciája (Peking, 1995. szeptember) alkalmából. Fordította:
Paulik Péter, Lektorálta: Dr. Diós István