2011. november 11., péntek

Gondolattal, szóval, cselekedettel és mulasztással


A szentmisében ilyen módokat említünk a közösségi gyónáskor. A katekizmusban is ezt olvashatjuk, továbbá hogy a bűn azt jelenti, hogy tudva és akarva megszegni Isten parancsát. Bűnt  tehát nemcsak aktív tettekkel lehet elkövetni, hanem gondolatok engedélyezett elkószálásával, de hanyagságból, mulasztásból is. A gondolati bűn vagy belső bűn esetén fennállhatnak bizonyos enyhítő körülmények, de ugyanúgy meg kell gyónni őket, illetve ugyanolyan szabályok vonatkoznak rájuk, mint a cselekedeti bűnökre. Jézus Krisztus a gondolati bűneinkért szenvedett a töviskorona okozta sebektől, amelyet a katonák kegyetlensége vitt véghez és nemcsak megalázta az Örök Királyt, de fájdalmait is tetézte. De nézzük a teológiai és botanikai kutatások eredményét és a szentek életét.

I. A krisztustövisről általában

A krisztustövis a bengefélék családjába tartozó tövises növények gyűjtőneve. A hagyomány szerint belőle fonták a töviskoronát Jézus fejére (Mt 27,29; Mk 15,17; Jn 19,2; vö. Ter 50,10; Bír, 8,7; 9,14.15; Zsolt 58,10; Iz 7,19.23.24.25; 55,13).
A krisztustövis nem tévesztendő össze az egészen más családba tartozó, nagy, sötétbarna, elágazó tövisű lepényfával (Gleditsia triacanthos), mely mérsékelt övi, nagy, barna, elágazó tövisű, széles, fél méternyi, lapos hüvelyű, jellegzetes homokpusztai fa. Magyarországon is él, magyarul szintén krisztustövisnek hívjuk, de a Szentföldön ismeretlen. A szír, palesztin, valódi krisztustövis (gör. zizüphon, lat. Ziziphus spina-christi) Izrael forró síkságain és völgyeiben gyakori, magassága többnyire 4-8 m, de néha a 14 m-t is eléri. Szeptemberre sárgára érő, húsos, gömb alakú csonthéjas termései ehetők ugyan, de nem mondhatók ízletesnek. Levelei 3 erűek, csaknem kopaszak, szélük sűrűn apró csipkés, csúcsuk lekerekített. Két különböző hosszúságú pálhatövise közül a hosszabb mereven kiálló, a rövid visszahajló. Ágtövisei általában nem haladják meg az 1 cm-t, de hosszuk még egy növényen belül is rendkívül változó. Léteznek igen erős, hosszú tövisű változatok is, amelyek a tavaszi időszakban különösen alkalmasak lehettek korona készítésére. Kis, sárgászöld virágai egész nyáron át nyílnak, hogy belőlük kis, húsos bogyók fejlődjenek. Különösen a nagyobb példányok lassanként minden más növényt kipusztítanak maguk körül, így fokozatosan magányossá válnak, vagy ligeterdő foltokat alkotnak, mint nálunk az akácfa. Érdekes, hogy pollenje nem található meg a torinói halotti lepel pollenjei között, holott ezek közel 70%-át palesztin fajok pollenje adja.

II. Jézus töviskoronájáról

A töviskoszorú a szenvedés eszközeinek és Krisztus fegyvereinek egyike. Jézus megcsúfolásakor a római katonák gúnyból a töviskoronával koronázták királlyá az Urat. 

1. A tövisről
A Szentírásban sok kifejezés van a tövisre, de egyenként nehéz meghatározni pontos jelentésüket. Így azt a tövist sem tudjuk egyértelműen azonosítani, melyből Jézus töviskoronáját fonták (tövises vérfű; vö. Mt 27,29; Mk 15,17; Jn 19,2). Ugyanezt a szót használja még a magvetőről szóló példabeszéd, a Mt 7,16; Lk 6,44 és Zsid 6,8. 

2. A töviskorona-ereklye.
A bibliai szövegen kívül a ker. hagyomány, a magán kinyilatkoztatások és történelmi emlékek egyértelműen beszélnek a töviskoronáról. Anyagára vonatkozóan nem segítenek a jelenleg őrzött töviskorona-ereklyék, mert eredetiségük erősen kétséges, hiszen több is van belőlük, így vsz. a jámbor hagyomány emelte őket a szent ereklyék közé. 

3. A fajokról általában
A szóba jöhető legalább 30 növényfajból morfológiai, élettani és növényföldrajzi bélyegeik alapján is nehéz a legvalószínűbbeket kiválogatni. A szakemberek többsége a tüskés vérfű (Sarcopoterium spinosum), az európai krisztustövis (Paliurus spina Christi) és a palesztin krisztustövis (Ziziphus spina Christi) valamelyikét tartja valószínűnek. 

4. A szentek életében

Emmerich Szent Katalin a szenvedéstörténet misztikus átélése folyamán süvegkoronát látott. A töviskorona vázát 3 db különböző növény ujjnyi vastag, elálló tövisű ágából fonták, amelyet a töviseket lehetőleg befelé fordítva Jézus homlokára húztak és hátul megszorítottak. A látnok szerint a váz 3 főága olyan volt „mint nálunk (ti. Németországban) a varjútövis, kökény és a galagonya. A felső részt szederindákból csinálták”. – Az írott hagyományban a töviskoronáról az első nyomot Nolai Szt Paulinusnál találjuk, aki szerint „tiszteletben tartjuk a szégyenoszlopot, a töviseket”

III. A három lehetséges növényről

 1.  Az európai krisztustövis (Paliurus spina-christi) (gör. akantha, lat. Paliurus spina-Christi) legfeljebb 4-5 m magasra növő, szürkészöld, lombhullató bokor vagy kisebb fa, cikcakkosan megtört fiatal, szőrös ágakkal. Levele 2-4 cm hosszú, rövid nyelű, 3 erű, tojásdad-elliptikus, tompa heggyel, ép v. aprón csipkés fűrészes széllel. Tövében egy hosszabb, egyenes és egy rövid, visszagörbülő pálhatövist visel. Apró, zöldessárga virágai laza levélhónalji fürtökben csoportosulnak. Száraz termése 3 cm átmérőjű, korong alakú, szárnyas lependék.
Az európai krisztustövis név szerint nem szerepel a Bibliában, de többen a töviskorona egyik lehetséges anyagának tartják. Azonban az európai krisztustövis Jézus korában is ritka volt Palesztinában, Júdeában pedig csak behurcolva fordult elő. Rövid tövisei miatt mutatós korona egyébként sem készülhetett belőle. A szakemberek többsége ezért nem is említi. Teljesen azonban nem lehet kizárni, hiszen a bibliai Jeruzsálem és környékének növényzete a nagy erdőségeknek köszönhetően a mainál sokkal változatosabb volt. Jeruzsálemi jelenlétét a torinói halotti lepel felszínén talált pollen vizsgálata is megerősíteni látszik.




2. A palesztin krisztustövis (Ziziphus spina-christi) egy trópusi örökzöld növényfaj. Feltehetően Szudánból származik. Szeptemberben sárgára érő, húsos, gömb alakú csonthéjas termései ehetők ugyan, de nem ízletesek. A történelmi idők folyamán szent faként tisztelték, különösen Közel-Keleten, és termését fogyasztották. A hagyomány szerint a tövisek, melyekből Jézus koronáját fonták a szír krisztustövis hajtásai voltak. Rokon növény a mediterrántól Iránig tenyésző krisztustövis.




3. A tüskés vagy tövises vérfű (gör. akanthosz, lat. Sarcopoterium spinosum): a rózsafélék családjába tartozó növény. A Préd 7,6 szerint „olyan az oktalan kacagása, mint az égő tövis ropogása” (vö. Oz 2,8; Náh 1,10; Mt 27,29;  Mk 15,17; Jn 19,5).
A fél méteres, gömbszerű, sűrűn tövises növény a jellegzetes Kelet-mediterrán tüskés törpecserjés, a batah uralkodó faja, de ma már csaknem minden sziklai és út menti növény együttesben megtalálható. Sűrűn, zegzugosan elágazó szárain rövid, levéltelen, fehér tövissé módosult törpehajtások fejlődnek, amelyek tövében erednek 5–7 pár tojásdad levélkéből összetett, élénk zöld, szárnyas levelei. Párta nélküli, egyivarú virágai szürkén gyapjas vesszőin rövid virágzati szárakon fejecskében csoportosulnak. Felül az élénkpiros, tollas bibéjű termős virágok húsos, fehérlő gömbjei sorakoznak, alattuk a 10–30 rövid sárga porzós virágok ülnek, amelyek beporzás után csakhamar lehullanak, hogy helyet adjanak a rövid termésfüzérnek, amelyet 2–3 magvú, borsónyi, mély borvörös színű bogyószerű termések alkotnak. Az évente kétszer is virágzó növény hajtásai a termésérés után teljesen elszáradnak. A fátlan pusztaságokon nagy tömegekben felhalmozódó tövises növény, amely még élő állapotában is jól ég, a beduinok igen fontos tüzelőanyaga. Rokon fajai: a pusztai kopaszka, a szegfűfélékhez tartozó, 40 cm magas hajlékony szürkésfehér szárú tövises félcserje: 1,5 cm-nyi szálas húsos leveleinek tövéből rövid kocsányon hordozza kis gömbös virágzatát; a tövises noécserje meszes pusztákat kedvelő, kopasz, egyéves törpecserje; a sivatagi porcfű alul fásodó, fényes, csontfehér színű méteres cserje, a forró Aravah völgyben, valamint Edom és Moáb sivatagjaiban gyakori. Húsos levelei visszahajló hegyes tüskékben végződnek, a nagy murvalevelek tövében fejlődő virágok apró szőrcsomóknak látszanak.




Forrás: Katolikus lexikon, botanikai internetes fajleírások képekkel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése