Alexandria a 4.
században az igaz hitért folytatott harccal az egész Egyház figyelmét magára
vonta. Szent Atanáz püspök (lásd május 2-án) utódai, miközben őrizték a
katolikus hitet, püspöki székük tekintélyét is meg akarták szilárdítani. Arra
törekedtek, hogy az egész keleti egyház, még a konstantinápolyi és az
antiochiai patriarchátusok fölé is kiterjesszék fönnhatóságukat. Ez a szándék
főként Teofilosz alexandriai és Aranyszájú Szent János konstantinápolyi püspök
vitájában nyilvánult meg. 403-ban, az úgynevezett tölgyes zsinaton Teofilosz
letétette Aranyszájú Szent Jánost (lásd szeptember 13-án). E zsinaton Teofil
kísérője unokaöccse, az ekkor már pap Cirill volt.
Cirill
iskolázását Teofilosz irányította. Ezután Cirill bizonyos időt a szerzetesek
közt töltött, de hamarosan kiderült, hogy életmódjuk nem neki való. Teofilosz
412-ben meghalt. Cirillt választották a helyébe, s több mint harminc éven át
volt püspök.
Igazhitűsége
és magánélete kifogástalan volt, de Teofiltól nemcsak egyházpolitikai ambícióit
örökölte, hanem indulatait is. Így például 418-ig nem volt hajlandó fölvenni
Aranyszájú Szent János nevét a püspökök névsorába, akikről a liturgiában
megemlékeztek, pedig a pápa ismételten szorgalmazta. Azt válaszolta, hogy annak
fölvétele egyenlő volna Júdásnak az apostoli kollégiumba való visszavételével.
Cirill
egész életén át a tanulás és a kutatás embere akart maradni. Rendkívül
fontosnak tartotta, hogy a lehető legnagyobb pontossággal meghatározza a
Szentírás és a hagyomány tanítását. Kitartó, szorgalmas munkával arra
törekedett, hogy a hit misztériumait pontosan és világosan kifejtse.
Gondolatait szoros logikával építi, stílusa azonban már nem a klasszikus rétoroké,
hanem a bizantinizmus jegyeit (egyhangúság, kissé dagályos bonyolultság)
mutatja.
Hű
maradt az alexandriai teológiai iskola hagyományaihoz, de Origenésztől
elhatárolta magát, s ugyanígy az antochiai iskolától is. Hogy személyiségét és
életszentségét megérthessük, soha nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy Cirill
inkább lelkipásztor mint tudós, és inkább hadvezér a teológiai közdőtéren mint
dialogizáló békekövet.
Alig
lett püspök, máris ellentéte támadt Oresztész városprefektussal, aminek véres
összecsapások lettek az eredményei. Keményen szembeszállt anovatiánus
eretnekekkel, a zsidókkal és a pogányokkal is. Valószínű alaptalanul
gyanúsították azzal, hogy 415- ben legalábbis eszmei része volt a város
prefektusával jó barátságban lévő Hüpatia, platonikus filozófusnő
meggyilkolásában. Egy éjszaka a zsidók rátámadtak a keresztényekre. Amikor
megvirradt, a keresztények Cirill biztatására viszonozták a támadást, majd
száműzték a zsidókat a városból.
Életének
legnagyobb tette Mária istenanyaságának megvédése, ami igazában a krisztológia
és a szentháromságtan alaptételeinek megőrzése volt a monofizitákkal és a
nesztoriánusokkal szemben. 5 éves küzdelem volt ez, csúcspontja az efezusi
zsinat, mely 431-ben dogmaként mondta ki Mária istenanyai méltóságát. Sokan szemére
vetették akkor is, később is merev ragaszkodását az igazsághoz és
kérlelhetetlenségét ellenfeleivel szemben. De éppen ez vall életszentségéről:
fölismerte, hogy amikor a kereszténység szívét és szemefényét éri támadás,
akkor nem tárgyalni, hanem harcolni kell.
428-ban
az egyiptomi szerzetesek egy csoportja panaszt tettek Cirill szigora miatt
Konstantinápolyban Nesztoriosz pátriárkánál, aki korábban szintén szerzetes
volt Antiochiában. Erkölcsileg feddhetetlen volt, de tanításában nem egyszer
félreérthetően fogalmazott, különösen a Boldogságos Szűznek az akkor már
elfogadott istenanyaságával, Theotokosz nevével kapcsolatban.
Cirill
levelet írt Celesztin pápának, melyben Nesztoriosz tévedéseit ostorozta.
Celesztin erre zsinatot hívott össze, mely elítélte Nesztorioszt, és egyúttal
Cirillt bízta meg, hogy kimondja rá a kiközösítést.
Theodoziosz
császár azon volt, hogy vonják vissza püspökének elítélését, hiszen kinevezését
ő szorgalmazta. Ezért egyetemes zsinatot hívott össze Efezusba. A pápa
helyeselte az intézkedést. A császár zsinatot hirdető dekrétuma azt írta elő,
hogy minden tartományt néhány püspök képviseljen. Cirill viszont ötven
püspökkel, tetemes számú pappal és szerzetessel érkezett.
431.
június 21-én Cirill -- 78 püspök tiltakozása ellenére -- másnapra tűzte ki a
zsinat megnyitását. Arra szólította föl Nesztorioszt, hogy ,,vádlottként''
jelenjék meg a zsinat előtt, nem pedig arra, hogy foglalja el helyét a
zsinaton. Távollétében született meg a döntés: Máriát valóban megilleti a
Theotokosz cím, Nesztorioszt pedig megfosztják hivatalától. Cirill ezzel az
címzéssel közölte vele: ,,Nesztoriosznak, az új Júdásnak''. Ennek hírére a
város, amelyet Cirill egyiptomi kísérete kellően előkészített, hangos
örömtüntetést rendezett. Úgy tűnt, hogy a dolognak vége, anélkül, hogy ezt a
zsinatot törvényesen megnyitották volna.
Valójában
a zsinat még nem fejeződött be. Amikor valamivel később megérkeztek Kelet
püspökei, tájékoztatták őket a dolgok állásáról. Azok néhány más olyan
püspökkel együtt, akik nem helyeselték Cirill vezetését, összesen negyvenhárman
külön ,,zsinatocskára'' gyűltek össze. Cirillt letették az efezusi püspökkel,
Memnonnal együtt, katonákat küldtek érte és bebörtönözték. Ezek után érkeztek
meg a pápai legátusok, akik jóváhagyták Nesztoriusz letételét. Augusztus első
napjaiban végül megérkeztek a császári legátusok is Teodoziosz levelével:
,,Jóváhagyjuk Nesztoriosz, Cirill és Memnon letételét, amint Tisztelendőségtek
értésünkre adta.'' -- A zűrzavar teljessé vált.
Nesztoriosz
és Memnon engedelmeskedett, Cirill viszont kapcsolatot keresett az udvarral.
Teodoziosz gyűlést hívott össze Kalkedonba, és az a zsinatot föloszlatottnak
nyilvánította. A püspököknek engedélyezte a hazatérést, Cirillnek és Memnonnak
pedig meghagyta, hogy Efezusban várják meg ügyük végét. Cirill azonban már úton
volt Alexandria felé. Így végződött az efezusi zsinat.
Rossz
érzésekkel telve és a dolgok folyásától némileg megtépázva Cirill belátta, hogy
eljött a kompromisszumok és engedmények ideje. Annál is inkább készségesnek mutatkozott,
mert Nesztoriosz visszavonult egy kolostorba. Egyezség jött létre, amelyben
Cirill föladta egyéni elgondolásait, amelyeket a börtönben tizenkét elítélő
tételben fogalmazott meg. Aláírta a hitvallást, amelyet János, antiochiai
pátriárka küldött neki. Ezzel helyreállt a béke. Cirillnek egy híres levele
örökítette meg számunkra ezt az eseményt.
433-tól
Cirillről nem lehetett hallani, pedig még 11 évig volt pásztora Alexandriának,
mert tudjuk, hogy 444. június 27-én halt meg.
De
éppen ezek a csendes évek jelzik, hogy nem önmagáért kereste a békétlenséget és
a harcot. A
kopt és a bizánci egyház június 27-én emlékezik meg Szent Cirill püspök
temetéséről. A római kalendáriumba 1882-ben vették föl ünnepét, február 9-i
dátummal. 1969-ben áthelyezték június 27-re.
Istenünk, ki Szent Cirill püspököt a Boldogságos Szűz Mária Istenanyasága igazságának győzhetetlen bajnokává tetted, kérünk, engedd, hogy akik a Szűzanyát valóban Isten Anyjának hisszük, Fiad megtestesülésének titkában üdvösséget találjunk!
Forrás: Szentek élete
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése